Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ljudtest av Coles 4038 och SM57

  1. #1
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran

    Ljudtest av Coles 4038 och SM57

    Först...VARNING för att det kan bli HÖGT när det går över till nästa låt i listan på min Soundcloud.


    Gjorde precis en jämförelse mellan min bandmick och en SM57. Ingen EQ eller effekter förutom den legendariska Boss HM-2 i sista riffet.

    Gear:
    Fender Strata (stallmicken)
    Orange Overdrive 120w '79
    Boss HM-2.
    Shure Sm57 snett nära konen på en Eminence Manowar.
    Coles 4038 cirka två decimeter ifrån, vinklad 70 grader typ.

    Jag spelade in tre olika korta "riff".
    Först är det båda mickarna samtidigt; SM57 till vänster, Coles till höger. Sedan Coles centrerad. Därefter SM57 centrerad. Upprepat för varje melodi.

    Edit: ska väl tilläggas att det är inspelat hemma i vardagsrummet med både ungar och hundar hemma. Så inget hi-end test direkt...

    https://soundcloud.com/user-655826144/shurecoles
    Senast redigerat av SteffeE den 2019-03-27 klockan 17:50.

  2. #2
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Intressant! Rätt stor skillnad faktiskt även om placeringen inte verkar samma? Sista krunchiga riffet har ju väldigt olika frekvenskurva.
    Annars finns det en del bättre detalj och närvaro med Coles.

  3. #3
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Det var bara en kul grej att testa en vanlig teknik för att micka upp stärkare. Jag hade aldrig testat den men nu förstår jag precis varför det är så populärt.
    Mycket bett från SM57:an och all botten från bandmicken.

    Nej, jag ville inte göra någon "shootout" mellan olika mickar.

  4. #4
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Personligen skulle jag vara helnöjd med bara bandmicken - vad fint ljud det blir med den! Så skön botten och samtidigt närvaro med lagom mycket höga frekvenser.

  5. #5
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Vad kul att du lyssnade!
    Ja, det blev verkligen sjukt mycket botten trots att basen på förstärkaren bara är på 5.
    En annan fördel jag märkte med Coles-micken var att den var betydligt mindre känslig för hur man placerade den - jag menar om man flyttar SM-57:an två millimeter så blir ljudet ett helt annat. När jag flyttade runt mickarna så tyckte jag inte att det bara berodde på att bandmicken var längre ifrån högtalaren.

  6. #6
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag noterar dock hur dyr bandmikrofonen är. Tror du att det är karaktären hos just den modellen som gör att ljudet blir så fint (i mina öron alltså) eller är det typiskt bandmikrofoner överlag? Har suktat lite efter Golden Age Project...

  7. #7
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag noterar dock hur dyr bandmikrofonen är. Tror du att det är karaktären hos just den modellen som gör att ljudet blir så fint (i mina öron alltså) eller är det typiskt bandmikrofoner överlag? Har suktat lite efter Golden Age Project...
    Jag vet faktiskt inte.
    Golden Age-micken är säkert bra, men jag var nyfiken på hur stor skillnad det är på ljudet på en professionell bandmick mot vanlig stormembranare och dynamisk mick.

    Jag valde först mellan en ny Royer R-10 (cirka 6000 kr hos Thomann) eller någon annan lite dyrare begagnad. Det landade på en begagnad Coles och jag tror att man får tillbaka nästan hela summan om man vill sälja den någon gång.

    Jag kan tipsa om http://www.qaudio.se/cascade En svensk återförsäljare för Cascade bandmickar. Mickarna har fått väldigt bra betyg och QAudio är supertrevliga och hjälpsamma. De har ibland demo-ex inne med lite bättre pris. Jag skulle precis köpa av dem när Coles dök upp.

  8. #8
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Tack för tipset och testet! Ska undersöka det här närmare

  9. #9
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag noterar dock hur dyr bandmikrofonen är. Tror du att det är karaktären hos just den modellen som gör att ljudet blir så fint (i mina öron alltså) eller är det typiskt bandmikrofoner överlag? Har suktat lite efter Golden Age Project...
    Just coles ör väldigt dyr.
    Det finns många billigare bandmickar.

  10. #10
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just coles ör väldigt dyr.
    Det finns många billigare bandmickar.
    Ja, verkligen. Vilka skulle du rekommendera?

  11. #11
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, verkligen. Vilka skulle du rekommendera?
    Jag har kört mycket med Royer. Jag gillar dem. Fast många tycker dom kan vara lite för cleana.

  12. #12
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Grymt nöjd med min AEA R84. Har haft den i många år. Grym på t ex tamburin.

  13. #13
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Känns det inte som om Colesen saknar ganska mycket i tagningen med dist? Låter ju typ lätt lågpassfiltrerad.

  14. #14
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns det inte som om Colesen saknar ganska mycket i tagningen med dist? Låter ju typ lätt lågpassfiltrerad.
    Ja, det gör det. Nästa helg ska jag göra ett bättre förberett test där jag inte slumpar placeringen av mickarna

  15. #15
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Du gör inte Coles någon tjänst här, basen skulle man förmodligen mixa bort till stor del ändå och SM57 fångar mycket mer av de högre registren.

Liknande ämnen

  1. Digitalt V.S Analogt, ett Ljudtest.
    Av smokemon i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 01:54
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 02:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •