Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Konsten att skapa bra sångmelodier.

  1. #1
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior

    Konsten att skapa bra sångmelodier.

    Har ni några trick för att få till det?
    Jag känner att just sångmelodierna är en av mina värsta svagheter, det blir oftast grundtonen och lite moduleringar på den... Jag gör mitt bästa för att undvika att börja på första taktslaget och sluta på sista, men ibland hamnar jag där lik förbannat.

  2. #2
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Använd språkets inbyggda rytmik och melodi, alltså texten skriver melodin åt dig alternativt melodin bestämmer vad din text ska vara, mest friktionsfritt om man gör båda samtidigt.

    Sen kan man dubbelkolla sångmelodin på en keyboard om det är nåt som borde ändras för att få det flyta på bättre, ändra även texten tills den passar helt, byta ut ord, antal stavelser, vilka vokaler används, kan vara ett jäkla pusslande

    Svåraste jag gjort var refrängen i en melodisk rapp liknande låt, många bokstäver och noter som ska passa ihop samtidigt som det ska rimma på rätt ställen och samtidigt ha ett logiskt innehåll.

  3. #3
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Nivå 2 kan vara att bryta lite mot det förutsägbara och lägga in andra toner, bäst blanda lite av båda, tycker också det är bra blanda improviserade melodier med skrivna och blanda sång skrivna med keyboardskrivna.

    När jag gjorde en jullåt förut så var versens melodi ett noga komponerat 6 toners piano riff och texten skriven efter riffet medans i refrängen var melodin skriven efter texten, sticket var improviserat, så 3 olika sätt i samma låt
    Senast redigerat av KRiS den 2019-08-29 klockan 06:25.

  4. #4
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Nivå 0 sno en melodi. Gissa vilken välkänd låt jag snott melodin från i denna (refrängen). (noterna omkastade lite dock)
    "hello, hello, humans of The earth"


    https://youtu.be/0i9RJ88i4FY

    Den konstiga refrängliknnde bryggan innan refrängen är improviserad, första tagningen, hade en sovande bebis i rummet bredvid så hade enorm tidspress, vaknade hela tiden, resten av melodierna är bara jag som följer texten, inte jag som sjunger dock

    Edit: hmm även grafiken var visst snodd här
    Senast redigerat av KRiS den 2019-08-29 klockan 07:14.

  5. #5
    Alley cat!!

    Jag tar grundtonen och modulerar. Tror jag.

    En bra exercis är att sjunga med nån härlig r'n'b, folk sång diva och försöka lära sig deras yodlande krusiduller. Med tiden kommer du koka du ihop ett eget yodel utifråmän bitar av deras.

  6. #6
    Det är väldigt annorlunda att skriva sångmelodi med rösten eller på ett klaviatur. Klaviaturspelade sångmelodier låter alltid mycket tråkigare, trots att det är exakt samma toner på exakt samma slag. Just för att (som jag förstår att kris är inne på) språket/lalandet/yodlandet tillför så mycket till helheten.

  7. #7
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Alla sångmelodier jag blivit nöjd med har jag först gjort på gitarr och sen anpassat frasering för sång. Annars blir det precis som du säger även för mig.
    Så mitt tips är att skriva melodierna på ett instrument först

  8. #8
    Ja, gitarr är nog bättre än klav. Gitarrens uttryck är mer likt röstens än ett piano. Kan mycket väl vara smaksak.

  9. #9
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Tror det är smaksak, gitarr blev det för att jag är mest van vid det, spelat längst och har mest feeling

  10. #10
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    En grej man kan göra också är att testa olika sound på samma låt vilket föder olika textideer om man gör text sist som i sintur föder olika melodier.

    Hade tillexempel en ambient aktig religiös liknande låt med lökig text som jag inte fick fason på så gjorde om låten till en kort loop utan sång och trummor som jag la i en mapp tillsammans med massa andra kasserade låtar från 5-6 år tillbaka.

    Sen tog jag mappen jag har med kasserade trumloopar jag sparat från låtar som åkt i papperskorgen och testade på alla låtarna som saknade trummor, och vips det passade visst fint med ett heavy metal komp på den så på med elgitarrer, saknades dock vers så spelade in ett rockigt riff till den.

    Ändrig av sound förde med sig en Ändrig av text och även melodi är vad jag försöker komma fram till. Orginalet handlade typ om jordklotet medans den nya om eld och hypnos

    så testa olika sound för olika melodier är ett tips (funkar för mig allafall).
    Senast redigerat av KRiS den 2019-08-29 klockan 09:40.

  11. #11
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Daionsavage Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ni några trick för att få till det?
    Jag känner att just sångmelodierna är en av mina värsta svagheter, det blir oftast grundtonen och lite moduleringar på den... Jag gör mitt bästa för att undvika att börja på första taktslaget och sluta på sista, men ibland hamnar jag där lik förbannat.

    Testa börja melodin på 2an eller kanske mellan 1 och 2 för mer sväng, eller varför inte lite innan 1an i en takt. Sen istället för att börja melodin på grundtonen vi säger C
    så börja på E eller G alltså flytta melodins centrum litegrann sen köra olika "centrum" i olika delar av låten tex vers i amoll börja på not A, Refräng i Cdur men börja på not G, kanske funkar har jag för mig

  12. #12
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jag gissar att frågan gäller sångmelodier i sammanhang med andra instrument, bas och ackord osv. Men det kan vara en intressant utmaning att skriva en enkel melodilinje som ska stå för sig själv. Tänk på all gregoriansk sång, folkvisor eller Susan Vegas hit. Det som är speciellt med just gregoriansk sång är att harmoniskt eller ackordiskt tänkande är icke-existerande och rytmiken är frikopplad från tydliga taktarter.

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det finns så många sätt att sjunga, så många nivåer av "komplikation", så många stilar och traditioner att leka med. Allt från Ozzys simplifierade "sjung samma som riffet"-stil (asbra) till extremt utstuderade lekar runt grundtonerna i bra RnB (också asbra).

    Det är nog bara att skriva på. Om melodin blir tråkig, lägg till toner och glidningar! Vill man ha mer struktur kan man definitivt testa en grej i taget. Och blanda dem.

  14. #14
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag brukar börja med ackorden. Kanske utgå från någon vanlig följd, typ C Am F G och kanske slänga in något helt annat ackord för att göra det mer intressant. Prova kanske få in ett D#m eller något annat otippat på något vis. När jag har en ackordföljd som låter tillräckligt svängig nynnar jag fram en melodi som passar. Det intressanta brukar uppstå där det udda ackordet kommer in.

    Men fråga inte mig. Jag har typ gjort tre femton låtar i min dag beroende på hur man definierar låtar och hur många fingrar man anser sig ha.

  15. #15
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    bara "skriva" dem med rösten utan att veta vilka toner det är, är bäst

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är nog bara att skriva på. Om melodin blir tråkig, lägg till toner och glidningar! Vill man ha mer struktur kan man definitivt testa en grej i taget. Och blanda dem.
    https://youtu.be/kCITDhIGw_o?t=239

  17. #17
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Man kan också göra 10 texter och 10 musikbakgrunder sen testar man vilken som passar bäst till vad, oftast blir det dåligt men kan bli bra eller intressant ibland, gjorde bara så förr i tiden.

    Ta 2 snarlika låtar och byta sång-inspelningarna mellan låtarna, funkar perfa om man alltid använder samman tonart tillexempel, gjort så minst 2 gånger med lyckat resultat, blir mindre förutsägbart.

    Massproducerade riff på leksaks keyboard på landet, smög upp på övervåningen lite då och då och spelade in på mobilen sen föra över riffen till datorn, nyinspelning, ett av riffen överlevde till en låt som jag håller på med nu.

  18. #18
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bara "skriva" dem med rösten utan att veta vilka toner det är, är bäst
    Så kan man göra ja, mycket bra sätt. Spelade in 10 random lallanden på 5 minuter, sen testade jag ackord ovanpå, en blev rätt bra pampig låt, inte färdig men ligger i att göra mappen.

    Göra svinmånga låtskisser och spela in massa nonsens ord är också ett tips, höll på 3-4 dar (efter jobbet) för ett tag sedan och sjöng in blaj på massa överblivet i arkvet, lyckades skrapa ihop några användbara idéer.
    Senast redigerat av KRiS den 2019-08-30 klockan 20:15.

Liknande ämnen

  1. Konsten att spela in på rullband
    Av Albin i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-01-28, 22:04
  2. Konsten att skruva trumljud?
    Av Daionsavage i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-02-02, 13:36
  3. Konsten att läsa sampler CD
    Av kockpit i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 01:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •