Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Korg Prologue

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Korg Prologue


    https://youtu.be//7vLXFPMufiw

    Gjorde en liten video med ljudexempel från Korg Prologuen.

    I övrigt blir detta inte någon lång recension men man kan sammanfatta mina intryck av den, efter knappt ett år följande:


    1. Den är ganska hård i ljudet, bitvis stenhårt knivskarp. Särskilt svårt är det att få till mjuka - sköna mattor.

    2. För mig har den blivit mer av ett instrument för "keys" än för "pads".

    3. Användaroscillatorn är inte så kul som man förväntar sig. Jag hade hellre tagit en tredje analog oscillator.

    4. Lite kul går det ändå att göra med användaroscillatorn.

    5. Den stora bristen är avsaknaden av modulationsmöjligheter. Den enda LFO:n gå bara att adressera till en av tre destinationer. Någon motion-sequencer fick den inte, och ingen vanlig seq heller för den delen.

    6. Jag tycker filtret är ganska uschigt, det väser ibland som ett VA-filter. Det får mig att känna mig som en vampyr i motljus.

    7. Anstränger man sig kan man få den ganska lik ljudet i Tridenten - men det har jag ju egentligen ingen användning av eftersom Tridenten med sina vintageoscillatorer ändå gör Trident bättre än Prologuen ...

    8. Minnet som är tillgängligt för användaroscillatorerna är alldeles för klent tilltaget - ett "problem" som andra användare börjat uppmärksamma. Detta får som effekt att även om maskinen kan ta in wavetables (på sätt och vis) så blir det ändå begränsat eftersom en normal wavetable måste huggas upp i bitar för att få plats. Jättesynd.

    9. Bristen på modulationsmöjligheter gör sig påmind varje gång jag ljudrattar.

    10. Nu när jag lyssnade igenom de egna patcharna för att välja ut vad som skulle komma med i videon hittade jag ändå en del fina ljud. Den har ett ganska brett ljudregister - på gott och ont.

    Håll till godo
    Amon

  2. #2
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Bra recension. Inte lyssnat på hela, men tror jag har en bild av vad den gör. Måste säga att både den här och Minilog inte har imponerat alls. Monologen är behändig och så billig att den är med i matchen.

    Modulationsmöjligheterna blir man deppig av. På Monologen stör jag mig på att du måste göra en motionsseq om du vill modda vågform/pulsvidd på endast en oscillator. Går det alls på de andra? Slappt.

    Wavefolding eller vad man ska kalla det är ju coolt, men det blir lite som "en gyllene ring i svinets tryne".

  3. #3
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Roligt att läsa din recension och höra ljuden.
    Håller med om många saker du skriver.
    Men jag tycker nog att det går att få fram lite mjukare ljud än de i din video.

  4. #4
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Härligt när någon tar sig tid att göra en recension/demon
    En tanke jag fick var att ljudet kanske är hårdare/knivskarpare då nivåerna på tongeneratorerna i mixersektionen ligger nära/eller på max ?

  5. #5
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roligt att läsa din recension och höra ljuden.
    Håller med om många saker du skriver.
    Men jag tycker nog att det går att få fram lite mjukare ljud än de i din video.
    Det är klart att det går att göra någorlunda mjuka ljud på den, men som helhet betraktad är den - tycker jag - stenhård och knivskarp. De där FM-oscillatorerna som följer med skär ju som en industrilaser genom öronen när man vrider på reglagen.

    Sedan är ju KORG-syntar rent generellt ganska hårda i ljudet, en kvalitet som jag också tycker om, men av en poly vill man - som i jag - såklart kunna få ut behagliga mattor, men det är svårt dels på grund av hårdheten dels på de begränsade möjligheterna att få dem att röra på sig.

    Men som sagt. Olika "keys" gör den rätt bra.



    - - - Uppdaterad - - -

    Och kul att ni lyssnar och kommenterar såklart!

Liknande ämnen

  1. Korg Prologue
    Av Amonhoteph i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 954
    Senaste inlägg: 2022-06-29, 12:13
  2. Prologue vs Rev2?
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2019-03-10, 08:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •