Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Bygga Helmholtz resonator!

  1. #1
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran

    Bygga Helmholtz resonator!

    Kom över ett billigt parti MDF... så vafasen... låt oss gräva ner oss i Helmholtz...

    Ska bygga något i stil med detta:
    https://www.gearslutz.com/board/stud...made-easy.html

    Fast tänkte dimensionen:
    Bredd 600mm
    Höjd 1200mm
    Djup runt 300mm kanske? Kanske kan köra 400 om det är bättre...

    Mina skivor är 2440x600x19 så tänker att jah delar en skiva på mitten för front- och bak-stycke och tar nästa skiva och kapar sidor, tak och golv... så djupet kan jag anpassa med herr sänksåg .

    Min ull är 95mm sten... funtar om jag ska köra på takskivor istället då de är lättare att fixera... förstått det som att man typ vill ha 10mm bakom front panel... lätt gjort med skiva och dyckert... och sedan luft bakom...


    Här är min teori:
    Here's the formulas (taken from the Master Handbook of Acoustics)
    for absorbers with holes:
    Freq = 200 x square root of (P/(D x T))
    where:
    P = perforation percentage (eg, 5%)
    D = depth of air space (in inches)
    T = PT + 0.8 x HD
    where:
    PT = panel thickness (in inches)
    HD = hole diameter (in inches)


    Guidelines
    The trap becomes more effective at absorbing bass the more easily that the sound can get into the box to be absorbed. ie, a 1m2 box with 1% of the front panel open will be less effective than a 1m2 box with 5% of the front panel open, simply because there are more holes to let the sound in!
    You will now realise that if you want to tune your trap for low frequencies, you can either make it have less holes, or be deeper. The guideline would be to keep the perforation percentage above 1%.

    Hittat denna kalkylator just för hålbaserade Helmholtz vilket verkar sjukt smidigt!
    http://www.acousticmodelling.com/helmholtz.php


    Med följande kommentar på gearslutz:


    "But that calculator doesn't ask you the front panel area, nor the number of holes. So it can't know the volume, right?"


    Och svar:
    "It asks for it in a "hidden way" e.g thickness of soft absorber and thickness of air. Also the size and spacing of the holes = % open area.

    The front panel area is up to the user if he/she likes more absorber area in the room."

    __________________________________________________ ___________________________

    Så djupet är inga konstigheter det förstår jag; mellarum+isolering+mellanrum ger det invändiga måttet...
    Håldiametern och dess avstånd ger ju uträkningen...
    Det jag inte förstår är hur många hål jag bör ha? Det står som jag läser i relation till djupet... men hur ser jag hur mycket av panelen som ska vara hål??? "öppen yta".. ???




  2. #2
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    https://www.raknare.net/mathematics/area-cirkel

    Hittade denna för att räkna ut area på hål...

  3. #3
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hemholtz.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	22,2 KB 
Id:	86903

    Så 2 x 5cm hål på 40cm avstånd i en 19mm MDF-låda invändigt 30cm djup med en skiva 95mm ull i framkant (1cm från skiva)...

    Måste spacingen va lika lång från lådans kant??? Eller bara hålens mittpunkt???

    Om det bara är hålets mitt som avgör behöver lådan bara va typ 50cm lång med ett hål i varje ”golvhörn”... måste hålen ha samma "spacing" till kant så 120cm lång för distanser om 40cm mellan... och 80 bred... mina skivor som bara är 60cm...

  4. #4
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    tips:
    gör mätningar på lyssnings punkten före och efter varje gång du testar något.
    börja borra mindre hål till en början, mät upp resonansen från porten och borra upp lite större tills du hittar just den frekvens du är ute efter.
    sätt en mic framför porten och svep en sinus fr högtalarna tills du hittar den frekvens som peakar mest.
    akta dig för att täcka för porten. minsta lilla luftmotstånd i närheten av porten kan försämra fällan.

    en del portade högtalare har porten på baksidan för att dölja resonansen för våra öron. kanske funkar bra med helmholtz fällor oxå..?

  5. #5
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Aminozyra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tips:
    gör mätningar på lyssnings punkten före och efter varje gång du testar något.
    börja borra mindre hål till en början, mät upp resonansen från porten och borra upp lite större tills du hittar just den frekvens du är ute efter.
    sätt en mic framför porten och svep en sinus fr högtalarna tills du hittar den frekvens som peakar mest.
    akta dig för att täcka för porten. minsta lilla luftmotstånd i närheten av porten kan försämra fällan.

    en del portade högtalare har porten på baksidan för att dölja resonansen för våra öron. kanske funkar bra med helmholtz fällor oxå..?
    Såg en som mätte så, i första exemplet... men hur fungerar det med avstånd mellan hål? Eller menar du att borra upp samma hål större?

  6. #6
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    ja precis. gör allt som du tänkt men med mindre hål o förstora lite åt gången.
    på så sätt har den en extra chans att få till det extra tajt.
    jag tänker att det kan va svårt att tonera en fälla perfekt efter en skiss.

  7. #7
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Mycket klokt tips!!!

  8. #8
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Aminozyra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja precis. gör allt som du tänkt men med mindre hål o förstora lite åt gången.
    på så sätt har den en extra chans att få till det extra tajt.
    jag tänker att det kan va svårt att tonera en fälla perfekt efter en skiss.
    Spelar avstånd från kant roll för frekvensupptaget???
    Vet att man helst vill ha hålen nära golv... och att distans mellan hålens center är betydande... men hur viktigt är förhållande hålcenter och lådkant???

  9. #9
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    There are two formulas stated on the thread "Need 31 Hz bass trap info". The first one is aimed at deciphering the actual perforation percentage of your front surface, based upon the thickness of the face and the depth of the airspace within, front to back.

    The second formula is based on how to convert that perforation percentage to hole diameter (bit size) and how closely to drill those holes.

    There are really a number of patterns you can use, but the formula I stated is actually for the holes stacked in perfect columns and rows. Take care that each "resonator" is behind each hole, so the distance between holes is, in your mind's eye, separated down the middle. If the distance between your holes is 4 inches, then 2 inches from the hole marks the resonator boundary for that hole. This is how you know how far from the edge to start drilling. In the end, your holes will be closer to the outside (interior) edge than to each other. Otherwise, it may not work right.

  10. #10
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    There are two formulas stated on the thread "Need 31 Hz bass trap info". The first one is aimed at deciphering the actual perforation percentage of your front surface, based upon the thickness of the face and the depth of the airspace within, front to back.

    The second formula is based on how to convert that perforation percentage to hole diameter (bit size) and how closely to drill those holes.

    There are really a number of patterns you can use, but the formula I stated is actually for the holes stacked in perfect columns and rows. Take care that each "resonator" is behind each hole, so the distance between holes is, in your mind's eye, separated down the middle. If the distance between your holes is 4 inches, then 2 inches from the hole marks the resonator boundary for that hole. This is how you know how far from the edge to start drilling. In the end, your holes will be closer to the outside (interior) edge than to each other. Otherwise, it may not work right.
    Så jag antar att om mitt avstånd mellan hålens center är 40cm så bör avstånd från kant vara 20cm?

  11. #11
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Blir fortfarande inte klok på hur denna uträknare visar ytmåttet på panelen?
    http://www.acousticmodelling.com/helmholtz.php

    Den räknar ut ”perforated panel” genom att ta ”hole diameter/hole spacing” som att holespcing skulle vara hela ytan???
    Hole spacing åandra sida beskrivs som ”The distance between the holes (centre to centre) in mm.”

  12. #12
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Äh holespacing verkar ju vara distansen från hålets mitt till panelens alla kanter om det ska stämma med siffran för perforerad yta...

  13. #13
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    För att Absorbera 50Hz säger uträknare. Att jag kan ha en skiva 19mm med ett hål med en diameter på 10cm med ”hole spacing” på 40cm för en låda med 10mm avstånd till isolering, 95mm stenull och 205mn luft dvs. Innerdjup på 300mm.

    Uträknaren säger att min perforerade yta bör vara 4,9% av den totala ytan...


    1 hål på en diameter av 10cm har en area av 314cm2 vilket är 4,9% av den totala ytan av 6400cm2

    Om jag tänker rätt så visar uträkningen att om jag gör en låda med en panel med måtten 80x80 så är alltså arean 6400cm2.

    Då ska jag få en absorbationscoefficient på 0,9 om jag förstår det rätt???

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8C0CE253-AFED-44A6-970F-AF3F6E234087.png 
Visningar:	7 
Storlek:	125,7 KB 
Id:	86939

  14. #14
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Mina skivor är dock 60cm breda så jag tänker att 60x106,7cm också är 6400cm2... det är ju perforerad procent total yta, djup på lådan och tjocklek på skiva som verkar räknas för resonans... och sedan ull för att bredda q-värde...

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1 hål på en diameter av 10cm har en area av 314cm2 vilket är 4,9% av den totala ytan av 6400cm2
    Arean för ett 10cm Ø hål är 31,4 cm2. Du behöver 10 hål m.a.o.

  16. #16
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Arean för ett 10cm Ø hål är 31,4 cm2. Du behöver 10 hål m.a.o.
    Ah rackarns!!! Knappa in radie...

    Varför säger uträknaren att det ska va ett hål med en diameter på 10cm och spacing 40cm??? Som jag förstår som 80x80???
    Hajar fasen inte... blir galen!!!

  17. #17
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    cirkel area = ∏ x r x r

  18. #18
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Aminozyra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    cirkel area = ∏ x r x r
    Jo, har en uträknare, länkad ovan...
    Hajar bara inte kopplingen yta på panel uträkningen... och spacing konceptet helt...

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Aminozyra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    cirkel area = ∏ x r x r
    Givetvis - hjärnsläpp

    Men alltså radien, inte diametern. Med diameter är arean (pi x d x d)/4

    Du behöver alltså 4 hål på 10 cm för att få önskade 314 cm2

  20. #20
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    10cm diameter = 78.5cmˇ2
    om 4.9% av baffeln = 78.5ˇ2 så är baffeln 1601cmˇ2

  21. #21
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Aminozyra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    10cm diameter = 78.5cmˇ2
    om 4.9% av baffeln = 78.5ˇ2 så är baffeln 1601cmˇ2
    Låter svinlite... då blir ytan ju typ ba 60x60...

  22. #22
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    den simulatorn kanske inte e så praltisk att titta på eftersom den är nog mer tänkt att använda om man ska bygga porösa panel absorbenter. typ helmholts över en hel vägg med massa hål.
    även om principen är den samma.

    fanns det inte en annan HH simulator..?

  23. #23
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Aminozyra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    den simulatorn kanske inte e så praltisk att titta på eftersom den är nog mer tänkt att använda om man ska bygga porösa panel absorbenter. typ helmholts över en hel vägg med massa hål.
    även om principen är den samma.

    fanns det inte en annan HH simulator..?
    Hitta ingen bra med hål...
    sjukt smidigt med hål och ba dra hål- eller dosborr

    Vore skönt med någon där man fick eller kunde knappa in mått på panelen!

  24. #24
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran

  25. #25
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga dimensioner ? Blir mörkrädd...

  26. #26
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Läste den här tråden och blev riktigt mörkrädd

    https://www.gearslutz.com/board/stud...-studio-2.html

  27. #27
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Hur gick det? Jag har nasty 49 Hz som behöver tyglas.

Liknande ämnen

  1. Bygga Helmholtz av gjutrör
    Av Kalle2000 i forum Mixning & mastring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-08-28, 22:21
  2. Helmholtz-resonator
    Av Electrony i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 16:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •