Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: När det råder svårartad GAS...

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

När det råder svårartad GAS...

I dessa internettider är maskinjakten inte hänvisad till butiker, radannonser och snack på byn. Idag letar de flesta av oss online och handlar sedan nytt eller bagagnat efter tycke, smak och plånbok. En del går längre än så och letar aktivt efter exemplar av sina vita valar och vänder sig direkt till innehavare de funnit online på facebook, på instagram, på youtube etc.

1. Har du aktivt sökt upp nå'n som äger maskin X med en förfrågan om att få köpa den?
    2. Fick du köpa den?
    3. Har du blivit kontaktad av någon som vill köpa maskin Y av dig, helt utan att du annonserat ut den?
    4. Sålde du?
    5. Vilken av era maskiner får ni oftast erbjudande om att sälja utan att ni gör slag i saken?

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag kör igång direkt...

1. Ja jag tror det... men mer i förbifarten. Så inte med bud utan ett vänligt "säg till om du ska sälja".
    2. Ja, så småningom.
    3. Ja och det sker oftare och oftare (troligen därför jag startade tråden öht).
    4. Nej
    5. Dött lopp mellan Orgon Enigiser och Knüttel EPU tror jag.

Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    1. Nej. Inte riktigt min stil.
    2. Se ovan.
    3. Ja.
    4. Nä. Men jag brukar hjälpa till att hålla utkik efter en likadan maskin eftersom jag vet att personen letar. Edit: Nu när jag tänker efter lite har jag nog sålt en och annan pryl jag inte haft ute på annons. Ett äldre Kyma-system och en eller två analoghärken fladdrar förbi näthinnan.
    5. Det är väl någon av mina gamla analog-häckar

drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Senior
    Alltså, på min tid var det ju Gula Tidningen som gällde men inte ens då var man förskonad från människor som ringde och tyckte saker. Bl a en som ringde och tyckte att 2500:- för en Korg Mono/Poly var "ocker" och 2000:- för en OSCar var "fantasisummor" :-). Typ 1989 då...

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, på min tid var det ju Gula Tidningen som gällde men inte ens då var man förskonad från människor som ringde och tyckte saker. Bl a en som ringde och tyckte att 2500:- för en Korg Mono/Poly var "ocker" och 2000:- för en OSCar var "fantasisummor" :-). Typ 1989 då...
    Nu tänkte jag mer på samtal av typen: "Jag ser att du har en X som brukar kosta 15000 begagnad. Visst säljer du för 16000?"
    Nej, för då hade jag annonserat ut den för det.

tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    1. Har du aktivt sökt upp nå'n som äger maskin X med en förfrågan om att få köpa den?

Jag har PMat 99or som nämt att de har en viss synt

2. Fick du köpa den?

Japp för jag anade säljsignaler

3. Har du blivit kontaktad av någon som vill köpa maskin Y av dig, helt utan att du annonserat ut den?

Japp flera gånger när jag nämnt att jag har en viss grej i någon tråd

4. Sålde du?

Självklart!

5. Vilken av era maskiner får ni oftast erbjudande om att sälja utan att ni gör slag i saken?

Jag äger inget mer än 6 månader om jag inte använder det

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    Jag äger inget mer än 6 månader om jag inte använder det
    Betyder det att du aldrig använder nå't mer än sex månader?

tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Betyder det att du aldrig använder nå't mer än sex månader?
    haha jo Octa 2 hade jag nästan 18 månader!

johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    2. Fick du köpa den?
    4. Sålde du?
    1. Min lust för Midibox Sid var nog egentligen det som drog in mig i syntvärlden och även 99an. Då mailade jag runt till höger och vänster.
    2. Nej, det slutade med att jag byggde en istället. Eller två, faktiskt.
    3. Det var inte så länge sen någon skrev till mig ”jag köper din Mother 32 för 4500 kr”.
    4. Alltså. Det var ingen fråga, utan ett påstående, och vem är jag att argumentera?
    5. Amiga 1000.

Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    1) Hmm Nej det tror jag inte att jag gjort.
    2) --
    3) Hmm Jodå, min PPG Wave 2.3 har jag blivit erbjuden fina pengar för flera gånger.
    4) Aldrig i livet.
    5) PPG Wave 2.3, Deckard's Dream och TTSH är väl de som jag blir förfrågad om då och då.

uc.t
    uc.t är uppkopplad nu
    uc.ts avatar
    Veteran
    1) Ja, jag ville köpa tillbaka en compressor jag sålt några år tidigare.
    2) Yes, han hade den kvar och knappt använt den. Fick köpa tillbaka för samma pris
    3) Nope,

Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Rätt och Västgötaschlätt: Nej på samtliga.

BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Har inte hängt med i instrumentsvängen så länge att jag vågat mig på att fråga om nån kan tänka sig sälja. Och inte har jag direkt några prylar som är sjukt eftertraktade så inte fått nån fråga heller.

Men kan dra lite paralleller till arkadspelscommunityt. Speciellt svårare/dyrare titlar är det många som skriver och tjatar om. Inte sällan får man frågor man inte vill/kan sälja spel Y när man lagt ut spel X till försäljning. Hänger nog lite ihop med att vissa titlar ökat mer än 500% i pris bara under de senaste två åren :/

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag kör igång direkt...

1. Ja jag tror det... men mer i förbifarten. Så inte med bud utan ett vänligt "säg till om du ska sälja".
    2. Ja, så småningom.
    3. Ja och det sker oftare och oftare (troligen därför jag startade tråden öht).
    4. Nej
    5. Dött lopp mellan Orgon Enigiser och Knüttel EPU tror jag.
    Jag ska rätta mig själv och säga att jag faktiskt delvis gjort 1 mer aktivt. Men då har det gällt specifika och unika exemplar för att se om de öht fortfarande existerar och hade jag fått napp hade jag erbjudit cash. Dock fick jag messa med en gammal hjälte på köpet som vänligt hjälpte mig i den fruktlösa jakten. Så det var ju en liten vinst.

Jugendtanz
    Jugendtanz är inte uppkopplad

Det händer rätt ofta, då brukar jag fråga som Harrison Ford: "How much?" Har man mycket och lite ovanlig vintage-retro-kult så kommer frågorna förr eller senare.

Yamaha CS70M, där händer det väl mest, förr eller senare ska den bort men inte just nu.

Själv har jag aldrig frågat nån, vågar kanske inte riktigt och dessutom har jag redan för mycket.

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    I
    2. Fick du köpa den?
    4. Sålde du?
    Först tänkte jag svara Nej på alla frågor - jag drar slutsatsen att jag inte rör mig i segmentet med instrument som är så åtråvärda att något av ovanstående inträffar. Framförallt så brukar GAS:en stå tillbaka för snålheten i slutändan, och jag räknar kallt med att om man söker upp någon som har en viss maskin i syfte att köpa den så lär väl priset bli därefter. Överlag har jag nog sällan vågat fråga ens i förbifarten eftersom jag resonerat att de som verkligen vill sälja kommer att säga det.

Men så kom jag på att jag råkade ut för en smått bizarr situation för några år sedan när jag hade två E-Mu Command Stations, en XL-7 med defekt mainkort, så lådan fick husera en PX-7, och den något porriga PX-7-lådan fick husera XL-7-kortet som reservdelslager. Så blev jag kontaktad av en 99:a som var på jakt just efter en PX-7 och helst med original-ROM:et, med en fungerande men fult ommålad XL-7 som byte. Ville egentligen inte riktigt göra mig av med PX-7-ROM-kortet, men såg samtidigt (den visserligen mest känslomässiga) fördelen med att ha en äkta XL-7:a samtidigt som det egentligen bara var ett trumkit som jag använde i PX-7-ROM:met.

I slutändan satt vi i mitt kök och bytte delar och testade maskiner, vilket i slutändan fick till följd att jag behöll en fullt fungerande XL-7 plus diverse reservdelar, bl a en nätdel, medan han fick en fullt fungerande PX-7 plus lite andra reservdelar. Win win över det hela, men det var en ny och ovanlig upplevelse för mig.

Liknande ämnen

1. GAS - underbara GAS :kaaka:
    Av machinepop i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2017-06-04, 16:20
  2. När det bara stämmer (och hur flyktigt det är)
    Av axeman i forum Stränginstrument
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-01-31, 13:56
  3. Svar: 38
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 16:47
  4. Det råder istid i Sverige
    Av badmojo i forum Evenemang
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2003-05-22, 19:25

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar