Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Varierad threshold på limiter vid mastering

  1. #1
    sacragloriarvo
    sacragloriarvo är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Varierad threshold på limiter vid mastering

    Hej,
    När jag tittar närmare på ljudvågor från professionellt masterade låtar, är mixen ofta maxad men att peaktaket är varierat (påminner om en jordmark istället för asfaltsmark)

    Min egen masterings peaktak påminner mer om asfalt
    Jag kan tänka mig att örat trivs med variation, eftersom inga ljud evolutionärt varit konstanta i sin styrka, att örat snabbt blir trött om styrkan i stora delar av låten är likadant. Det är ju en klassisk diskussion om dynamik, men alltså att det även gäller variation på själva peaknivåerna, liksom musiken i sin helhet

    Finns det limiters som så att säga varierar peak-taket, vet ni det? Eller är det någon annan typ av tekniskt verktyg som gör detta?

    Hoppas OK resonemang. Är något trött ikväll.

    Se bilder för exempel

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Exempel_peakvariation.png 
Visningar:	26 
Storlek:	13,6 KB 
Id:	86432

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Vanligtvis så kapar inte en bra limiter allt som på den andra bilden.

    På de där två klippen så ser de ut att vara olika inställda. På vissa limiters kan man inte ändra på så mycket.. och om det då inte låter rätt så är det bara till att välja en annan.

  3. #3
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Man kan automatisera slutlimiterns output level. Tex man lägger vers på -1.0 och reffarna på -0.1.

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Om man förstärker signalen mer före limiter ser toppnivån jämnare ut eftersom man klipper signalen oftare. Kan det vara förklaringen?

    Citat Ursprungligen postat av sacragloriarvo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan tänka mig att örat trivs med variation, eftersom inga ljud evolutionärt varit konstanta i sin styrka, att örat snabbt blir trött om styrkan i stora delar av låten är likadant. Det är ju en klassisk diskussion om dynamik, men alltså att det även gäller variation på själva peaknivåerna, liksom musiken i sin helhet
    Det ligger nog en del i den förklaringen. Men just när det gäller peaknivå tror jag man riskerar att stirra sig blind på ljudvågen. En mera kantig vågform bidrar till mera diskantinnehåll i form av distorsion, så man får tänka på effekten på olika frekvenser också. En limiter med look-ahead gör mjukare övergångar så där behöver det inte bli något problem.

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En limiter med look-ahead gör mjukare övergångar så där behöver det inte bli något problem.
    Där blir då ofta problemet att den istället börjar käka upp transienter.

  6. #6
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Ser ut som du kör för hett in i limitern baserat på dendär bilden. Det ger den inget utrymme att jobba.

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser ut som du kör för hett in i limitern baserat på dendär bilden. Det ger den inget utrymme att jobba.
    Det är inte vad frågan handlar om här. Men det är absolut ett vanligt problem.

Liknande ämnen

  1. kompressor vs limiter
    Av Grendel i forum Mixning & mastring
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 23:48
  2. Inställning vid mastering...?
    Av Demokid i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-03-12, 09:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •