Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: AI-Generated Death Metal 24/7

  1. #1
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp

    AI-Generated Death Metal 24/7

    https://motherboard.vice.com/en_us/a...lack-metal-247

    Dadabots was developed by two music technologists who wanted to prove that a neural network was capable of capturing the subtle stylistic differences between Death Metal, Math Rock, and other lesser-known genres.


    https://youtu.be/CNNmBtNcccE
    https://youtu.be/CNNmBtNcccE

  2. #2
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Flyttad till Nyheter efter önskemål (samt fixat så att du och andra fd admin kan posta i Nyheter. My bad!)

  3. #3
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Den där är ju helt fantastisk, måste jag säga. :-)

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tack kobran!

    Ja, det här är banne mig riktigt bra gjort, imponerande!

  5. #5
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Jag har hört sämre publicerat på skiva internationellt. Otroligt.

  6. #6
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Dock inte säkert att jag hade uppskattat initiativet om det hade varit en genre jag tycker om. :-D

  7. #7
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Kändes riktigt fräscht faktiskt! Meshuggah, fast lofi, men mer trippat.

  8. #8
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Musicpostbot på soundcloud som en 99a väl drev resulterade också i mycket grymma grejer via wavenet, tränad på warp-släpp i huvudsak tror jag? Men jag gillar idéen att använda dillinger escape plan etc också

    https://soundcloud.com/musicpostbot909303

    - - - Uppdaterad - - -

    https://soundcloud.com/musicpostbot909303/goldtailhonks8-1

  9. #9
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    altemark: Ah, kul! Fanns några bra grejer där också, om inte annat inspiration och samplingsmaterial!

  10. #10
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Briljant

  11. #11
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Dessa ljuva toner svävar nu ut över kontorslandskapet här

  12. #12
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    På något sätt skulle jag vilja åka, likt Reese, tillbaks i tiden, och ta med detta till mina vänner som fnös åt mina syntar.

    "Det där är ingen riktig musik. Det krävs människor för att göra hårdrock" sade de hånfullt.

    Ett diaboliskt skratt hördes inifrån pojkrummet, när deras själar sakta tömdes likt pysande däck. De kunde inte tro det. Syntarna vann.

  13. #13
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Suveränt! Frank Mullen samplad?

  14. #14
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag hör till de som tror att AI på sikt kommer att kunna generera fantastisk musik, men om det här är det bästa just nu, då är det långt kvar.

  15. #15
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hör till de som tror att AI på sikt kommer att kunna generera fantastisk musik, men om det här är det bästa just nu, då är det långt kvar.
    Jag hör då ingen skillnad

  16. #16
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Klart det blir bu eller bä-diskussion om det precis som allt annat... det är dock intressant. Känns ju alltför avlägset att bara ställa in ett par parametrar och få detdu vill ha. Mitt skräckscenario är att motreaktionen är att folk vill ha ngt "äkta", dvs ännu mer falsksång med Håkan.

  17. #17
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Det jag har hört tidigare av AI-genererad musik (som vågform, inte noter) har också varit kaotiskt och fullt med mystiska artefakter. Ingen slump att de har valt matematisk black metal som genre för detta. :-)

  18. #18
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Hörde de här bottarna på bandcamp för ett år sedan eller så.
    https://dadabots.bandcamp.com

    Annat generativt / AI-projekt med metalsmak är de här Umbah:
    https://umbah.bandcamp.com

  19. #19
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Oberdada, det där känns mer konstlad ärligt talat, inte fullt lika "organiskt" (om det är rätt uttryckt i denna kontext)

  20. #20
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    lyssnat nu på morgonen en halvtimme och hört verkligen helt fantastiska saker, det här är verkligen otroligt bra och intressant. Vokalisten är otrolig, trummorna är verkligen intressanta och leadgitarren har rivit av helt sjuka solon. Har liksom upplevt ett litet häpnadsväckande moment var femte minut hittills och jag har en great time

  21. #21
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    lyssnade på tok för länge på denna

  22. #22
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Intressant att deras ai funkade bäst på metal. Min amatörmässiga gissning är att den funkar bättre på distinkt musik. Fan dom borde göra en app!

    Blir kul med parallell diskussion om generativ musik. Är detta generativ musik, eller "bara" en remix? Får känslan av att AE pysslar lite med detta, fast med egen input istället. Väcker ju den eviga frågan om vad MUSIK är... eller musiker för den delen.

  23. #23
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Det här är egentligen ett otroligt exempel på AI, mycket intressant effekt och mycket arbete bakom. Det väcker också många frågor - kan detta betraktas som generativ musik? Med tanke på hur musiken skapas (3200 8-sekunders samples) så är detta ändå mer remix samtidigt är hela processen matematiskt uträknad. Generativ remix då kanske?
    Sedan fråga om det är musik. Det tycker jag, teknist sätt är detta musik men är det en konst då? Det vågar jag inte svara på.
    Jag tycker att det är fascinerande projekt, jag har alltid varit intresserad av matematik i musikskappandet.

  24. #24
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag tycker det är konst. Om man matade in en massa picasso-verk i en AI och den sen spottade ut en ny tavla varje gång skulle det vara kul att titta och det skulle ännu vara konst. Remixad som någon sade, absolut - men ändå konst! Tycker detta är riktigt trevligt att lyssna till och har lätt öppnat mina ögon till generativ musik och dess möjligheter. Skall bli intressant att höra vad framtiden har att bringa.

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt skräckscenario är att motreaktionen är att folk vill ha ngt "äkta", dvs ännu mer falsksång med Håkan.


    Det är nog ingen risk - AI-genererade kompositioner matade via CV till ett gäng lagom gistna helanaloga syntar - då blir det ju som Håk... jag menar "levande", igen!

  26. #26
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Trots mina stoiska kommentarer ovan är även jag sjukt taggad på utvecklingen. Jag skulle gärna experimentera med det själv vid tillfälle.

  27. #27
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är konst. Om man matade in en massa picasso-verk i en AI och den sen spottade ut en ny tavla varje gång skulle det vara kul att titta och det skulle ännu vara konst. Remixad som någon sade, absolut - men ändå konst! Tycker detta är riktigt trevligt att lyssna till och har lätt öppnat mina ögon till generativ musik och dess möjligheter. Skall bli intressant att höra vad framtiden har att bringa.
    Voilà :
    https://arxiv.org/abs/1706.07068v1

    Men vilken definition av konst i så fall? Det är digitala bilder och ser ut som andra reproduktioner av abstrakt expressionism. Men det är inte målningar. Hade man kunnat ställa ut dem på ett galleri? Hade det spelat någon roll i så fall om man visste hur de var skapade?

    Min gissning är att bilderna skulle kunna ställas ut som konst, men inte i egenskap av att se ut som en tidigare epoks konstverk, utan på grund av hur de är gjorda.

  28. #28
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Jupp, det väcker många intressanta funderingar. Startades en ny om att lyssna på ny musik. Med en bra sådan här AI skulle du ju kunna lyssna på ny gammal favvo-musik till korna kommer hem. En omedelbar "risk" tänker jag är det slutar vara överraskande. Jag lyssnar dock en hel del på teknisk metal och måate säga att deras AI definitivt överraskade samtudigt som det var musikaliskt. Synd på kvaliten bara. Omg!!! tänk att mata in sin egen musik...
    Elon Musk får panik oavsett.

  29. #29
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Voilà :
    https://arxiv.org/abs/1706.07068v1

    Men vilken definition av konst i så fall? Det är digitala bilder och ser ut som andra reproduktioner av abstrakt expressionism. Men det är inte målningar. Hade man kunnat ställa ut dem på ett galleri? Hade det spelat någon roll i så fall om man visste hur de var skapade?

    Min gissning är att bilderna skulle kunna ställas ut som konst, men inte i egenskap av att se ut som en tidigare epoks konstverk, utan på grund av hur de är gjorda.
    Fanns det bildexempel, eller va jag klantig?

  30. #30
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fanns det bildexempel, eller va jag klantig?
    Då är vi minst två, jag kunde inte hitta heller...

  31. #31
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Vilken jävla ös! Det går inte att lyssna med högre kvalité nånstans?

  32. #32
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fanns det bildexempel, eller va jag klantig?
    Många fina bilder i artikeln. Man får klicka på download uppe till höger.

  33. #33
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Omg!!! tänk att mata in sin egen musik...
    David Cope gjorde väl det en del, även om hans EMI eller Emmy mest har fått höra på klassisk musik. Det kan säkert vara en bra utgångspunkt.

    Men jag undrar om man kan reservera sig mot att andra använder ens musik till att träna neurala nät?

  34. #34
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag har själv en del erfarenhet av s.k. ”Style transfer” där man använder nät för att analysera den stil och teknik en konstnär använt och föra över den till egna bilder. Resultaten är förbluffande och ledde till en rätt stor diskussion om möjligheterna att mönsterskydda tekniker för något år sedan. Det senaste är att man nu kan låta nät improvisera utifrån stilar de inte sett tidigare, och i samband med att vi förstår hur man tillämpar detta på temporal data (alltså data över tid, som t.ex. musik) kommer detta att få oerhört stor påverkan på musikskapande framöver. Det här exemplet är bara en föraning

    Spännande tider om man älskar kombon konst, matematik och datalogi!

  35. #35
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Som ett litet sidospår, det här kan man nog använda för att locka till sig hajar med! https://boingboing.net/2019/02/19/de...sharks-as.html

  36. #36
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som ett litet sidospår, det här kan man nog använda för att locka till sig hajar med! https://boingboing.net/2019/02/19/de...sharks-as.html
    De riktiga hajarna fångar man nog ännu bättre med ett gäng Roland-burkar?


  37. #37
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De riktiga hajarna fångar man nog ännu bättre med ett gäng Roland-burkar?

    Nurnberg 47??

  38. #38
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nurnberg 47??
    Nej Roxette - Look Sharc

Liknande ämnen

  1. Radera tråden
    Av Katzenjammer i forum Skivor & artister
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 21:00
  2. Metal-kartan, map of metal
    Av jgb i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 18:36
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 14:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •