Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Angenämt problem: drumbrute & impact

bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran

Angenämt problem: drumbrute & impact

Med ett par dagars mellanrum har jag råkat bli ägare till både en drumbrute och en drumbrute impact.

Det var inte riktigt meningen och jag känner inte att jag kan motivera att behålla båda. Speciellt inte eftersom jag har en machinedrum och en volca kick sedan tidigare.

Vilken hade ni behållt? (kan också se den här tåden som en intressekoll så hojt till om du är sugen på den ena eller andra)

Har jag drömt eller är där någon vanlig issue med drumbruten, att något ljud kan lägga av?

valsolos avatar
    Vintage
    Spelar storlek ngn roll?
    Drumbruttan är väl dessutom ganska mycket större både ljudmässigt, antal outputs mm...?

popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Senior
    Du får väl testköra dem!
    Jag tycker att Impactens ljud tilltalar mig mer.
    Men det finns ju en del demos med dist på tuben där den också låter bra. Och umonox videos med originalet låter också bra med lite effekter och kompression.
    Det verkar ju vara många som har problem med att noise generator lägger av på originalet.

Har originalet note repeat (roll) förresten?

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Gör som jag brukar i såna lägen... och plötsligt uteblir problemen.

RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Utan att detaljstuderat maskinerna i fråga, skulle prioriteras att kunna skräddarsy främst kick med många parametrar, dom "vanliga" (attack, decay?)... samt den i sammanhanget underskattade pitch envelope om sådan finnes?

bitbob
    bitbobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar ju vara många som har problem med att noise generator lägger av på originalet.

Finns det ljudexempel som jämför en fungerande med en med trasig noisekrets? Vill ju kolla om min är påverkad av felet innan jag bestämmer vad jag ska göra med den.

Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Redaktör
    Kan läsa lite här på supportforumet https://forum.arturia.com/index.php?topic=90659.0

Det är så att brusgeneratorn lägger av och gör att vissa ljud helt enkelt ändrar karaktär, blir låga, osv pga att bruset är borta.

The white noise affects those instruments:

Snare
    Clap
    Maracas
    Tambourine

bitbob
    bitbobs avatar
    Veteran
    Hittade den här med https://youtu.be/ZxNOMp5gR1c

bitbob
    bitbobs avatar
    Veteran
    White noise generatorn verkar vara på väg att lägga av på drumbruten. Maracasen nästan tyst och de andra tre har inte samma karaktär som på reviews på tuben. Lite trist.

Verkar som om det gör mitt dilemma lite lättare dock. Inväntar svar från Arturia om de kan fixa den. Men verkar också som om säljaren kan tänkas ta tillbaka den utan problem.

Försöker samtidigt fundera på vad jag tycker om maskinerna egentligen. Gillar impacten. Storasyster är större på många sätt och väldigt snygg (på bild har jag tyckt precis tvärtom, mycket för att jag ogillar träsidor), men även om de fyra ljuden som påverkas av brusgeneratorn funkat perfekt så vet jag inte om den större ljudpaletten gagnar mig. Man är nästan tvingad till extern processing med drumbruten (filtret är ganska meningslöst imho jämfört med impactens dist). I viss mån kräver Impacten det också (stör mig på att den är mono) men samtidigt så är den mycket mer komplett. Lite kreativa patterns och du skulle kunna köra ett live bunkertechnoset med bara Impacten. Önskar jag hade haft en okej distpedal hemma att testa bruttan med för att se om det gör jämförelsen mer rättvis, men oavsett ändrar det inte faktum att den större maskinen lämpar sig mer på sin fasta plats i en studio, medans Impacten och ett par hörlurar kan tas med lite vart som. STORT minus dock (gäller båda, men mest relevant för impact) är att strömsladden är på tok för kort. Ska man kunna sitta var som helst o jamma loss vill man gärna ha lite längre sladd.

Så, det blev lite minirecension/jämförelse från mig.

Tusen Munnar
    Tusen Munnar är inte uppkopplad
    Tusen Munnars avatar
    Inte så pratsam än
    Jag har kört original DB’n mycket och gillar den, men den kräver verkligen sin process för att komma till rätta (jag har alltid kört den genom minst en eq, kompressor samt overdrive.) Något som har gjort att den tar upp lite för mycket plats i relation till användningsområde när man utöver lådan i sig dessutom får lägga till diverse pedaler o tillhörande kablage (inte för att den är stooor i sig, men i jämförelse med många andra småburkar jag har så...) Impact känns på så sätt mycket mer komplett direkt ”ur lådan” med snärtigare grundljud och distortion vilket lockar mig lite, inte minst pga dessa maskiners väldigt intuitiva och skojiga sequencers.

När jag köpte min DB ny så kom den utan fungerande noise-generator, efter att testat runt lite och läst på om problemet så lämnade in den för att efter lååång tid få tillbaka den fullt fungerande, kanske ett halvår senare la noise-generatorn av igen och jag har inte orkat bry mig riktigt, musikaffären där jag köpte den har klappat ihop och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med åbäket i nuläget, mao hade jag med allra största sannolikhet behållit Impact snarare än originalet.

Hursomhelst så bestämde jag mig för att sampla originalet innan den fick förpassas till ”de oanvändas hörna”, både ”rent” inspelat och processat av delay, dist fjäderreverb mm... Ljuden finns än så länge inte uppladdade någonstans men om det är någon som vill ha samplingarna (200st) så hojta i PM så skickar jag gärna.

Liknande ämnen

1. Arturia Drumbrute Impact
    Av HEK i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-11-20, 14:22

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •