Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ny hals (åt en sunkig gitarr)

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    Ny hals (åt en sunkig gitarr)

    Har en el (usb/tele planka) ifrån
    Behringer som har fruktansvärt jobbiga band och funderar på om det går att byta hals på den. Brukar fästen vara "standard" map hål mot kroppen etc?

  2. #2
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    ja de säger att tex en harley benton-tele har samma halsficka och skruvhål som en fender.

    kanske kan jämföra med såna här templates innan och om de passar skaffa en med fenderstandard
    https://www.electricherald.com/fende...ster-templates

    men om det bara är själva banden som är ojämna så kan väl en gitarraffär fixa dem?

  3. #3
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Tusen tack Hasparigus,

    Ska kolla din länk

    Jo, sant men jag skulle tro att det skulle kosta mer än det smakade att lämna in den (?)

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ska du byta hals rakt av måste skalan stämma mer eller mindre exakt med den gamla halsen. Men det kanske är nån standardmensur på de där. Kolla först i alla fall.

  5. #5
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vad är det som är jobbigt med banden?

  6. #6
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Gissar att det är ändarna på bandstavarna som är vassa. Är det så så kan man slipa dom och folk använder allt från riktiga filar avsedda för det till slip papper på en pinne, nagelfilar etc etc. Stewmac säljer nåt suddigummi med slipmedel i som i alla fall ska gå att polera banden med om dom är tröga att lira på.

    Skalan måste vara 100% rätt för mensuren som är tänkt för gitarren eller att stallet är tillräckligt justerbart, både hela och för individuella strängar

  7. #7
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    slipkloss i 45 graders vinkel mot bandändarna fixar vassa bandändar. (täck över pickupsen först, de tål inte metallflisor)

    de blir vassa/sticker ut varje gång greppbrädan krympt pga uttorkning. dränk in greppbrädan med tex linolja och torka av för att förebygga det.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (Kul rubrik)

  9. #9
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    slipkloss i 45 graders vinkel mot bandändarna fixar vassa bandändar. (täck över pickupsen först, de tål inte metallflisor)

    de blir vassa/sticker ut varje gång greppbrädan krympt pga uttorkning. dränk in greppbrädan med tex linolja och torka av för att förebygga det.
    Varje gång någon rekommenderar linolja så kan jag inte låta bli att skriva. Linolja är en härdande olja som ifall man har riktig otur kan självantända. Det gäller inte den oljade gräppbrädan men trasor/papper som har olja på sig. Bränn upp trasorna eller dränk dom i vatten innan du slänger dom i en plastpåse som du knyter ihop och slänger. Jag har förstått att förutsättningarna nästan måste vara optimala för att det ska börja brinna men, jag chansar aldrig. Linolja är för övrigt kanon ifall man gör rätt.

  10. #10
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av susy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varje gång någon rekommenderar linolja så kan jag inte låta bli att skriva. Linolja är en härdande olja som ifall man har riktig otur kan självantända. Det gäller inte den oljade gräppbrädan men trasor/papper som har olja på sig. Bränn upp trasorna eller dränk dom i vatten innan du slänger dom i en plastpåse som du knyter ihop och slänger. Jag har förstått att förutsättningarna nästan måste vara optimala för att det ska börja brinna men, jag chansar aldrig. Linolja är för övrigt kanon ifall man gör rätt.
    bra påminnelse! många använder visst citronolja istället...

Liknande ämnen

  1. Banda om eller ny hals?
    Av drglas i forum Stränginstrument
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-11-10, 10:55
  2. fixa bas med böjd hals
    Av lisau i forum Stränginstrument
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 17:47
  3. Bas med kort hals
    Av kockpit i forum Stränginstrument
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 14:35
  4. rikta hals på elgitarr?
    Av Volantiz i forum Stränginstrument
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •