Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Boog envelope decay

  1. #1
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran

    Boog envelope decay

    Upptäckte detta när jag satt och gjorde snärtiga basljud. När jag försöker finjustera decay på filtret så är det som att den är på 0 de första millimetrarna, och sen hoppar till ett högre värde. Som att de första få millimetrarna på ratten gör ingen skillnad och sen går det väldigt fort upp till ganska lång (gissar på runt 20-40 ms) decay om ni förstår.

    Är jag förståelig? Någon annan som har samma grej? Går det att justera på nåt sätt? Vill verkligen kunna ha lite "högre upplösning" på ratten på de kortaste värdena...

  2. #2
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Hmm...Hur har du cutoff och filter mod depth ställda? jag tycker jag får snabb snärtig attack om jag vill. ang. decay har väl Moog en kort peak hold, innan decay kommer in. det var väl nån gammal norsk webbsida som jämförde envelope-tider emellan olika kända syntar?
    denna sida hade även en länk till nytt firmware till Roland JX-3P om jag minns rätt.

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag gissar att det kan ha med poten att göra helt enkelt.

    Polivoks potar (LOG inte LIN-potarna) har ett liknande hopp i den översta regionen vilket märks mest på Env->Filtermod där den går från 96% till 100% i ett hopp.

    Detta har att göra med att kolbanan är för kort och är en konstruktionsmiss. Så min gissning är att det kan vara potarna.

    Är AMP-Env samma? Eller någon av de andra, t.ex. release?

    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det var väl nån gammal norsk webbsida som jämförde envelope-tider emellan olika kända syntar?
    Den ligger nere nu, analog.no tror jag den hette.

    Men det är ju lätt att kolla själv, jag har mätt envelopen i några syntar: ställ in ett ljud med öppet filter, ren fyrkant på en osc och ta en väldigt ljus ton (så du får många svängningar). Spela in i ett ljudprogram och zooma in.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Env.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	185,7 KB 
Id:	87049

    EDIT; syntarna är Studio Electronics SE1X - - Pro~One - - Jupiter 8
    Senast redigerat av Lackan den 2019-04-12 klockan 09:49.

  4. #4
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Lackan, hur ska man tolka din bild? Har J8:an snabbast envelop av dessa tre... är det rätt tolkat?

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lackan, hur ska man tolka din bild? Har J8:an snabbast envelop av dessa tre... är det rätt tolkat?
    Jepp. Enveloperna i JP8 är snabbare än Pro~One som annars anses vara bland de rappaste. JP8 är ungefär samma som Minimoog. De två är de snabbaste jag mätt.

    Annars ligger de flesta kring där SE1X ligger. Jag har dock inte mätt AR-envelopen på en Odyssey eller OSCar's envelope. De är ju så långsamma att man tror det är konstant attack på ljudet.

    Väljer man en ännu högre pitch kan man ju få ännu mer noga mätningar (tätare vågform), men jag har nöjt mig med att mäta olika maskiner sins emellan.

    - - -

    Sorry @655321 för OT...

  6. #6
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Försökt filma här: https://www.dropbox.com/s/s6jenuw4t5....TRIM.MOV?dl=0

    Har cutoff och res på lägsta, filter env (eller contour) på högsta. Fullt möjligt att det här är normalt beteende förstås, men inte haft det problemet på nån annan synt.

    Hörs inte lika tydligt på volym-decay, men mkt möjligt att det är samma på den.

    Vore ju grymt om det gick att justera på nåt sätt!

  7. #7
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Lackan är inne på rätt spår.
    Antingen har de av okänd anledning valt en log/audio potentiometer till Decay,
    eller så som jag tror,
    har de valt de billigaste skräpkomponenter de kunnat hitta för att hålla nere priset.

    Min erfarenhet av pottar i den klassen är just så som du beskriver.

  8. #8
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Har ett minne av att jag läst för länge sen att vissa logpotar egentligen är gjorda som linjära segment, snarare än äkta logaritmiskt utformad kolbana. Resultatet skulle kunna vara att man får lite väl tvära hopp på vissa ställen.

  9. #9
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Har också upplevt det där, mycket irriterande, fenomenet på bland annat på min Model 15. Tror som flera andra att de handlar om pot-val. Fenomenet finns inte på min Sub 37 som istället har väldigt snabba enveloper mellan kl 7 o kl 10 på ratten. Som jag minns det var Pro One snabba som 17 ända fram till kl 12.

  10. #10
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror som flera andra att de handlar om pot-val. Fenomenet finns inte på min Sub 37 som istället har väldigt snabba enveloper mellan kl 7 o kl 10 på ratten. Som jag minns det var Pro One snabba som 17 ända fram till kl 12.
    Exakt det blir ju skillnaden om man väljer LOG eller LIN-potar.

    På min Polivoks bytte jag potar mellan CUTOF och ENV-MOD för att det övre hoppet irriterade mig så mycket.

    Resultatet blev att ENV-MOD funkar som den ska, men på CUTOF händer allt mellan kl 10 och 14 på poten. En trade-off jag kan leva med. (CUTOF var LIN och ENVMOD var LOG)

    Skulle vara intressant att öppna en BOOG och testa med en annan pot av bättre kvalisort eller annan typ.


    Citat Ursprungligen postat av steffensen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...av okänd anledning valt en log/audio potentiometer till Decay,
    Decay ska väl vara LOG/AUD? Jag har iaf bara sett LOG/AUD på "A"D"R", och LIN på "S"?

  11. #11
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt det blir ju skillnaden om man väljer LOG eller LIN-potar.

    På min Polivoks bytte jag potar mellan CUTOF och ENV-MOD för att det övre hoppet irriterade mig så mycket.

    Resultatet blev att ENV-MOD funkar som den ska, men på CUTOF händer allt mellan kl 10 och 14 på poten. En trade-off jag kan leva med. (CUTOF var LIN och ENVMOD var LOG)

    Skulle vara intressant att öppna en BOOG och testa med en annan pot av bättre kvalisort eller annan typ.




    Decay ska väl vara LOG/AUD? Jag har iaf bara sett LOG/AUD på "A"D"R", och LIN på "S"?
    Det är säkerligen så. Jag har ingen aning. Aldrig kollat schemat. Utgick bara ifrån att det skulle vara linjär av nån anledning. Sorry.

  12. #12
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av steffensen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är säkerligen så. Jag har ingen aning. Aldrig kollat schemat. Utgick bara ifrån att det skulle vara linjär av nån anledning. Sorry.
    Aha, då förstår jag. Blev lite konfys för jag tänkte att du byggde väl en ENV-modul till din 2600 rack-serie? Och 2600 har ju t.ex. LOG/AUD på "A"D"R", och LIN på "S".

  13. #13
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Tack för alla svar!

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle vara intressant att öppna en BOOG och testa med en annan pot av bättre kvalisort eller annan typ.
    Så det kanske går att ändra ”decay-kurvan”?

    Mvh
    / kan inget om elektronik
    Senast redigerat av 655321 den 2019-04-15 klockan 00:03.

  14. #14
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Nä, jag tänker mig bara att en pot av bättre kvalitet kanske inte har hoppet i början. Kanske.

    Eller:
    Nu vet jag ju inte vad som sitter där nu, men bara genom att byta en LOG till LIN så får du ju ett annat "beteende" på ratten, att den reagerar inom ett annat spann. Vilket gör (kanske) att du får bättre möjlighet att finjustera.

    Som sagt, hade varit kul att öppna och testa med andra potar. Problemet som kommer sedan är ju att hitta några som passar i chassit...

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Vad sitter som hörlursvolym? För den använder väl ingen normal människa ändå?

  16. #16
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad sitter som hörlursvolym? För den använder väl ingen normal människa ändå?
    Log. Alla audiopottar med "normal" respons är logaritmiska.

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tänkte på värdet - om det går att byta rakt av mot decaypoten.

  18. #18
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Det finns lite andra kurvor att välja mellan om man vill experimentera lite annars.
    Exponentiell tex, eller varför inte S-kurva?

Liknande ämnen

  1. Gate:ad urladdning av kondensator (decay-envelope)
    Av konfisK i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-10, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •