Syncope från DSP Synthesizers är en 6HP trummodul med tre ljud - bastrumma, virvel, hi-hat. Utförandet är ungefär det samma som tidigare LM1 men mixerreglagen är här istället tre till antalet, samt finner vi tre små vred för pitch (för bastrumman), snap (för virveltrumman), och ett högpassfilter för hi-hatljudet.

Denna modul bygger inte på samplingar utan istället på en form av virtuell analog syntes. Det är ett rundare ljud jämfört med te.x LM1's samplingar som har ett mer fyrkantigt och "krispigt" ljud. Syncope har helt klart en analog karaktär i jämförelse. Av de DSPsynthesizermoduler jag provat hittils så tycker jag denna har bäst ljudkvalité.

Jag hade nog hellre haft Pitchfunktion för virveltrumman. Även om "snap" kan vara användbart så är det en väldigt minimalistisk virveltrumma (ett väldigt kort ljud!) med pitch hade man kunnat få fram lite mer djup och längd. Hi-passfiltret för hi-haten lämnar lite att önska, ljudet försvinner helt ganska snabbt, man får nästan samma effekt genom att bara dra ner volymen. Pitchen för bastrumman är bra, det går att få till en riktigt djup bastrumma.

Eftersom modulen har tre separata utgångar för ljuden, samt en MIX för alla ljud, så kan jag tycka att mixern blir lite överflödig, i alla fall i min setup. Jag hade hellre sett 3x separata Pitch för alla ljud och sen 3x vred för hi-passfilter, snap, samt kanske dist eller bitreducering för bastrumman. Det finns dock säkert de som uppskattar att man kan mixa direkt på modulen, samt går det ju inte att komma ifrån att sliders på moduler är oerhört snyggt!

Den ljusa faceplaten med Syncope i väldigt ljust gul text är ingen hit, det blir rätt svårt att se texten. Ingen dealbreaker, gissar att saker och ting helt enkelt ter sig annorlunda i koncept och hur det sen blir på den verkliga produkten.

Fick modulen gratis av Jan men det är inget som ändrar mitt omdöme för Syncope. För runt 700:- så är det ju ändå en rätt prisvärd tre-rösters trummodul, ifall man gillar ljudet (demo nedan).


https://youtu.be/9L7w6u_DxM0