Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Befaco Kickall DIY

  1. #1
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

    Befaco Kickall DIY

    Befaco Kickall (https://www.befaco.org/en/kickall/) köpt från Thonk (https://www.thonk.co.uk/shop/befaco-kickall/).

    Kort version. Rekommenderas VERKLIGEN inte till nybörjare pga det är rejält trångt på kretskortet, samt att man använder 1/8 W-resistorer vilket gör det svårt att se vad som är vad. Funktionen är utmärkt!

    Kitet kommer med olika sorters komponenter sorterade i olika påsar. Det mesta är lätt att hitta, förutom resistorerna som alla kommer i samma påse. Gah! Ett jäkla trassel med diverse resistorer som är för små för att se bra vad som är vad, och allt har tjorvat ihop sig. Lösningen för mig var en låda med fack i, penna för att kunna märka upp saker samt multimeter. Ja, jag mätte upp varenda sorts resistor som fanns i kitet, märkte dem på pappersremsan som satt på dem med 1k/3k3/390 och så vidare. På det viset kunde jag hittar rätt bland dem, annars hade det varit kört.

    Det är två kretskort, men de levereras sammansatta, så man får bryta isär dem, eller använda avbitare och klippa isär om man (som jag) inte riktigt känner sig trygg med att bända och bryta något som man strax ska sätta ihop.

    Byggbeskrivningen är väldigt simpel (finns bland länkarna ovan), och ingick i pappersformat i kitet. Tog en överstrykningspenna och märkte upp vilka komponenter som skulle sitta på vilket kretskort. Även det gjorde det lättare att bygga, tydligare hur många komponenter av vilken typ som skall på vilket av kretskorten.

    Befaco gör trånga kort, med oortodoxa lösningar på layout ibland. Se bilderna här.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2019-03-02 at 14.04.50 .png 
Visningar:	25 
Storlek:	1,97 MB 
Id:	86395Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2019-03-02 at 14.05.09 .png 
Visningar:	17 
Storlek:	1,97 MB 
Id:	86396

    Det är rejält trångt om vi säger så. På slutet när man skall sätta ihop de två korten så märks det att det är viktigt att alla komponenter sitter kloss an kretskortet, annars kan man inte sammanfoga dem, samt att man (som det står i instruktionerna) måste klippa av ben på panelkomponenter ibland. Nämnde jag det där med att sätta ihop och koppla ihop kretskorten förresten? Det är millimeterprecision på hur saker sitter ihop.

    Gör inte som jag gjorde heller, sätt inte stiftlisterna för ihopkoppling av kretskorten på fel sida. Fick plocka loss och rensa lödtenn i onödan.

    Smäller och bankar så fint när den är ihopmonterad! Ett av de krångligare byggen jag har gjort kan jag lova.
    Senast redigerat av jgb den 2019-03-02 klockan 14:33.

  2. #2
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tack för motståndsvarningen. Jag har rätt defekt färgseende o mäta varje motstånd är FÖR mycket jobb för mig

  3. #3
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Just det upplägget gjorde att göra Rampage som min fjärde diy-byggrej bara ledde till en klump icke-funktion, resistorerna... (Plus att jag inte är något vidare bra på att löda eller felsöka)

Liknande ämnen

  1. [rec] Befaco Stmix DIY
    Av jgb i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-02-27, 13:25
  2. Befaco Midi Thing problem
    Av deleted user i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-03-15, 18:28
  3. befaco diy €uro
    Av evirob i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2016-02-15, 16:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •