Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Mastra på bandspelare

  1. #1
    Ljudvåg
    Ljudvåg är inte uppkopplad
    Ljudvågs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Mastra på bandspelare

    Har fått tag på en gammal rullbandspelare som tyvärr bara stått senaste tiden, tänkte därför att det skulle vara kul att få användning för den och mastra lite låtar på den!

    Har en några låtar till en EP och skulle vilja printa låtarna så de binder ihop lite med tape saturation. Frågan är när i master-kedjan ska man göra det? Är det det allra sista man gör det eller borde man göra först och köra kompressor/EQ mm sist?

    /Ljudvåg

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Min rekommendation är att testa använda den på vissa separata spår eller bussar istället. Men visst, att testa även på ”mastern” skadar väl inte mer än att det sliter lite på banden! Räkna inte med en förbättring bara. Det är relativt sällan ens de absolut finaste rullbandarna i världen tillför mer än de tar bort för att användas vid mastering. Men svaret på din fråga är att du då bör köra det först i kedjan.

  3. #3
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min rekommendation är att testa använda den på vissa separata spår eller bussar istället. Men visst, att testa även på ”mastern” skadar väl inte mer än att det sliter lite på banden! Räkna inte med en förbättring bara. Det är relativt sällan ens de absolut finaste rullbandarna i världen tillför mer än de tar bort för att användas vid mastering. Men svaret på din fråga är att du då bör köra det först i kedjan.
    Jag har lite som plan att spela in mixdowns på rullband för att få lite karaktär. Inte dista eller så, normala nivåer. Det kanske är en dålig idé då?

  4. #4
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    därom råder nog delade meningar, det ljudvågen efterfrågade var ju något som "binder ihop" den färdiga mixen. Givetvis handlar det ju på pappret om en försämring/förvanskning av ljudet men det gäller ju isåfall all typ av bearbetning av ljud. historiskt ansågs ju den främsta sekundära lyssningen vara från direktsändningar via FM-radio där ljudet inte passerat någon lagring alls (på exempelvis tonband).

    personligen tycker jag att mina masterbandare löder ihop ljudet på ett helt fantastiskt sätt (förstår givetvis att du Volantiz gör det på annat sätt och med annan utrustning). jag tycker det är väldigt kul att experimentera med olika bandare.

    Robert Babicz som ju mastrar o producerar mycket dansmusik har jag för mig doppar i princip allt på tape.
    http://www.youtube.com/watch?v=V3TMwhbsFtM

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det som "binder ihop" är främst bandkompressionen och inget annat.. man kan nästan se det som en multibandskompressor med oändligt antal band. Det finns ett par fördelar med det men även ett par nackdelar med sån processning. Det är hur som helst enligt min mening den absolut bästa egenskapen med en bra rullbandare (funderar själv på att importera en riktigt fin Ampex just för det.. vissa spår skulle må bra av det). Bandsaturation kan i vissa fall vara intressant även den med rätt bandformula osv, men det finns så himla många olika enheter som generellt sett gör sånt bättre för mastering.. även relativt billiga plugins.

    Men sen så beror det ju väldigt mycket på hur er musik låter. Man kan ju absolut även se det som en artistisk detalj, men då snackar vi ju om något helt annat. De som är ute efter bra ljud utan att förstöra något (vilket är på ett ungefär vad mastering numera innebär enligt min mening) bör generellt sett leta efter andra alternativ.

    För övrigt, de flesta av de mest erfarna inom mastering använder rullbandare nästan enbart för att kunna ta emot musik i det formatet.

  6. #6
    Ljudvåg
    Ljudvåg är inte uppkopplad
    Ljudvågs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för tipsen!

    Tror kanske som geminister sa att det handlar om att ge låtarna "en gemensam karaktär". Förväntar mig verkligen inga under då både bandspelaren och banden inte är i toppskick eller någon proffsmaskin. Sen brukar min musik ofta vara lite lo-fi så hoppas väl att bandet kan tillföra något rent stilistiskt också.

    Toppen med youtube-videon också! Där fanns ju en hel del tips och trick jag ska testa

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Justja, det där med "en gemensam karaktär" påminner mig om att det kan här vara värt att nämna att den främsta orsaken till att bandkompression relativt ofta gör något bra med en del musik är just att det balanserar upp de olika frekvensbanden en del. Däremot, just sånt är generellt sett betydligt bättre att göra med en EQ. Det kan vara bra att känna till

  8. #8
    Ljudvåg
    Ljudvåg är inte uppkopplad
    Ljudvågs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Okej ska ha det i åtanke! Tycker generellt att mastering är svårt så jag får helt enkelt experimentera lite så får vi se vart det landar

  9. #9
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men visst, att testa även på ”mastern” skadar väl inte mer än att det sliter lite på banden!.
    Varför sliter mastern mer?

    Eller menar du att det sliter varje gång man spelar in?

  10. #10
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    tror han skojar lite, ja att du sliter litet på banden genom att spela in på dem utan att det gör nån direkt nytta för ljudet . för något sliter det ju på banden. tur att jag samlat på mig en massa då!

  11. #11
    Synthén
    Synthén är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag spelade en gång för ganska många år sedan in några låtar kompisens Revox A77. Jämförde med datormixen. Ingen större skillnad faktiskt. Bara lite brusigare på "tejpmastern". Jag hade nog klart förväntat mig lite mer. Jag kan fortfarande inte släppa tanken på att skaffa en fin rullbandspelare. Det skulle vara jättekul att ha i studion. Men man vill ju att det verkligen tillför något också. Läste någonstans att man till exempel behöver pressa Revoxen lite mer för att få ut bandmättnad. Kan detta stämma?

  12. #12
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Så länge man håller sig under 0 dB på VU-metrarna så lär det vara ganska lite bandkompression inblandad - de här maskinerna var ju HiFi på sin tid och låter därefter. Bandkompression får man först när drar på ordentligt. Fast har man musik med mycket transienter som inte får VU-metrarna att reagera tillräckligt snabbt (de flesta är inte toppvärdeskännande) kan man lätt komma över den gränsen omedvetet.

  13. #13
    Synthén
    Synthén är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så länge man håller sig under 0 dB på VU-metrarna så lär det vara ganska lite bandkompression inblandad - de här maskinerna var ju HiFi på sin tid och låter därefter. Bandkompression får man först när drar på ordentligt. Fast har man musik med mycket transienter som inte får VU-metrarna att reagera tillräckligt snabbt (de flesta är inte toppvärdeskännande) kan man lätt komma över den gränsen omedvetet.
    Låter rimligt. Tack för tips! Det är naturligtvis olika på olika apparater men tänker att när Revoxen var just "HiFi" kanske ingångarna hinner dista innan "bandet" når mättnad? Är själv en komplett idiot var gäller elektronik. Men funderar om, och tror att jag läst om, att "proffs" byggde om A77:ans ingångsdel. Man kan undra om det var för att kunna kräma på bandet lite mer, få bandmättnad, eller om det "bara" för att få upp ljudnivån av någon anledning, så att den liksom passade proffsens övriga utrustning? Som sagt kan för lite om sådant här.
    Senast redigerat av Synthén den 2019-05-07 klockan 14:56.

  14. #14
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Maskiner som A77 har reglerbar inspelningsnivå så det är den man drar på för att överstyra bandet. Principiellt så kan ju inspelningsförstärkaren klippa innan bandet mättas (det var kanske det du menade), men jag vet inte hur det är på A77. Framförallt på vanliga "hembandspelare" var det säkert så många gånger; man ville ju hålla inspelningsnivån under nivån där bandet börjar mättas, så om förstärkaren börjar klippa några dB över där bandmättnaden inträder så var det ju inget problem i det sammanhanget.

  15. #15
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Anekdot: Körde backing tracks på en A77 som mitt i en spelning började gå skitfort. Låten vi skulle spela gick i 160 bpm i vanliga fall, så det lät ganska löjligt med smurftrummor i 220 bpm. Minns att basisten inte hade en chans att hänga med.

  16. #16
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Testa att bara köra mixen genom preampen. Brukar bli fint. Jag kör typ alla mina mixar genom preamparna på min vestaxporta. Blir varmt och fint. Varför köpa en LA2A liksom?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •