Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Spela in extern synt utan kvantisering

  1. #1
    raoul flutters avatar
    Veteran

    Spela in extern synt utan kvantisering

    Vilket av följande ger bäst resultat jämfört med originalspelet? Latency är ca 5 ms totalt.

    1. Spela in midi först med monitor on på audiospåret. Sedan spela upp midispåret och spela in audio från synten in på audiospår med monitor on i Live.

    2. Spela in midi först med direkt monitor på audio. Sedan spela upp midispåret och spela in audio från synten in på audiospår med monitor on i Live.

    3. Spela in midi först med monitor on i Live. Sedan spela upp midispåret och spela in audio från synten in på audiospår med monitor off i Live.

    4. Spela in midi först med direkt monitor. Sedan spela upp midispåret och spela in audio från synten in på audiospår med monitor off i Live.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kan du spela så blir det ju grymt bra helt 100% audio bara Midi sabbar ofta tagningar för mig. Idag funkar även audiokvantisering långt över förväntan.

  3. #3
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Jag vill gärna ha midit då jag ofta improviserar och vill kunna gå tillbaks och se vad jag spelat!

    Men det är ju det här med att få tajt vid flera inspelningar, när man spelat in en vända så att säga, och vill göra pålägg. Då kommer latencyn in. Hur gör du vid pålägg? Jag menar alltså okvantiserad audio.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Zoomar in i så fall & och flyttar saker bakåt på frihand

  5. #5
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Minimera aktiva pluggar, lyssna inte genom mjukvaran utan fixa analog eller på annat sätt direkt, och spela in både midi och audio samtidigt.. dvs fokusera på audio men så har du midit sparat vid behov. Det ska inte behöva bli nån fördröjning på det inspelade materialet.. väl?

    Om du gör nåt med midi som sen spelas in i audio så kolla till just dom inspelningarna en extra gång, där är det ju som pf säger lätt att flytta rätt om det skulle behövas, med midi som referens.

  6. #6
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    I Live, monitorera inte det audiospår du spelar in på. Vill du monitorera i mjukvara, kör ett separat spår för monitorering, med samma ljudkortsingång (och ev effekter att monitorera genom på det spåret). Gör skillnad i hur precist Live kan positionera starten på det inspelade materialet.

  7. #7
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minimera aktiva pluggar, lyssna inte genom mjukvaran utan fixa analog eller på annat sätt direkt, och spela in både midi och audio samtidigt.. dvs fokusera på audio men så har du midit sparat vid behov. Det ska inte behöva bli nån fördröjning på det inspelade materialet.. väl?

    Om du gör nåt med midi som sen spelas in i audio så kolla till just dom inspelningarna en extra gång, där är det ju som pf säger lätt att flytta rätt om det skulle behövas, med midi som referens.
    Jag kollade hur audiot låg tidsmässigt då jag spelade in midi först och sedan audio med monitor off. De låg i fas.

    Men spelas midit in på exakt samma sätt tidsmässigt som det sedan spelas upp? Vad jag menar är att man spelar ju in i takt med det som redan är inspelat. Det som man spelar i takt med hör man alltså med viss latency. Men kompenserar Live för detta?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I Live, monitorera inte det audiospår du spelar in på. Vill du monitorera i mjukvara, kör ett separat spår för monitorering, med samma ljudkortsingång (och ev effekter att monitorera genom på det spåret). Gör skillnad i hur precist Live kan positionera starten på det inspelade materialet.
    Ok!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Zoomar in i så fall & och flyttar saker bakåt på frihand
    Ok!

  8. #8

    Redaktör
    Det finns ett par inställningar för att ställa in buffrar etc för att spela in i synk – kolla i dokumentationen så borde du hitta ett färdigt set som går igenom alla stegen. (Har inte Live här, annars hade jag varit mer exakt.)

    Det finns också en inställning för om lyssning vid inspelning ska kompensera för latency i plugins eller ej, så det kan också vara något att testa.

    Om allt är inställt rätt ska midi och ljud hamna på samma tidpunkt och i synk med resten av projektet, annars går det som sagt att skruva på.

  9. #9
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ett par inställningar för att ställa in buffrar etc för att spela in i synk – kolla i dokumentationen så borde du hitta ett färdigt set som går igenom alla stegen. (Har inte Live här, annars hade jag varit mer exakt.)

    Det finns också en inställning för om lyssning vid inspelning ska kompensera för latency i plugins eller ej, så det kan också vara något att testa.

    Om allt är inställt rätt ska midi och ljud hamna på samma tidpunkt och i synk med resten av projektet, annars går det som sagt att skruva på.
    I Lives manual står det:
    ”Do not enable track monitoring if you are recording MIDI while listening directly to a hardware device such as an external synthesizer (as opposed to listening to the device‘s audio through Live via the External Instrument device). Likewise, disable track monitoring when recording MIDI data that is generated by another MIDI device (such as a drum machine). When monitoring is enabled, Live adds latency to compensate for playthrough jitter. Therefore, it is important to only enable monitoring when actually playing through.”

    Menar de om man spelar in synten med midi ut från synten in Live?
    Om man instället har ett masterkeyboard som spelar in midit, och detta skickas ut till syntens midi in, hur blir det då med latencyn?
    Och med track monitoring, menar de midispåret eller audiospåret eller båda?

    Det som gör det krångligt är att det finns åtta olika möjligheter (2*2*2):
    Midi från synt/Midi till Live från masterkeyboard och ut till synt
    Monitor midispår on/off
    Monitor audiospår on/off.

    Och frågan är alltså vilket av dessa som ger mest exakt resultat. Vill helst ej flytta filer då jag har ljud med långsam attack, men som jag ändå vill ska ligga som jag spelat på tisdlinjen. Monitor på audiospår bör vara off.

    Grejen är att detta är mycket svårt att testa!

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Zoomar in i så fall & och flyttar saker bakåt på frihand
    Detta! Hellre köra audio direkt på frihand några gånger och välja ut läckerbitarna. Eller om man fått till ett spår såpass fett att endast några toner skär sig eller kom för tidigt. ZOoma, klipp vågen, limma den där den låter bäst.

    Midi är såklart bra, men för min del används det allra mest till mer repetativa grejer (även om det kan bli hur fett som helst att spela en repetativ basgång för hand i 3 minuter. Bra träning också )

  11. #11
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Betänk även att du får 2.9 ms latency per meter du befinner dig från högtalarna.

Liknande ämnen

  1. Spela in externa instrument - osynk! Hjälp!
    Av Morglurg i forum Ableton
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-04-01, 01:36
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 12:58
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 18:17
  4. Spela midisignaler utan att spela över?
    Av outshape i forum Ableton
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 17:15
  5. Spela in sång utan kondensatormick
    Av dasKarlsson i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 08:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •