Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Samarbete med skivbolag

xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran

Samarbete med skivbolag

Undrar lite hur ni samarbetar med skiv-/kassett-/nätbolag kring releaser? Täta/få kontakter? Demolyssning och återkoppling osv osv?

Har ett par gånger under det senaste året blivit kontaktad av bolag som har velat samarbeta kring en release, där de har velat ha en "leverans" av ett färdigt album/ep/slutprodukt. Jag har lagt ner svett, möda och många sömnlösa nätter, skickat något som jag anser är färdigt, bortsett från eventuell slutputs. Och möts av total tystnad.

Första gången pingade jag tillbaka efter en månad av tystnad och undrade lite vänligt om hen hade lyssnat på mina alster och fick ett halvtrött "Jo jo, det har jag väl gjort, men det passade inte riktigt för vår riktning just nu, det var för minimalistiskt". Förstår att det här är lite av ett lyxproblem och att de här småbolagen drivs mer eller mindre idealistiskt av enskilda personer, men det är så utmattande att vrida in och ut på sig själv, och hamna i skräphögen. Ska man bara skippa bolagssteget och bara ge ut allt själv på Bandcamp istället? Eller är det bara jag som är en sopa?

xyltburk
    xyltburks avatar
    Veteran
    OBS! För att inte trampa på några tår. Det här rör inte kontakter med någon som jag vet förekommer på 99musik.

oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Om du har helt färdigt material som bolaget inte vill ha är det väl en utmärkt idé att självpublicera. Jag tippar att en av de få saker ett bolag verkligen kan bidra med som man inte kan få till själv lika lätt är spridning.

outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Innerst Inne, projektet jag och Familjen-Johan har tillsammans, skulle släppt en LP för 2.5 år sedan. Det bolaget återkopplar mina mail ungefär var tredje månad och det efter att jag skickat tre mail och undrat om de tidigare kommit fram.
    Redan när skivan var ett år försenad föreslog jag att vi skiter i det och att jag istället ger ut LPn på mitt eget bolag. Bolaget svarade då att nej, vi kommer ge ut er skiva! Och så fick jag testpressar som lät bra pch blev godkända. Sedan total tystnad igen.
    Problemet där är att de förhandssålt skivan. Ca 300 personer verkar ha köpt den redan. Och nu kommer den inte släppas av första bolaget utan av mig själv. Bolaget svarar inte ens nu när jag säger att jag ger ut det själv. Samtidigt är de väldigt aktiva i sociala medier.

I de flesta fall däremot - då brukar jag ha fria händer och en deadline. Ofta levererar jag för mycket material och bolaget väljer vad som hamnar på vinylen.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hört massor av liknande stories och även drabbats själv, vad handlar det här om?

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Tänker mig att det handlar om personer som är väldigt entusiastiska på uppstart av projekt men har svårt att slutföra dem, plus lite vanlig gammal hederlig skamlöshet. Känns som att såna personer ofta startar bolag

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Det är nog det vanliga moderna konsekvensfrånkopplade beteendet.

Var glad och positiv i den glada och positiva stunden. "Visst, gör en skiva, vi ska absolut ge ut den" (resulterar i exempel från tråden här).

Eller typ "vi ska absolut minska utsläppen med alla möjliga medel vi har" (resulterar i att vilja fördubbla trafiken till och från Arlanda...).

Människor är simpla kräk helt enkelt. We suck

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är nog det vanliga moderna konsekvensfrånkopplade beteendet.
    Modernt? Det har väl alltid funnits

outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag skulle släppt en LP med en 99:a innan årsskiftet, var planen. Men jag har haft för mycket att göra och reda ut, så skivan är försenad.
    Den är dock på press nu!

Med andra ord - även den bästa kan göra misstag!

Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    möts av total tystnad
    min erfarenhet av alla labels jag skickat demos till... fuck 'em!

fett bitter tbh :<

det är helt anledningen till varför jag startade egen label. Känner att det inte går att nå ut.

xyltburk
    xyltburks avatar
    Veteran
    Kul att höra era erfarenheter Personligen reagerar jag oftast med att tveka på mitt eget material, som jag var nöjd med bara någon dag innan. Förstår dock så klart att man kan ha olika smak, men uppskattar ju hellre att någon är öppen än att man tystnar och gör sig oanträffbar.

xyltburk
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    Innerst Inne, projektet jag och Familjen-Johan har tillsammans, skulle släppt en LP för 2.5 år sedan. Det bolaget återkopplar mina mail ungefär var tredje månad och det efter att jag skickat tre mail och undrat om de tidigare kommit fram.
    Redan när skivan var ett år försenad föreslog jag att vi skiter i det och att jag istället ger ut LPn på mitt eget bolag. Bolaget svarade då att nej, vi kommer ge ut er skiva! Och så fick jag testpressar som lät bra pch blev godkända. Sedan total tystnad igen.
    Problemet där är att de förhandssålt skivan. Ca 300 personer verkar ha köpt den redan. Och nu kommer den inte släppas av första bolaget utan av mig själv. Bolaget svarar inte ens nu när jag säger att jag ger ut det själv. Samtidigt är de väldigt aktiva i sociala medier.

I de flesta fall däremot - då brukar jag ha fria händer och en deadline. Ofta levererar jag för mycket material och bolaget väljer vad som hamnar på vinylen.
    Det där trumfar definitivt min erfarenhet. Riktigt surt! Fanns det inget kontrakt på deras åtagande på något sätt?

xyltburk
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg

det är helt anledningen till varför jag startade egen label. Känner att det inte går att nå ut.
    Bajs på sega labels! *styrkekramar*

El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    Hört massor av liknande stories och även drabbats själv, vad handlar det här om?
    Oftast pengar eller brist på dom.

Eller livet.

Jag får in ganska många demos och jag försöker verkligen svara alla... Men.. jag tror jag svarar alla... Men.....

Livet Hinna AAaaaallt!

Jag skulle dock vara djävligt snabb med att be om ursäkt över en ping what's up you mad bro?

Sen är jag IFS alltid tydlig vid mottagande om vad som går att förväntas av mig... Tror jag... Vilket ju inte är jätte mycket lol...

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg

#ryggdunk

Du är en av de som bidragit till att jag övervägt att bredda och göra nåt av min ”label”. Kanske nån tröst?

Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Redaktör
    Haha, ja, erfarenheterna är blandade. Allt från att kommunikationen tvärdött till de som är snabba och bra att ha att göra med. Men det varierar som sagt. Särskilt om det är vinyl inblandat. Drar nästan alltid ut på tiden. Mycket där handlar om förseningar från presserier, pengarna har sinat för att släppen innan inte gått så bra, osv. Många mindre bolag som släpper vinyl lever ju från skiva till skiva liksom. Sällan några stora marginaler. Räcker med att posten höjer portot så förlorar de köpare för att folk inte vill pröjsa vad det kostar att skicka en skiva.

Har en låt med på en samling som jag blev kontaktad om för första gången för 2 år sen. Den är på press nu. Har till och med hört av mig och sagt, vi skiter i det, jag tar låten till något annat. Men då har kommunikationen ökat. Får väl se om det kommer någon skiva

Har en 12" på gång som dragit ut på tiden den med. Men ja, man blir van. Bara att jobba på parallellt med annat. Släpp något annat, spela live, osv.

Allt utom vinyl är lätt och billigt att göra själv idag. Man måste våga satsa lite på sin egen musik. Det leder ibland till att andra blir intresserade. Fysiskt ger ett mervärde för många. Även om jag själv kan tycka det är lite löjligt att folk inte kan uppskatta musiken utan en plastbit i näven. Men så är det.

Aos
    Aos är inte uppkopplad

Senior
    Intressant tråd! Jag har varit med om liknande och på nåt vis "skönt" att höra att man inte är ensam om dissen.
    Man blir lite nedtryckt och förvirrad av sånt dassigt beteende.
    Men det kan samtidigt leda till bra saker.
    Jag försöker ständigt påminna mig själv att jag gör musik för mitt eget höga nöjes skull.
    Men samtidigt vill man ju att folk skall gilla det man gör.
    Men sen igen...jag måste göra det för min egen skull.

Ge inte upp!
    Inte nån av er!
    Det finns många trevliga folk som släpper skivor!

Liknande ämnen

1. skivbolag vill släppa nåt med mig..
    Av peppe i forum Utgivning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 19:22
  2. Spelställen, skivbolag, recenscioner med mera
    Av billyredhead i forum Utgivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 11:27

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar