Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Roland System 700

  1. #1
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran

    Roland System 700

    En multitrackdemo med ett litet Roland System 700.
    Detta har dubbla 12dB multimode filter, 4 VCOs, 1 VCA och 1 Dual Envelope samt några till moduler.
    Jag saknar noisemodul till System 700 så jag lånade lite noise från en Oakley modul samt en Oakley LFO för lite PWM ljud.
    I och med 12dB filtren så kompletterar System 700 alla mina Moog kloner helt perfekt, jag är storeligen förvånad hur bra detta låter, helt sjukt bra faktiskt. Snärtigt, rent men ändå med en jäkla punch. Släktskap till Jupiter-8 och Jupiter-4 kan man absolut höra.

    https://youtu.be/qkKUMfmmS_Y

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lät galet bra, även på laptophögtalare! Jag är nog mer en Roland-person än en Moog-dyrkare.

  3. #3
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lät galet bra, även på laptophögtalare! Jag är nog mer en Roland-person än en Moog-dyrkare.
    +1!

    Dessutom: kul att grejerna hamnade där!

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ja, det lät ju asbra. Gillar spontant det här ljudet väldigt mycket mer än 24 dB't faktiskt. Hårt och snärtigt, men 4 osc sörjer ju ändå för att det blir ett fett grundljud. Space-simmons lät ju superbra, var det tack vare multimode-filtret du fick till dessa? Riktigt bra klipp och snärt i dom!

    Skitbra låt och snyggt proddat som vanligt också!

  5. #5
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jäkligt najs! Punchigt och tajt!

  6. #6
    deadbeats avatar
    Veteran
    Fint så in i norden!
    Har alltid haft en fäbless för gamla Roland-maskiner!

  7. #7
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Låter bra!

  8. #8
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Låter hur bra som helst, om både synt och vad du Firechild har gjort (som alltid).
    Jag har aldrig haft någon riktig dragningskraft för Roland-grejor, men jag håller med deadbeat också. Det är något visst och attraherande med Rolandsystem.

  9. #9
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Låter bra (som alltid). Hur gör du med trummorna, har du en samplingsession för percussion eller kör du igenom hela låten, ljud för ljud?

  10. #10
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter bra (som alltid). Hur gör du med trummorna, har du en samplingsession för percussion eller kör du igenom hela låten, ljud för ljud?
    Japp, tex kicken spelar jag in four on the floor 4 takter så jag får 16 kicks på rad, sedan lyssnar jag faktiskt igenom dessa och tar bort någon enstaka där klicket i attacken har blivit lite utsuddat av någon outgrundlig analog random process så jag behåller de bästa men i slutänden kanske jag använder 11 olika kicks men av exakt samma ljud så att säga...men för att få lite analog variation visserligen minimal men ändå.
    Hihatsen kör jag genom hela låten då jag rider lite på decaytiden som gör att jag kan emulera att öppna upp hihaten som man gör lite i slutet på varje runda eller om man vill ha lite öppnare hihat på reffen tex.
    Snare/Clap, köra jag 8 takter och kopierar sedan upp över hela låten, klipper även någon snare för att göra ett fill på något ställe men där editerar jag alltså på modernt sätt i Pro Tools.
    Tomsen är faktiskt bara tre inspelade slag på de tre olika pitcharna som får klinga ut helt, sedan har jag lagt de på tre spår och programmerat fillsen genom att flytta ljudfilerna manuellt i Pro Tools Jag har hittat en en plug som blir kanon på trumljud, Duendes SSL Channel strip. Kör man kompressor på den och klickar i Fast Attack så släpper den igenom någon millisekund av full volym och sedan börjar kompressorn, det gör att man får den lilla attackpuckeln där kompressorn inte hinner med på ljuden, så på denna låt blev clap och toms ännu snärtigare än vad de var direkt ut från System 700 outputen så att säga men fortfarande är System 700 helt sjukt snärtig och bra.
    Senast redigerat av Firechild den 2019-03-20 klockan 09:37.

  11. #11
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Tackar för detaljerad info!

Liknande ämnen

  1. Söker bra bild på Roland System 700
    Av jarre i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 01:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •