Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Hur tänker ni när ni bygger era modulära system?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Hur tänker ni när ni bygger era modulära system?

    För att bygga en Eurorack som kan ge ett bra workflow, hur tänker ni? Eller är det bara att bygga på och köpa fler och längre patchkablar?

    Kanske utgår ni från någon favoritsynt?

    Hur gör ni? Bilder?

  2. #2
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag tänkte från början att det är en god idé att gruppera dem arbetsflödesmässigt, men gav upp på det. Varje patch blir likväl en sladdsallad. Istället försöker jag i någon mån placera modulerna så att patchkablar inte hänger ner över grejer jag vill ha kontroll över. Just nu kör jag mest min Minibrute 2S med Rackbrute, och där har jag satt mixer och patchintensiva moduler till höger så de sitter över patchpanelen på bruttan. Men återigen, alla patcher blir likväl kaotiska så det spelar i längden ingen jätteroll hur än man gör.

    En annan sak att ta hänsyn till är djupet på moduler ifall det finns grejer i lådan som tar djup. Den djupaste modulen kanske inte ska sitta över nätdelen till exempel. I mitt fall har jag satt en fjädertank i lådan och över den får bara riktigt tunna moduler plats. Turligt nog har jag två breda och tunna moduler som täcker tankens bredd precis, så därför är Maths och Clouds jämte varandra.

  3. #3
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Lite så jag känner också,,, började superseriöst,, byggde om, flyttade och försökte hitta flow. Men kreativiteten kommer som ett brev på posten och vips så är min befintliga konfig ändå ”fel”.

  4. #4
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Vi har ju redan pratat om det Light Head; men jag tycker för min egen kontroll skull - att det är ett mervärde att modularen påminner i sitt flöde om en synth man kan - så man slipper fundera allt för mycket. Jag har alltid försökt utgå från Minin då den är riktigt logiskt uppbyggd från vänster till höger. Sen när man väl har det flödet - kan man gå crazy med massa andra moduler. Men det finns alltid en logisk grund.

    (kan ju bero på att jag främst kör east coast iof.. är inte riktigt intresserad av all West-coast craziness)

  5. #5
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Människan går ofta den bekvämaste vägen, så jag tycker det blir skillnad hur man placerar modulerna. En modul som sitter bra till blir oftare använd än en som sitter bökigt. Jag har ett par olika case och försöker tänka vad det är jag vill ha ut av de olika.

    En är mer en monosynt, och där sitter de i vco--lfo-vcf-vca-ordning, en annan är mer lpgs, sampling, cvjox, slopes, flum-sequencers. Där sitter de moduler som liveskruvas mest ute i kanterna så att de inte täcks över. Ett litet är trumgrejer och vanlig stepseq. Det är så litet att allt är åtkomligt.

    Sen är det alltid nåt skit som hindrar den perfekta setuppen, nån modul är för djup för att sitta på en speciell plats pga ström, nån har felplacerade skruvhål och sitter för tight bredvid en viss annan modul osv.

    Har landat i en rätt bra setup iaf och har inte bytt mer än 2-3 moduler per år i flera år.

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Först, vad är syftet med modularen? Härma en specifik synt? Göra oväsen? Experimentera med självgenererande saker?

    Därefter, har du ett tänkt workflow? Jag försöker sätta bra saker i närheten av varandra, vilket kan ge långa kablar ibland när "öarna" skall kopplas ihop, men oftast kan det bli korta kablar. Risken är dock att man bara hamnar i samma patch(er) gång på gång, och då tappar man lite av vitsen med modular (som jag ser det).

    Att möblera om är alltså hälsosamt i min värld.

  7. #7
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har landat i en rätt bra setup iaf och har inte bytt mer än 2-3 moduler i år.
    Timestretchfixd.

  8. #8
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Synk/trig/sequence längst ner. Modulation och utility raden över. Sen filter och processing. Ljud-generering överst. I grova drag. Lite anpassat efter vad som används ihop etc.

  9. #9
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Synk trig seq typ överst - resten slumpartat bortsett oscillatorerna som sitter på en plats och filtren som sitter på vänster hand ovanför oscillatorerna. Plus att jag grupperar samma enheter med samma.

  10. #10
    nox
    nox är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Jag brukar inte gruppera utan snarare försöka sprida ut moduler av liknande typ så att det aldrig är för långt mellan ex. en oscillator och ett filter, eller ett filter och en vca och så vidare. Så att det aldrig är för långt mellan olika typer av moduler. Om man istället sätter ex. alla oscillatorer i toppen så kommer det bli långa patchar.

    Att placera det så att rattar och kontakter inte sitter för nära varandra. Exempelvis kan det vara störande att ha en mult rakt bredvid en modul som har rattar mot den kanten. Att kablar hänger över ser jag dock som oundvikligt i ett större system

    Att satsa på moduler som har flera funktioner, utan att vara digitala eller menu diving-moduler. Exempelvis moddemix och maths som kan göra ett flertal saker, samt så finner jag filter med inbyggd vca ovärdeliga för enklare patchar (eller när man får slut på vcaer, vilket alltid händer)

    Samt att använda en mindre rad med attenuverters för att kontrollera de parametrar som är viktigast just för patchen jag gör. Exempelvis så om jag mest vill manuellt kontrollera freq på en filter modul, samt delay-time på en delay-modul och så vidare så brukar jag istället för att ratta direkt på dom modulerna patcha dom till lediga attenuverters så att jag får just dom kontrollerna bredvid varandra på ett ställe där det är mindre kablar, och som kanske är närmre sequencers och andra input-devices som man vill spela på under en patch. Underskatta inte utility-moduler, som jag tycker bör utgöra minst en tredjedel av ett rack.

    Tror det är allt
    Senast redigerat av nox den 2019-03-10 klockan 17:30.

  11. #11
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag kör på emu's tips. Att tänka instrument när jag bygger. Mitt system består av två instrument som sla kunna fungera standalone (med extern seq dock). En Buchla klon och en mer noisig arg-synth.
    Ljudkällor till vänster. Filter, vcas, effekter och utils i mitten. Outs till höger. Typ.

    Sen kör jag på surgeon's stuk med manuell modulation snarare än en massa modulationskällor. Det ger mig mer kontroll och gör mig mindre till en åskådare när det väl är patchat.
    Många envelopes eftersom jag jobbar mycket med rytm snarare än melodi.
    Stackables och multi-kaststjärna för att slippa slösa utrymme i racket.
    Senast redigerat av Ashaz den 2019-03-11 klockan 09:17.

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om jag tittar på denna https://www.modulargrid.net/e/racks/view/836879 så är den upplagd från vänster till höger, uppifrån och ner. Har försökt ha t.ex. sequencer (längst nere till vänster) nära oscillatorer (längst till vänster på rad två och tre), just pga att jag vet att jag kommer ofta koppla mellan dem, då är det bra om det blir korta kablar som inte går tvärst över allting.

    Tar vi denna istället https://www.modulargrid.net/e/racks/view/809831 så är upplägget lite annat. Saker som skall rattas live i översta raden, saker som styr systemet på nedersta raden och till höger.

  13. #13
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag börjar alltid med MIDI längst ned till vänster, audio ut/hörlursutgång längst ned till höger. Det ger någon slags ram med ingång och utgång som jag utgår ifrån.

    Nu har jag ett tvåradigt system och då tänker jag att den översta raden är en kedja där en signal ska färdas, och den undre är olika saker som påverkar den signalen. Generellt så har jag oscillator, filter, vca, effekter på övre raden och EG, LFO och annan CV på undre. Men det finns vissa undantag, exempelvis börjar övre raden med slewgenerator då jag ofta vill att MIDI-CV-modulen ska gå direkt till slew och sedan till oscillator.

  14. #14
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag tycker inte att det funkar så. En oscillator är ju ljudkälla då jag känner för det, men nästa stund är den en fm-modulator. Eller kanske en snabb pulsgenerator till en sample & hold för lite analog ”bitchrush”? Och en sequencer kopplas alltid till en ljudoscillator. Eller nej, vänt nu! Där är den visst patchad till en lfo för att generera lite dubstepsväng. Tur att filtret alltid är sist i kedjan iaf! Om det inte ska delayas förstås. Delayen, som förövrigt kan göra tuffa grejer med cv som omväxling.

  15. #15
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    johey: Visst är det så att saker kan vara vad som helst, men det finns oftast några standardkopplingar jag återkommer till, då håller jag de modulerna nära varandra. Det är iofs bra att flytta runt för att inte låsa sig för mycket i ett tänkt arbetssätt, men patchkablar kommer man långt med.

  16. #16
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Jag har gett upp. Grejorna åker in där de får plats, åsså har jag köpt längre patchkablar. =)

    (Sanning med modifikation. Jag försöker ha en 6U eller 9U beroende på humör som fungerar som ett fristående instrument om man bär iväg den. Men i övrigt.)

  17. #17
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior
    Jag hade ett case som var rätt brett fram till väldigt nyligen så nu märker jag att de flesta kablar jag har är alldeles för långa. Sedan en vecka tillbaka har jag ett 7u 104hp från Make Noise som har en så otroligt behändig cv-bus i mitten så nu behöver jag knappt inga långa kablar alls längre (om det är någon som vill byta bort sina 15-30 cm mot ett gäng 90 cm så finns jag ett pm bort). Att ens tänka på hur jag sätter in prlyarna i caset känns inte så relevant heller längre pga denna cv-bus.
    Men det som jag tycker fungerar för mitt så kallade work flow är att ha modulationskällor i mitten eftersom de behöver vara tillgängliga för de allra flesta andra moduler i caset. Utöver det så har jag oftast kört med de flesta ljudkällor uppe till vänster, sequencer nere till vänster och effekter och slutmixer till höger. För mig handlar det främst om var alla utomstående prylar är placerade i förhållande till caset. Men jag kör rätt minimalt så det kan vara lite hur som helst och gör varken till eller från.

  18. #18
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Många kloka tankar och resonemang här!

    Har två Döpfer LC9.

    Några resonemang jag tar med mig är att i alla fall ett av casen skall kunna fungera som en synt.

    1 vco
    1 vca
    1 vcf
    2 eg
    2 LFO
    1 midi/usb -> cv
    1 quantizer
    1 mixer

  19. #19
    Jugendtanz
    Jugendtanz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tänker börja med Eurorack snart och då tänkte jag att bara ha effekter i en case som jag kan använda med mina andra syntar/trummaskiner. Samma med olika sequencer. Just nu känner jag inget behov av att ha olika syntmoduler.

  20. #20
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Varför bara fx i modular? Inte ens LFO?

  21. #21
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag förstår verkligen syftet att ha en låda med bara effekter, men jag tänker att LFO inte utesluts i den definitionen som jugendtanz gav. LFO är ju verkligen en del i många effekter

  22. #22
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår verkligen syftet att ha en låda med bara effekter, men jag tänker att LFO inte utesluts i den definitionen som jugendtanz gav. LFO är ju verkligen en del i många effekter
    Jo jag förstår också, om man har ett case med effecter OCH ett med OSC och det som ofta ingår i syntarkitektur. Men endast effecter? Iofs, jag har endast LFO som effekt, och panorering A/B.

    Det var i vilket fall inte meningen att ifrågasätta, på ett negativt sätt. :-) Har inte hört om så många som endast har fx i sin modular. Förmodligen har jag inte lyssnat tillräckligt noga.

  23. #23
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag började min modularbana med tanken att bara behandla inkommande ljud via modularen, all ljudgenerering skulle ske utanför den, vissa saker skulle sedan gå igenom den för lite extra filtrering/phaser/fjäderreverb med mera. Sedan gick det åt skogen, men det är en annan historia.

  24. #24
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har justerat syftet med modularen sådär var tredje gång jag använt den. Och nu har jag bestämt mig för att det är en helt ok workflow.

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-01-31, 09:16
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-11-27, 06:49
  3. Första Modulära System!
    Av Evers i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-11-12, 11:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •