Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Youtube - hur spelar ni in klipp, demonstrationer osv

  1. #1
    Jugendtanz
    Jugendtanz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Youtube - hur spelar ni in klipp, demonstrationer osv

    Hej,

    Finns ingen tråd om det här (?).

    Jag undrar hur ni gör när ni spelar in klipp för Youtube, exempelvis demo av en synt, effekt och liknande.

    Jag har en Canon 70D och en GoPro och frågan är då hur man smidigast löser det så att bild och ljud blir synkade. Mixerbord out och sedan Mic in på kameran kanske. Eller spela in seperat och synka sedan när man klipper ihop det?

    Sedan undrar jag också vilket program ni använder när ni redigerar. 1080p är väl ett krav idag. Ljudet ska vara väldigt bra, har alltid haft problem med att volymen blir för låg. Just när det gäller ljudet är det rätt stor skillnad när man tittar på olika klipp.

    Någorlunda smidigt ska det också vara så man inte behöver sitta flera timmar för att redigera ett 5min-klipp.

    Ja, dela gärna med är hur ni gör. Tack!

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Kör klassiska klapp-tekniken för synk. Du kan ju t ex använda en knapp på en trummaskin och köra ett ljud därifrån som klappa.

    Spelar in video via kamera och ljud separat in i datorn. Sen synkar i efterhand. Viktigt är att man har visuell feedback i bild att gå på.

    Är det akustiskt så är det alltid enklare med t ex ett handklapp eller dylikt. Men går även med synth/trummaskin likt det jag skrev ovan. Se till att det är i bild bara när du trycker.

    Så en kort trigg först för synk, låt bild och ljudinspelning rulla en liten stund. Sen sätt igång och börja spela in ditt framförande.

    Men visst kan du spela in direkt i kameran om du vill. Håll koll på nivåerna bara. Om det finns ingång på kameran. Men fördelen med att spela in på t ex en dator är att du kan multitracka.

  3. #3
    Jugendtanz
    Jugendtanz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör klassiska klapp-tekniken för synk. Du kan ju t ex använda en knapp på en trummaskin och köra ett ljud därifrån som klappa.

    Spelar in video via kamera och ljud separat in i datorn. Sen synkar i efterhand. Viktigt är att man har visuell feedback i bild att gå på.

    Är det akustiskt så är det alltid enklare med t ex ett handklapp eller dylikt. Men går även med synth/trummaskin likt det jag skrev ovan. Se till att det är i bild bara när du trycker.

    Så en kort trigg först för synk, låt bild och ljudinspelning rulla en liten stund. Sen sätt igång och börja spela in ditt framförande.

    Men visst kan du spela in direkt i kameran om du vill. Håll koll på nivåerna bara. Om det finns ingång på kameran. Men fördelen med att spela in på t ex en dator är att du kan multitracka.
    Tack för svar. Ja, något liknande hade jag tänkt mig. Kanske räkna ner 3-2-1 med rösten och sedan play/start så kan man klippa bort resten sen.

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Just tal är svårt eftersom munnen är så otydlig. En klar transient är alltid bättre. Om du nu ska spela in ljudet separat istället för direkt i kameran. Så ett handklapp är bättre. Ska det in direkt i kameran spelar det ingen roll. Då ligger materialet redan synkat.

    Att redigera ljudet i efterhand, nivåer osv, går i båda fallen. T o m de mesta enkla programmen som t ex iMovie hanterar 1080 osv. Så det är inget problem.

  5. #5
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Finns ju några 99or som är "influencers" o har sina Youtubekanaler. Checka m dem

  6. #6
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Alt mitt ljud på mina videos, också min voice-over, spelas inn separat ock syncas i efterhand. Alt mitt ljud blir mixad och mastrat för optimal ljudkvalite, igen också min voice-over.
    Inget blir spelat inn med mic på kamera, det blir inte bra nog.

    Det är viktigt at ljudet er komprimerad för YouTube med riktig nivå. Woody har en egen tutorial just för det som är bra.

    Alt blir sedan syncad för hand i Premiere Pro. Vart videoklipp blir också justerat mtp kontrast, black/vit levels och alt blir så "color graded".

    All text blir gjort i Photoshop och lagt på i efterhand som PNG-bilder i overlay.

    Varierande kamera vinklar är mycket viktig för mig, både som skapar, men också när jag själv tittar på.

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    ”Influencers” brukar likställas med framåtblickande och att ha koll på nutidspulsen. Det blir extra kul när kraft, firechild m fl pushar sånt där gammalt bös jag gillar!

  8. #8
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    dubbelpost ta gärna bort
    du kan radera dina egna poster Redigera, därefter gå in på avancerade...

  9. #9
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag gör en del videos där jag jag spelar låtar live med elektroniska instrument. Har tidigare filmat m mobil o kört in mixerns stereo ut till ljudkort o dator. Sen lagt ihop i iMovie. Men köpte nyligen en Go:Mixer som gör att jag kan lajna ljudet direkt till min mobil. Asnöjd och perfekt för mitt användningsområde.

  10. #10
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Använder en Roland Go Mixer med min iPhone X. Funkar OK, men det blir ofta flera tagningar för antingen distar den eller så är ljudet för lågt. Av någon anledning är den (eller min iPhone) känslig för på vilket håll jag satt i lightningkabeln. Är det fel håll spelas bara en kanal in och det skumma är att vilket håll som är rätt verkar ändras från gång till gång, så det är 50% chans att jag får med hela stereoljudet.

  11. #11
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hmm. Aldrig haft de problemen med min. Jag kör ganska safe med insignal. Och ibland drar jag upp nivån sen i iMovie i mobilen

  12. #12
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag fejkar. I mina filmer så är ljudet redan färdigt och utrenderat till en fil. Den filen använder jag som playback när jag filmar och låtsas alltså spela/ratta på instrumenten. Det är bara ett fåtal gånger jag spelat in live men då har jag spelat in ljudet direkt på datorn. Kameramikrofon går fetbort här och används bara för att snabbare hitta synk mellan det färdiga ljudet och bild.

  13. #13
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Gör först ljudet i Logic Pro.
    Sedan bild med gammal JVC budgetkamera. Stativ!
    Kör playback, alltså fejkar att vi spelar och sjunger.
    Använder kameraljudet för synk, bara.

    Redigerar ihop i iMovie. Enklare och snabbare än i Final Cut Pro, vilket jag också har.

    Ingen har klagat hittills ...

    Har 46 följare på Tuben. Stycken ... inte tusen ...

    Edit: såg att Kraft har nästan 25.000! följare ... men så är han också jä*ligt duktig!

  14. #14
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Jag bara skjuter rakt ut genom köksfönstret med min kamera och sen laddar jag upp det. Tycker ljudet av kamerans fläkt är väldigt naturtroget


    https://youtu.be/jhIE11dQ1rg

    Gillar också hur det tandläkarborrliknande ljud min elmoppes slutväxels producerar låter och hur det skramlar iväg under gång med goprons mick.


    https://youtu.be/lsV8UkTSv08

    Ibland gör jag så här också


    https://youtu.be/Q6f2Ikz6sCc

    Men om nån söker tips så blir det svårt jag har måååååånga på min ignore list
    Senast redigerat av Sventumba den 2019-05-21 klockan 12:47.

Liknande ämnen

  1. Dagens mesta demo-klipp på youtube!
    Av mountkili i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-01-15, 11:02
  2. Hur görs i detta youtube klipp?
    Av Lofi i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 12:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •