Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: [macjävel...] Datorhaveriidéer?

  1. #1
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran

    [macjävel...] Datorhaveriidéer?

    Tjena. Jag har ju en Macbook pro i7 mid 2011 idag. Vid lunchtid dök plötsligt ett rutmönster upp över skärmen och efter ett tag flyttade sig bilden kanske fem cm åt höger och en duplikatbild syns vid kanten. Sedan blev det rutigt igen. Så långt känns det ju som bildskärmskortet. Men när jag prövar och göra en omstart så är uppstartsbilden randig som på en gammal TV. Känns ju fortfarande som bildskärmskortet. Men när uppstartsstapeln kommit kanske 2/3-delar så stannar den, bilden blir grå och ibland står den bara så och ibland startar den om... Så nu blir det ingen studiotid i påsk...

    Vad tror ni macexperter?
    Senast redigerat av skogge den 2019-04-17 klockan 18:33.

  2. #2
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Finns backup?

    Det låter som rätt allvarligt fel, så om ingen backup hade jag lämnat in på service i första hand för att försöka få fram hårddiskens innehåll.

    Finns backup kan det vara idé att försöka boota från backupen om bootbar. Annars boota från annan extern disk eller USB-minne. Om du kan boota men bilden på skärmen att kajko kan det ju vara "bara" grafikkortet som har lagt av. Det kan ju eventuellt gå att byta.

  3. #3
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Kan det vara detta som drabbat dig: https://www.google.com/amp/s/www.mac...ramme-3497935/

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Zappa Pram & se vad som händer

  5. #5
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Det är inga problem att sätta datorn i Target-mode så backup bör inte vara några större problem. Tyvärr har jag bara gamla modellen av FW-kabel och heller ingen lightning-dito så jag måste fixa det först...

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Zappa Pram & se vad som händer
    Hörbarhet Nolla?

    https://support.apple.com/sv-se/HT204063

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inga problem att sätta datorn i Target-mode så backup bör inte vara några större problem. Tyvärr har jag bara gamla modellen av FW-kabel och heller ingen lightning-dito så jag måste fixa det först...
    Har en Lacie med gammal Firewire. som cybergudarna verkar tycka du ska ha. Bara 40gb dock...

  8. #8
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Det är nästan garanterat grafikkortet som har blivit överhettat (se länken ovan) det är ett välkänt problem med den årgången (jag har också en sån). Det man kan gör är att deaktivera grafikkortet och bara köra med det som är integrerat. Den här modellen har två grafikkort och det är det från AMD som krånglar. Nackdelen med att inaktivera grafikkortet är att det är lite krångligt plus att du inte kan köra med en extern skärm. Jag har gjort så och det fungerar bra att använda datorn med den interna skärmen. En annan nackdel är att det bara fungerar med vissa versioner av OSX, så nu kommer jag aldrig mer uppdatera min laptop.

    Jag har köpt en ny dator (PC) och använder Macbook Pro:n som extra laptop.

  9. #9
    Undra varför vin från dåliga årsgångar alltid är så sjukt billiga...?

  10. #10
    Jag fick precis höra varför: kunskap och diversifierad erfarenhet.

  11. #11
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Åh förlåt PF. Zappade en tre-fyra gånger men utan lycka tyvärr. Samma...

  12. #12
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en Lacie med gammal Firewire. som cybergudarna verkar tycka du ska ha. Bara 40gb dock...



    Jag har flera hårddiskar med FW men eftersom datorn inte bootar upp måste jag köra den som extern hårddisk till vår iMac och dra över filerna på det sättet... Men då måste jag ha sladd först.

  13. #13
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undra varför vin från dåliga årsgångar alltid är så sjukt billiga...?
    Det här problemet finns på alla generationer. Därför man inte köper en 15"...

  14. #14
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här problemet finns på alla generationer. Därför man inte köper en 15"...

  15. #15
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här problemet finns på alla generationer. Därför man inte köper en 15"...
    Har inte läst på om just denhär. Är det kylningsproblemet? Damm som korkar igen?

  16. #16
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte läst på om just denhär. Är det kylningsproblemet? Damm som korkar igen?
    Jag vet ju inte än. Men det tråkiga är att det knappt är värt att lämna in för reparation när man kan få en annan 2011-ish för några tusenlappar. Är ganska sugen på en iMac 2011 i7 iofs men det är ju ganska trevligt med portabel dator också...

  17. #17
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    De blir helt enkelt så varma att chippen slutar fungera. Apple tvingades ersätta användare som råkade ut för detta när det gällde just modellerna från 2011 men det ersättningsprogrammet är avslutat för ett par år sedan nu.

    Jag hade tur och fick min fixad gratis när det hände första gången. De bytte då ut hela moderkortet, en operation som skulle ha kostat ca 8000kr annars. Sen fungerade det bra i ca ett år till innan samma sak hände igen. De har aldrig riktigt fixat problemet, de bara ersatte moderkortet med ett nytt likadant.

  18. #18
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte läst på om just denhär. Är det kylningsproblemet? Damm som korkar igen?
    Värmen gör att lödningarna blir sämre på sikt. Det är inte problem med kylning, det beror på att man använder BGA-teknik: https://www.electronics-notes.com/ar...-array-bga.php

    Det går att fixa med rätt utrustning men kommer bli ett problem igen förr eller senare. Mycket billigare att anlita någon att laga det än byta moderkort dock!

    Förstår att det är nödvändigt för att kunna göra datorerna så tunna men jag tycker inte det är rätt val, minst sagt.
    Senast redigerat av geminister den 2019-04-18 klockan 09:30.

  19. #19
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Man kan "laga" det genom att baka moderkortet i ugnen! Det låter galet men fungerar rätt ofta (jag gjorde det en gång) men det är bara en temporär fix och man får tillbaka problemet snart nog. För mig fungerade det bara i några veckor innan samma sak hände igen.

  20. #20
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Pratade just med Macforum. Finns inga delar så det är bara att se glad ut och öppna plånkan...

  21. #21
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Ja, det känns ju trist såklart men å andra sidan är det en 8 år gammal laptop, vilket väl får ses som rätt ok ändå. Men Apples priser nu gör ju att det tar emot att köpa en ny Macbook Pro...

  22. #22
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det känns ju trist såklart men å andra sidan är det en 8 år gammal laptop, vilket väl får ses som rätt ok ändå. Men Apples priser nu gör ju att det tar emot att köpa en ny Macbook Pro...
    Det finns inte på kartan tyvärr. Har en fet jävla hantverkarräkning på väg in, plus att studion är FW400-beroende och jag vet inte hur långt man vågar fjärma sig och att det fortfarande funkar...

  23. #23
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Single mode funkar inte men Verbose mode funkade en minut innan skärmjäveln plötsligt blev grå och nu precis startade burken om...

  24. #24
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    plus att studion är FW400-beroende och jag vet inte hur långt man vågar fjärma sig och att det fortfarande funkar...
    Thunderbolt till Firewire-adaptern som Apple säljer funkar finfint med ljudkort och liknande dock, värt att veta.

  25. #25
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Thunderbolt till Firewire-adaptern som Apple säljer funkar finfint med ljudkort och liknande dock, värt att veta.
    Även om man adaptrar (skönt verb...) ner den till FW400?

  26. #26
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Absolut, FireWire är helt bakåtkompatibelt. Kolla upp enheten du är nyfiken på för att vara helt säker.

  27. #27
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag byggde ihop en kompakt stationär PC med ett firewirekort som jag hade läst skulle fungera bra. Jag har ett firewirebaserat MOTU 828 mkII, så jag var lite i samma läge som du. Men det är klart att det enklaste är att köpa en ny Mac av något slag, eller begagnad möjligen.

  28. #28
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även om man adaptrar (skönt verb...) ner den till FW400?
    Jag kör så, funkar finfint med mitt MOTU 828mkII.

  29. #29
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jo på PC sidan så hade jag problem med ett grafikkort från AMD när man körde på hårt. Ett HD48 30 tror jag ett det hette.

    Ett tag efter att garantin gick ut så tog jag bort kylaren när jag skulle rensa bort damm noga... Då såg jag att det bara satt en liten löjlig kick kylpasta i hörnet.

    Då gick jag genom mer som nordbyggan på moderkortet, datorn blev svart och startade om. även där var det en liten klick i hörnet.

    hur det är på Macsidan vet jag inte men... kan man uppdtarera BIOS så skulle jag kolla det. Rensa från damm... är det en fläkt så kolla att den fungerar.

    jag har ju en gammal mac här som jag håller på med,,, kanske borrar upp extra lufthål på undersidan... och så... Vi får så.

  30. #30
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo på PC sidan så hade jag problem med ett grafikkort från AMD när man körde på hårt. Ett HD48 30 tror jag ett det hette.

    Ett tag efter att garantin gick ut så tog jag bort kylaren när jag skulle rensa bort damm noga... Då såg jag att det bara satt en liten löjlig kick kylpasta i hörnet.

    Då gick jag genom mer som nordbyggan på moderkortet, datorn blev svart och startade om. även där var det en liten klick i hörnet.

    hur det är på Macsidan vet jag inte men... kan man uppdtarera BIOS så skulle jag kolla det. Rensa från damm... är det en fläkt så kolla att den fungerar.

    jag har ju en gammal mac här som jag håller på med,,, kanske borrar upp extra lufthål på undersidan... och så... Vi får så.
    Jag vill inte verka överdrivet negativ men det här problemet är så pass välkänt och om du söker på det så finns det ändlösa trådar om det med olika förslag på lösningar. I slutändan så verkar det enda som fungerar ok vara att inaktivera grafikkretsen. Jag testade ju att baka moderkortet i ugnen, bytte kylpastan mot Arctic Silver och borrade faktiskt lufthål i undersidan på datorn för att eventuellt kunna hjälpa kylningen av den kretsen, ändå dog den igen efter ett par veckor.

  31. #31
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Skogge, jag använder en FW400-mixer tillsammans med Thunderbolt via en Belkin Hub + en FW800 -> FW400 sladd. Fungerar utmärkt!

  32. #32
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill inte verka överdrivet negativ men det här problemet är så pass välkänt och om du söker på det så finns det ändlösa trådar om det med olika förslag på lösningar. I slutändan så verkar det enda som fungerar ok vara att inaktivera grafikkretsen. Jag testade ju att baka moderkortet i ugnen, bytte kylpastan mot Arctic Silver och borrade faktiskt lufthål i undersidan på datorn för att eventuellt kunna hjälpa kylningen av den kretsen, ändå dog den igen efter ett par veckor.
    Aha men bra att det i alla fall går att ordna så att den i alla fall kan få gå som surfdator ett par år till...

  33. #33
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Jaha. Nån som har en lagom gammal mac till mig för Mecenat-pris?

  34. #34

    Veteran
    Du kan få en PC...

  35. #35
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan få en PC...
    Tack. Men det blir svårt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •