Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: AFX firmware till Bass Station 2:

  1. #1
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran

    AFX firmware till Bass Station 2:

    v. 4.14 ger verkligen mycket spännande grejer:

    https://sonicstate.com/news/2019/04/...x-twin-update/

    AFX Mode

    Electronic music legend Richard James, aka Aphex Twin, has already played an instrumental part in the Bass Station II story, having provided guidance for the implementation of the micro-tuning added with Firmware v2.5. His conceptual contribution to v4.14 is even more profound.

    Letting his imagination run riot, James envisioned the decidedly radical notion of having a discrete set of synthesis parameters assigned to each note of Bass Station II, either variations on a ‘seed’ patch, or disparate sounds designed to constitute a chimeric whole. Although this sort of thing could already be kludged using very fast program change messages, having multiple sounds active at the same time would clearly be a far more creative and efficient system.
    AFX Mode is the realisation of James’ out-there concept. Put simply, it lets you modify your Bass Station II patch on a key-by-key basis. Use it to introduce subtle changes to a sound as you play up and down the keyboard; divide the keyboard into multiple zones (one per key if you like!), each playing its own sound; or create entire drum kits in a single preset for triggering manually or via the Arpeggiator. It’s a truly inspiring feature that really does open up a whole new world of sound design and performance possibilities.

    Fixed duration envelopes

    Aiding in the programming of drum sounds and plucks especially, the sustain segments of Bass Station II’s envelopes can now be set to a fixed length, moving on to the release stage regardless of when the key or trigger is actually released after playing a note. When fixed duration envelopes are enabled, the decay stage is taken out of play, and the Decay slider instead sets the duration of the Sustain stage.


    Extended sub-oscillator control

    With Firmware v4.14, Bass Station II’s sub-oscillator, slaved to the pitch of Oscillator 1, can be detuned using the Coarse and Fine controls. Now you can set the sub to any non-octave tracking interval you like, and knock it out of tune – subtly or dramatically – for creative effect.


    Oscillator glide diverge

    Prior to Firmware v4.14, both of Bass Station II’s oscillators could only be set to the same Glide time, but now you can slow down the Glide time of Oscillator 2 relative to Oscillator 1 by a variable amount, causing the two to diverge for interesting portamento effects. Just the thing for adding thickness and character to basslines, pads and leads, and certainly not a function you’ll find on many other hardware or software synths.


    Envelope retrigger count

    The Firmware v2.5 update added envelope retriggering, and now, to help with drum synthesis, the number of times the envelopes retrigger can be adjusted.

    Pricing and Availability:
    Firmware v4.14 is a free update for all Bass Station II users, available via the Components content manager for Mac and PC
    Senast redigerat av Wiktorion den 2019-04-12 klockan 10:24.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Wot?! Det är elva dagar sedan första april!

  3. #3
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Fan va kul att han äntligen blir inblandad i sånt här, kom ihåg nån intervju från 90-tal nånstans där han nästan bad till tillverkarna för att komma till honom för idéer osv.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det perkussiva med olika ljud på alla tangenterna känns brutalball.

  5. #5
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Och på ett kick försvann alla BS2:or från radannonserna Tror knappt jag nånsin kommer till en nivå där jag kommer ha nytta av en här typen av features, men onekligen oerhört ball!!

  6. #6
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Coolt! Kul att de fortsätter släppa uppdateringar av den här synthen.

  7. #7
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Applåder!

  8. #8
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Imponerande att de lägger till så pass mycket i en gammal modell!

  9. #9
    Aerobics
    Aerobics är inte uppkopplad

    Senior
    Var laddar jag ner denna update? letat men hittar inget :-(

  10. #10
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    https://components.novationmusic.com/

    Sen skickas det data från browsern direkt till midi-fejan. Smart!

  11. #11
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag trodde att dom hade fått in det mesta som det gick att få in i BS2an i firmware 2.5, som jag blev överlycklig för. Men detta låter mer än väldigt bra <3

  12. #12
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Men shit.

    Undrar om det är någon sorts intern grej på Novation att se hur mycket de kan klämma ur den. Intellektuell utmaning. Jag klagar inte, fantastiskt med uppdateringar av befintliga produkter. Men släpp nu en XL med 3 oktaver och dedikerade knappar för VCO/EG:s så de slipper dela. SH-2-slayer tänker jag mig

  13. #13
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Aerobics Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var laddar jag ner denna update? letat men hittar inget :-(
    samma här, jag har varit inne på components.novationmusic igår och idag: får beskedet att jag redan har den senaste firmware (v.2.5) i synten.

  14. #14
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Nyheten är borta från Sonic State. Misstänker att någon läckte för tidigt (antingen Sonic State eller Novation själva).

  15. #15
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

  16. #16
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    men nu är det på riktigt! Novation la ut denna presentation idag:

    https://youtu.be/XP3t857OI7o
    laddade ner den nyss till min gamla Bass station 2 :-)
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-04-14 klockan 13:49. Anledning: ny info

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Oh, isärglidande oscillatorer - tillbaka till arvet efter Wasp! <3

    Men, man behöver nog en fin liten lathund för knapptryckningarna.

  18. #18
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oh, isärglidande oscillatorer - tillbaka till arvet efter Wasp! <3

    Men, man behöver nog en fin liten lathund för knapptryckningarna.
    du hittar länk till "release notes" längst ner i stycket i Novation Components/bass station/ firmware när du är inloggad ;-)
    Udda att det inte låg inlagt i infotexten på sidan om firmware 2.5 och 4.14. kanske inte hunnit ännu?

  19. #19
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det känns som att jättarna skärpt sig lite. T.o.m Akai och Novation gör något som faktiskt efterfrågas. Roland och Yamaha, vi väntar. Jag menar den här typen av produkt support på redan utanför-nysläpp-hypen. Snart är Novation i klass med Access.

  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har sagt det förr men säger det igen: Jag älskar hur de använder OSCar-sättet att få fler ”knappar” då tangenterna mångfaldigar sin funktion.

  21. #21
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Jag blev sugen på en AFX Station/Bass station II när jag hörde ljudexemplen, men så blev jag lite fundersam på om man vill använda maskinen som en slags trummaskin så borde väl Mono station funka ännu bättre eller missar man några viktiga aspekter jämfört med AFX mode på BSII. Någon som vet?

  22. #22
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blev sugen på en AFX Station/Bass station II när jag hörde ljudexemplen, men så blev jag lite fundersam på om man vill använda maskinen som en slags trummaskin så borde väl Mono station funka ännu bättre eller missar man några viktiga aspekter jämfört med AFX mode på BSII. Någon som vet?
    Att den är grymt mkt snyggare..och har extrafunktionerna printade på maskinen

  23. #23
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att den är grymt mkt snyggare..och har extrafunktionerna printade på maskinen
    Jo, den är ju klart snyggare än original BS. Men det var ju Mono station jag jämförde med.

  24. #24
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blev sugen på en AFX Station/Bass station II när jag hörde ljudexemplen, men så blev jag lite fundersam på om man vill använda maskinen som en slags trummaskin så borde väl Mono station funka ännu bättre eller missar man några viktiga aspekter jämfört med AFX mode på BSII. Någon som vet?
    Afx mode finns väl inte till Mono station?

  25. #25
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Afx mode finns väl inte till Mono station?
    Nej men du kan ju köra individuella patchar per steg så det blir väl lite samma grej eller?

  26. #26
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej men du kan ju köra individuella patchar per steg så det blir väl lite samma grej eller?
    Aha hade inte koll på det!

Liknande ämnen

  1. MIDI-synk Super Bass Station till Logic 8
    Av neonacidvomit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 00:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •