Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: ADAT kvalitetsskillnader?

  1. #1
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran

    ADAT kvalitetsskillnader?

    Hur stor skillnad är det på kvaliten på AD-omvandlingen på olika ADATs?
    Finns det några modeller som man bör undvika eller några som låter oväntat bra i förhållande till vad de kostar?

  2. #2

    Veteran
    Är det bandarna du menar? Första ADATen är 16 bitars, de senare är 20bitars. Har aldrig a/b testat hur de låter.
    Om du skall använda ADATerna som AD omvandlare kan jag nog rekommendera ADA8200 istället.

  3. #3
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    största skillnaden på olika adats verkar vara pålitligheten. Har råkat ut för konstigheter med behringers exempelvis. Att kanaler plötsligt itne vill funka eller synkfel när det inte alls borde bli det och liknande.

  4. #4
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur stor skillnad är det på kvaliten på AD-omvandlingen på olika ADATs?
    Finns det några modeller som man bör undvika eller några som låter oväntat bra i förhållande till vad de kostar?
    Pratar du om själva ADAT-bandaren här eller menar du olika AD/DA med ADAT-anslutning?

  5. #5
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    De svarta 1:gen är 16 bits, låter inget vidare. Väldigt 2D men dom funkar. Man kan göra ok saker med dom. Alanis Morisettes album "Jagged Little Pill" ska tydligen vara inspelat med svarta Adats så det går om man vill. Dom är dock notoriska för att äta band. Fastnade hela tiden och sen var det ett helvete att försöka rädda banden. Sync mellan maskinerna var långsamt också.

    Silvriga 2:gen är mycket bättre än den svarta. 18 Bits omvandlare tror jag och mer pålitlig. Snabbare spolning och snabbare sync. AD/DA är bättre än de svarta, men vilket ljudkort som helst idag är bättre.

    3:gen är 20 bits varianterna. Dom lät helt ok, men samma sak här skulle jag säga, vilket ljudkort som helst idag är bättre. Barnsjukdomarna var fixade, men vid det här laget började HD-inspelning bli standard och ADAT's och Tascams motsvarigheter (DA-serien) blev omoderna.

    Mitt råd är att undvika samtliga modeller av ADAT. De är jäkligt omoderna och elektroniken i dom är trött. Köp ett ljudkort med 8in/8ut istället.

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur stor skillnad är det på kvaliten på AD-omvandlingen på olika ADATs?
    Jag gissar på att du menar burkar med AD-omvandlare som kan prata över ADAT lightpipe, vare sig det är med eller utan band. Isåfall så är svaret något i stil med att allt är relativt och behöver ses i sitt rätta kontext. För mig är varenda liten pyttedetalj i ljudet viktigt och därför så upplever jag det som att det är en enorm skillnad mellan olika omvandlare som passar in i kriteriet. En annan kanske lyssnar genom en "stereo från Elektrolux eller nåt" och tycker då inte att det hörs någon skillnad alls.

  7. #7
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Inget större fel på tascams serie faktiskt. Slår alesis på alla punkter. Bra formatkonverterare också.

  8. #8
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Ad och da är väl samma för alla om jag kommer ihåg rätt men tekniken runt skiljer nog ganska mycket mellan olika tillverkare

Liknande ämnen

  1. ADAT-->CV
    Av Max i forum Nyheter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 13:54
  2. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2003-08-10, 16:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •