Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: headset med mini-XLR

  1. #1
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator

    headset med mini-XLR

    Jag har ett AKG-headset som hört ihop med en sändare och mottagare. Men nu undrar jag om jag "bara" kan bygga/köpa en adapter och förvänta mig miknivå på signalen. Jag förmodar att den är dynamisk och inte kräver fantommatning. Vad säger expertisen?

    Då den numera saknar sin mottagare funderade jag på om det inte vore läge att köra den med vocoder etc för "the ultimate Howard Jones experience".

  2. #2
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Som ENORM Ho-Jo-fan försökte jag göra liknande manöver.. köpte headset, köpte ena adaptern efter den andra.. köpte t.o.m "penn-preamp", köpte allt möjöigt för att försöka få sladdkopplat headset att köra in i mikingång på syntarna m vocoder...

    Gav upp. Köpte till slut trådlös sändare o mottagare. Funkar. Men jag tröttnade på vägen. Nostalgi är ibland överskattat

  3. #3
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator


    Jag vänder mig till 99expertisen istället. Nån form av signal finns ju i kabeln och tre kontaktpunkter indikerar balanserad signal i min värld. Men visst, det kan handla om andra hyss också. Det är ju kul att lära sig om inte annat.

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Minns Valsolos dilemma. Jag har ljudtekkat folk som haft medhörning i headset, och även olika instrumentmikrofoner. Det verkar som om de ofta funkar som kondensatormickar i allmänhet, och har kunnat "adaptras" till stor XLR-plugg. Men det verkar uppenbarligen finnas grejer med egna format.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns Valsolos dilemma. Jag har ljudtekkat folk som haft medhörning i headset, och även olika instrumentmikrofoner. Det verkar som om de ofta funkar som kondensatormickar i allmänhet, och har kunnat "adaptras" till stor XLR-plugg. Men det verkar uppenbarligen finnas grejer med egna format.
    Aha, okej... men då gör jag nog ett försök att skaffa en lös plugg och bygger en kabel. Om inte annat kan jag ju mäta upp lite och se vad det ger. Det är inget stort problem egentligen, men ibland vore det smidigt.

  6. #6
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, okej... men då gör jag nog ett försök att skaffa en lös plugg och bygger en kabel. Om inte annat kan jag ju mäta upp lite och se vad det ger. Det är inget stort problem egentligen, men ibland vore det smidigt.
    Du vet var du hittar lös plugg :-) (trodde tråden var komponentjakt)

  7. #7
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du vet var du hittar lös plugg :-) (trodde tråden var komponentjakt)
    Absolut! Jag har en lista jag fyller på med lite småplock så att du och de dina ska få nå't att plocka med.

  8. #8
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Sök på headsetet på AKGs hemsida. De har ofta olika varianter av samma headset med olika typer av förutsättningar och impedanser. Vissa går att köra direkt andra behöver phantommatningsdrivdon mm.
    https://www.thomann.de/se/akg_hsc_hs_pc_cable.htm

  9. #9
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sök på headsetet på AKGs hemsida. De har ofta olika varianter av samma headset med olika typer av förutsättningar och impedanser. Vissa går att köra direkt andra behöver phantommatningsdrivdon mm.
    https://www.thomann.de/se/akg_hsc_hs_pc_cable.htm
    Ah, toppen!

    den här var det visst och konding som kräfva fantommatning alltså. Men då är det ju bara att slöjda kabel isf.

    https://www.thomann.de/gb/akg_c_555_l.htm

Liknande ämnen

  1. FRÅGA: Headset med mini-xlr
    Av valsolo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-11-05, 20:17
  2. XLR till vanligt headset??
    Av RasmusC i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-12-26, 20:53
  3. XLR (balanced out) > mini (line in) = Inget ljud?
    Av Harri Habitat i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 18:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •