Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Ensoniq EPS & sequencer & historia

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Ensoniq EPS & sequencer & historia

    Dagens nya återupptäckter från min kammare ut till världen!


    https://youtu.be/vIemyrZjrzI

  2. #2
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Vad rart!

  3. #3
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Underbart! ❤️
    Ser fram emot flera Bitleyreports!

  4. #4
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Det där är den mest utslitna originaldisken i högen utan tvekan.

  5. #5
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Kanon! Mycket interessant och sevärd!

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kul & tack för fiiidbäck!

  7. #7
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Svinnajs PF!

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kul! Tackar, hoppas Matrixsynth lyfter den sen

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Mucho impressivo!

  10. #10
    Barthaarschneider
    Barthaarschneider är inte uppkopplad

    Senior
    Likgiltig inför nostalgi.
    Men fan alltså.
    Vad man programmerat dessa.
    Tack!

    Köpte Mirage med min kompis för 20 lax på hyrköp från Keyboard city.
    Vi gick i ettan på gymnasiet och hade noll pengar men väldigt många studiecirklar.

    Nu 35 år senare sitter man med tusenkronorssyntar fast man är vuxen och har jobb.
    Eller kanske på grund av?

    Älskar Ensoniqs metronomklick.


  11. #11
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Åh, nostalgi! Jag som rent av sneglat på en EPS igen. (min första riktiga grej)
    Nu blev det inte lättare att stå emot. Grym musik för övrigt!!

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    <3 Lite för mkt kompressor märkte jag nu när jag nyss kollade, men 808'an låter svinfin tyckte jag.

    Det är så jävla knäpp känsla på att se sin egna pryl på sin egna film och typ få gas på att jobba på det här sättet, hjärnan är så jävla spooky på det sättet, det är jedi mind tricks på hög nivå. Otroligt svårt att beskriva. Det är som att den där lusten att vilja ha något förstärks när det förpackas i en film och plötsligt blir så självklart, så enkelt, så snyggt. Sjukt lustig funny konstig strange feeling och man vill liksom... hoppa in i filmen och... men jag är ju inne i filmen? Nu? Fast nä. Det verkar mkt ballare på filmen. Som att försöka förklara en dröm. Man säger: "Jag drömde att jag åkte tåg med Magnus Uggla" och folk ba... mm, so what, kul! Men det är för att man inte lyckas förmedla hur galet kul det var att sitta där med Magnus Uggla och ha likadan frisyr som han och ba... ähhh svårt att förklara, men det är jedi.

  13. #13
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    (jag blev sur när du sa att du sålde din EPS 16+)

    Efter att du postade en video med den. Du borde göra fler videos. Så himla bra och den här också. Nu vill jag ju ha mer av blippblopp ! Om man får önska. Men jag gillar dina videos. Det är för mycket Rapp för den har hypade ju bland rapparna av någon anledning.

    Jag! jag älskar Ensoniq och har själv en liten radda. Gillar sådan här videos ! Kollar flera gånger på raken

    Tack för att du gör det.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kärlek, kärlek, gud vad snällt! Jag minns att jag gjorde några på 16+ men hittar dem inte, bryter ihop på hårddiskar som har pajat för mig och raderat massor av kreativt jobb som inte backats upp. Två hårddiskar har rasat för mig, det är så tragiskt... och så bläddrar man på dessa floppys som är lika fräscha som (de var) sommaren i city 1990.

    Jag sålde EPS16+ för att jag hade hittat en mintig ASR, den är med i klippet. Sedan ställdes den senare på högkant någon gång och efter det startade den inte mer, så den vräktes iväg som gravt rep-objekt... på ngt vis känns det som om UR-EPSen är den stabila av dem. Peppar peppar ta i Akai.

    (En annan EPS16+ som jag hade innan det började brinna när jag stoppade in en stereosladd i sampleingången! Den blev irreparabel och fick skrotas så vitt jag minns!)

  15. #15
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Barthaarschneider Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Likgiltig inför nostalgi.
    Men fan alltså.
    Vad man programmerat dessa.
    Tack!

    Köpte Mirage med min kompis för 20 lax på hyrköp från Keyboard city.
    Vi gick i ettan på gymnasiet och hade noll pengar men väldigt många studiecirklar.

    Nu 35 år senare sitter man med tusenkronorssyntar fast man är vuxen och har jobb.
    Eller kanske på grund av?

    Älskar Ensoniqs metronomklick.

    Kan gott påstå att det enda jag inte gillar med Ensoniq är att dom blir otroligt varma. Funderar på att modda mina med antingen nya svalare eller extern försörjning. Man kan ju koka ägg på dem.

    Allt annat älskar jag, även när dom buggar ur i bland. Kan börja nodla något otroligt med det ljud som för tillfälligt ligger i minnet. jag gillar sequensern spela in ett pattern. Vill du behålla ja eller nej. Så otroligt smidigt.

    Dom inbyggda effekterna.

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Måste erkänna att jag på riktigt lärde mig använda sequencern runt 2011 nån gång då jag endast försåg mig med en ASR under en veckas vistelse på annan ort. Då var också målet att just lära mig det där och fy tusan vilken revelation det var. Under alla år hade jag slavat den som "ljudmodul" och "masterklav" till min Atari men så kör jag interna seq'en och ba... shit, det är ju hur ballt som helst.

    Just det där med att göra flera varianter av ett sequence och byta i realtid, det är lite som Ableton Live på ett skönt vis. Eller som en sjukt rolig trummaskin, helt enkelt.

    Det där är den bästa sequencern som gjorts i hårdvara tror jag. (Att jag tycker...)

    Men då är jag så klart inte bekant med Elektron och mkt annat.

    Men Ensoniqs "tänk" med gränssnittet är helt otroligt bra. Genialiskt.

    Jag slarvar en hel del i videon (och lite slarv klipptes bort också) men då har jag ändå inte jobbat "i ensoniqmiljö" på fem år eller ngt sånt.

    Hela maskinen sitter i fingertopparna på ett sätt som väldigt få maskiner gör.

    Framför mig har jag en Roland XP80 och den har jag försökt lära mig seq'en på då och då men varje gång jag provar igen så har jag glömt allt.

    Jag tror det är så för fler.

    Ställde också frågan på Gearslutz om någon visste hur man använder RPS-sequencern i XP'n och jag tror på riktigt att ingen i hela världen vet det. Förutom killen på Roland som gjorde en video om det när den var ny. Jag har sett den videon. Flera gånger. Men förstår ändå inte en trettiofemtedel av hur tusan man gör. (RPS på JP8000 var lätt och smidigt dock.) Korg Triton har det också.

    RPS? Realtime pattern sequencing tror jag det står för. Det är att man (ska) kan (kunna) göra sequences och lägga ut dem över klaviaturet och trigga dem i realtid. Låter jättekul i teorin, omöjligt att genomföra i praktiken tror jag. Ska försöka lära mig det på Triton...

  17. #17
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack PF! <3 Nostalgitripp och en påminnelse om hur mycket jag använde min EPS och senare EPS16+. Högg en ASR10 rack och en zip-drive när jag hittade massor av EPS-diskar hemma för många år sedan. Testade den för några veckor sedan, och den bootade som den skulle då. överväger att flytta lite samplingar till MPC Live under nån semester i år.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fin feeling med Ensoniq!

  19. #19
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Schysst video!
    Min första sampler, så jäkla snabbjobbad maskin.

    Har en EPS som bara står. Den som är sugen kan PMa

  20. #20
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    "shuffling data" är ett meddelande som ofta popar upp på displayen, när man kvantiserar m.m. Processorn behöver betänketid på Ensoniq samplers...

  21. #21
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Cool demo PF! (Som alltid) Kul när det är lite mer på djupet, och man ser att du bygger något med ljuden. Vansinnigt mycket mer intressant än de eviga sågtandsanalyserna med öppet filter.. Så här ser man hur maskinen i sig formar ett sound. Stor LIKE på den!

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad kul, tackar! Får samma allergi som du av det där sågtandstjafset, har ju inget med musik att göra. Stirra på en vågform, hurra!

    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "shuffling data" är ett meddelande som ofta popar upp på displayen, när man kvantiserar m.m. Processorn behöver betänketid på Ensoniq samplers...
    ASR håller på så mer, EPS är smack on & simplare samplare

Liknande ämnen

  1. ebaypriser & historia
    Av PF i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-05-17, 09:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •