Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Köpa pick-up till skivspelare

  1. #1
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran

    Köpa pick-up till skivspelare

    Är det någon här som är kunnig inom ämnet pick-ups?
    Jag håller på att byta ut min stereoanläggning bit för bit, och jag tror att nästa del blir pick-upen på skivspelaren.
    Den jag har nu är en billig audio technica, AT-95E. Den kostar runt 500-lappen och kom med spelaren jag köpte.
    Det är nog ingen dålig pick-up direkt, men jag misstänker att det inte är en av de bästa.

    Är det någon som vet något om pick-ups? Hur stor skillnad blir det om jag går upp ett par tusenlappar i prisklass?
    Är det försumbart eller är det en väl värd investering?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Från min "svarvarvinkel": Köper man begagnad vinyl, udda pressar och annat spexigt så känns det spontant som överkurs med extrem fin-pickup. Jag har en Ortofon OB5 på min Rega Planar 3 och kör sedan med kopior av nålarna. Då värdesätter jag just stabil drift av skivtallriken mer om man nu pratar var man ska plöja ner tusenlapparna.

    En kedja blir inte starkare än sin svagaste länk och ska man ha dyr pickup om skivorna gjort massor av varv på spelaren känns överkurs... imho.

  3. #3
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Om du misstänker/hör att pickupen inte gör skivorna rättvisa, så kan det ju vara värt att prova! Jag gillar ju ortofon Concorde (kostar typ en tusenlapp), DJ-grejer med bra output, men hifi-folk tycker nog annat !

  4. #4
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Just AT-95E är ju en erkänt bra PU. Jag gillade den betydligt mer än en budget OM-5E som medföljer många spelare idag då jag hade min Rega.
    Men om du kör med Audio Technicas skivspelare LP-120 (eller vad den nu heter) så är det spelaren i sig som inte är så värst bra. Finns massa att läsa om det och även youtube-filmer. Och använder du dessutom inbyggda RIAA så....
    Detta gäller typ alla SL-1200 kloner som verkar vara LP-120 i olika förpackningar.

    Själv sålde jag min Rega (såldes med OM-5E) då jag blev trött på att lyfta tallrik hela tiden och köpte en beg SL-1700 (med OM-5E) och är supernöjd, fast jag inte ens har orkat byta till AT-95E ännu.

  5. #5
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Tack för svar alla

    Hm, intressant tanke synthetic. Jag har tänkt mig att vinylspelaren mer är som ett mikrofonstativ, och att pickupen är mikrofonen. Självklart lite mer avancerat än så, men ändå ungefärligt. DVS att själva spelaren inte påverkar ljudet mer än om det är en väldigt resonant konstruktion, eller om hastigheten inte är jämn, eller om det blir ojämn vinkel.
    Jag har just en sådan spelare som du nämner, och jag har haft riktiga 1210-or förut och visst är det olika saker. Men just det där med RIAA-steg har jag inte ens tänkt på. Jag tror att jag bypassat mitt, men ska kolla upp det nogrannare. Annars kanske det är mer läge att köpa ny vinylspelare!
    Senast redigerat av särkvark den 2019-04-08 klockan 11:54.

  6. #6
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Kolla nålen med lupp. Är den sliten, byt.
    Sedan har det väl varit så att pickupskalet (eller hållaren för nålen) har varit lite universal, så man kunnat sätta en billigare eller dyrare nål i skalet/hållaren, utan att behöva byta hela alltet.


    Undrar om inte BRL har kommit en bit på väg att gå från renodlat billjud till att faktiskt ha hemma-Fi på hyllan.

  7. #7
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    En liten reflektion om pickuper av en snubbe som jag gillar:
    https://www.youtube.com/watch?v=gqtNzacgdek

  8. #8
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Det handlar inte bara om kvalité utan också om vilket ljud du vill ha. Min spelare levererades med en Ortofon 2M Red som jag tycker låter för vasst så jag bytte till en Shure N97xE för lite mjukare ljud.

  9. #9
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    För kassa lurar här, hör knappt skillnad:

    Ortofon 2M Red vs. Audio-Technica AT95E:

    https://youtu.be/dfOixvd5yzg


    https://youtu.be/8hPzMPLQzkA

    AT95E vs Shure M97xE:

    https://youtu.be/1FzknvFq5Fg

  10. #10
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Kul
    Jag ska köra de där genom stereosystemet som jag håller på med sen. Inte för att det blir rättvisande, men lite kul experiment

    - - - Uppdaterad - - -

    tack för ert engagemang

Liknande ämnen

  1. Köpa skivspelare - är technics 1210 det självklara valet?
    Av Basutbud i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2023-03-14, 23:23
  2. Rem till skivspelare
    Av resonator i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 12:28
  3. pick up the world
    Av imported_pussy i forum Stränginstrument
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •