Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hur kan jag som artist starta konto och lägga in mina låtar på Spotify ?

  1. #1
    Lotus
    Lotus är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Hur kan jag som artist starta konto och lägga in mina låtar på Spotify ?

    Jag försökte gå in på Spotify artist för att få info men förstod inte....
    Jag har gjort inspelningar på Garageband på min Ipad PRO som låter helt Okay. Undrar om dessa ljudfiler går att använda på Spotify ?
    t.ex mp3 fil ?
    Hoppas att någon kan hjälpa mej och skriva något om vägen in i Spotify... i dess olika delar...
    Jag är inte så kunnig omkring teknik.
    Så fint att vara medlem här !
    Tacksam för svar på ” enkel ” nivå ...

  2. #2
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Spotify kommer vilja att du laddar upp wav-filer, inte mp3. Sen spelar det ingen roll vad du använt för program eller hårdvara. Hur du däremot lägger upp via Spotifys egna tjänst har jag dessvärre ingen koll på.

  3. #3
    Lotus
    Lotus är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack ! Jag kollade på Grgeband direkt och det går att dela som Wav- filer .

  4. #4
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Enklast är att bli medlem i t ex distrokid.com. För en jätteliten peng/år så får du ett snorenkelt sätt att få upp låtarna på spotify OCH en massa andra ställen.


    Mina 5pesetas
    //val

  5. #5
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    jag får bara ladda upp mp3or gratis via routenote.com. men jag tycker ändå spotify förtjänar lite sämre ljudkvalite. jag brukar t.o.m. ladda upp sämre mixar och sämre mastringar på spotify. om man vill höra den bättre versionen får man lyssna på bandcamp

  6. #6
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag kör också distrokid, men det finns andra sätt såklart. Man ska tydligen kunna ladda direkt via Spotify nu, men jag vet inte hur ersättningsmodellen ser ut då.

    Glöm inte heller att Spotify m fl vill ha "omslag" till dina släpp också.

    Om du vill testa låtarna för feedback och ge länkar till kompisar etc för spridningen så rekommenderar jag SoundCloud. Där administrerar du allt själv och kraven är lägre och det är gratis. Men det beror ju helt på. "Helt okey" låter i mina öron mer som demo och då känns SC rimligare. Men jag kan ha missförstått dig.

  7. #7
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Har du redan ett konto (user profile) hos Spotify så använd in det när du skapar ett nytt artist konto. Skapa ett helt nytt konto från grunden. Flera liksom jag har fått problem när de inte skapat helt nya konton.

    Men om du vill att ditt konto och artist kontot ska vara olika så är det bara att köra.

    Spotify has stopped merging artist pages with user profiles since the launch of the Spotify for Artists dashboard.
    Min "user profile" är inte samma som min artist page och jag tycker inte alls om det och det går tyvärr inte att ändra numera.

  8. #8
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Att ladda upp på Spotify via tex Distrokid eller Record Union är lätt men att få lyssnare är svårt.
    Jag rekommenderar Soundcloud och vara aktiv där (lyssna på andras musik, ge feedback osv).
    Där kan man ju highlighta vissa låtar, länka till nedladdningar osv.
    Har ca 25-100 spelningar i veckan på SC och typ 5 i månaden på Spotify.

  9. #9
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Snart kommer man inte att behöva distributörer för att ladda upp på Spotify utan man kommer att kunna göra det på egen hand. Vilket innebär att kostnaden för att ladda upp musik på Spotify kommer att försvinna.

    Uploading music through Spotify for Artists is currently available by invitation to independent artists based in the United States.
    https://artists.spotify.com/guide/upload
    Senast redigerat av BoscoSync den 2019-03-04 klockan 11:03.

  10. #10
    sallad
    sallad är inte uppkopplad
    sallads avatar
    Senior
    Är det inte enklare att gå på Youtube för att få spridning? Visst lägg upp på Spottan också. På Youtube kan du ju fuska lite och skriva att det är en presentation av ex garbageband programmet. Lägg med video när låten spelar, klipp in snuttar på olika instrument du använt. Skriv i hash tagen allt relevant som kan fånga ett öga eller två. Och i förbifarten så presentera din låt liasom.

  11. #11
    Lotus
    Lotus är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack för svar !

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack ! Jag ska kolla det.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för ditt svar !

  12. #12
    Lotus
    Lotus är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jaha .... det var ju intressant att veta. Tack för ditt svar !

  13. #13
    Lotus
    Lotus är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag är på Youtube redan men fick önskan från någon att jag ska lägga ut låtar på Spotify också för lättare lyssning....

  14. #14
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Fördelen med Distrokid och andra är att man får ut musiken till alla kanaler så som Tidal, Pandora, Deezer, iTunes etc i samma process. Men visst kostar det och är Spotify det enda man vi använda så låter gratis bra.

  15. #15
    Fluster
    Fluster är inte uppkopplad
    Flusters avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Amuse är nog bra och man behåller alla rättigheter och ersättning samt inga årskostnad...
    https://amuse.io

  16. #16
    Lotus
    Lotus är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack för svar !

  17. #17
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Lägger in en följdfråga som jag aldrig fått ett riktigt bra svar på:
    Hur är det med covers och ersättning till ursprungsartisten via dessa tjänster?
    Vidare hur blir det om låten i fråga är översatt till ett annat språk än originalspråket?

  18. #18
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägger in en följdfråga som jag aldrig fått ett riktigt bra svar på:
    Hur är det med covers och ersättning till ursprungsartisten via dessa tjänster?
    Vidare hur blir det om låten i fråga är översatt till ett annat språk än originalspråket?
    Det finns lite trådar här på 99. Kloon skrev lite om när han gjorde DM-cover och via de flesta aggregatorer betalar man en avgift som gör att det löser sig smidigt. När det gäller översättningar så ska förlaget kontaktas och text godkännas. Ungefär så... Det senare var uppe nyligen (2019) men det andra är nog typ två år sedan.

  19. #19
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägger in en följdfråga som jag aldrig fått ett riktigt bra svar på:
    Hur är det med covers och ersättning till ursprungsartisten via dessa tjänster?
    Vidare hur blir det om låten i fråga är översatt till ett annat språk än originalspråket?
    Du kan läsa mer här om att släppa en cover https://support.amuse.io/hc/en-us/ar...-a-Cover-song-

    Ovan info är från Amuse, men de flesta digitala distro kan idag hjälpa till med att ordna allt som behövs. Vissa erbjuder licensen direkt via distron, andra får man gå via t ex Songfile som Amuse nämner. Tror att t ex Distrokid och CDBaby sköter det åt dig för en avgift.

  20. #20
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enklast är att bli medlem i t ex distrokid.com. För en jätteliten peng/år så får du ett snorenkelt sätt att få upp låtarna på spotify OCH en massa andra ställen.


    Mina 5pesetas
    //val
    Kan med rekommendera Distrokid.
    Går du på det lite dyrare alternativet som de har så får du extremt bra support.
    Musician Plus kostar 36 USD/år och då kan du använda två olika artistnamn och lägga upp obegränsat med musik.
    Musiken läggs upp galet snabbt med.

Liknande ämnen

  1. Hur kan jag se mina pluggar i findern?
    Av outshape i forum Övrig mjukvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-07-04, 10:24
  2. Hur kan jag få mer noise in i mina låtar?
    Av Lofi i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2013-07-18, 09:05
  3. Lägga upp en cover på Spotify hur funkar det?
    Av smokemon i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 23:47
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 01:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •