Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Reverb för line-level

  1. #1
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

    Reverb för line-level

    Är inte alla pedaler bakade för att skapa reverb till gitarr signaler? Något borde ju bli fel när man pluggar in en line level signal. Och jag hittar inget i litet format förutom dyra pro grejer som tar line in. Hur står det till egentligen, någon som kan elektroniken?

    Och ge gärna tips på produkter jag har missat.

  2. #2
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    T.ex. Eventide Space har en switch för det

  3. #3
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Så långe det inte överstyr borde det väl inte vara något problem. Jag har kört synthar genom massor av gitarrpedaler och det brukar funka fint. Aldrig reverb iofs.

  4. #4
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Oto bim

    Edit: BAM mena jag såklart!
    Senast redigerat av papawasarodeo den 2019-03-21 klockan 08:32.

  5. #5
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Många pedaler funkar även med line, rakt av eller med reglage.
    Tc Electronics Hall of fame är i stereo och låter finfint med synth.

  6. #6
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Hall of Fame var verkligen ett supertråkigt reverb, imo... ett fint reverb i pedalform var Polara, fungerade fint med Line.

  7. #7
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hall of Fame var verkligen ett supertråkigt reverb, imo... ett fint reverb i pedalform var Polara, fungerade fint med Line.
    Jag kör Polara och det är grymt. Förutom att det inte går att köra 100% wet.

  8. #8
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag lägger till HOF 2.
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hall of Fame var verkligen ett supertråkigt reverb, imo... ett fint reverb i pedalform var Polara, fungerade fint med Line.
    På vilket sätt ”supertråkigt”? Har du testat med några av de andra ”toneprints”?

  9. #9
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lägger till HOF 2.


    På vilket sätt ”supertråkigt”? Har du testat med några av de andra ”toneprints”?
    Jag vet inte, jag tycker bara det lät tråkigt jämfört med andra reverb som jag ägt, kallt och trist. Fast det är fel att säga kallt också, jag tycker elektrons Analog Four reverb låter rätt kallt, men mörkt och kallt på något coolt sätt. Det är ju lite som att beskriva varför man inte gillar ett viss synthpatch.. spring reverbet var ju löjeväckande dåligt te.x, medans på Polara så är det reverbet fantastiskt bra (samt realistiskt) och jag använde to.m hellre det än mitt riktiga spring reverb. Jag tog även hem reverbpatchar ja. Nej ingen favorit får jag säga.

  10. #10
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Är det värt att bygga sig en passiv reamp-box för att sätta framför pedaler när man vill processa syntar eller daw-spår genom dem eller räcker det med att sänka volymen lite?

    Det här är en sån där grej jag aldrig brytt mig om men som en del verkar tycka är ett måste (framför allt när det gäller att reampa).

  11. #11
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det värt att bygga sig en passiv reamp-box för att sätta framför pedaler när man vill processa syntar eller daw-spår genom dem eller räcker det med att sänka volymen lite?

    Det här är en sån där grej jag aldrig brytt mig om men som en del verkar tycka är ett måste (framför allt när det gäller att reampa).
    Det lilla jag fattat om detta antyder att det spelar roll för exvis fuzz-kretsar. Att impedansförändringen verkligen spelar roll så.
    Men nej, har inte A/B-testat detta själv...

  12. #12
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Verkar som om en aspekt av det där är att omvandla balanserat till obalanserat, men det skiter jag i. Tycker inte att det brummar påtagligt när jag gör som jag alltid gjort.

    Är det någon elektronikkunnig som kan länka till en transformator på svenska marknaden som skulle funka? Då skulle jag nog klara av att löda själv.

  13. #13
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag slog till på en Polara. Den låter fantastiskt bra och kostar bara strax över tusenlappen.

  14. #14
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Om det inte var självklart så var det pga av tipsen i den här tråden som jag fick reda på att den fanns. Tack för tipset

Liknande ämnen

  1. Line level - Euro
    Av tinybox i forum Modularer & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2018-05-03, 00:00
  2. rms level vs peak level
    Av cyberpunx i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-14, 20:47
  3. Togu Audio Line TAL-Reverb
    Av Katzenjammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 23:18
  4. billig lösning för line-in
    Av tor i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 03:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •