Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Oscilloskop, ratt-encoders slutat funka!

  1. #1
    Löfvberg
    Löfvberg är inte uppkopplad
    Löfvbergs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Oscilloskop, ratt-encoders slutat funka!

    Har ett Rigol DS1052E som funkat fint för audiorelaterade byggen i flera år. Nu helt plötsligt så har rattarna (scale och range, tex) lagt av. Vridmässigt, alltså. Klick funkar fortfarande, likaså tryckknapparna på panelen.
    Allihopa lade av på samma gång, så det verkar inte vara smuts. Gick från fungerande ena dagen till inte fungerande några dagar senare. Skopet stått orört på samma ställe, så det har inte fått någon smäll. Testat att fabriksåterställa och allt.
    Hittat några personer på interwebs som har liknande problem och undrar nu om någon här har stött på det med, och kanske till och med har hittat någon lösning på problemet...?

    Som det ser ut så verkar ju detta skop vara samma som alla i den billigare klassen, fast under olika namn...


  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nu vet jag inte hur det är uppbyggt, men det låter som att det blivit korrosion (beläggning) på någon av kontakterna mellan panelkontrollerna och resten av systemet.

    Har du tur så räcker det med att motionera det hela, dvs ta loss och sätta tid kontakterna ett par gånger.

  3. #3
    Löfvberg
    Löfvberg är inte uppkopplad
    Löfvbergs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för input. Nä, jag hade inte tur. Har äntligen hunnit gräva mig ända in till panelen, och motionerat kabeln, men problemet kvarstår.
    De är inte helt döda, utan värdena fladdrar lite håglöst när man vrider. Hade det varit en av encodrarna hade jag gissat på smuts, men alla uppvisar samma beteende...
    Skulle det kunna var någon spänning som kajkat ur, undrar jag nu...?

Liknande ämnen

  1. Encoders i Softube Console 1
    Av Bobbski i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-08-14, 07:39
  2. TC-D-two har slutat svara på encoders
    Av Infra i forum Effekter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-18, 20:38
  3. Blofeld-encoders
    Av SnareTheMind i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 19:28
  4. Röd JJlabs OH-mic har slutat funka
    Av Max i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 02:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •