Resultat 1 till 57 av 57

Ämne: MPE-"prylar" åsikter/erfarenheter mottages?

  1. #1
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran

    MPE-"prylar" åsikter/erfarenheter mottages?

    Lite sugen på att undersöka MPE och dess möjligheter.

    Men frågan är vart ska man börja?
    Antar att Roli Block är "billigast" men det känns spontant som Rise 49 är ett bättre format.
    Men sen finns ju LinnStrument och andra varianter.

    Sen är ju frågan om pros and cons med dessa samt mjukvarorna.
    Finns det några HW-synthar som stödjer MPE?

    Men som sagt om det är någon som testat så får ni gärna återkomma med hur ni tycker det funkar.

  2. #2
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Jag har testat några olika och min slutsats är att alla utom Linnstrument är skräp.

  3. #3
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    MIDI Polyphonic Expression

    Jag har också börjat fundera på MPE till den kommande synthen The River som stöder det.
    Men det funkar ju till min Korg Kronos också, även om den inte officiellt stöder det så har jag sett videos där man visar hur man löser det med Combinations, där man har samma ljud på alla 16 kanaler och på så sätt får polyfonin.

    Ja, Roli Seaboard Rise känns ju som den mest självklara just nu, och sen har man ju sett LinnStrument som du nämner, men fler än de har jag nog inte sett.
    Men det borde ju komma olika lösningar från många tillverkare nu när det ändå är en standard.

    Här en underbart välljudande video där han använder Roli Seaboard Rise till the River:


    https://youtu.be//G-O2Lqlqn3c

  4. #4
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    @robopants

    Har du möjlighet att expandera svaret lite
    Vore som sagt kul att höra vad du tyckte var dåligt och vad som gjorde att du tyckte LinnStrument funkade bäst.

    @albedo

    Ja det där var nice, vet inte iof om det är aktuellt för egen del att skaffa både ett MPE-kontroller och en synth
    Finns ju också Haken Continuum som Coockoo bl.a. kört med men som verkar vara mer self-contained än att styra något annat.

  5. #5
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har en Seaboard Blocks och tycker den är mycket trevlig. Lätt hänt att sitta och drabbas av feeling med den framför sig.

  6. #6
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Om jag förstod det rätt så fick man med en light-variant av mjukvaran equator, något du känner som saknas jämfört med "stora" varianten?

  7. #7
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ja, fulla Equator är mycket mer användbart. En riktigt bra synt är det.

    Tror det är lite olika erbjudanden. Köper man ett paket med olika Blocks får man fulla Equator. Köper man däremot bara en Seaboard Blocks får man light, men med bra uppgraderingserbjudande.

  8. #8
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Jag har testat Joue, Instrument 1, ROLI Block och Roli Key förutom Linnstrument. Problemet med Instrument1 och Joue är det är väldigt begränsat med inställningar och det dålig precision i trackingen. Roli Block skulle kunna funka om den var större men den lilla ytan gör att den blir ospelbar för annat än lite truddelutter. Rolis keyboard har samma bugg som pianon, dvs att man måste lära sig spela Piano. Dessutom är ytan sträv och knölig vilket gör det omöjligt att glida med hela ackord. Friktionen är ett problem med nästan alla instrument jag testat. Vill man ha precision måste man trycka hårt men då blir friktionen för hög för att glida mjukt. Linnstrument är det enda instrument som beter sig så som man instinktivt vill att det ska bete sig, har lagom sträv yta, bra precision, isometrisk layout (så att man inte behöver lära sig piano) och många inställningar. Kvaliteten är övergrym och Roger Linns support är den bästa jag stött på. Har inte testat Haaken eller den i trä.

  9. #9
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Tack för detaljerna, tycker själv LinnStrument verkar rätt märklig men får kolla lite YT klipp

  10. #10
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag hade en seaboard rise 49 som jag köpte efter ha testat en haken en hel del. Blev ganska besviken och den är svår att använda till annat än equator. När den gick spnder efter typ 6 månader och jag fick en ny så bytte jag den mot en Linnstrument 128 och det har jag inte ångrat alls. Den har mycket bättre inställningsmöjligheter och fler funktioner som gör den mycket mångsidig. Ett stort plus är att man inte behöver en dator och att det finns fysiska midi ut. Jag spelar både gitarr och piano så det känns som en frisk fläkt att gå ifrån olika mönster man fastnat i vid ett klaviatur.
    Roli som företag känns som att dom hade en grym ide från början och blev sen sponsrade av en massa marknadsföringsfolk som bara ville tjäna pengar och göra saker man kunde koppla till sin telefon. Proffsmusikerna hamnade i skymundan och när jag har frågat efter vissa ändringar i mjukvaran så säger dom att det är högst otroligt att det skulle inträffa.
    Roger Linn svarar på en gång och implementerar det mesta som efterfrågas.
    Haken är däremot king men smakar det så kostar det.

  11. #11
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har en Roli Seaboard Rise 25 som jag älskar. Eftersom jag hela tiden "tänker klaviatur" när jag spelar funkar den traditionella layouten bäst för mig. Jag har inte testat Linnstrument, men tror att jag skulle ha svårt att trivas med den. Jag har ju en Push 2, men använder den sällan, och när jag väl gör det mest till att programmera trummor, eftersom jag tycker att det är enklare att spela melodier och ackord med en traditionell klaviaturlayout.

  12. #12
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Håller med robopants och Thulo om LinnStrument. Framför allt gillar jag den för att man bryter sitt slentrianmässiga keyboard mönster och hittar nya vägar in i musiken. Det blir lite nytt och spännande.

    Ett tips är att prova “hårdrocks-appen” Geoshred på iPad för att testa om man gillar isometrisk layout. Sen kan jag iofs tycka att Roli är mer dynamisk för tex stråkar, men håller med att de verkar styras av investerare och marknadsföringsfolk. Alltid något de vill att jag ska köpa - finns nog ingen jag får så mycket mail från som Roli. De vägrar släppa in att använda egna samplingar, trots det frågats efter sen den kom. Såklart vill de sälja sina egna ljud, men blir mycket presets bläddrande. Fast med det sagt, så har de väldigt många bra presets i Equator och i full versionen kan man ju modifiera en del (förutom då stoppa in egna samplingar).

    Roger Linn däremot känns som en passionerad skön farbror. Man blir ju lite starstruck när han svarar på mailet när man registrerat den. I mitt ledde det vidare till en kontakt man skrev om lite allt möjligt och han hyrde även LFO och såg med sin fru, som han sedan rekommenderade på social media osv. Har ju också döpt min kvinnliga huvudroll till "Linn" i filmen

    Oavsett MPE mojäng, så är Bitwig som software kalas. Allt är ju typ MPE där. Älskar tex att slänga in nån Buchla ton och plötsligt har man en polyfonisk MPE Buchla

  13. #13
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Tack för tipsen alla.

    Ja att testa med ipad'en först för att se om det ens kommer funka låter som en bra idé
    Man är väl som sagt mest van vid keyboard layouten men visst finns det en poäng att bryta mönstret.
    Kör rätt mycket med Renoise och tangentbordet blir ett liknande avbrott.

    Ok, tycker man ser Reaper i de flesta demo's av MPE-instrument men om Bitwig har bakat in det även i pluggarna så kan det absolut vara intressant.
    Om jag inte missförstod dig.

  14. #14
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Bitwig är byggt för MPE och touchscreen från grunden. Både sequencer och instrument stödjer det. Dessutom är interfacet anpassat för touch och det finns ett färdigt och skalbart touch-keyboard.

  15. #15
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag fick tag på en Roli Seaboard Rise 25 i fint skick till ett bra pris.
    Hunnit testa lite nu med medföljande Equator och jag tror den blir ett bra komplement till min vanliga keyboard.
    Den kräver såklart lite träning för att bli bra på då det är ett helt nytt sätt att spela på, men "pianotangenter" känns rätt för mig som inte spelar något stränginstrument.

    Det är riktigt roligt att spela typ etniska sträng- och blåsinstrumentljud med den, där man kan få det att låta mycket realistiskt och expressivt tack vare alla kontrollmöjligheter med tex manuellt vibrato och att glida i tonhöjd.
    25:an räcker till för mig då jag nog mest kommer spela monofoniska expressiva melodislingor med den.

    Cubase 10 har ju MPE stöd, och några av preseten i Padshop och Retrologue är gjorda speciellt för MPE, men där blev jag lite besviken att det inte händer så mycket i ljudet? Kanske någon inställning som är fel? Jag får gräva djupare i det.

  16. #16
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Har du någon iOS-grej? Noise av ROLI är en skoj app i all sin enkelhet. SWAM-instrumenten däri är riktigt nice och mycket billigare än motsvarigheterna för datorer.

  17. #17
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du någon iOS-grej? Noise av ROLI är en skoj app i all sin enkelhet. SWAM-instrumenten däri är riktigt nice och mycket billigare än motsvarigheterna för datorer.
    Tack för tips. Nej, jag har inget iOS alls.

  18. #18
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Har beställt en CME Xkey 37LE, som kommer när som helst. Den sänder poly aftertouch Har tänkt modulera Peak, OB-6 och Quantum med den.

  19. #19
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har beställt en CME Xkey 37LE, som kommer när som helst. Den sänder poly aftertouch Har tänkt modulera Peak, OB-6 och Quantum med den.
    Har funderat på en sådan. Synd att MIDI-kabel inte ingår i LE versionen.

  20. #20
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har funderat på en sådan. Synd att MIDI-kabel inte ingår i LE versionen.
    Jag beställde adaptern tillsammans med min CME Xkey 37LE hos Thomann. Då får jag även anslutning för sustainpedal och expressionpedal.

  21. #21
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Stödjer CME Xkey 37LE MPE?

  22. #22
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stödjer CME Xkey 37LE MPE?
    Ja, men aftertouchen är helt oanvändbar. Typ allt eller inget. Velocityn är dock helt ok.

  23. #23
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, men aftertouchen är helt oanvändbar. Typ allt eller inget. Velocityn är dock helt ok.
    Oj då, säjer du det... Går det inte att justera aftertouch i editorn?

  24. #24
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj då, säjer du det... Går det inte att justera aftertouch i editorn?
    Jo, men tro mig det finns inga genvägar till bra poly-aftertouch. Jag har provat det mesta. Kör ju Prophet T8 nu Det bästa du kan köpa nytt idag är svenska digitalmellotronen. Xkey har extrem-usel aftertouch så det är tur för dig att thomann har öppet köp
    Jag har Xkey kvar dock som en extraklaviatur vid modularen men aftertouchen är avaktiverad sedan dag 1

  25. #25
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men tro mig det finns inga genvägar till bra poly-aftertouch. Jag har provat det mesta. Kör ju Prophet T8 nu Det bästa du kan köpa nytt idag är svenska digitalmellotronen. Xkey har extrem-usel aftertouch så det är tur för dig att thomann har öppet köp
    Jag har Xkey kvar dock som en extraklaviatur vid modularen men aftertouchen är avaktiverad sedan dag 1
    Jag får se om jag kan leva med den i alla fall. Jag har lärt mej använda channel aftertouch rätt bra på MFB Dominion 1, Nord Stage 2EX, och Bass station 2. Får se om den går i retur i annat fall. Bra att ha den optionen
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-07-08 klockan 10:46. Anledning: flyttade ny info till eget svar i tråden

  26. #26
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men tro mig det finns inga genvägar till bra poly-aftertouch. Jag har provat det mesta. Kör ju Prophet T8 nu Det bästa du kan köpa nytt idag är svenska digitalmellotronen. Xkey har extrem-usel aftertouch så det är tur för dig att thomann har öppet köp
    Jag har Xkey kvar dock som en extraklaviatur vid modularen men aftertouchen är avaktiverad sedan dag 1
    UPDATE:Sådär ja, kopplade upp den till min Notation Peak, som ju stödjer poly aftertouch. Ableton Live v.9 ignorerar "polytouch" tydligen Körde därför direkt med Xcable midi out till midi in på Peak vid första testerna. Aftertouch har inget djup vid eftertryckning, och aktiveras därför så fort man vidrör tangenterna. Men med en aftertouch-kurva som är platt till sista två rutorna, och därifrån går upp brant, så minskas ofrivillig aftertouch. Inspelningar bör nog göras separat, för toner där aftertouch läggs på. Jag väljer att behålla denna budgetklaviatur. En Mellotron kostar för mycket, och jag vill ha en kompakt lösning p.g.a. utrymmesskäl. Jag kan spela in polytouch i AcidPro v.8 Frågan är nu vilka övriga DAW som stödjer polytouch för PC?

  27. #27
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    UPDATE:Sådär ja, kopplade upp den till min Notation Peak, som ju stödjer poly aftertouch. Ableton Live v.9 ignorerar "polytouch" tydligen Körde därför direkt med Xcable midi out till midi in på Peak vid första testerna. Aftertouch har inget djup vid eftertryckning, och aktiveras därför så fort man vidrör tangenterna. Men med en aftertouch-kurva som är platt till sista två rutorna, och därifrån går upp brant, så minskas ofrivillig aftertouch. Inspelningar bör nog göras separat, för toner där aftertouch läggs på. Jag väljer att behålla denna budgetklaviatur. En Mellotron kostar för mycket, och jag vill ha en kompakt lösning p.g.a. utrymmesskäl. Jag kan spela in polytouch i AcidPro v.8 Frågan är nu vilka övriga DAW som stödjer polytouch för PC?
    På PC vet jag ej, men din upplevelse av aftertouchen på Xkey är exakt som min Av och på helt enkelt, total avsaknad av djup men genom att sätta "av och på" thresholden väldigt högt kan man ju åtminstone undvika att få aftertouch på varenda ton
    JAg tog steget längre som sagt och avaktiverade helt
    Fin aftertouch har verkligen djupet med 127 olika värden, det är en fröjd att använda.

  28. #28
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På PC vet jag ej, men din upplevelse av aftertouchen på Xkey är exakt som min Av och på helt enkelt, total avsaknad av djup men genom att sätta "av och på" thresholden väldigt högt kan man ju åtminstone undvika att få aftertouch på varenda ton
    JAg tog steget längre som sagt och avaktiverade helt
    Fin aftertouch har verkligen djupet med 127 olika värden, det är en fröjd att använda.
    Testade du även Mc Millen K-board pro4? Har tydligen helt stumma tangenter, men reagerar på velocity, polytouch, samt x-y-z. Dyr sak runt 9.000:- dock.

  29. #29
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade du även Mc Millen K-board pro4? Har tydligen helt stumma tangenter, men reagerar på velocity, polytouch, samt x-y-z. Dyr sak runt 9.000:- dock.
    Nä, jag vill ha så pianoliknande tangenter som möjligt därför var Roland A-80 med fräscha aftertouch stripes helt fantastiskt i något år men sedan blev aftertouchstripsen utslitna/ihoptrycka igen och det blev supertrög aftertouch. Nu kör jag Prophet t8 som har underbar aftertouch men där tangenterna är nååågot för lätta för min smak. Hade varit intressant att testa ett fräscht Kurzweil MIDIboard någon gång.

  30. #30
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, jag vill ha så pianoliknande tangenter som möjligt därför var Roland A-80 med fräscha aftertouch stripes helt fantastiskt i något år men sedan blev aftertouchstripsen utslitna/ihoptrycka igen och det blev supertrög aftertouch. Nu kör jag Prophet t8 som har underbar aftertouch men där tangenterna är nååågot för lätta för min smak. Hade varit intressant att testa ett fräscht Kurzweil MIDIboard någon gång.
    ok, de nyare gummi-materialen som i t.ex. Rolli Seaboard och Linnstrument, borde väl funka för ren aftertouch på en klaviatur?

  31. #31

    Veteran
    Är rejält sugen på en Linnstrument. Nu är det Covid tider men jag skulle vilja känna på en Linnstrument när vi får ses igen. Gärna nära Göteborg. Någon?

  32. #32
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Hoppar in i denna tråd också. Försöker greppa detta med MPE. Jag har Audiothinges Micromonsta, både 1 och 2, vilka supportar MPE. Jag har ju dock ingen controller som skickar MPE och jag kör dessutom en datorlös setup. Finns det någon controller man skulle kunna använda (utan att blanda in dator) för att skicka MPE till dessa? Gärna liten desktop-pryl, tänk 25 tangenters keyboard i storlek

  33. #33
    deleted user
    Osmose expressive e borde väl nämnas i tråden. Länk: https://www.expressivee.com/2-osmose

  34. #34
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Osmose expressive e borde väl nämnas i tråden. Länk: https://www.expressivee.com/2-osmose
    Ja jösses vad fin den där är.

  35. #35
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Jag tycker polyfonisk aftertouch i min Hydrasynth fungerar alldeles lysande, och upplever att det är bättre känsla i den än i alla CS-80 och T8 som jag har provat. Hade en Haken Audio Continuum i några år, men det tar sin tid att lära sig behärska den lika bra som t ex Edmund Eagan. Den tiden hade aldrig jag.

  36. #36
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Dök på Joué pro när jag googlade runt: https://jouemusic.com/en/pages/joue-pro
    Verkar intressant och kul med en MPE-controller i det (förhållandevis) lägre prissegmentet som kan ge vanlig MIDI ut och inte kräver dator. Hade varit kul att kunna testa dock. Lite steep kostnad att lägga ut bara för att testa.

    EDIT: Inser att den redan tagits upp i tråden. Bra läst Max!

  37. #37
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Sensel Morph finns också.

  38. #38
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Osmose expressive e borde väl nämnas i tråden. Länk: https://www.expressivee.com/2-osmose
    Ja precis enligt uppdaterad "corona"-plan skall de ju börja skeppas i mitten på April till oss som var med i uppstartskampanjen - så den borde vara på g under sommaren kanske till övriga.

  39. #39
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    April är konstant. Årtal är dock en variabel.

  40. #40
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppar in i denna tråd också. Försöker greppa detta med MPE. Jag har Audiothinges Micromonsta, både 1 och 2, vilka supportar MPE. Jag har ju dock ingen controller som skickar MPE och jag kör dessutom en datorlös setup. Finns det någon controller man skulle kunna använda (utan att blanda in dator) för att skicka MPE till dessa? Gärna liten desktop-pryl, tänk 25 tangenters keyboard i storlek
    QuNexus (har du din kvar?) med PAT och "tilt per key" kan leverera MPE via extra mjukvara. Stora möjligheter men inte så Qu-l att spela piano på...

  41. #41
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    QuNexus (har du din kvar?) med PAT och "tilt per key" kan leverera MPE via extra mjukvara. Stora möjligheter men inte så Qu-l att spela piano på...
    Nej, den såldes för ett tag sen. Jag gjorde några round-robin/MPE-försök med den i Ableton och fick det att flyga någorlunda väl men där tyckte jag väl framförallt att spelkänslan var medioker. Blev inte riktigt kompis med layouten och tyckte inte tilt osv fungerade så dynamisk som jag ville. Kanske skulle se det annorlunda nu dock!

  42. #42
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, den såldes för ett tag sen. Jag gjorde några round-robin/MPE-försök med den i Ableton och fick det att flyga någorlunda väl men där tyckte jag väl framförallt att spelkänslan var medioker. Blev inte riktigt kompis med layouten och tyckte inte tilt osv fungerade så dynamisk som jag ville. Kanske skulle se det annorlunda nu dock!
    Jag använder ibland i MPE-stil, men oftast som det mest tillgängliga MIDI-auditioning-klaviaturet. Svår att komma överens med som du säger - jag har väldigt brant kurva för velocity som gör det lättare att få ordentliga anslag, men det går ut över dynamiska omfånget istället... Men som specialiserat MPE-verktyg får den duga åt mig

  43. #43
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder ibland i MPE-stil, men oftast som det mest tillgängliga MIDI-auditioning-klaviaturet. Svår att komma överens med som du säger - jag har väldigt brant kurva för velocity som gör det lättare att få ordentliga anslag, men det går ut över dynamiska omfånget istället... Men som specialiserat MPE-verktyg får den duga åt mig
    Rimligt!

  44. #44
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nu när MPE och polyfonisk aftertouch är så pass ”folkligt”.
    Varför släpper inte någon av de stora Korg, Yamaha, Roland en masterklaviatur med poly at?
    Det är ju öppet mål?

  45. #45
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu när MPE och polyfonisk aftertouch är så pass ”folkligt”.
    Varför släpper inte någon av de stora Korg, Yamaha, Roland en masterklaviatur med poly at?
    Det är ju öppet mål?
    Kanske för att MPE inte stöds av alla DAWs ännu?
    Och de olika DAW tillverkare som har stödet verkar ha tolkat och implementerat det olika vilket inte ännu gör det tillförlitligt nog?

  46. #46
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag tror de är rädda för att göra en sådan satsning. Det går inte riktigt att plocka ihop en sådan av hyllvaror. Mycket R&D. Kanske för hård konkurrens och för liten marknad. Stora aktörer är tungrodda. Svårt att bana väg.

    Om någon storspelare kommer göra det blir det nog en Ulimose.

  47. #47
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske för att MPE inte stöds av alla DAWs ännu?
    Och de olika DAW tillverkare som har stödet verkar ha tolkat och implementerat det olika vilket inte ännu gör det tillförlitligt nog?
    Men det är ju bara mjukvaru-uppdateringar som man kan göra löpande.
    Att börja med att göra hårdvaran och enligt Poly AT specarna så är det ju bara att göra firmware updates över tid senare för MPE.
    Många pluggar fungerar ypperligt med poly at och inte bara MPE.
    Nu låter man sannolikt Uli vinna MPE/poly at - matchen också.

  48. #48
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det är ju också en anledning... Lägger man ner tiotusen ingengörstimmar på R&D kommer Uli bara kopiera rakt av. Det vet aktieägarna.

  49. #49
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Med tanke på att Hydrasynthen verkar ha varit en braksuccé och att de redan satt hela PAT-diskussionen på kartan så menar jag att det vore rätt av dem att följa upp med en större klav. De har tekniken klar och nu gäller det bara att våga ta steget och göra en 61:a och kanske t.o.m. en fetingvariant med 76/88.

    Att de inte gjorde en större klav på första produkten är ändå förståeligt då man inte visste hur den skulle mottas. Nu borde de ha fått marknadens entydiga svar att man gillar maskinen och man vill ha större klav. Jag är en av dem som skulle vilja ha den med 61 tangenter.

    Sedan kommer säkerligen Berra och några till att haka på!

  50. #50
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Köpte en Xkey 37 USB till min iPad och tycker att den fungerar bättre än förväntat med tanke på kommentarerna ovan. Fick pyssla en hel del med inställningarna i appen först, men där finns väldigt mycket att skruva på.

    Aftertouchen är absolut bättre än bara on/off, iaf i Waldorf Nave, men jag har inte alls testat mot hårdvara, så det kan ju vara en helt annan historia.

    Har egentligen letat efter en Reface CP som portabel musikpryl, men Xkey 37 USB med iPad är ett mångsidigare alternativ och det valet ångrar jag inte.

  51. #51
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Nu finns ju Waldorf Iridium Keyboard också som vad jag förstår bygger på ett FATAR klaviatur med polyfonisk aftertouch? Hoppas det kommer ett rent master keyboard snart.

  52. #52
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nu har ju Waldorf Quantum mkII funnits på marknaden ett tag.
    Varför kommer det inte ett dedikerat MIDI keyboard med Fatars polyfoniska aftertouch?

  53. #53
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Hej. Vill bara varna för Hydrasynt. Den låter bajs i mina öron. Testa den och gå inte efter vad folk på Internet säger. Finns en mycket bättre grej som jag kommer ta upp snart. För de intresserade.

  54. #54
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej. Vill bara varna för Hydrasynt. Den låter bajs i mina öron. Testa den och gå inte efter vad folk på Internet säger. Finns en mycket bättre grej som jag kommer ta upp snart. För de intresserade.
    Fast Deluxemodellen har en lång ribbon controller och med den samt poly at-klaviaturen blir den perfekt stt spela tex Arturia CS-80v4 med
    Ljudmässigt är det väl svårt att hitta sämre ljudande synthar ja. Men som Poly AT motherkeyboard väldigt höga poäng även om tangenterna är liite för lätta.

  55. #55
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Tinybox, vi känner till dina aversioner mot Hydrasynths sound, det står dig fritt att skapa en separat tråd för det ämnet som alla intresserade kan engagera sig i.

  56. #56
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag måste nog plocka fram min Xkey 25 igen. Har liksom för mig att jag fick polyaftertouch att blir hyggligt spelbar med lite tweakande. Om man nu accepterar att spela på "space bar" tangenterna. Men då hade ju ju gjort mitt eget instrument i Reaktor. Så kanske handlar det om kalibrering. Får se när jag får tid att testa igen....

  57. #57
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast Deluxemodellen har en lång ribbon controller och med den samt poly at-klaviaturen blir den perfekt stt spela tex Arturia CS-80v4 med
    Ljudmässigt är det väl svårt att hitta sämre ljudande synthar ja. Men som Poly AT motherkeyboard väldigt höga poäng även om tangenterna är liite för lätta.
    Hoppas den kommer som MIDI-keyboard, även om det nog inte skulle sänka priset så mycket.

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av "Noise Canceling" P90 pickuper?
    Av biomoib i forum Stränginstrument
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-10-28, 11:13
  2. Presonus och sk "daisy-chain" - erfarenheter någon?
    Av andy74 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •