Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Zoom R8, schema?

  1. #1
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran

    Zoom R8, schema?

    Långskott är jag rädd, men är det någon som sitter på ett schema till Zoom R8? Jag ville göra en synkmodd på den, men lyckades inte på ett par timmar hitta några punkter på moderkortet att göra något kul med.

  2. #2
    rwq
    rwq är uppkopplad nu
    rwqs avatar
    Veteran
    wow! coolt projekt jag har en r16 och det är ju verkligen det som fattas i den maskinen (och digital in)

  3. #3
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det finns en LED som blinkar på varje taktslag, men det är inte tillräckligt tätt för att slavmaskinen ska synka bra. Skulle helst hitta intern MIDI-synk med 48 pulser per takt.

  4. #4
    rwq
    rwq är uppkopplad nu
    rwqs avatar
    Veteran
    det finns ett metronomljud du kan ta ut i "phones" utgången, få upp det i lite fler ppq och i en separat utgång? :o

  5. #5
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle helst hitta intern MIDI-synk med 48 pulser per takt.
    Jag hade gissat att en sånhär burk är 99% mjukvara och en stor fet (eller inte så fet...) CPU som gör allt jobb, så att det inte finns explicita synksignaler dragna på kortet någonstans.

    Jag kan min R16 för dåligt, men det finns ju en möjlighet att köra två enheter i tandem så man får 16 inspelningsbara kanaler totalt, via USB. Så någon slags synk med hyfsat hög noggrannhet passerar den vägen. Men R8 har kanske inte den möjigheten överhuvudtaget, och det kräver för modligen en del jobb att baklängesingenjöra synkprotokollet.

  6. #6
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    rwq: Jo kag gör ungefär så, men det är inte smidigt. Tar dessutom en kanal i anspråk plus förstås hörlursutgången.

    dannes: Problemet är att den måste veta tempot i förväg, för när jag väl trycker play går ju allt igång. Visst skulle den kunna hålla koll på senast kända tempo och köra vidare på det till det ändras, men... Blä.

    ricard: Visst är allt på ett chip, men det är ändå inte omöjligt att puls eller MIDI finns exponerat på kortet. Tänker om det ska fraktas mellan MCU och USB eller dylikt. Men jag har pollat runt överallt på kortet och de dataströmmar jag träffar på ser inte ut som MIDI. Tror inte R8 har någon länkning på det vis du beskriver. Ska kolla upp.

  7. #7
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk va nice att ha till modular för att multitracka utan dator på ett smidigt sätt.
    Där pinpointade du exakt min tänkta tillämpning.

    Sagt och gjort. Lödde in en arduino och började koda lite igår. Har fått det att funka i någon mening. Lite fixande till så blir det nog ändå användbart.

  8. #8
    rwq
    rwq är uppkopplad nu
    rwqs avatar
    Veteran
    Snyggt!!

  9. #9
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Joråsatte... Har pulat ihop något som funkar. En arduino som tar emot samma signal som går till LEDen, dvs triggar på varje beat. När den mätt tiden mellan två slag vet den tempot och skickar ut pulser. Den läser även av knapptryck på play, stop och rewind. Play triggar en gatesignal som skickas till mottagaren. Stop slutar skicka pulser, men stänger inte gaten. Det gör däremot rewind. Just på detta vis funkar det perfekt att styra Minibrute 2S.

    Lite småfix kvar att ordna, men det är i nuläget synnerligen användbart.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D6531C4D-BEAB-4626-884F-E4DF2645C99B.jpeg 
Visningar:	24 
Storlek:	803,7 KB 
Id:	86433

  10. #10
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    shiiiet va coolt!

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    För att slippa bli av med koden vid nästa hårddiskkrash, och om någon möjligen skulle vara intresserad, finns den nu här: https://github.com/johansmolinski/zoom-sync

  12. #12
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Grymt imponerande. Astrofysiskt svårt utifrån mina ögon

  13. #13
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det kluriga är att förstå hur R8 är konstruerad. Många tillverkare tillhandahåller kopplingsschema. Zoom gör det inte. Hade jag haft schema hade jag kanske kunnat göra en bättre lösning, men nu fick jag gå på vad jag lyckats komma fram till själv.

  14. #14
    rwq
    rwq är uppkopplad nu
    rwqs avatar
    Veteran
    låt mig bli den första att säga "bra jobbat och vill du göra samma sak på min r16?"

  15. #15
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Den bör inte skilja sig nämnvärt från R8 så varför inte. Har den en LED som blinkar en gång per taktslag?

  16. #16
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    låt mig bli den första att säga "bra jobbat och vill du göra samma sak på min r16?"
    +1 !

  17. #17
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag bör nog testa min lösning lite ordentligare innan den åker in i hela 99ans zoomar.

  18. #18
    rwq
    rwq är uppkopplad nu
    rwqs avatar
    Veteran
    Ja det var mest på skoj, men jag tror du har en riktigt bra produkt där om du vill satsa på den!

Liknande ämnen

  1. Schema tråden
    Av Heualia i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •