Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: floral shoppe hype?

itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

Senior

floral shoppe hype?

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a0279566532_10.jpg 
Visningar:	8 
Storlek:	257,1 KB 
Id:	86602

Berätta hur viktig https://beerontherug.bandcamp.com/album/floral-shoppe är för dig!

För mig är det något alldeles speciellt med kombinationen av musiken och skivomslaget. Jag fascineras av hur man kommer på hela grejen. Sönderklippt 80-90-tals-cheese, titlar på japanska, anononymiserad byst... Otroligt märkligt, (även om det inte bara är en person som bidragit till estetiken). På något sätt blandas det med mina egna minnen av 80- och 90-talet, då jag växte upp, och skapar en hyper-version av den tiden. Det gäller dock flera andra artister i Vaporwave och Synthwave-genren.

Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Floral Shoppe öppnade verkligen ögonen för mig att ta mig vidare i vaporwavegenren - Esprit, 2814, Vaperror sen vidare mot typ hardvapor med HKE, Sangam, Sven K, Berkut 88 och sådär.

Jag tror de allra flesta känner att Macintosh Plus öppnade nån slags nästan emotionell dörr som de inte visste fanns där innan?? Svårt att sätta fingret på. ÄLSKAR estetiken

Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Senior
    Inte hört men omslaget där är som en korsning mellan 1980-talsneon och den gamle målaren Giorgio de Chirico , ger iaf en liknande sorts spöklik vibb som hans grejer

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Väldigt intressant fenomen som gestaltar och bygger från en alldeles särskild internetkultur. Tänker att musiken vuxit fram ur den kollektiva kulturella sfären som uppstått när personer utan någon riktig nationell eller kulturell identitet eller fast vardaglig sysselsättning suttit och surfat på tumblr, Youtube osv, rökt kopiösa mängder cannabis, lyssnat på musik, känt ett sönderfall och en anonymitet i samband med en kraftig nostalgi, och sedan velat göra ett estetiskt uttryck av detta.
    Inte så att alla personer som gillar eller sysslar med vaporwave uppfyller kriterier ovan, men det känns som att det har varit förutsättningar för genren.

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Det är ju ytterligt postmodernt i termer av hyperverklighet som du skrev, TS.
    Det är som att cheesy och tomma digitala avbildningar av en kultur är allt som finns kvar av nämnda kultur, symbolerna är verkligare än det som skulle symboliseras, verkligheten har gått förlorad för evigt och nu finns bara avbildningen kvar, samt ett långsamt nostalgiskt och vackert eko som ljuder över de ihåliga animeringarna

itsalwaysyou

Senior
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt intressant fenomen som gestaltar och bygger från en alldeles särskild internetkultur. Tänker att musiken vuxit fram ur den kollektiva kulturella sfären som uppstått när personer utan någon riktig nationell eller kulturell identitet eller fast vardaglig sysselsättning suttit och surfat på tumblr, Youtube osv, rökt kopiösa mängder cannabis, lyssnat på musik, känt ett sönderfall och en anonymitet i samband med en kraftig nostalgi, och sedan velat göra ett estetiskt uttryck av detta.
    Inte så att alla personer som gillar eller sysslar med vaporwave uppfyller kriterier ovan, men det känns som att det har varit förutsättningar för genren.
    Vilken härlig tolkning! Jag har alltid tänkt på det som medvetet och genomtänkt. Att genren och estetiken uppstått ur medvetna val. Och så tänker jag mig att kreatörerna egentligen inte upplevt 80-90-talet, utan ser det genom "bilden av 80-talet". Men det kan ju vara helt fel.

itsalwaysyou

Senior
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    Det är ju ytterligt postmodernt i termer av hyperverklighet som du skrev, TS.
    Det är som att cheesy och tomma digitala avbildningar av en kultur är allt som finns kvar av nämnda kultur, symbolerna är verkligare än det som skulle symboliseras, verkligheten har gått förlorad för evigt och nu finns bara avbildningen kvar, samt ett långsamt nostalgiskt och vackert eko som ljuder över de ihåliga animeringarna
    Det finns en sorg i musiken, definitivt. En förlorad oskyldighet. Nånstans är det ironiska anslaget en mask att gömma sig bakom, lite som Killinggängets sketch om "ironiker".

itsalwaysyou

Senior
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    Floral Shoppe öppnade verkligen ögonen för mig att ta mig vidare i vaporwavegenren - Esprit, 2814, Vaperror sen vidare mot typ hardvapor med HKE, Sangam, Sven K, Berkut 88 och sådär.

Jag tror de allra flesta känner att Macintosh Plus öppnade nån slags nästan emotionell dörr som de inte visste fanns där innan?? Svårt att sätta fingret på. ÄLSKAR estetiken
    Jag får kolla upp dessa.

Esprit har jag hört; underbara titlar! virtua.zip! I mitt inre ser jag mig själv kanske 13 år med en 3.5 tums floppy. Trycker in i diskdriven och skriver DIR:

virtua.zip
    Senast redigerat av itsalwaysyou den 2019-03-16 klockan 01:10.

Liknande ämnen

1. Boss BX-4 Hype
    Av perault i forum Effekter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-08-20, 01:41
  2. Återkomsten av W hype!
    Av enapa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 101
    Senaste inlägg: 2014-07-26, 21:22
  3. SY/TG 77/99 Hype!
    Av Nisse i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 42