Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Nord Grand

  1. #1
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior

    Nord Grand

    Ännu ett tillskott i Nord-familjen. Nord Grand.
    https://www.nordkeyboards.com/products/nord-grand

    Lite mindre portabel med tanke på formen. Men det finns säkert finsmakare som vill ha den perfekta flygelkänslan i anslaget.

  2. #2
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Oj hade den kommit igår hade jag nog trott det var ett aprilskämt. Den var inte snygg direkt! Låter säkert bra dock.

  3. #3
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    I princip ett Nord Piano 4 med lite mer minne och annan mekanik. Kanske något för konserhallar och kyrkor? Om de nu kan tänka sig en röd ful pjäs istället för högblank snygg flygel...

  4. #4
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Påminner ju lite om franska The River i designen. Kanske nya modet, Synclavier stuket är tillbaka.

  5. #5
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Vilken humor, jag fantiserade ju om att Nord borde byta till Kawai-klaviatur i nån tråd här... och så släpper Nord denna nyhet!?

  6. #6
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag tycker att den är skitsnygg.

    Ser dyr ut. Och då gläder mig min insikt att jag redan har en Electro som kan nästan precis lika mycket och dessutom har orgeldelen.

  7. #7
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att den är skitsnygg.

    Ser dyr ut. Och då gläder mig min insikt att jag redan har en Electro som kan nästan precis lika mycket och dessutom har orgeldelen.
    Riktigt snygg ja :-)
    Påminner en del om Kawai MP7SE, upphöjningen orsakas bl.a. att nya klaviaturmekaniken. Misstänker att det är samma mekanik i Nord Grand.

  8. #8
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Fin och vilken maffig demolåt! Vad kan den tänkas kosta? 30-40k?

  9. #9
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Undrar när Nord släpper sitt första helakustiska piano?

    Skämt åsido så är det starkt att de lyckats så bra när konkurensen är så hård som den är. Yamahas liknande låter ju sinnessjukt bra sedan länge.

  10. #10
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fin och vilken maffig demolåt! Vad kan den tänkas kosta? 30-40k?
    Bra gissat. Bax har den till preorder för 3400 Euro.

  11. #11
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Mekaniken gör förstås mycket för känslan. Undrar om det även påverkar ljudet? Det låter ju helt otroligt bra om demon. Jag har inte hört strängresonans-effekten så bra förut.

  12. #12
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Ljudet borde vara detsamma som på alla Nordar som kan läsa in pianoljuden.

    Verkar vara en ny mekanik, enligt Norduserforum, som heter RH-N och är i plast främst, typ som på MP7 ex vis. Om det stämmer, så tycker jag det haltar lite med tanke på priset. Jag hade förväntat mig att det matchade MP11 eller VPC1 om det ska kosta så mycket.

  13. #13
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ljudet borde vara detsamma som på alla Nordar som kan läsa in pianoljuden.

    Verkar vara en ny mekanik, enligt Norduserforum, som heter RH-N och är i plast främst, typ som på MP7 ex vis. Om det stämmer, så tycker jag det haltar lite med tanke på priset. Jag hade förväntat mig att det matchade MP11 eller VPC1 om det ska kosta så mycket.
    Prisskillnaden emellan en Stage 3 88 och en Stage 3 compact är inte stor. Det är inte klaviaturen som kostar, utan tekniken i maskinen m.a.o. Vid närmare titt på Nord Grand: Det är djupare än mitt Kawai MP-7SE, så mekaniken är nog snarare en plastvariant av det i Kawai MP11SE. Den är nog dyrare att tillverka, än Fatars varianter som finns i äldre Nord Piano/ Stage.

  14. #14
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Tror du kan ha rätt, eftersom det står att sensorerna är på hammarna och inte tangenterna. Alltså en ny variant av Kawais mekanik i trä, men i plast. Vilket låter som en bra variant.

    Mycket pengar ändå, man får ju en VPC1 och en Electro för mindre.

  15. #15
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Är känslan i tangenterna rätt och den har bra escapement så kommer det stå en hel del mindre antal syntar här hemma. Detta ser lovande ut!

  16. #16
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Tips: Det stod ett Nord Grand Piano uppkopplat till högtalare på DLXMusic i e.m. Ett Nord Piano 4 stod bredvid, så jag kunde i alla fall jämföra anslagskänslan dem emellan. Man känner tangenternas motvikt balansera på Grand, men inte på Nord Piano 4. Trodde det skulle vara trögare i anslaget, men jag tyckte det kändes som klaviaturen på mitt Kawai MP7 SE. Kändes riktigt snabbspelat också

  17. #17
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    men.... varför gör man inte fler hw physical modelling pianon??
    typ pianotec fast hw..
    känns lite old m samplade pianon...eller?

  18. #18
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Alla håller nog tummarna för att det du säger är rätt jocks1. Själv vil jag bara ha en Yamaha CP4 med escapement och Nords ljudbibliotek färdigtweakat för klaven.

  19. #19
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men.... varför gör man inte fler hw physical modelling pianon??
    typ pianotec fast hw..
    känns lite old m samplade pianon...eller?
    Som V-piano, dexibell, etc?! Personligen känner jag inte att de alternativ som kör med modellering låter lika bra. Har det på samma sätt med mjukvara - Native Instruments samplingsbibliotek är trevligare och mer inspirerande än pianotec eller arturias alternativ.

  20. #20
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som V-piano, dexibell, etc?! Personligen känner jag inte att de alternativ som kör med modellering låter lika bra. Har det på samma sätt med mjukvara - Native Instruments samplingsbibliotek är trevligare och mer inspirerande än pianotec eller arturias alternativ.
    Ja du hör ju Mush.. jag har inte särskilt bra koll hehe
    Trodde bara att lixxom det va bättre å mer fluid än multisamples osv... men som sagt, hur det låter är ju det som räknas.
    Testat Pianotec nån gång bara- å tyckte det lät sjukt bra... utan att jämföra m nåt iofs

  21. #21
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Har lyssnat mycket på den här på sistone. Verkar låta mycket bra. Den är riktigt snyggt formgiven och layouten på kontrollerna är bra.
    Tyckte den var riktigt ful först men jag har ändrat mig. Nästan så att jag är sugen på att sälja av det mesta jag har inkl crumar seven och köpa en.

  22. #22
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Bytte i februari ut mitt Stage 2EX 88 mot ett Stage3 88: I början så saknade jag tyngden i tangenterna på mitt äldre Stage. Men med tiden märke jag att klaviaturen är mer snabbspelad, och klarar av att ge mer dynamiskt anslag även vid svaga anslag Rent mekaniskt, så är Nord Grand snäppet bättre, med bra balanserade tangenter, och mindre klonk i anslaget.

  23. #23
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Just nu hände mitt första slå ann en funktionsknapp när man menade slå ann faktisk tontangent. Man blir lite paff nar man helt plötsligt spelar harpa.

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så där är det för mig hela tiden, och då har jag inte ens nåt digitalpiano. Men en harpa

  25. #25
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Spela harpan från en funktionsknapp? Skapligt gömd funktion.
    https://www.harpan.se/spel/harpan-windows

  26. #26
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just nu hände mitt första slå ann en funktionsknapp när man menade slå ann faktisk tontangent. Man blir lite paff nar man helt plötsligt spelar harpa.
    det är väl det klassiska klagomålet på den ?
    hade gärna haft ett och testat hur illa det är.

  27. #27
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LesslieHammond Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det är väl det klassiska klagomålet på den ?
    hade gärna haft ett och testat hur illa det är.
    Det är lätt att låsa keys på Grand, men ibland glömmer man. Men jag kan säga att jag kom på en ny låt sekunderna jag fortsatte med Harpa.

  28. #28
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    gött

  29. #29
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det här tar inget bort från att Nord Grand har den bästa klaven av alla portabla pianon som finns. Kawai vet vad de gör och jag är inte lite förvånad att de kommit överens och delat med sig. Två av världens bästa på sin sak sammarbetar och stämmer inte varandra. Imponerande och jag älskar det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •