Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Märkligt fel i OS X Sierra

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Märkligt fel i OS X Sierra

    Hej Bullen! Jag har en startdisk som så vitt jag minns hade åtminstone 300 Gb ledigt, men nu (eller nyss) står att det är 150 Gb ledigt. Har rensat lite mer... otroligt vad man sparar på sig mov, aiff & wav-filer i onödan...

    När jag kollar runt så ser det ut som att systemfilerna tar upp 350 Gb på skivan.

    Har kollat dolda filer & rensat loggar mm men sjukt är det.

    Nu ser det bättre ut dock, inloggad från annan disk med High Sierra på.

    Märkligt.

    Reason har börjat kräkas ur sig loggar också, på enorma filstorlekar.

  2. #2
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    OSX är ju ganska bra på att spara cachefiler lite här och där. En vanlig "bov" är sleep image. Även mobile backup om du har backat upp en iOS enhet via iTunes.

    Dagens favoritkommando som jag tror fungerar även i Sierra: kringla-shift-punkt när du är ute i valfri mapp i finder.

    För att återgå: tryck samma kommando igen.

    MacOs mår ju bäst av att bara gå och gå utan att startas om men just i detta fall kan nog en omstart snabba på processen att få tillbaka hårddiskytan.

    DrOsx

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tack! Ja, jag såg att t ex typsnitt och localization tar upp massor på iPhone'n (men det ser man så klart bara i datorn sedan). Dessa filer tycks även vara "dessa filer behövs av systemprogramvaran"-skräp... något verktyg som rensar, finns det? Jag behöver inte vietnamesisk stavningskontroll.

  4. #4
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Det kan ta ganska lång tid för OSX att lämna tillbaka disk från raderade filer. Jag har varit med om att det tog ett antal timmar...

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ahaaa kanske är DET problemet då Grymt.

    Men ärligt, fy tusan vilka läskigt dåliga utvecklare som skapar saker som bara kaskadkräker meningslösa loggfiler och annat skit. Propellerheads fana höll jag ju väldigt högt men det här är urdåligt. Finns inte ens någon funktion för att rensa logg / backupskit när man sparat sin låtfil och stängt av programmet. Det får man vackert kolla manuellt, genom att slå på dolda filer i terminalen.

    Kanske läge att återgå till OS 9 och spela in all audio på... kassettband eller nåt.

    Det är ju liksom osnyggt? Jag kommer från oldskoolvärlden liksom, jag gillar låtfiler på 150 kb.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-03-08 kl. 16.30.33.png 
Visningar:	6 
Storlek:	22,9 KB 
Id:	86510

    Den här möjligheten till sammanslagen ljudenhet gillar jag dock skarpt, och fnissar för mig själv av hur töntkul det är att döpa ljudkorten till något charmigt sen gammalt. <3

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kommer från oldskoolvärlden liksom, jag gillar låtfiler på 150 kb.
    Gick igenom lite arkiverat material härom veckan och hittade en kopia på en CD-R jag gjorde 1998 och döpt till "arkiv". Fyndigt!

    Anyway, på den CDn låg allt, alltså verkligen allt, från mina midi-filer från Roland MC-500 via Cubase-dokument från Atari fram till perioden med Cubase på Mac. Rubbet, låtfiler och även tillhörande ljudfiler(!) fick plats på en enda CD-R på typ 800meg. Galet. Visst, inte jättemånga och stora ljudfiler men säkert hundratals midifiler och cubase-dokument. Typ allt jag skrivit på dator och sequencer mellan 1988 till 1998. 800 meg. Shiiit.

    Kikar jag i datorn idag är det ju inte ovanligt att det går 5-6 Gigabyte eller mer på en enda låtjävel när den är färdigproddad.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    SD-kortet jag kör Cubase ifrån samt lagrar alla Cubasefiler i Atarin på är på 32Mb.

  9. #9
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske läge att återgå till Sonar på Windows och spela in all audio den vägen eller nåt.
    Fixd!

    Namn:  tenor.gif
Visningar: 63
Storlek:  68,0 KB



    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kikar jag i datorn idag är det ju inte ovanligt att det går 5-6 Gigabyte eller mer på en enda låtjävel när den är färdigproddad.
    Med alla bouncar hit och dit så springer det ju iväg dessvärre. Kör du 44.1/16 eller 24/48 eller högre tom??


    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SD-kortet jag kör Cubase ifrån samt lagrar alla Cubasefiler i Atarin på är på 32Mb.
    Fast inte mycket i audioväg där, inte sant? ;-)

  10. #10
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Kör du 44.1/16 eller 24/48 eller högre tom??
    24/44 om det är musik. 48 eller 96 om jag jobbar med film.

  11. #11
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Förstår. Jo, filerna blir ju galet stora egentligen (trist nog). Jag hade ett diskras för en månad sedan och var iväg idag och handlade en ersättare (mekanisk 3.5 tum) på 4TB men det är väl bara en tidsfråga innan den antingen blir full igen eller får s.m.a.r.t fel även den. Man får önska att m.2/ssd faller i pris för de större enheterna

Liknande ämnen

  1. macOS Sierra
    Av PeterH i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2017-04-18, 10:41
  2. fel polaritet in i laptop, vad kan gå fel?
    Av miaz i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 13:33
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 15:52
  4. Svar: 40
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 02:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •