Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: ARP 2500 - DIY

  1. #1
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    ARP 2500 - DIY

    Jag har börjat göra mina egna kretskort till arp 2500 moduler då amerikanernas projekt blir alldeles för dyrt för mig och tänkte dela med mig ifall någon här är intresserad.

    Jag har gjort de efter service manualen och tänker jobba mig igenom en och en.

    Är klar med den första nu, 1047 - multimode filter resonator.

    Tänkte beställa hem ett gäng kretskort från kina och tänkte ifall någon här är intresserad så kan jag posta vidare, frontpaneler har jag inte fixat ännu och patchmatrisen har jag inte ens tänkt på men tänkte ha likadana paneler som i orginalet så jag lägger upp .fpd filer så man kan beställa hem paneler själv när de är klara, och om någon vill ha typ eurorack paneler så får man fixa det själv!

    Om någon vill etsa kretskorten själv så bifogar jag en pdf eller kanske jag ska zippa allt så man får med bom och koppling schemat, det finns på guitarfool, annars är det bara att pm:a.
    https://www.guitarfool.com/ARP2500/1047.html

    De pottade modulerna tänkte jag bygga på veroboard, de finns här
    https://www.guitarfool.com/ARP2500/4005.html
    men ska omvandla dom till pdf format också om någon dag.

    Donationer i form av pdf:er av servicemanualen från typ musicparts.com uppskattas hjärtligt, de kostar runt 300kr styck

    ARP 1047
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2019-04-07-181323_288x761_scrot.png 
Visningar:	50 
Storlek:	86,2 KB 
Id:	86946
    1047fullmanual.pdf
    1047pcb.pdf

    ARP 1036
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	index.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	53,8 KB 
Id:	87038
    pcb för att jämföra med service manual
    1036pcbflipped.pdf
    pcb för att printa
    1036pcb.pdf
    Service manual
    1036fullservicemanual.pdf
    Kretskorts översikt
    (Kommer strax)

    4005 submodul
    Namn:  2019-04-11-223826_199x200_scrot.png
Visningar: 168
Storlek:  70,3 KB
    4005.pdf
    Senast redigerat av anonanon den 2019-04-11 klockan 22:44.

  2. #2
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ambitiöst!

  3. #3
    Obie
    Obie är inte uppkopplad
    Obies avatar
    Senior
    Jag har en 20x10-matris du kan få köpa om du vill. Den kan kanske vara bra att studera om du ska börja tillverka egna.
    Skicka PM om du är intresserad.

  4. #4
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jaaa! Är det Logan/Solomon du tänker på? Har inte sett ngn update på deras 2500-grejor på länge.
    Använder du LS3954, isf vilken kapsling? Om du vill ha hjälp med att rita paneler i illustrator så kan jag bistå. Rattar är väl ett litet aber dock. Som jag förstår det är Rogan RB det närmaste som går att hitta, typ buchla, eller har du sett något annat?

  5. #5
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Obie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en 20x10-matris du kan få köpa om du vill. Den kan kanske vara bra att studera om du ska börja tillverka egna.Skicka PM om du är intresserad.
    Tusen tack, det vore intressant men tänkte vänta och se vad för lösning Logan/Solomon har i sin klon. Har skrivit till en fabrik i kina så då skulle jag kunna ta alla mått osv och specialbeställa men MOQ:n kommer nog bli för hög.
    logansolomon har lagt upp en render av matrisen på facebooksidan "arp 2500 user group"
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	36590302_1862208650502908_135103517760159744_n.png 
Visningar:	19 
Storlek:	138,3 KB 
Id:	86965

    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaaa! Är det Logan/Solomon du tänker på? Har inte sett ngn update på deras 2500-grejor på länge. Använder du LS3954, isf vilken kapsling? Om du vill ha hjälp med att rita paneler i illustrator så kan jag bistå. Rattar är väl ett litet aber dock. Som jag förstår det är Rogan RB det närmaste som går att hitta, typ buchla, eller har du sett något annat?
    Jag har inte kollat på rattarna, men tror mig ha läst att de ska vara tillgängliga, iallfall snarlika.
    Yes det är Logan/Solomon gänget jag menade, för att få DIY:a deras var man först tvungen att vara med i alpha på deras 2600klon och priset för endast pcb blev som minst runt 9000kr, bara för kretskorten då..
    LS3954:an har jag TO71 kapsling på men tänkte testa lite olika, tror att 2n3954 ska funka också, bör även funka med två matchade transistorer.

    Men ser nu även att det inte bara är att jag som har börjat med att diy:a modulerna,

    A post shared by on



    Tyvärr är väll inte lowgain världens enklaste typ att ha o göra med, men har skrivit o frågat om han kan koppla ihop mig o han som byggt dessa så kanske han kan dela med sig av frontpanelerna, vart han fått rattarna ifrån eller skicka manualerna om han känner sig givmild.
    Senast redigerat av anonanon den 2019-04-08 klockan 11:40.

  6. #6
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Biter mig nog i läppen denna gången.

  7. #7
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vad tror ni om denna?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	s-l500.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	52,9 KB 
Id:	86966
    https://www.ebay.com/itm/Edac-Cherry...h/264253627330

    Fick även klart nu att logansoloman kommer släppa sin första 2500 modul i maj detta år.
    Senast redigerat av anonanon den 2019-04-08 klockan 14:12.

  8. #8
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Ta deras ord med en rejäl nypa salt o gör din egen grej.

  9. #9
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Mmm tyckte också det var alldeles för mycket pengar för Enigma. De på bilden är Rogan RB-rattar.
    Hur hade du tänkt att använda dem? Göra en panel med patchpunkter?

  10. #10
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av anonanon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tror ni om denna?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	s-l500.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	52,9 KB 
Id:	86966
    https://www.ebay.com/itm/Edac-Cherry...h/264253627330

    Fick även klart nu att logansoloman kommer släppa sin första 2500 modul i maj detta år.
    Lol. 10k patchpanel! Jag tror faktiskt inte på nånting som de skriver nu efter alla förseningar och icke-produkter.

  11. #11
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lol. 10k patchpanel! Jag tror faktiskt inte på nånting som de skriver nu efter alla förseningar och icke-produkter.
    Jag har också lite svårt för dom, blir bara mer frågor varje gång de svarar på en fråga, enda de släppt är väll 1601 klonen som de inte hade gjort själva?

    Såg att samma panel legat ute för 5k innan så tänkte klicka på "make an offer" och hoppas på det bästa.
    Rogan RB rattarna ser riktigt bra ut, blir dom jag kommer använda tror jag.

    Ska börja med 1027 sequencern nu, sedan blir det 1004 oscillatorn och då använder man 2 av dom korten för att bygga en 1023 dual oscillator.
    Edit: Blir 1036 först den ser så fräck ut kolla bara!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2500-module.1036.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	55,3 KB 
Id:	86973
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2019-04-08-223658_1243x899_scrot.png 
Visningar:	27 
Storlek:	1,02 MB 
Id:	86975 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2019-04-08-224106_1293x911_scrot.png 
Visningar:	18 
Storlek:	1,03 MB 
Id:	86976
    Senast redigerat av anonanon den 2019-04-08 klockan 22:41.

  12. #12
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Kopierar du kretskortet rakt av, eller ritar du ett nytt utifrån schemat? Om det skiter sig med cherry-matrisen, vad tänker du dig för lösning? Bananer kanske?

  13. #13
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kopierar du kretskortet rakt av, eller ritar du ett nytt utifrån schemat? Om det skiter sig med cherry-matrisen, vad tänker du dig för lösning? Bananer kanske?
    Rakt av i nuläget, förutom 1027:an (http://www.guitarfool.com/ARP2500/images/1027_sch.jpg) där får jag hitta en lösning på (silicon controller switch - BIP 2611) ic:n som är tagen från nixie tuber och är ytterst unobtanium.
    http://www.projects.scorchingbay.nz/...ying_guide.pdf sida 10
    Men det borde gå att byta ut med några mosfet's ihopkopplade, enda den gör är att räkna till 10 och sen gå till 0 med en reset knapp.

    Men sen ska jag importera dessa till autocad, göra till vektorer, sen dxf och in i kicad eller liknande och snygga till.

    Om matrisen så vet jag inte, fått napp på en 30x10 för 300 pund och diskuterar priset på dendär gigantiska, bästa vore ju om soloman gänget producerar nya.
    Pin matriser vore ju också grymt men vet bara om ghielmetti som i synthi men de kostar skjortan.
    Senast redigerat av anonanon den 2019-04-09 klockan 16:26.

  14. #14
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Ok! Jag kan tyvärr för lite om dessa för att ge några råd om BIP2611-substitut. Vad gäller matrisen så behövs det minst två om man vill ha det identiskt, en 30*10 räcker ju inte långt. Skulle nog kunna tänka mig att göra en snygg panel med bananjack att använda både uppe och nere. Ska göra en skiss som förklara lite bättre.

    edit: en 4017 som räknare kanske? typ https://hackaday.com/2016/01/14/oh-b...sic-sequencer/
    Senast redigerat av segerfalk den 2019-04-09 klockan 21:56.

  15. #15
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok! Jag kan tyvärr för lite om dessa för att ge några råd om BIP2611-substitut. Vad gäller matrisen så behövs det minst två om man vill ha det identiskt, en 30*10 räcker ju inte långt. Skulle nog kunna tänka mig att göra en snygg panel med bananjack att använda både uppe och nere. Ska göra en skiss som förklara lite bättre.

    edit: en 4017 som räknare kanske? typ https://hackaday.com/2016/01/14/oh-b...sic-sequencer/
    Ser toppen ut, 10 steg också.
    Försöker klura ut hur bip2611:an funkar, vilken pin är det egentligen som återställer räkningen?
    Pin 9 har konstant 15V, pin 7 skjuter räkningen en siffra uppåt. Är det så att den återställer räkningen av att koppla pin 9 till jord och stänga av kretsen?
    Men vad gör pin 6 och 11 då? De ser ju också ut att ha konstant 15V men genom 470 ohm motstånd, jag kuggade nästan elektro fysiken i plugget så någon kanske vet vad för syfte dessa motstånd gör.
    Hursomhelst tror jag 4017 borde funka med lite lätt modifikation till kretskortet
    Tänkt på banan jack också eller veroboard men grejen med 2500 är väll lite att komma ifrån sladdar.
    Senast redigerat av anonanon den 2019-04-09 klockan 22:42.

  16. #16
    iopop
    iopop är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Här https://amsynths.co.uk/home/my-synth...ntial-control/ använder man en 4017 istället för BIP2611.

  17. #17
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av anonanon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Försöker klura ut hur bip2611:an funkar, vilken pin är det egentligen som återställer räkningen? Pin 9 har konstant 15V, pin 7 skjuter räkningen en siffra uppåt. Är det så att den återställer räkningen av att koppla pin 9 till jord och stänga av kretsen? Men vad gör pin 6 och 11 då? De ser ju också ut att ha konstant 15V men genom 470 ohm motstånd, jag kuggade nästan elektro fysiken i plugget så någon kanske vet vad för syfte dessa motstånd gör.
    Som jag tolkar originalschemat:

    Då BIP-2611-1 har Max VCC 14.5V höjer man GND för Z7 (7) med VF över CR8-10, +15V till Z7 VCC (9). R112 PullUp Z7 (6)/Strömbegränsning Q33 [STEP], R113 PullUp Z7 (11)/Strömbegränsning Q34 [RESET].

  18. #18
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av iopop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här https://amsynths.co.uk/home/my-synth...ntial-control/ använder man en 4017 istället för BIP2611.
    Tusen tack, mailat lite med Rob från amsynths nu och han tyckte det lät som en bra ide att vi skulle dela våra anteckningar.
    Han var riktigt trevlig, skön omväxling från Amerikaner som inte kan prata som folk.

    1036:an borde vara klar till helgen, sen blir det att försöka lära sig designa frontpaneler.
    Rob hade inte fått sin 1036 att funka skrev han så får se hur min blir, hade samma problem med stp2600 att sample and hold inte funkade ordentligt trots byggd enligt kopplingsschemat, så kanske är ett arp problem.

    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag tolkar originalschemat:

    Då BIP-2611-1 har Max VCC 14.5V höjer man GND för Z7 (7) med VF över CR8-10, +15V till Z7 VCC (9). R112 PullUp Z7 (6)/Strömbegränsning Q33 [STEP], R113 PullUp Z7 (11)/Strömbegränsning Q34 [RESET].
    Tack Ulf!
    Kan alltid lita på er <3
    Senast redigerat av anonanon den 2019-04-11 klockan 12:30.

  19. #19
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Rob är grymt trevlig.
    Blir förvirrad av hans vänskap med Logan, just därför. :P

    Att du hade strul med STP2600 förvånar mig inte. De ville ha min hjälp att designa en op-amp buffer. Säger lite om vilken nivå de ligger på.

    ARP har som alltid vissa "fel" i sina kretsar. Det gäller att verkligen förstå hur de funkar för att kunna korrigera felen.
    Ett simulationsprogram kanske kunde vara till användning i detta fallet?

    Jag skulle ju släppa en rad 2500 moduler ihop med Logan Soloman, men efter att ha delat med mig av mina schema o resultat av min research, samt tester så slutade de (eller han, Jammie) att höra av sig.

    Finns mycket som pågår bakom kulisserna som folk skulle bli mörkrädda av att höra.
    Börjar bli svårt att hålla tyst om allt..

  20. #20
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av steffensen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rob är grymt trevlig.
    Blir förvirrad av hans vänskap med Logan, just därför. :P

    Att du hade strul med STP2600 förvånar mig inte. De ville ha min hjälp att designa en op-amp buffer. Säger lite om vilken nivå de ligger på.

    ARP har som alltid vissa "fel" i sina kretsar. Det gäller att verkligen förstå hur de funkar för att kunna korrigera felen.
    Ett simulationsprogram kanske kunde vara till användning i detta fallet?

    Jag skulle ju släppa en rad 2500 moduler ihop med Logan Soloman, men efter att ha delat med mig av mina schema o resultat av min research, samt tester så slutade de (eller han, Jammie) att höra av sig.

    Finns mycket som pågår bakom kulisserna som folk skulle bli mörkrädda av att höra.
    Börjar bli svårt att hålla tyst om allt..
    Jo blir lite trött på sånthär drama, försökte fråga han lowgain om STP2600 och hans svar var väll mindre trevliga, så hoppet av att han ska berätta mer om hans vän som gjort 3 egna 2500 moduler är väll knappt.

    Därför jag gör mitt egna och låter vem som helst printa själv så slipper jag allt tjafs.

    Jag har tänkt på simulering, eagle är ganska bra på det väll?
    Har för mig jag läste i ttsh tråden att zthee använde det.

    Det jag gör nu är att jag jämför med bilder på modulerna så ser jag om något skiljer sig från schemat och produktionen så tänker jag att jag slipper kopiera in allt i eagle/kicad, för tillfället iallafall.

  21. #21
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    hela Logan Soloman grejen är som en stor psykos, jag fattar ingenting.. Så hejja anonanon!! Kan stödja med ett schema-köp när nästa lön kommer!

  22. #22
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hela Logan Soloman grejen är som en stor psykos, jag fattar ingenting.. Så hejja anonanon!! Kan stödja med ett schema-köp när nästa lön kommer!
    Det är taktiken, ingen fattar något!
    Det uppskattas! 1045 är klart det mest ekonomiska köpet, 3 kretskort för priset av 1 som hör till 1003,1004T/P,1005, 1006, 1023 och 1046.
    7 moduler för priset av en!
    1045:an är donerad av segerfalk nu!

    Uppdaterar OP med 1036:an nu.

    Nu blir det frontpanel design!

    edit:
    Eller inte! Herr Segerfalk har anmält sig som frivillig!
    Senast redigerat av anonanon den 2019-04-12 klockan 11:15.

  23. #23
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Fr.o.m. idag så är AM2500 projektet från amsynths Open Hardware!!!
    https://github.com/AMSynths/AM2500

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2019-04-11-231441_589x43_scrot.png 
Visningar:	13 
Storlek:	8,7 KB 
Id:	87045

    Tror jag skippar att bygga 1027:an då den ändå kräver så mycket modifikationer att den blir precis likadan som Rob's.

  24. #24
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av anonanon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo blir lite trött på sånthär drama, försökte fråga han lowgain om STP2600 och hans svar var väll mindre trevliga, så hoppet av att han ska berätta mer om hans vän som gjort 3 egna 2500 moduler är väll knappt.

    Därför jag gör mitt egna och låter vem som helst printa själv så slipper jag allt tjafs.

    Jag har tänkt på simulering, eagle är ganska bra på det väll?
    Har för mig jag läste i ttsh tråden att zthee använde det.

    Det jag gör nu är att jag jämför med bilder på modulerna så ser jag om något skiljer sig från schemat och produktionen så tänker jag att jag slipper kopiera in allt i eagle/kicad, för tillfället iallafall.
    Det har blivit så fruktansvärt mycket drama senaste åren. Inte alls den sammanhållningen som fanns när man började.
    Det handlar mest om business och hype nu för tiden. Lite trött på det, men försöker hålla mig undan så gott det går. Fokusera på det man gör och låta de andra tjabba i sandlådan så gott de vill.
    Lite jobbigt när man blir indragen bara, vilket är skälet till varför jag inte är så tyst om saker längre.

    Lowgain (med flera) verkar ha glömt att de är människor som vi andra. Har väldigt svårt för sånt beteende personligen.

    Simulering -
    Jag kör LTspice och Tina. Föredrar Tina nu för tiden faktiskt.

Liknande ämnen

  1. ARP 2600 - DIY
    Av Andreas T i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3379
    Senaste inlägg: 2022-12-09, 22:37
  2. [DIY] ARP 40235-filter
    Av Lackan i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-01-09, 00:52
  3. ARP 2500 Frosseri - Funeral For A Friend Elton John
    Av Firechild i forum Skivor & artister
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •