Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Alternativ till Maths?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Alternativ till Maths?

    Vilka alternativ finns till Maths? Bättre, billigare?

    Kan man uppnå samma/mer med en drös fristående moduler?


    Jag använder ett par LFO för att få till de lite mer avancerade modulationerna, men känner inte att det riktigt räcker. Blir snarare experimentella moduldrones än användbara klanger. Inte fel det heller iofs.

    Några tankar och tips?

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad vill du åstadkomma?

    Maths är ju en schweizisk armékniv deluxe, kan användas till så extremt många saker. http://www.mediafire.com/file/671bvy...-printable.pdf har många exempel.

    Själv använder jag den mycket till enveloper, med varierande form (perfekt för att få till de där bra kickarna!), lite offsets/mixning/attenuering med mera.

  3. #3
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Vill mest kunna få syntklanger som har en tendens till musikalisk inriktning, som inte bara skall stå för sig själva, men skall även kunna göra det också.

  4. #4
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Befaco Rampage

    400:- billigare än Maths på https://escapefromnoise.com/tillverk...efaco-rampage/

    Finns även som DIY: https://shop.befaco.org/eurorack-kits/65-rampage.html för €195

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm, inte säker på att jag förstår dig, men min tolkning är att klangerna skall förändras över tid på ett sätt som hänger ihop med musiken.. För min del så innebär det att jag synkar/triggar det som påverkar klangerna på ett sätt som hänger ihop med låten.

    Om vi tar en puls med PWM på så är ett av de traditionella sätten att förändra ljudet där att styra PWM med en envelop som triggas vid varje ny ton som spelas. Samma sak med synksvep, allt är synkat gentemot när den nya tonen spelas.

    För att bryta upp det så kan man köra ett annat mönster på synk/trigg av modulationskällan. Exempelvis vid första slaget i varje takt, och på det sättet få en modulation som repeteras vid hela takter istället för vid varje ny ton.

  6. #6
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Serge DuSG. Kan bli lite billigare om man DIY

  7. #7
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Mi stages + shades kanske

  8. #8
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken hundradollarsdpf! Jag har bara haft min ett par månader och kommit på en massa nytta med den, men inte på när allt som den där pdfen föreslår.

  9. #9
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mi stages + shades kanske
    Störd kombo

  10. #10
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man uppnå samma/mer med en drös fristående moduler?
    Definitivt. Exempelvis två function, en cv-mixer med offset och en enkel logikmodul gör tillsammans mer än vad maths gör. Generellt kan man ta nästan vilken modul som helst och hitta en kombination av andra moduler som gör motsvarande sak.

  11. #11
    wws
    wws är uppkopplad nu
    wwss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Jag använder ett par LFO för att få till de lite mer avancerade modulationerna, men känner inte att det riktigt räcker. Blir snarare experimentella moduldrones än användbara klanger.

    Några tankar och tips?
    Det beror ju såklart på vilka klanger du finner användbara. Maths kan som sagt göra lite vad som helst med lite smart patchande. Jag hade en lite för tidigt i min "eurokarriär" och tyckte att den var lite övermäktig. Då valde jag att köra på fristående moduler. Jag skaffade ett par envelopes, cv-mixer, LFOs och hade det trevligt. Nu har jag krympt ner uppsättningen en smula och köpt tillbaka en Maths och är väldigt nöjd. Men det är ju aldrig fel att ha separata moduler och en Maths för då kan du ju ha dubbelt så mycket roligt.
    Andra moduler som kan göra lite liknande prylar men mer/mindre är Just Friends, Tides och Falistri. De funkar även klockrent som oscillatorer också, något Maths inte klarar av lika bra. Men alla nämnda skiljer sig åt. Det som alltid är bäst i slutändan är ju vilken workflow som funkar bäst för dig och då är det bara att kasta sig ut där och testa...

  12. #12
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Jag röstar på 4ms PEG! Bra mycket mer funktionalitet än Maths för samma peng och HP. Ärligt talat aldrig fattat grejen med maths, den gör liksom inget magiskt som inte de flesta slew limiters tillsammans med en kompetent liten mixer kan klara av. Det finns något närmast obehagligt sekteristiskt med hetsen kring Maths.

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av papawasarodeo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ärligt talat aldrig fattat grejen med maths, den gör liksom inget magiskt som inte de flesta slew limiters tillsammans med en kompetent liten mixer kan klara av. Det finns något närmast obehagligt sekteristiskt med hetsen kring Maths.
    Mjo, men kan inte det bero på att maths kom så tidigt när det faktiskt inte fanns några alternativ som gjorde samma saker?

  14. #14
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    För/nack-delen med maths är att det är ett behändigt paket som kan lösa många problem utan att man behöver patcha om den. Givetvis kan man åstadkomma samma sak med lösa delar (och få mer funktionalitet), men då blir det spaghetti.

    Det är därför jag funderar på vad som skall göras med den.

  15. #15
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av papawasarodeo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag röstar på 4ms PEG! Bra mycket mer funktionalitet än Maths för samma peng och HP.
    PEG är en helt annan sak tycker jag. Som jag har använt den så har den inte överlappat med maths i vad jag har haft den till. PEG är riktigt kul den med.

  16. #16
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Befaco - Rampage?

    Någon som byggt den? Vad är den bäst på?

  17. #17
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Äger både Maths och Rampage och jag måste erkänna att båda är riktigt bra. Maths gillar jag för sin mångsidighet då den har attenuation och lite gömda grejer iom det. Rapmage gillar jag för att "what you see is what you get" och det blir lite mer rock n roll i patchningen. För mig iaf så kan jag pilla länge och väl med Maths medan Rampage är jag lite mer tuta och kör.

    En Maths ihop med en MI Kinks är dock oslagbart när det gäller att skapa modulation och det räcker gott och väl då Maths erbjuder mer återkoppling. Jag kan hålla med om att det finns en hets kring Maths, men enligt mig är den rätt så befogad. Själv använder jag maths mycket för t ex klock-modulation vilket kanske inte är det första som många tänker på när det gäller Maths.

    Stages har jag två stycken. Skulle inte vilja påstå att de är som Maths, men de är verkligen mångsidiga de också.

    Ett alternativ skulle kanske vara att skaffa en Make Noise Function? En halv Maths typ.

  18. #18
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Vill du utveckla det där med klockmodulationen?
    /nyfrälst Maths-ägare

  19. #19
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PEG är en helt annan sak tycker jag. Som jag har använt den så har den inte överlappat med maths i vad jag har haft den till. PEG är riktigt kul den med.
    Jovisst de är definitivt olika. För väldigt många av de vanligaste användningarna finns det dock gott med överlappning. Och jag står nog ändå fast vid att PEG faktiskt är ett mycket gott alternativ. Mer inputs och outputs för modulering inte minst.

  20. #20
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av papawasarodeo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ärligt talat aldrig fattat grejen med maths, den gör liksom inget magiskt
    Nu är du ute på hal is, min vän! Hal is.

  21. #21
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är du ute på hal is, min vän! Hal is.

  22. #22
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Befaco - Rampage?

    Någon som byggt den? Vad är den bäst på?
    Rampage är cool, den är väl kanske bäst på knäpp modulation och knäppa triggervillkor, antar jag. Båda kanalerna har både end of rise och end of cycle, medan Maths har en av varje, så Rampage har fler gateutgångar. Komparator dessutom, som också spottar ur sig gatesignal. Folk på forumet har snackat om att Befacos grejer kan vara lite jobbiga att bygga för att det är så ont om plats på kretskortet. Själv har jag ingen erfarenhet och kan typ löda en trasig kabel på sin höjd.

    Bor du i GBG-trakten kan du låna och testa.

    En fet bonus med Maths är att den är så sjukt snärtig som envelopp. Det snärtigaste jag, som förvisso inte testat jättemycket, varit med om. Grymt till att göra helt vanliga basar och sånt.

  23. #23
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    En fet bonus med Maths är att den är så sjukt snärtig som envelopp. Det snärtigaste jag, som förvisso inte testat jättemycket, varit med om. Grymt till att göra helt vanliga basar och sånt.
    +1000 på detta!

  24. #24
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rampage är cool, den är väl kanske bäst på knäpp modulation och knäppa triggervillkor, antar jag. Båda kanalerna har både end of rise och end of cycle, medan Maths har en av varje, så Rampage har fler gateutgångar. Komparator dessutom, som också spottar ur sig gatesignal. Folk på forumet har snackat om att Befacos grejer kan vara lite jobbiga att bygga för att det är så ont om plats på kretskortet. Själv har jag ingen erfarenhet och kan typ löda en trasig kabel på sin höjd.

    Bor du i GBG-trakten kan du låna och testa.

    En fet bonus med Maths är att den är så sjukt snärtig som envelopp. Det snärtigaste jag, som förvisso inte testat jättemycket, varit med om. Grymt till att göra helt vanliga basar och sånt.
    Bor sedan några tyvärr i Borås,, men har ursprung i Göteborg och är där varje dag. Lånar och testar gärna! Det är i så fall väldigt snällt.

    Funderar på om en byggsats kan vara kul. Vet ju hur man lödar.

  25. #25
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet ju hur man lödar.

  26. #26
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag brukar bara värma en kniv i ugnen.

  27. #27
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Hm, men vad håller hon i handen? Försöker hon hitta datan då eller... Lmao! Typiskt tjejer att inte fatta hur teknik funkar...




    (För den som INTE förstod att det handlade om ironi,, det var ironi!)

  28. #28
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Av alla genomgångar på Youtube där de går igenom vad Maths kan göra så är denna den bästa enligt mig:
    https://www.youtube.com/watch?v=XJtpzysqJv8&t=1253s

    Och då går de inte igenom hur den beter sig då du kombinerar de olika knepen med varandra, vilket går med Maths. Det går som sagt att göra mycket av detta med en Rampage också, men saknar förstås mixfunktionen samt såklart med två kanaler. Bara en sådan sak som att kunna göra offset (inte attenuation) med Maths är en liten förbisedd detalj som kan innebära mycket.

    Det är svårt att förklara varför man vill ha en Maths/Rampage, men jag skulle jämföra det lite som att modulera ett filter med brus. Plötligt upplevs filtret väldigt annorlunda och kan plötlsigt vara något annat. Lite så fungerar Maths för mig. Jag brukar börja med en enkel patch och sedan slänga in Maths i signalvägen och mixa och hålla på. Då behövs det inte så mycket olika filter för att få olika karaktär osv. Styr waveshapers och annat kul så får du ut mycket ur modularen.

    Personligen tycker jag att de som bara använder den som AD-envelope eller som slewrate har inte riktigt greppat modulens kapacitet. Den kan mycket och får små system att kännas betydligt mycket större.

  29. #29
    viktoria
    viktoria är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    ang att löda Befaco: har själv bara lött en av deras grejer (en output-module) och den var inte trång öht. Så bara du tar det försiktigt och följer anvisningarna metodiskt så borde det ej vara några problem + se till att stadga upp kretskortet på något bra sätt + kul att löda själv!? Bästa pysslet ju. Svårighetsmässigt är den ju svårare än Kjelles-skoj-lödkit med det är ju mkt mkt lättare än SMD.

    Ang:
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.



    (För den som INTE förstod att det handlade om ironi,, det var ironi!)
    tycker fortfarande att det var ett osoft skämt, du behöver inte förklara dig, men tror och hoppas att du har smartare/snärtigare skämt i dig.

Liknande ämnen

  1. Alternativ till UAD
    Av Rizzo i forum Effekter
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 11:09
  2. Alternativ till telecaster
    Av minop61 i forum Stränginstrument
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 22:20
  3. Alternativ till SM57?
    Av Clase i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 07:56
  4. Alternativ till DAT?
    Av David Lennartsson i forum Inspelning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-03-22, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •