Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Avancerad audio-editing i Logic

  1. #1
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran

    Avancerad audio-editing i Logic

    Precis när jag bestämt mig för att satsa vidare i Pro Tools så är jag vacklande om jag ändå inte skall gå tillbaka till Logic med UA Apollo interface.
    Jag var rätt vass på Logic back in the days, tidigt 2000 och hjälpte till med teknisk support för kunder i norden så jag har rätt bra koll egentligen men inte vad som hänt senaste åren.

    Fortfarande antar jag att myten är sann att Logic är bättre på MIDI men Pro Tools ett strå vassare på Audio.
    Men min fråga är då några feaatures i Pro Tools som är helt oumbärliga för mig.

    1. Finns tab to transient i Logic?
    Det innebär tex på ett elbas-spår så kan du tabba till nästa transient, dvs not-start och tex klippa precis där.
    2. Finns audio-region quantize?
    Exempel, du har klippt upp ditt elbas spår enligt ovan och vill sedan kvantisera alla uppklippta små fragment genom att fragmenten hoppar till närmsta 16-del tex, men utan destruktiv påverkan som time-stretch eller liknande, bara att fragmenten flyttar sig.
    3. Finns det liknande Beat Detective att du kan markera ett spår och sedan ställa en threshold och sedan automatiskt hacka upp spåret liknande tab to transient men automatiskt?
    4. Sedan det bästa av allt i Pro Tools...finns det en funktion i Logic som limmar ihop ett ett upphackat spår och crossfadar varje klipp automatiskt men flyttar crossfaden några ms framför själva klipp-punkten så inte transienten mjuknar till mitt i crossfaden?

  2. #2
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    2 finns - det finns flera algoritmer att välja mellan. Som grädde på moset kan du dessutom flytta manuellt om något skiter sig. Googla flex time om det är exakt det du efterfrågar så jag inte missförstod.

  3. #3
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2 finns - det finns flera algoritmer att välja mellan. Som grädde på moset kan du dessutom flytta manuellt om något skiter sig. Googla flex time om det är exakt det du efterfrågar så jag inte missförstod.
    Ja fast nej. Det får alltså inte förekomma någon artificiell stretch som sabbar ljudet.
    Det som händer i min punkt 2 är att det kan uppstå audioglapp/silence vilket jag åtgärdar i punkt 4.
    Det som händer i min punkt 4 är att klippet förlängs bakåt lite grand och att crossfaden görs utan någon stretch algorithm, det blir ju en minimal "loop" iofs där strax före transienten att utklingningen crossfades med sig själv precis före transienten. Min beskrivning låter konstigare än vad det är...
    Senast redigerat av Firechild den 2019-05-18 klockan 09:22.

  4. #4
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Misstänkte det; var för enkel lösning för att du skulle missat det Men ibland kan ju enkla lösningar gå under radarn
    Du får göra en videosnutt när du löst det så det blir tydligare hur du använder det.

  5. #5
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det finns en Flex time algorithm som heter kort och gott "slice". Den kan nog vara det jag är ute efter eventuellt. Sedan kanske jag manuellt kan crossfada. Har för mig att man kan göra det på multipla klipp i Logic.

  6. #6
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Kör v.9 fortfarande men ja, det går att välja ett stort gäng och sätta en crossfade mot det som följer bakom, och manuellt kan du då också dra tillbaka starten på alla klipp lite ifall det skulle gå för nära attacken.

    3an går också, du öppnar en region i ett sliceläge där du väljer tröskel mm. och så slicar den efter transienter. Det här läget verkar ha utvecklats lite i X, om det nu är samma: https://support.apple.com/kb/PH13150?locale=en_US

  7. #7
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör v.9 fortfarande men ja, det går att välja ett stort gäng och sätta en crossfade mot det som följer bakom, och manuellt kan du då också dra tillbaka starten på alla klipp lite ifall det skulle gå för nära attacken.

    3an går också, du öppnar en region i ett sliceläge där du väljer tröskel mm. och så slicar den efter transienter. Det här läget verkar ha utvecklats lite i X, om det nu är samma: https://support.apple.com/kb/PH13150?locale=en_US
    Japp, grymt, det var så jag mindes att det gick till att man kan dra tillbaka starten på alla klipp i en operation så att säga...hmm...lite sugen att gå helt native men man har ju målat in sig i ett hörn med en massa Pro Tools hårdvara/konverterare.

  8. #8
    stenerlov
    stenerlov är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

Liknande ämnen

  1. "Editing audio in Linux"
    Av false messiah i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-29, 19:34
  2. logic 5.1 audio pool, var?
    Av johan skaneby i forum Logic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-07-23, 13:02
  3. När kommer Logic Audio 6?
    Av crisscross i forum Logic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-05-27, 19:50
  4. Logic Audio 6
    Av PF i forum Logic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-05-15, 11:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •