Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 181 till 240 av 326

Ämne: Moog Matriarch

  1. #181
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Smällde ihop två trådar.

  2. #182
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den har magiska maskinen kommer bli en klassiker.

    Plusett på det!

  3. #183
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Begagnatpriset på dessa verkar vara typ samma som nypriset. Med tanke på det så är den nog redan en klassiker och på god väg att bli vintage i förtid. Lockande liten pryl det där..

  4. #184
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ja jag ångrar att jag inte köpte en när den reades i början på epideien.

  5. #185
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Är det samma filter på Matriarch som på Grandmother?

  6. #186
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fuck me sideways. Vad i helvete händer här. Den har magiska maskinen kommer bli en klassiker. Om du äger en håll i din som om det vore ditt barn. Har bara börjat leka med vad MIDI kan tillföra och ja, det är bra. Via MIDI så får du kontroll på allt, som förväntat av alla Moogs. Ska posta lite ljud demos här framöver men håll inte andan.
    Inga gratis saker som skickats från Moog på sistone=)

  7. #187
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det samma filter på Matriarch som på Grandmother?
    Jag tror det är samma filter men du får två stycken VCF och VCA's i Matriarch, så full stereolek om man vill.

  8. #188
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    https://youtu.be//e-YtPLGOKcw

    Ja nej jag måste faktiskt ha en.

  9. #189
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Har du lite Eurorack så är den väldigt kul att leka med och ljudet är bara mästerligt. Det som saknas i CV går att nå via MIDI så en BEFACO VCMC modul är bra att ha.

  10. #190
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    https://youtu.be//LsGSKtnZMww

    Sonic State och Moog körde en lajvström tidigare ikväll!

    En sak som stör mig dock är att de i videon säger att både oscillatorerna och filtret kommer från Voyagern. Min tydliga bild är att de, eller i alla fall andra, marknadsfört synten som att den bygger på modularerna - inte på någon av klaviatursyntarna.
    Senast redigerat av Amonhoteph den 2020-08-13 klockan 22:45.

  11. #191
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak som stör mig dock är att de i videon säger att både oscillatorerna och filtret kommer från Voyagern. Min tydliga bild är att de, eller i alla fall andra, marknadsfört synten som att den bygger på modularerna - inte på någon av klaviatursyntarna.
    Du har rätt, de låter inte alls likadana heller. Matriarch har ett mer in your face ljud, i brist på bättre förklaring. De bygger säkert på samma grundmodell allihopa, dvs Voyager bygger också på modulerna.

  12. #192
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har rätt, de låter inte alls likadana heller. Matriarch har ett mer in your face ljud, i brist på bättre förklaring. De bygger säkert på samma grundmodell allihopa, dvs Voyager bygger också på modulerna.
    I manualen står att Oscillatorerna baseras på dom i Voyagern som är "ättling" till klassiska Moog 921 Oscillatorn. ..lite lagom kryptiskt vad det egentligen innebär

    Filtrena baseras dock på 904A modulen och Enveloperna på 911. Mixern baseras på CP3 modulen och VCA på 902. Delayet är från Moog 500.

  13. #193
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I manualen står att Oscillatorerna baseras på dom i Voyagern som är "ättling" till klassiska Moog 921 Oscillatorn. ..lite lagom kryptiskt vad det egentligen innebär

    Filtrena baseras dock på 904A modulen och Enveloperna på 911. Mixern baseras på CP3 modulen och VCA på 902. Delayet är från Moog 500.
    Låter som en bra kombination. Hade en Slim Phatty vars oscillatorer baseras på Voyager, om jag inte kommer ihåg fel, och de var bra mycket krämigare än Sub37 (som å andra sidan har andra fördelar). Btw, så var filtret på SP det fetaste jag hört ever. Det är den enda synt, av de jag haft, som jag suttit och bara skruvat på cutoff och lyssnat med gapande mun.

  14. #194
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som en bra kombination. Hade en Slim Phatty vars oscillatorer baseras på Voyager, om jag inte kommer ihåg fel, och de var bra mycket krämigare än Sub37 (som å andra sidan har andra fördelar). Btw, så var filtret på SP det fetaste jag hört ever. Det är den enda synt, av de jag haft, som jag suttit och bara skruvat på cutoff och lyssnat med gapande mun.
    Ja SP är en brutal maskin..verkar ostabilare än de större, vet att det varit en del problem med dom och att de kan låta rätt olika tydligen. Vet inte om det handlar om att de klämd in det i det lilla formatet el nåt...men jag har också upplevt de brutalare än klavmodellen faktiskt.

  15. #195
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    SP låter inte jävla bra. Filtret däremot är en saga i sig. Det är nästan som att jag skulle säga "Moog, få ihop eran skit". För det filtret, jeesh, det lät bra.

    -- edit --

    SP har fint filter men tråkiga OSCs. På en SP kan man spela med bara filtret för att det är så perfekt kalibrerat. Kommer inte bli en sån igen för mig men definitivt något jag rekommenderar.

    Square wave på Matriarch är bättre. Synd att inte Moog fick ihop det då filtren på Matriarch är exakt vad man förväntar sig, lite tråkiga. SP hade egna egenskaper utanför kurvan men Moog är kända för att vara fega. Vi får se men jag tror inte på en reintroduktion av Phatty filtren i närtid.
    Senast redigerat av tinybox den 2020-08-20 klockan 08:49.

  16. #196
    Pajosv
    Pajosv är inte uppkopplad
    Pajosvs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag var medlem på 99musik för några år sedan. Av någon anledning så tröttade jag på musiken. Under några år så
    så gjorde jag knappt någon musik. Men helt plötsligt blev jag sugen att börja spela igen. Jag har nu skaffat Mother-32, Subharmonicon samt DfAM som kommer snart hem till mig.

    Nu undrar jag om några nya maskiner är på gång...

  17. #197
    Pajosv
    Pajosv är inte uppkopplad
    Pajosvs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Som jag skrev häromdagen, jag tröttnade för några år sedan, men helt plötsligt kom lusten tillbaka att göra musik. Just nu känner jag mig lite ringrostig. Jag har redan Mother -32 och och Subharmonicon och snart får jag hem DfAM.
    Jag började en gång på 80-talet i med en Atari dator.

    Nu kommer jag bara göra musik för skoj skull. Jag kommer att inhandla lite roliga prylar framöver hoppas jag.

  18. #198
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Pajosv: Finns massor med nya maskiner, men om det måste vara Moog så är nog inget på gång just nu, får nog vänta tills det är dags för NAMM.

  19. #199
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Inget nytt från Moog behövs akut, Matriarch är it. Köp lite Eurorack á la carte.

  20. #200
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det börjar komma mysiga videos nu.


    https://youtu.be/tQoX6XqyULo

  21. #201
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Jamen ÄNTLIGEN slipper vi godisfärgerna. Nu kanske man till och med kan börja fundera på att äga en.

    https://www.moogmusic.com/news/intro...ch-grandmother

  22. #202
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Wow, nu vet jag en som blir glad.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D8434799-CEA1-4224-AF49-61EF83F734CF.jpeg 
Visningar:	51 
Storlek:	777,5 KB 
Id:	96953

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	43BE67EA-5A58-40DF-B50A-03F2E8715EBF.jpeg 
Visningar:	52 
Storlek:	407,2 KB 
Id:	96954
    Senast redigerat av Framerate den 2020-09-24 klockan 19:42.

  23. #203
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow, nu vet jag en som blir glad.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D8434799-CEA1-4224-AF49-61EF83F734CF.jpeg 
Visningar:	51 
Storlek:	777,5 KB 
Id:	96953

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	43BE67EA-5A58-40DF-B50A-03F2E8715EBF.jpeg 
Visningar:	52 
Storlek:	407,2 KB 
Id:	96954
    AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHH GUDARS GRYNING HERRE JISTANES PLÖTSLIGT VILL MAN FORTSÄTTA ATT LEVA.
    Senast redigerat av Amonhoteph den 2020-09-24 klockan 19:48.

  24. #204
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Ojoj! Fina!

  25. #205
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHH GUDARS GRYNING HERRE JISTANES PLÖTSLIGT VILL MAN FORTSÄTTA ATT LEVA.
    Det står nästan Amon på den.

  26. #206
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow, nu vet jag en som blir glad.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D8434799-CEA1-4224-AF49-61EF83F734CF.jpeg 
Visningar:	51 
Storlek:	777,5 KB 
Id:	96953

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	43BE67EA-5A58-40DF-B50A-03F2E8715EBF.jpeg 
Visningar:	52 
Storlek:	407,2 KB 
Id:	96954
    Fy fan vad tråkigt å fult.... den som var så snygg, snacka om att döda all glädje tillförmån för tråkig nazist/kommunist estetik. Svart med vit och röd bläh!!!!

    Är vi tillbaka till fega tillverkare, tråkigt

  27. #207
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fy fan vad tråkigt å fult.... den som var så snygg, snacka om att döda all glädje tillförmån för tråkig nazist/kommunist estetik. Svart med vit och röd bläh!!!!

    Är vi tillbaka till fega tillverkare, tråkigt
    +1

  28. #208
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fy fan vad tråkigt å fult.... den som var så snygg, snacka om att döda all glädje tillförmån för tråkig nazist/kommunist estetik. Svart med vit och röd bläh!!!!

    Är vi tillbaka till fega tillverkare, tråkigt
    Ouch, det var en koppling som jag har svårt att göra osedd, typ.

  29. #209
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Nej, det där var inte så vällyckat. Men så är jag ju helt besatt av mina också. Tycker de är perfekta.

    Men kul för dem som velat ha svarta. Ljudet i dem är väl det samma. Eller också inte

  30. #210
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Snyggt!

  31. #211
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Helt underbart vackra ...

  32. #212
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Copy pastar vad jag skrev i nyhetstråden om nya färgschemat:

    Jag gillar det! Tycker det är mycket skönare för ögonen utan de där pastelliga cirkusfärgerna. Det här färgschemat tycker jag på ett bättre sätt fångar hur en del synthar såg ut på 70-talet. Det skänker ett kallt och seriöst intryck till syntharna.

    Skulle vara snyggt med en Moog One i detta färgschema utan trä!

  33. #213
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Det blir helt uppenbarligen rockad i studion nu. In med Matriarken, så kommer Osmosen senare i höst/vinter samt att Behringer förhoppningsvis släpper ifrån sig en BBG under våren. Samt att jag skall hitta en Crumar Performer också.

    Matrixbruten får nog lämna tids nog.

  34. #214
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Svinsnygga i svart också. Gillar de andra mer tror jag men tycker båda versioner är finfina eg vill man ju ha båda versioner så man kan variera

  35. #215

    Veteran
    Jag köper din gamla fula grandmother! 😄

  36. #216
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    De påminner lite om Yamaha CS30 tycker jag. Det är en mkt bra referens imo

  37. #217
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De påminner lite om Yamaha CS30 tycker jag. Det är en mkt bra referens imo
    Håller med ser likheter. Tycker även det påminner om Formanta Polivoks samt Korg MS-20, även om Korgen saknar det röda inslaget. Är mycket patchbayen som gör det också. Lite Roland SH-1 också över det hela

    Sen givetvis Minimoog om man ser enbart till kontrollpanelen och bortser från träet och de blågråa? Switcharna.
    Senast redigerat av Anubis den 2020-09-25 klockan 16:08.

  38. #218
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Precis som drloop kan jag tänka mig att köpa av er en godisfärgad matriark om ni vill "uppgradera" till den svarta.
    (har GAS:at på den här ett tag nu och skiter faktiskt i vad det är för färg, det är ljuden jag vill åt!)

  39. #219

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis som drloop kan jag tänka mig att köpa av er en godisfärgad matriark om ni vill "uppgradera" till den svarta.
    (har GAS:at på den här ett tag nu och skiter faktiskt i vad det är för färg, det är ljuden jag vill åt!)
    Haha!

  40. #220
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    Jag tycker att de färgglada är finast, men de svarta är också fina, så köpa en av varje blir väl bra!

  41. #221
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	C50BF0AF-8C65-43CB-87F8-470C8D85B0F5.jpeg 
Visningar:	6 
Storlek:	43,6 KB 
Id:	96980

    I have felt it.

  42. #222

  43. #223
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jäklar va snygg i svart! Läge att kolla grovsoprummet nu när många byter upp sig och slänger

  44. #224
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Asså, när jag ser Bella Donna-videon så börjar jag svettas lite. Har en Sub-37 som jag egentligen är nöjd med och det är superbekvämt med patchminnen. Jag hade inget emot färgerna på den 1:a Matriarchen men nu när jag ser den svarta in action så hör jag en svag manipulerande röst i mitt öra. Sub-37:an börjar ligga löst till för det råder ett binärt förhållande här i lilla studiohörnan.

  45. #225
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oh fak Jäh - detta ingår ej i "urvattnat" Det är en moogajevul jag får skaffa alltså! Låter ju för tusan som det ska.

  46. #226
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice, teleporterades tillbaks till en svunnen era! Eller kanske rentav framåt i tiden?

  47. #227
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det handlar ju om hur man använder grejerna. Det låter ju retro och 70-tal, men med lite edge produktionsmässigt. bra skit och snygg setup också.

  48. #228
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Moog gör allt rätt just nu och lyckas förvalta och leva upp till de förväntningar som kommer med namnet Moog.
    Smått fantastisk product range, från M32 och Dfam, till Morsorna, One, och Model D och Modularsystemen och samarbeten med artister som gör instrumenten rättvisa.

    Roland? Yamaha? Pppfffff...

  49. #229
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moog gör allt rätt just nu och lyckas förvalta och leva upp till de förväntningar som kommer med namnet Moog.
    Smått fantastisk product range, från M32 och Dfam, till Morsorna, One, och Model D och Modularsystemen och samarbeten med artister som gör instrumenten rättvisa.

    Roland? Yamaha? Pppfffff...
    Yes, de har verkligen lyckats få till en speciell känsla förknippat till varumärket. Tänker direkt kvalité, fina materialval, genomtänkt design. Och överlag liksom ett mer high-end märke? Inte koll på hela deras produktkatalog dock. Men de synthar som fångat min uppmärksamet från Moog har det gemensamt. Tycker det känns som att kolla på en hemsida tillhörande Koenigsegg eller Lamborghini när man kikar deras prylar på hemsidan. Lite antitesen till Behringer. Produkter som förhoppningsvis kan ärvas ned i generationer. Inte slit och släng/ut på blocket efter en månad.
    Senast redigerat av Anubis den 2020-09-26 klockan 19:14.

  50. #230
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes, de har verkligen lyckats få till en speciell känsla förknippat till varumärket. Tänker direkt kvalité, fina materialval, genomtänkt design. Och överlag liksom ett mer high-end märke? Inte koll på hela deras produktkatalog dock. Men de synthar som fångat min uppmärksamet från Moog har det gemensamt. Tycker det känns som att kolla på en hemsida tillhörande Koenigsegg eller Lamborghini när man kikar deras prylar på hemsidan. Lite antitesen till Behringer. Produkter som förhoppningsvis kan ärvas ned i generationer. Inte slit och släng/ut på blocket efter en månad.
    Och samtidigt är ju enklare modeller med några år på nacken som Slim Phatty också väldigt gedigna, genomtänkta och låter underbart.

  51. #231
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och samtidigt är ju enklare modeller med några år på nacken som Slim Phatty också väldigt gedigna, genomtänkta och låter underbart.
    Juste det stämmer, 00-talet va? Lite lätta minnen av att de fanns i periferin på den tiden tror jag när man spanade in grejer på 4sound medis men 90% fokus låg nog på Alesis Andromeda då eller dylikt, men kommer ihåg i alla fall att man blev impad av filtersvep på Little Phatty. Dock så känns deras designtänk idag mycket mer konsekvent. Verkligen en sjuk retrokänsla men ändå nytänk. Little Phattyn kändes mer modern för sin tid designmässigt, kanske fångade 00-talet lite mer än själva 70-talskänslan? På samma vis som Alesis Andromeda, nåt spaceigt/futuristiskt. Sub Phatty var det nog jag testade eller båda, länge sen. Den har lite samma silvriga space vibe som Andromeda ser jag nu när jag googlar.
    Senast redigerat av Anubis den 2020-09-26 klockan 23:39.

  52. #232
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Häftigt läser nu om Little Phatty på wiki, mäktigt att det var den sista synthen Robert Moog skapade.

    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Little_Phatty

    Fan den var ju läcker tar tillbaks det där med att Moog skulle vara mer konsekventa idag designmässigt. Var nog bara att de inte hade Moog One och Grandmother + Matriarch då på 00-talet

    Plus att jag inte riktigt hade någon större koll på deras sortiment då. Mycket mer nyfiken på Moog idag. De hade en sliten Minimoog på SAE när jag pluggade där, minns att man tittade lite/testade den men snabbt gick vidare till Access Virus som var den stora grejen då för min del. tiderna ändras och man Moognar väl med åren.

    Dock så gjorde den ett särpräglat intryck, den liksom såg ut att ha levt ett långt liv, mycket djupa repor i träet. Luktade lite konstigt, kändes som en gammal relik från medeltiden. Rätt cool känsla ändå att sitta med ett instrument som är äldre än en själv. En stor kontrast om man mest suttit med VA-synthar. Rolands synthar från 80-talet känns kanske inte lika antika designmässigt, kanske Juno-60 då med träsidorna. Något mer futuristiskt över Rolands japanska designtänk.
    Senast redigerat av Anubis den 2020-09-27 klockan 00:01.

  53. #233
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Från VSE angående designen:

    "The Little Phatty is the next great thing to emerge from the revitalized Moog Music synthesizer company. It is sort of a notch below the Voyager, but should not really be categorized as such because the Little Phatty is a powerful synth with a layout and design that looks less into the past and more towards the future."

    Är det stor prisskillnad på originalet Little Phatty och de andra utgåvorna som släpptes? t ex denna:

    https://www.moogmusic.com/products/l...hatty-stage-ii

  54. #234
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Häftigt läser nu om Little Phatty på wiki, mäktigt att det var den sista synthen Robert Moog skapade.

    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Little_Phatty

    Fan den var ju läcker tar tillbaks det där med att Moog skulle vara mer konsekventa idag designmässigt. Var nog bara att de inte hade Moog One och Grandmother + Matriarch då på 00-talet

    Plus att jag inte riktigt hade någon större koll på deras sortiment då. Mycket mer nyfiken på Moog idag. De hade en sliten Minimoog på SAE när jag pluggade där, minns att man tittade lite/testade den men snabbt gick vidare till Access Virus som var den stora grejen då för min del. tiderna ändras och man Moognar väl med åren.

    Dock så gjorde den ett särpräglat intryck, den liksom såg ut att ha levt ett långt liv, mycket djupa repor i träet. Luktade lite konstigt, kändes som en gammal relik från medeltiden. Rätt cool känsla ändå att sitta med ett instrument som är äldre än en själv. En stor kontrast om man mest suttit med VA-synthar. Rolands synthar från 80-talet känns kanske inte lika antika designmässigt, kanske Juno-60 då med träsidorna. Något mer futuristiskt över Rolands japanska designtänk.
    Ja - (den lustigt nog lika stora som JP8'an & alltså inte speciellt "mini") Minimoog är ju handbyggd så det bidrar till dess råa utseende, Prophet 5 likaså. Inte japanernas industriella (Think Toyota) visuella exakthet utan lite skeva paneler här & där, i synnerhet efter digert livebruk och ruffa transporter. Sedan är kontakter och jack ofta lite olika / uppmärkta med Dyno-lablar. Det gör att Minimoog verkligen som du säger har en lite förbluffande känsla av råhet. Ålderdom. Men samtidigt är den väldigt inbjudande till skruvande - och kan låta hur illa som helst i fel händer. Having a Stratocaster doesn't make you Jimi Hendrix.
    Senast redigerat av PF den 2020-09-27 klockan 07:23.

  55. #235
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja - (den lustigt nog lika stora som JP8'an & alltså inte speciellt "mini") Minimoog är ju handbyggd så det bidrar till dess råa utseende, Prophet 5 likaså. Inte japanernas industriella (Think Toyota) visuella exakthet utan lite skeva paneler här & där, i synnerhet efter digert livebruk och ruffa transporter. Sedan är kontakter och jack ofta lite olika / uppmärkta med Dyno-lablar. Det gör att Minimoog verkligen som du säger har en lite förbluffande känsla av råhet. Ålderdom. Men samtidigt är den väldigt inbjudande till skruvande - och kan låta hur illa som helst i fel händer. Having a Stratocaster doesn't make you Jimi Hendrix.
    Sanning! Minimoogen kräver verkligen att man kan spela solo leads på ett sätt som kräver en del övning/erfarenhet. Är väldigt nyfiken på att prova en idag genom bra reverb/delays och annat gott. Prophet 5 har jag aldrig haft äran att prova ännu, minns att det hängde en inne på typ cafédelen eller ovanför trappan/inne i entrén på Jam shop på 90-talet Då du väl för övrigt jobbade där? Vad var storyn bakom den? Fungerade den?

  56. #236
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha! Tror den var paj. Prophet 5 kan låta superilla om den inte är tunead. Mycket hajp kring dessa grejer som skapar frågetecken ibland. Lät superbt på skiva, säkert många svordomar på vägen dit.

  57. #237
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha! Tror den var paj. Prophet 5 kan låta superilla om den inte är tunead. Mycket hajp kring dessa grejer som skapar frågetecken ibland. Lät superbt på skiva, säkert många svordomar på vägen dit.
    Mm instämmer, är i pricip bara Roland's klassiker som jag direkt känt att okej dom här låter som man tänkte sig att de ska låta sans FX. Jupiter-8 t ex där kände jag att när man spelade lite ackord med arpeggiator på så lät det inte långt ifrån hur den lät på Duran Duran - Save a Prayer och dylikt, skulle behövts effekter så klart men grundljudet var där. Btw vad rekommenderas om man vill höra Prophet 5 på platta? Gärna något 70/80's synthigt/new wave eller dylikt. Vet ju att Pro One var poppis inom sånt, men kan inte placera Prophet-5 då jag inte vet hur den låter riktigt, mer än de plugins som emulerar den, men tror inte de fångar originalets sound? Och Nord Lead 1 måste väl också räknas bort?

    Om jag förstått det rätt så var Prophet 5 bra/poppis till sync leads? Och pads då den är poly. Bra till basar?
    Senast redigerat av Anubis den 2020-09-27 klockan 13:45.

  58. #238
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Börjar kika denna random nu:


    https://youtu.be/evSRLpcpo-4

    Länka gärna något bra

  59. #239
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Denna var trevlig/informativ på Moog-temat:


    https://youtu.be/sLx_x5Fuzp4

  60. #240
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/PeYUTbU_iTw

    Riktigt bra även som bassynt men ganska mjölkig jmf med monstret JX8P

    Eget track med 8P;

    https://soundcloud.com/bitleytm/bitleys-roland-jx-8p-sounds

Liknande ämnen

  1. History of The Moog Synthesizer: Intervju med Robert Moog
    Av deadbeat i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •