Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: Någon som äger en Roland JD-Xi?

  1. #1
    Idehall
    Idehall är inte uppkopplad
    Idehalls avatar
    Senior

    Någon som äger en Roland JD-Xi?

    Hej,

    Jag har kikat lite på Roland JD-Xi och jag skulle vilja veta vad ni tycker om den?
    Om ni har exempel på låtar ni spelat in med den så skulle jag också vara tacksam.

  2. #2
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Följer. Vill ha en

  3. #3
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Jag har en som jag febrilt försöker lära mig (eftersom jag valde den som mitt instrument för fokusmars). Nu är jag långt ifrån nån virtuos när det gäller att betygssätta ljud, men visst är den kompetent för sin storlek fast lätt bökig att skruva ljud på. Menyhoppande fram och tillbaka, vilket för mig inte är intuitivt. Nu är jag ju i och för sig inget proffs på att skruva ljud. Det finns en editor för Win/Mac/Linux som verkar bra. Har inte hunnit testa den än dock -> http://jdxi-manager.linuxtech.net/

  4. #4
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Använder nästan dagligen min JDXi då dess sequencer är navet när jag står och leker. Ville ha en snabb uppsättning att kunna slå på och slippa jobba med en dator. Kort beskrivet får den göra alla trummor, något arpeggio och ev. bas på det. Har nästan alltid interactive chord på som styrs av ett poly-ljud i jdxi. Över det kör jag externa synthar för lead och poly och ev. dubblering av ljud. Spelar aldrig in något utan det är ren ”live”-lek på 3-4 klaviaturer samtidigt.

    Bra:
    Enkel och rolig sequencer, kommer ofta ut helt oväntade resultat som skiljer sig stort från om jag skulle jobba i en dator. Bläddrat ytterst lite i manualen så upplägget är logiskt.
    Interactive chord. Påverkar även midi ut.
    Gillar ljudet ihop med mina andra instrument.

    Inte så bra:
    Saknar patchminnen, ljuden sparas enbart i programs. Kan lösas med extern editor.
    Transpose påverkar enbart interna ljuden, inte midi ut.
    Inte hittat någon transpose på datat i sequencerspåren.
    Minitangenter men har vant mig.

    Mycket för pengarna, rekommenderar ett test i butik innan köp. Det är mera en groovebox än synth… jag gillade även mc-303 när det begav sig

  5. #5
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Följer. Vill ha en
    Jag har en.

  6. #6
    Idehall
    Idehall är inte uppkopplad
    Idehalls avatar
    Senior
    Tack för bra svar allihop!

  7. #7
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Extremt prisvärd! Köpte den direkt när den släpptes. Lite menydyk vid programmering av ljud men funkar bra ändå.

    Lite ljud och annat jag programmerat.

    https://soundcloud.com/camusicse/jd-xi
    Senast redigerat av raoul flutter den 2019-03-13 klockan 20:26.

  8. #8
    Idehall
    Idehall är inte uppkopplad
    Idehalls avatar
    Senior
    Åhå. De där retro-electro-snuttarna var feta.

  9. #9
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Idehall Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åhå. De där retro-electro-snuttarna var feta.
    Trumljuden är de inbyggda, eventuellt lite modifierade.

  10. #10
    deadbeats avatar
    Veteran
    Snyggt!
    Hur är trumljuden i den? Är det enbart 808/909:isch eller finns det annat också?


    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Extremt prisvärd! Köpte den direkt när den släpptes. Lite menydyk vid programmering av ljud men funkar bra ändå.

    Lite ljud och annat jag programmerat.

    https://soundcloud.com/camusicse/jd-xi

  11. #11
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt!
    Hur är trumljuden i den? Är det enbart 808/909:isch eller finns det annat också?
    Det är från CR-78, 606, 626, 707, 727, 808 och 909 samt andra trumljud. En del ganska processade. Jag tycker de är bra. Man kan ju använda enveloper och filter på alla trumljud dessutom.

  12. #12
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är från CR-78, 606, 626, 707, 727, 808 och 909 samt andra trumljud. En del ganska processade. Jag tycker de är bra. Man kan ju använda enveloper och filter på alla trumljud dessutom.
    Fint.
    Jag har varit lite intresserad av den där just som trumsequencer (bland annat).

  13. #13
    raoul flutters avatar
    Veteran
    En lista på vågformerna, vanliga och trumljud. 453 trumljud!

    http://cdn.roland.com/assets/media/p...list_e01_W.pdf

  14. #14
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En lista på vågformerna, vanliga och trumljud. 453 trumljud!

    http://cdn.roland.com/assets/media/p...list_e01_W.pdf
    Guld!

  15. #15
    tecker
    tecker är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Hej, kanske återupplivar en död tråd här men är ett stort fan och varit lite power-user av just JD-Xi, fick den som första synth runt 15-årsdagen!

    Blev det någon JD-Xi?

    I alla fall, som sagt så har den många fina trumljud, och fyra s.k 'partials' per tangent (25 eller 26 brukbara tangenter för trumsektionen), och för varje partial kan du ställa in ett ljud i höger kanal och ett i vänster (!) Med andra ord så kan du ha 8 st olika ljud per tangent. På det kan du stämma de separat (ackord), sätta velocity-fade och regioner för alla 4 partials för typ 'multi-samples', ställa in FXM (frequency cross-modulation) some låter lite funky, och stämmer du ett ljud över C9 eller nåt sånt spelas det baklänges i varierande hastighet.

    Även individuella sends för reverb samt delay per trumma, och inställning för vilken (även ingen) effekt den sänder till i kedjan.


    På det så är den digitala synthen riktigt trevlig med en LFO (samt ett filter + icke-resonant högpass, amp/filter/pitch envelope) per, igen, så kallad partial (3 st) eller typ oscillator (men finns även valet av över 150 st PCM-vågformer istället för saw, square etc). Även en LFO bunden till mod wheel men ingen annan global LFO dessvärre.. så vill man modulera alla partials likadant måste man ställa in alla tre LFOs på samma vis.

    Fasta MIDI-kanaler bör noteras, kan vara svårare att passa in i en MIDIsetup.


    Skapelser: https://soundcloud.com/und-sidedly/s...ammalt/s-87s3x

    https://soundcloud.com/und-sidedly/sets/jd-xi-trax

    Har även gjort en del ambient med den.

  16. #16
    Idehall
    Idehall är inte uppkopplad
    Idehalls avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tecker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev det någon JD-Xi?
    Nix. Inte än. Schyssta kompositioner.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Den är asgrym

  18. #18
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tecker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej, kanske återupplivar en död tråd här men är ett stort fan och varit lite power-user av just JD-Xi, fick den som första synth runt 15-årsdagen!

    Blev det någon JD-Xi?

    I alla fall, som sagt så har den många fina trumljud, och fyra s.k 'partials' per tangent (25 eller 26 brukbara tangenter för trumsektionen), och för varje partial kan du ställa in ett ljud i höger kanal och ett i vänster (!) Med andra ord så kan du ha 8 st olika ljud per tangent. På det kan du stämma de separat (ackord), sätta velocity-fade och regioner för alla 4 partials för typ 'multi-samples', ställa in FXM (frequency cross-modulation) some låter lite funky, och stämmer du ett ljud över C9 eller nåt sånt spelas det baklänges i varierande hastighet.

    Även individuella sends för reverb samt delay per trumma, och inställning för vilken (även ingen) effekt den sänder till i kedjan.


    På det så är den digitala synthen riktigt trevlig med en LFO (samt ett filter + icke-resonant högpass, amp/filter/pitch envelope) per, igen, så kallad partial (3 st) eller typ oscillator (men finns även valet av över 150 st PCM-vågformer istället för saw, square etc). Även en LFO bunden till mod wheel men ingen annan global LFO dessvärre.. så vill man modulera alla partials likadant måste man ställa in alla tre LFOs på samma vis.

    Fasta MIDI-kanaler bör noteras, kan vara svårare att passa in i en MIDIsetup.


    Skapelser: https://soundcloud.com/und-sidedly/s...ammalt/s-87s3x

    https://soundcloud.com/und-sidedly/sets/jd-xi-trax

    Har även gjort en del ambient med den.
    Det där var riktigt bra! Gillar speciellt de där lite studsiga grejerna, som i Bit Bank F vid 12:45, med de andra var också bra. Använder du analogdelen till basgångar?

  19. #19
    tecker
    tecker är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Idehall Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nix. Inte än. Schyssta kompositioner.
    Tack!

  20. #20
    tecker
    tecker är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där var riktigt bra! Gillar speciellt de där lite studsiga grejerna, som i Bit Bank F vid 12:45, med de andra var också bra. Använder du analogdelen till basgångar?
    Tack så mycket! Ja ofta blir det bas eller melodiska plucks från den analoga sidan, filtret låter bra.

  21. #21
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    En massa guld där! Urk......... sluta ge mig gas

  22. #22
    tecker
    tecker är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En massa guld där! Urk......... sluta ge mig gas
    Tack, här är en bonus för er som gillar 80-tal. Inte normalt sett min grej så osäker på varför jag gjorde de här två lilla snuttarna: https://soundcloud.com/und-sidedly/pioshj/s-dVhf1

  23. #23
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tecker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, här är en bonus för er som gillar 80-tal. Inte normalt sett min grej så osäker på varför jag gjorde de här två lilla snuttarna: https://soundcloud.com/und-sidedly/pioshj/s-dVhf1
    Kör du enbart med den interna sequencern?

  24. #24
    tecker
    tecker är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör du enbart med den interna sequencern?
    Alla länkade låter är 100% JD-Xi. Med andra ord ja, interna sequencern. Sen så har JD-Xi:n medverkat på otaliga låtar med hjälp av min Squarp Pyramid sequencer, då oftast tillsammans med andra synthar. Och även med interna sequencern synkad till andra synthar/trummaskiner innan jag skaffat Pyramid (nu i januari fick jag hem den).

  25. #25
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Efter att ha läst lite Jupiter-X diskussioner så dök en fundering upp kring vad JDXis digital motor SuperNatural är för typ av synth? Är det en rompler på alla vågformer eller är de rena saw, pwm etc. "VA"? Låter bra gör det och aliasing har jag aldrig fattat vad det är.

  26. #26
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av toby1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter att ha läst lite Jupiter-X diskussioner så dök en fundering upp kring vad JDXis digital motor SuperNatural är för typ av synth? Är det en rompler på alla vågformer eller är de rena saw, pwm etc. "VA"? Låter bra gör det och aliasing har jag aldrig fattat vad det är.
    En säljpitch: https://www.rolandus.com/blog/2013/06/04/what-is-supernatural/

    Jag får intrycket av att det är en specialskriven algoritm som appliceras på ett (multi-)samplat ljud.

  27. #27
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Det är både en rompler med samplade vågformer, samt VA med digitalt beräknade grundvågformer som saw, square med flera, såvida jag inte missuppfattat det hela. Aliasing är missljud som uppstår som gör att vågformen låter ”illa”. Det finns på de vågformer som har pwm. Ju högre toner du spelar desto mer illa låter det. Sedan hur man uppfattar det är så klart personligt.

  28. #28
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är både en rompler med samplade vågformer, samt VA med digitalt beräknade grundvågformer som saw, square med flera, såvida jag inte missuppfattat det hela. Aliasing är missljud som uppstår som gör att vågformen låter ”illa”. Det finns på de vågformer som har pwm. Ju högre toner du spelar desto mer illa låter det. Sedan hur man uppfattar det är så klart personligt.
    Får testa på ett rent pwm ljud när jag kommer hem och se om jag märker något.

  29. #29
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Så här låter aliasing:
    https://soundcloud.com/platon1980/rolandalias


    Men JDXi är en toppensynt, speciellt som trummaskin. Har faktiskt inte kollat PWM/aliasing på digitaldelen på just den, om det låter som ovan.

  30. #30
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Det där lät inte bra, nu har jag koll på hur aliasing låter. Som en parantes låter nyanaloger i mina öron lika tråkiga i de högre registren även om det inte blir dessa digitala artefakter.

  31. #31
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Försökte återskapa både på den digitala delen och den analoga men kunde inte höra något som liknade aliasing så jag verkar vara immun. Sen skulle det aldrig i praktiken bli ett problem för mig då jag inte använder panflöjtljud utan mera*base oumph oumph oumph*

  32. #32
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av toby1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Försökte återskapa både på den digitala delen och den analoga men kunde inte höra något som liknade aliasing så jag verkar vara immun. Sen skulle det aldrig i praktiken bli ett problem för mig då jag inte använder panflöjtljud utan mera*base oumph oumph oumph*
    Bra för dig, alla drabbas inte av PWM-gubbsjuka

  33. #33
    Idehall
    Idehall är inte uppkopplad
    Idehalls avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av toby1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen skulle det aldrig i praktiken bli ett problem för mig då jag inte använder panflöjtljud
    Tänkte precis invända just detta

  34. #34
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Köpte en beggad på 4sound Malmö en vecka innan konken.
    Trevlig som trummaskin faktiskt

Liknande ämnen

  1. Finns det någon sequencer som är lika bra som Roland MC-202 ?
    Av HZA i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-09-28, 07:55
  2. Någon som äger en Artisan här?
    Av my03 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-03, 00:08
  3. Yamaha CS80 - är det någon i Sverige som äger en?!
    Av stefanstorm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 11:45
  4. Äger du en eller känner du någon som har en E-MU Vintage Pro?
    Av Yanko i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •