Resultat 1 till 54 av 54

Ämne: Låtom oss prata mikofoner

  1. #1
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran

    Låtom oss prata mikofoner

    Jag har en drös mikrofoner i studion. Främst noname kina-stormembranare från JAM. Men också några SM 57 o 58or.

    Då jag inte är någon vokalist har dessa fungerat utmärkt för mina användningsområden (mica gitarr, vissa sångspår) - men nu börjar det komma in lite inspelningsförfrågningar och när främsta sångmic är SM58 rynkar vissa på näsan

    På vend ligger det just nu en Neumann U47 för 130 000!!! Damn, vad är det i den som gör den så fruktansvärt populär?

    Så till frågan; på nätet puttrar det om Warm Audios nya Neumann-kloner. Många prisar dem - men det finns få faktiska exempel på där folk använder dem till standard-ting.

    Så - finns det hands on erfarenhet av främst WA47 och WA47jr?
    För just main vocals - kanske det dessutom finns bättre alternativ? Vad tänker ni sångfåglar?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Enklaste kondning blir super, micken spelar ändå en väldigt liten - eller nästan obefintlig roll - eftersom 97% av resultatet ligger på dels inspelningen och hur man skruvar till det. Så länge en mick är felfri, kör ba. Det är kul att testa några olika men då ska de vara radikalt olika om någon skillnad ska märkas.

  3. #3
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enklaste kondning blir super, micken spelar ändå en väldigt liten - eller nästan obefintlig roll.
    förlåt, men detdär stämmer verkligen inte alls.

    Mikrofonval gör skillnad. stor sådan dessutom.

    Just u47 tycker jag är väl överhypad. Precis som mycket annat från den eran är den hypad för att den lyckades låta bra i en era då det mesta lät skit. Nu för tiden är den inte så fantastisk jämfört med många nyare billigare.
    Den neumann som jag använt mig mest av, trotts tillgång till både u47 och u87, är faktiskt u89. Som en mindre och betydligt billigare u87. Jag jobbade med en sångerska en gång som lyckades få alla mickar att dista redan i membranet. Otrolig röst. Då var u89 den end som faktiskt fungerade.

    Det finns mickar som är i princip transparenta. Thuresson exempelvis är en av mina favvoriter. Men för just sång är de inge kul. Det blir alldeles för vasst. Sångmickar behöver ha lite karaktär för att det ska låta skönt och inspirerande rakt från inspelning. Sen finns det tyärr inte en speciffik bästa sångmick, utan det varrierar beroende på sångarens röst, sångteknik etc. Det är därför man ofta har så många olika sångmickar. Med det sagt behöver man absolut inte gå på svindyra mickar för attt det ska bli bra. En billig noname kan vara bra. men nyckel ordet är "kan". Ju billigare mickar desto ojämnare prduktion är min erfarenhet. Två mickar ur smma serie bärringer kan låta radikalt olika, medan en u89 alltid låter u89.

    u47 funkar fint på kick. Men man får vara lite försiktig.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Till och med en iphone kan göra en superinspelning idag - utan tillbehör - så jag gillar alla vägar för ljudinmatning. Från forna dagars enkla sköna grejer till studiomickar. Gate är skönt dock om man inte vill få det luftigt eller rentav blåsigt

  5. #5
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Pf - är ju lite marknadsföringstrick i botten också. För mig funkar SM58 perfekt som sångmic - men att det är viktigt att uppfylla kundförväntan. Jag ör nyfiken hur mycket bättre en WA47 låter än mina stormembranare

  6. #6
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag kör två SM7B till radion och jag tycker de låter riktigt bra! Blev märkbar skillnad mot min billiga Røde jag hade tidigare.

    Sedan kör jag genom en Empirical Labs Mike-E och när jag köpte den föll allt på plats. Rekommenderar Mike-E väldigt!

    https://www.dlxmusic.se/produkter/st...abs-el9-mike-e

    "Extremt potent mikrofonförstärkare med otroligt användbar kompressor och tapesimulering. Mike-E har lånat teknik från deras egna klassiker Distressor och byggt en kompressordel som spänner mellan Distressorns NUKE-inställning för mer extrem kompression, till mjukare kompression och tape-emulering."

    22 000 SEK är förstås en jävla massa pengar, men nu tio år senare tycker jag nog det varit värt det ändå

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kundförväntan - tja - det är väl du som bestämmer vad som är bäst att ha "Här på Polar II kör vi enbart vår portabla klassiska Sony med kassettbandspelare och legendariskt tonhuvud med två kanalers upptagning, bättre inspelning finns inte."

  8. #8
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Mik gör skillnad, men dom där sexsiffriga mikarna, kostar dom verkligen så mycket pga kvaliten? Är det inte främst namnet och ryktet? Vanan att sälja för $hutlöst som vuxit med åren och inflationen?

    https://www.youtube.com/channel/UCHH...FXjnQSw/videos har genom årens span på kloner och nyproduktioner fått mig att tycka det är dags spana på annat än de stora namnen. Tre WA87 shootouts finns där och många fler alternativ som är uppemot vafan% billigare.

    Jag svär förevigt vid dynamiska mikar med plattaste möjliga reponskurva till kanalstrip och dubbelkompressor-setup. Så länge en så ärlig och realistisk återgivning är det som eftersöks. Alla mikar är inte för alla röster. Det är inte fel att ta något som lägger till karaktär.


    Om folk rynkar på näsan, köp ett skal av en fetemik, häng den från taket, låt dom sjunga in i båda samtidigt, "den lilla är för effekt", none the wiser < bevisat fungerande taktik

  9. #9
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja. finns ju lite porr att kika på om man är intresserad. Men man har ju inte gyllene öron - typ tvärt om

    https://www.youtube.com/watch?v=HGMYn0ZoLN0

  10. #10
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Jobbade med radio i många år och förälskade mig i U87:an, och lärde med tiden att känna den väldigt väl. Just därför har det blivit att jag både köpt på mig ett par av dem och lillasystrarna/bröderna U89. Fantastiska mikrofoner. Men förra året fick jag mig en rejäl överraskning: min bandkompis (vi kallar det så även om vi inte släppt något på 20 år köpte en Aston Origin och jag hade glömt mitt mikrofoncase när vi skulle ha bandhelg. Vi pluggade in och min vokal har aldrig låtit bättre. Hade två preampar med, en Isa One och en Aurora GTQ2. Har en portico-kompressor inne i kedjan också. Resultatet med Isa var förbluffande.

    När vi sedan testade ak gitarr så saknade vi U87:an (och mina 184:or också för den delen.)
    Där var Astonen muddig och totalt chanslös i jämförelse.
    Men på min ganska högljudda vokal däremot, wow! den är nu min permanenta sångmick.
    Bästa av allt: man hittar den från 1500 spänn beggad här i Norge!

    Bevisade givetvis bara vad jag vetat i många år. En dyr mick är inte automatiskt bättre, kan vara precis tvärtom (speciellt om man inte är en gudabenådad sångare - däremot så kan rätt mick till ens röst (eller vad det nu är) låta... tja: rätt!

    (edit: och ingenting funkar ju givetvis om placering och akustiken är crap - om det inte är lofi-burk man är ute efter såklart)
    Senast redigerat av Nfuture den 2019-04-14 klockan 17:45.

  11. #11
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Precis! Kommer ennvisas med att ta med min Studioprojects T3 till studion nästa gång, deras superfina mick är för detaljerad för min röst..

  12. #12

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Till och med en iphone kan göra en superinspelning idag - utan tillbehör - så jag gillar alla vägar för ljudinmatning. Från forna dagars enkla sköna grejer till studiomickar. Gate är skönt dock om man inte vill få det luftigt eller rentav blåsigt
    Det är en positiv attityd att inte stirra sig för blind på utrustning, men ska man göra inspelningar man tar betalt för så blir det kanske lite fel att hala fram en iPhone och säga att den är lika bra som en studiomick…

    Sedan beror väldigt mycket på rum, källa, position, efterbehandling och mycket annat, men det förhindrar ju inte micken att ha en påverkan.

    @Frengus: jag har aldrig använt en U47, men min gissning är att det mest beror på att den nått klassikerstatus på samma sätt som säg Jupiter-8 eller TB-303 – legendarer som använts på en lång rad klassiska spår, men där det finns alternativ för en bråkdel av pengarna och där det kanske inte var utrustningen i sig som var det avgörande på inspelningarna…

  13. #13
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Sant. Jag funderar nog mest på next step på resan upp mot något bättre än jag redan har. Bra input i tråden. Och kommer inte köpa något dyrt bara för att - letar value for money främst. En bred arbetshäst helt enkelt

  14. #14
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag köpte två Warm WA-47 i vintras, dock har jag inte provkört dom så mycket. Bara provsnackat och spelat lite acke på kul och de låter fint och mustigt genom Vintage Design DMP och har en tydlig topp fast inte vass. Jag tycker bygget är bra sånär som på shockmounten som dippar lite av den gedigna tyngden. Kan återkomma mer senare när jag kört dom lite mer. Köpte Oktava MK-319 samtidigt och de låter helt okej men inget jämtemot WA-47.

    Det finns ju Warm WA-87 grymt mycket mer praktiskt utan nätdel och skit...

    Jag skulle nog satsa på WA-87 och en WA12 som är en trevlig preamp med möjlighet till smutts och snyggt ljud med punch.

  15. #15
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Jag önskar en side-address kondensormik modell liten, modell lämpad för min bariton, modell struntar i vibrationer från fd. skrivbordslampe-armen den sitter i. Och en ponny, och en bro till Hawaii.

  16. #16

    Veteran
    Bra artikel om att välja rätt mick
    https://www.soundonsound.com/techniques/vocal-mics

    Finns bra ljudexempel till artokeln där man hör hur mickarna låter.

    Stora delar av confessions on a dancefloor med madonna har man använt röde nt2 till hennes röst... Rätt mick vid rätt tillfälle och plats...
    Senast redigerat av drloop den 2019-04-14 klockan 20:06.

  17. #17
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage

  18. #18
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag har också testat ett ganska stort antal mikrofoner och vill bara tipsa om Audio Technica som gör en serie av prismässigt överkomliga men välljudande mikrofoner. Min favorit är AT4040 som går att hitta för 3-4 tkr och som låter betydligt dyrare.....

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag blir glad av tbone sc140. Ser jävligt oansenlig ut men funkar till så mycket. Särskilt basigheter konstigt nog.

  20. #20
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Vid span verkar ju AKG C414 som en verklig arbetshäst som funkar för ’allt’ - vad säger ni om den?

  21. #21
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jo, den är ett bra val, men kanske lite dyrare än vad jag trodde du ville lägga.

  22. #22
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Har en c414 xl2 på jobbet och den är bra till det mesta. Den å en SM7b täcker de flesta röster, annars är ev re20 en otroligt bra Mick som är oändligt bra på bas och sång.

  23. #23
    Roffemoffe
    Roffemoffe är uppkopplad nu
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Kan vara värt å kolla in Lewitt, jag har två lct-640 som låter kanon. Tycker de är bättre än c414 som ja också kört mycke med. Finns billigare än de jag har som ska hålla hög klass. LCT 440 pure heter de men då är det inte valbar upptagning utan bara njure.

  24. #24
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, den är ett bra val, men kanske lite dyrare än vad jag trodde du ville lägga.
    Jag hade nog tänkt mig ett tak på runt 10k (ink begagnat) för just en central arbetshäst. Har inte bråttom

  25. #25
    Roffemoffe
    Roffemoffe är uppkopplad nu
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Då skulle ja kolla in LCT-640TS
    https://www.lewitt-audio.com/microphones/lct-recording/lct-640-ts

  26. #26
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Hej Frengus!

    Det är svårt att svara på vilken mikrofon du ska ha utan att ha hört din röst. Likt många skriver är min bild också att mikrofoner är lite som kläder, där olika personer passar i olika kläder och vi har olika kläder för olika tillfällen. Vilket betonar vikten av testa ett antal olika mikrofoner och se vad som passar just dig.

    Om jag får lov att ge ett förslag skulle jag råda dig att använda 99nätverket för att försöka prova olika mikrofoner och preamps för att skapa dig denna kunskap utan att behöva köpa på dig en massa.

    Min bild av U47 är att det är en snabbarbetad mikrofon då den tar upp alla ljudkällor precis som de låter och att tekniker av den anledningen gillar dem för de är lättjobbade. Saknar erfarenhet av WA47 och WA47jr, så där har jag ingenting att tillägga.

    Ur min erfarenhet så styr följande frågor valet:
    Vad har du i budget?
    Vad har du för preamp
    Hur är ditt rum?

    Michael Stavrou har en intressant idé som jag haft stor nytta av när jag spelat in, att varje mikrofon kan graderas på en skala från 1 till 10 där 1 är "kallt" och 10 är "varmt" och målet är att försöka balansera ljudkällan mot mitten på skalan. Så om din röst är väldigt "varm" och är en 8:a på en sådan skala så skulle mikrofonen vara "kall" och motsvaras av en 2:a på skalan osv. mellan tummen och pekfingret förstås. Men just denna strävan mot balans har visat sig förvånansvärt effektivt vad jag kunnat erfara.

    Tycker också att jag ofta blivit förvånad över vilken mikrofon som passat bäst när jag spelat in. Trotjänarna blir alltid bra nog, fast vissa andra mikrofoner kan positivt överraska, så prova flera olika i olika preamps tills du hittar något som fångar din röst på ett sätt du gillar.

    Du är självklart varmt välkommen att höra av dig om du är runt Umeå så provar jag med glädje mina mikrofoner på din röst.

    Hoppas det var till någon hjälp och lycka till.

    Värme
    Senast redigerat av gazt den 2019-04-22 klockan 11:17.

  27. #27
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Tusen tack för väldigt bra inlägg, Gazt!

    Jag sjunger mest för egenbehov... så mikrofon är inte främst för mig. Dock har jag ett par polare som brukar komma förbi och spela in och sjunga i bland - och då jag mest kör SM58a eller liknande (har en drös Jlabs stormembranare också).

    Så hade helt enkelt tänkt ta ett steg framåt i mikrofonkvalitet. När man tittar hur de stora studiorna gör - är det ju precis som du säger. De har en uppsjö av micar att välja mellan för olika behov. Så målsättning bör ju vara däråt. Men har lite bestämt mig att första steg blir att köpa en beggad C414 och lite mer seriöst bygga sångbåset efter den. Testa på mina polare hur de tycker det funkar också. Jag har fått tacka nej till ett par inspelningsförfrågningar när jag inte tycker micarna håller måttet

  28. #28
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    @Frengus: Tack själv för ditt fina svar.

    Ur min erfarenhet så är det superviktigt att lära sig mikronen som används.

    Jag vet att jag läste att Dungen spelade in hela sin första skiva med en sm57 och lärde sig sjunga så att det inte puffade så mycket och har också läst att Gabriel Roth ofta använder billiga pennmickar till främst trummor då men även till sång.

    Min bild är att du kommer riktigt långt med att lära dig det du har utan och innan och sedan spela in i ett bra rum. Det är ju också lite av en uppgraderingskedja med mikrofoner, skaffar du en bra mick så behöver du också en bra preamp och ett bra rum.

    Vissa grejer jag spelat in har snarare förstörts av att rummet varit dåligt och att det inte funnits tillräckligt tid att flytta runt mikrofonen för att hitta den exakta "sweatspoten" där det låter bra.

    Min bild av C414 att den är prisvärd, bra val.

    Ser fram emot att höra vad du spelar in med den och med dina SM57:or med

    värme

  29. #29
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det finns ett bra gäng olika C414-modeller och de låter ibland väldigt olika.

  30. #30
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Japp, läst lite (inte testat själv än). Siktar på varianten som har den rakaste frekvenskurvan. Ska användas på acke-gura också.
    Annars får jag väl helt enkelt köpa en ny XLS hos tysken. Är ju i motsats till Neumann inte lika exklusiv.

  31. #31

    Veteran


    Blue baby bottle, grym till sång, ackegura, micka förstärkare, rumsmick till trummor.
    Och så ser den ball ut också.

  32. #32
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Japp, instämmer om Blue Baby Bottle. Den använde jag länge till sång och akustisk gitarr. Fantastisk mick!

    För mig var den ett enormt steg upp från de mickar runt tusenlappen som jag använde innan.

    Jag tycker inte att vinsten är proportionerlig när jag jämför den mot de mycket dyrare mickar jag oftast använder nu, dvs Blue Baby Bottle är nog värd mest per krona av de mickar jag provat. De dyrare mickar jag använt är kanske bättre, men det står inte riktigt i proportion till vad de kostar - för mig som hobbymusiker.

  33. #33
    deadbeats avatar
    Veteran
    Babyn används till i stort sett alla som är hos oss och sjunger. Låter svinfint!
    Förutom på mig. Jag kör helst med min gamla sm58 (och tills att den gick sönder, ADK Hamburg).

  34. #34
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Tycker bara de där baby bottles ser för djävliga ut. Skulle störa mig på den

    Gillar dock utseendet på den ryska Soyuz

  35. #35

    Veteran
    Nu köpte jag en Blue Baby Bottle...

  36. #36
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Det mesta kan man tweaka när det kommer till ljud och inspelning. Men jag upplever att mikrofoner nästintill besitter lite magi. Alla mickar fungerar inte på allas röster . Men jag kan tycka att Neumann TLM 103 och C414 är bra alternativ.
    Sen är ju en annan fråga vad man kör micken igenom också. Jag gillar att köra min TLM 103 igenom 1073 preamp plugin tillsammans med en LA2A påvägen in. Det ger liksom ett klassiskt/modernt "it"/närvaro ljud på de flestas röster.

  37. #37
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Får väl se när räkningarna är betalda om det finns utrymme att checka efter 414or här på 99an

  38. #38
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag har testat många mickar (finns som många vet på min testsite, men det är ett bra tag sedan jag uppdaterade med fler modeller...). De jag har behållit för eget bruk, är Milab DC-196, Pearl Priority och BLUE Babybottle - mickar som jag med mycket gott samvete verkligen kan rekommendera!

  39. #39
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Efter allt prat om Blue Baby Bottle blir man ju onekligen sugen att testa.

    OT: Kul att se dig igen Claes!

  40. #40
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Från SOS "In comparison with the slightly more expensive Neumann TLM103, I found the Baby Bottle to be about 4dB less sensitive and a couple of decibels noisier — still very impressive results, though! While the BLUE definitely has more 'presence' than the Neumann, it also seemed to have a little less 'air' and openness, although you would only become aware of this subtle difference in a head-to-head comparison"

    Låter som en bra mikrofon för ett överkomligt pris. Som verkar vara lite mindre hypad i high:sen än TLM 103
    Senast redigerat av Spacedude den 2019-04-27 klockan 12:43.

  41. #41

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Från SOS "In comparison with the slightly more expensive Neumann TLM103, I found the Baby Bottle to be about 4dB less sensitive and a couple of decibels noisier — still very impressive results, though! While the BLUE definitely has more 'presence' than the Neumann, it also seemed to have a little less 'air' and openness, although you would only become aware of this subtle difference in a head-to-head comparison"

    Låter som en bra mikrofon för ett överkomligt pris. Som verkar vara lite mindre hypad i high:sen än TLM 103
    Japp, det är ett av problemen jag har, för mycket topp när jag lägger sång.

  42. #42
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Klart det gör. En casio Sk1 kan man såklart göra musik på och det är ju bara kreativitet son sätter gränserna. Men var liksom inte frågan

  43. #43
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Jag har en Audio Technica 4047 sedan länge, bra mick, funkar till mycket, men för lite karaktär för vokalt ibland. Hittade lite shootouts där jag tyckte Neumann TLM67 lät fint jämfört med andra märken och andra Neumanns, i förhållande till kostnad.

    https://sweetwater.com/feature/vocal-mic-shootout

    https://vintageking.com/neumann-larg...mic-comparison

    TLM är deras "budget"-modeller som jag förstår det. TLM67 kostar ca 16k. Nån som har nån åsikt eller erfarenhet? Är det värt tro, eller finns det obskyrare namn som är likvärdiga för hälften?

    Aston spirit kändes tex. rätt bra, men inte riktigt något tydligt steg upp från 4047. Ganska likt ändå.


    Finns det nån butik som har ett urval att prova? Eller finns det såna här mickar att hyra nånstans?

  44. #44
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag slog till på en AKG C414 på en loppis här i stan Säljaren hade dock koll på marknadspris så blev inte ett kap - men ett fynd
    Riktigt nöjd! Just på acke gura och vanlig sång är den klart överlägsen mina andra mickar så är klart nöjd.

  45. #45
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag slog till på en AKG C414 på en loppis här i stan Säljaren hade dock koll på marknadspris så blev inte ett kap - men ett fynd
    Riktigt nöjd! Just på acke gura och vanlig sång är den klart överlägsen mina andra mickar så är klart nöjd.
    Jag ska kolla på en i morgon... mellan tummen och pekfingret - vad ligger marknadspriset på?

  46. #46
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    När jag kikade låg de mellan 5k och 6k.. där jag hamnade också.
    Finns de som vill ha 8-10 - men känns som de läst för mycket på ebay.

    Beror lite på vilken modell det gäller såklart. Finns ju en uppsjö C414or

  47. #47
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Tack. Bra att veta. Det är en EB. Vet dock ej om det är den silvriga eller svarta.
    Spelar inte in så mycket med mick men har en Milab DC-96 som jag gillar.
    Tänkte testa hur dessa skiljer sig åt.

  48. #48
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Han ville ha 20. Och lika mycket för en rostig Juno 60 utan tangenter. Det bliv ingen affär.

  49. #49
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Aldrig i livet. Det finns hur många 414 som helst. Men det kanske var en vintage 414 från 70-talet ?

    Rostig tandlös Juno-60 ? Det kan ju vara intressant däremot......

  50. #50
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Min var vintage från 80-talet- var tydligen inte marknadsdragande
    20 lät galet mycket om det inte var två.

  51. #51
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    C414 är ju en jungel. De C414 jag har mest erfarenhet av var inköpta för att de var väldigt neutrala och raka, närapå som mätmikrofoner (vilket uppskattas av många). Eftersom detta var 80-90-tal gissar att dessa var C414B-ULS och var goto för akustiska instrument, körer, overhead etc annat på lite distans, emedan "karaktär" hämtades ur övriga mikrofonbuketten.

  52. #52
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Min är en C414 B-TL II (a transformerless multipattern FET condenser microphone — essentially, a transformerless version of the long-lived C414 B-ULS. It is a descendant of AKG’s classic C 414 microphone, and the first of the “gold grille” series that resulted in the B-XL II and XL II.)

    Väldigt rak, väldigt snäll (lättanvänd) just för sång och acke gura (det jag köpt den för och testat den på).

  53. #53
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    20k är nog ett schysst pris för den första 414, som om jag inte missminner mig var i stort sett en C12 där man bytt ut rör och sånt mot lite annat för att göra den jättemycket mindre. Helt annan mikrofon än senare 414 som kör med helt andra kapslar med mera.

    Det var nu länge sedan jag hörde historiken kring dessa, så minnet kan svika, men tror t om den första 414-modellen är värd rätt mycket mer i bra skick.

  54. #54
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    20k är nog ett schysst pris för den första 414, som om jag inte missminner mig var i stort sett en C12 där man bytt ut rör och sånt mot lite annat för att göra den jättemycket mindre. Helt annan mikrofon än senare 414 som kör med helt andra kapslar med mera.

    Det var nu länge sedan jag hörde historiken kring dessa, så minnet kan svika, men tror t om den första 414-modellen är värd rätt mycket mer i bra skick.
    De tidiga hade mässingskapsel och är dyrast tror jag. Sedan blev det nylonkapsel. Om jag inte missminner mig så är det de nya med guldfärgad grill som skall motsvara mässingskapseln och de med silver nylon. Men sedan finns det ju en massa varianter som jag inte har koll på både bland de nya och gamla.

    För att vara en äldre ställbar mik är den ovanligt liten och praktisk tycker jag. Bra i roddiga situationer. De nya har fler karaktäristiker att välja på vilket är bra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •