Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vad sjutton är det som händer här?

  1. #1
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior

    Vad sjutton är det som händer här?


    https://youtu.be/SYXgKTCrLd4

    Fick just mina efterlängtade mixermoduler från Tesseract, men det funkade inte riktigt så bra som jag tänkt. Spelade in en film för att demonstrera. Pratar på knaggligt engelska för att visa byggaren. Byggaren pratar om crosstalk, men verkar inte heller förstå vad sjutton som pågår. Har erbjudit återbetalning mot att jag skickar tillbaka den. Han har kontrollerat modulerna innan han skickade. Vad jag förstår kan det lika gärna vara oscillatormodulen som spökar här. Någon här som kan förklara detta? Vill gärna hitta en annan lösning än att ge upp om det här mixersystemet. Har inte stött på något liknande med mina tidigare mixers från Erica Synths.

  2. #2
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Det ser ut som att jag löst det. Flyttade ut oscillatorn till annat case och då funkade allt som det ska. Flyttade sedan tillbaka oscillatorn till stora caset igen och allt funkar fortfarande som det ska. Får se om det kommer tillbaka. Väldigt skumt hur som helst.

  3. #3
    Jag kan ingenting om modulär, me jag vill minnas att jag råkade ut för en liknande grej med en wasp. Den var inte kopplad till högtalaren, men de hördes där ändå och tonene ändrades av att ändra oscillatorn.

    När jag flyttade på kablarna till högtalaren vårt det tyst, som att sladden var en radio antenn. Det gick att återskapa tills jag bytte hörna i huset. Då gick det aldrig mer att återskapa...

  4. #4
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Både mixerbyggaren och oscillatorbyggaren trodde på jordfel. Nu är det visserligen löst, men man undrar ju hur det här funkar egentligen.

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Låter som glappkontakt pga oxid någonstans, oxiden försvann när du flyttade runt lite. Märkligt annars dock.

  6. #6
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Nu kom felet tillbaka. Efter att ha testat olika varianter verkar det som att lösningen är den här: Koppla oscillatorn till mitt Doepfer Mini Case och slå på strömmen (felet är fortfarande kvar), koppla tillbaka oscillatorn till mitt vanliga case och symtomet är borta. Mycket märkligt!

  7. #7
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hemstudiopsykologen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu kom felet tillbaka. Efter att ha testat olika varianter verkar det som att lösningen är den här: Koppla oscillatorn till mitt Doepfer Mini Case och slå på strömmen (felet är fortfarande kvar), koppla tillbaka oscillatorn till mitt vanliga case och symtomet är borta. Mycket märkligt!
    Kan det vara någon glappkontakt någonstans? Fluktuationer i strömmen? Gremlins i lådan?

    Ska köpa hem några mono och stereo-PCBer från Tesseract och bygga egna för övrigt, har inte råkat ut för det du gjorde. Överväger om jag ska testa nya sliderversionen, men eftersom jag hade lite problem med sliders till ett annat bygge tror jag ändå jag avstår.

  8. #8
    Jag har anekdotiska bevis på gremlins i lådan hos min kompis kusin.

  9. #9
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har anekdotiska bevis på gremlins i lådan hos min kompis kusin.
    Do tell!
    I honom, eller utanför?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Do tell!
    I honom, eller utanför?
    Hjälp! Var du där?

  11. #11
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Visst finns det en ljudbuss också i eurorackströmanslutningarna. Kan det vara det som spökar?

  12. #12
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Fick lite hjälp på Muff Wigglers facebookgrupp:

    “It really sounds like the DPVCO is the real culprit, though it could be more apparent with one mixer depending on the mixer's power supply filtering (or other factors). It may just be due to the design of this particular VCO. I've encountered this with many of my DIY builds, and it almost always occurs with VCOs or LFOs that have the frequency pot connected directly to the +/- 12 V rails, rather than having that regulated to say +/-10V or so. That would just be inherent in the design of the VCO, though.”

    Och...

    "I found a pic of the back of the DPVCO on muffs, and it's definitely not using any voltage regulators on the module. So, I think you're seeing a combo of small issues, that's likely not noticeable with other modules. The VCO freq pot is probably connected directly to the power rails (which can bleed a little bit) connected to a mixer that is not immune to this bleed/crosstalk."

    Vilket har resulterat i lösningen att jag skickat både VCOn och mixermodulerna till Radical Frequencies som ska försöka göra någon mod på VCOn som tar bort missljudet. Ett annat spår tycks vara att byta bus board till en sådan här: http://www.genusmodu.com/products/libb.html vilket är lite över min kompetensnivå just nu, men är det vad som krävs får jag väl lära mig.

  13. #13
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Sjukt fin modular fö

  14. #14
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Bra att Radikal Frequencies tar hand om sin produkt! DPVCO verkar kul för övrigt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-01-07, 10:56
  2. Vad är det som händer när döden inträder....
    Av farbror synt i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 23:25
  3. Någon som vet vad det här är?
    Av linzatti i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 11:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •