Resultat 1 till 44 av 44

Ämne: Ryzen - kan det gå fel?

Veteran

Ryzen - kan det gå fel?

Sitter och kollar dator (åt en vän) och funderar på Ryzen istället för i5 eller i7.
    Har någon här framgångsrikt byggt en Ryzen maskin där man kan köra med riktigt låg latency?

Min vän siktar på en Ryzen 5 2600x till en börja med.
    Dela gärna med er av erfarenheter.

kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Jag har inga personliga erfarenheter av ryzen men jag följer en tråd på gearslutz.

Jag läser bara tråden sporadiskt men jag har fått uppfattningen att man ska köra med intel om man vill ha låg latency och med amd om man vill ha bra prestanda i multicore-applikationer.

Veteran
    Med de nya Ryzen borde man få lägre latency. Men man får väl tracka med Intel och mixa med Ryzen.
    Tack för input.

kirre777
    kirre777s avatar
    Veteran
    Sen är ju frågan om man verkligen märker någon skillnad.

MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    På grund av Microsofts strul, tex att inte längre rekrytera efter kunskap och erfarenheter, lider AMD Ryzen och Threadripper prestanda något så in i helvete illa i Windows, så Linux gäller om prestanda ska maxas och latens ska minimeras. Inofficiella djupa patchar finns under utveckling och test för Windows 10 men inget stabilt och 100% pålitligt.

rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    min nuvarande studiodator är en intel core 2 duo

men jag har nyss köpt en Ryzen för att ha nåt att gama på hemma och så barnen skall kunna lära sig programmering. processor, 16 Gb minne och moderkort för strax norr om 5000:- galet billigt!! jag rapporterar om det är bra när jag byggt ihop den senare i veckan.

El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På grund av Microsofts strul, tex att inte längre rekrytera efter kunskap och erfarenheter, lider AMD Ryzen och Threadripper prestanda något så in i helvete illa i Windows, så Linux gäller om prestanda ska maxas och latens ska minimeras
    Windows är ju ett tyngre och mer funktionsspäckat desktop OS än Linux så går inte skylla bara på MS. Känns dessutom en hel del som om AMD prioriterat att deras processorer ska se bra ut i benchmarks än IRL.

lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Kör Ryzen 2700x i min studio burk. Mitt RME Fireface rullar fint på 64 samples i buffer.
    Det är nästan bisarrt mkt cpu-kraft att jobba med Hade säkert klarat mig med hälften, men om jag får för mig att börja rendrera igen så finns det utrymme.

Veteran
    Blir i5 9600k för att vara på den säkra sidan.
    Skulle jag själv bygga en budget DAW så skulle jag prova köra på AMD.

För liten skillnad i performance kontra risken för krångel...

lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    9600k blir säkert bra, jag ser dock inte ryzen som budget, kör man med ett bra moderkort och bra komponenter i övrigt så kostar en ryzen burk också en hel del.
    ScanAudio har gjort en hel del bra tester om någon vill läsa mer.
    https://www.scanproaudio.info/2018/1...-lake-refresh/

I slutändan vill man ju ändå bara att skiten ska funka så man får något gjort och inte mecka dator. Har gjort sånt tillräckligt

MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    Windows är ju ett tyngre och mer funktionsspäckat desktop OS än Linux så går inte skylla bara på MS. Känns dessutom en hel del som om AMD prioriterat att deras processorer ska se bra ut i benchmarks än IRL.
    Windows är ett clusterfuck av spaghetti och MS fokuserar på att lyfta fingrar på det dom kan tjäna pengar på över än att rätta till prestanda, således deras möjliga framtid av ett helt eget Linux distro.

El Toro

Veteran
    Windows är ett clusterfuck av spaghetti och MS fokuserar på att lyfta fingrar på det dom kan tjäna pengar på över än att rätta till prestanda, således deras möjliga framtid av ett helt eget Linux distro.
    Visst men även en fullspäckad Desktop Linux dist kommer inte ge samma prestanda som en avskalad dito.

JNL
    JNL är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    Visst men även en fullspäckad Desktop Linux dist kommer inte ge samma prestanda som en avskalad dito.
    Kan du rekommendera någon manual som går igenom avskalning for dummies?

El Toro

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JNL Visa inlägg
    Bäst är att kolla på sidor som handlar om hur man trimmar respektive operativsystem. Finns väldigt många sådana sidor på nätet.

Veteran
    Linux svaret är ELK
    https://www.mindmusiclabs.com/

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    Linux svaret är ELK
    https://www.mindmusiclabs.com/
    Är makari kvar där?

rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Nu skall jag hämta ut min nya Ryzenburk i alla fall.
    Kan bli en riktig Ryzare detta, jag berättar hur det går.

kirre777
    kirre777s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    Återkoppla gärna! Låter spännande.

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    På grund av Microsofts strul, tex att inte längre rekrytera efter kunskap och erfarenheter, lider AMD Ryzen och Threadripper prestanda något så in i helvete illa i Windows, så Linux gäller om prestanda ska maxas och latens ska minimeras. Inofficiella djupa patchar finns under utveckling och test för Windows 10 men inget stabilt och 100% pålitligt.
    Jag tror det delvis har att göra med att intel gick med på w10 exklusivitet medan amd inte gjorde det.

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JNL Visa inlägg
    Enkla versionen är att köta xfce istället för KDE exempelvis

Fast det är mest på riktigt gamla klena maskiner du kommer märka någon som helst skillnad.

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    Hur har det gått?

Nu kommer Ryzen 3xxx serien och den verkar riktigt bra.
    Kanske är det till och med dags för mig att uppgradera min gamla i5 3570k?

nox
    nox är inte uppkopplad

Avstängd på egen begäran
    Linux för ljudbearbetning är ingen höjdare, hela ljudsystemet består av massvis med halvkassa reverse engineer'ade drivrutiner som klassiskt sett endast var ämnat för att få grundläggande funktionalitet för att lyssna på musik och se på film.

För att få låg latens behövs JACK, vilket stöds av rätt få program, och det finns ingen bra DAW till Linux heller. Jag har testat några som är lovande, men som inte är stabila.

Ang. XFCE så var det en trevlig miljö när det begav sig, men det är i princip övergivet och har en brutal mängd buggar, vilket för oss till Gnome3 och KDE5 som också har en hel del buggar och är ganska horribla jämfört med Windows "dwm" och OSX "Aqua"

Den grafiska servern har varit en katastrof i Linux sedan jag var liten, men fungerar nu "ganska okej" iochmed Xorg. Men Linux + JACK + Xorg + KDE/Gnome3/XFCE ger i överlag långt mer instabilitet än Windows 10 eller Mac OS X.

Jag har använt Linux, BSD och SunOS/Solaris i drygt 20 år nu, och jag älskar *nix, men hela den här iden om att det är så mycket bättre är en halvsanning. Det är mer flexibelt, och jag älskar det för att jag har friheten att ändra saker hur jag vill, men det är ett skämt att jämföra det med Windows eller OSX för proaudio, videoproduktion eller stabilitet numera. Själva kärnan är väldigt stabil, och userlandet med, men Xorg/pulseaudio/de flesta skrivbordsmiljöer är inte det. Jag kör själv i princip endast suckless dwm eller stumpwm i Linux.

<end of rant>

Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Min bästis kör Ryzen 5 2600 och är vansinnigt nöjd.

Skulle jag bygga en ny maskin idag skulle det lätt vara en #teamred

Sett linus tech tips om Ryzen 3000? Det är verkligen en helt sjuk processor. Intel ramlade långt bakom på årets Computex.

Veteran
    nox - Har du testat Tracktion 7 för Linux? Jag är gammal Tracktion användare gillar den DAWen riktigt mycket.
    https://www.tracktion.com/products/t7-daw

nox
    nox är inte uppkopplad

Avstängd på egen begäran
    nox - Har du testat Tracktion 7 för Linux? Jag är gammal Tracktion användare gillar den DAWen riktigt mycket.
    https://www.tracktion.com/products/t7-daw
    Just Tracktion har jag inte testat, den DAW jag främst hade i åtanke som lovande men extremt instabil är LMMS

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    Min bästis kör Ryzen 5 2600 och är vansinnigt nöjd.

Skulle jag bygga en ny maskin idag skulle det lätt vara en #teamred

Sett linus tech tips om Ryzen 3000? Det är verkligen en helt sjuk processor. Intel ramlade långt bakom på årets Computex.
    Ja nu verkar AMD riktig på G.
    Jag kör ju Reason och testade de senaste låtarna och mixarna jag gjort för att kolla hur mycket CPU jag drar. Med senaste Reason 10.4 updaten så kommer jag inte över 50% CPU användning för någon av mina låtar... jag tror jag hoppar över en uppgradering, skönt

avart
    avart är inte uppkopplad

Veteran
    nox: har du testat Bitwig?

Wiktorion
    Wiktorions avatar
    Veteran
    jaaa sit tight kommer mer godsaker framöver säkerligen!

hoppas verkligen det rasslar till lite i processorvärlden nu. PCI-e 4 kommer ju nu och det är helt galna hastigheter. Tror det kommer mycket spännande grejer i datorsfären framöver.

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    Bitwig och Tracktion är ju kanon för Linuxtörstande musiker.

Veteran
    jaaa sit tight kommer mer godsaker framöver säkerligen!

hoppas verkligen det rasslar till lite i processorvärlden nu. PCI-e 4 kommer ju nu och det är helt galna hastigheter. Tror det kommer mycket spännande grejer i datorsfären framöver.
    Tror jag kommer att sluta som de där gubbarna jag löser om på forum som sitter med en XP maskin och Cubase 4... jag behöver inte mer än såå.... eller nej. Det kommer inte att hända, man törstar efter nytt ibland.
    Jag har haft min dator sedan 2012 så så kanske 2025 är det dags för ny maskin med den takt jag förbrukar CPU cykler.

nox
    nox är inte uppkopplad

Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    Japp. Bitwig har jag testat, väldigt buggigt. Även om Bitwig/Tracktion skulle fungera optimalt så är dessa DAWer ljusår ifrån vad Reaper erbjuder i Windows, i synnerhet scripting-funktionaliteten i Reaper är fantastisk för powerusers.

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nox Visa inlägg
    Japp. Bitwig har jag testat, väldigt buggigt. Även om Bitwig/Tracktion skulle fungera optimalt så är dessa DAWer ljusår ifrån vad Reaper erbjuder i Windows, i synnerhet scripting-funktionaliteten i Reaper är fantastisk för powerusers.
    Smaksak, Reaper är inget verktyg jag går igång på. Lika kul som Pro Tools.
    Jag använder dock Reaper just för batchkörningar men det har inget med musik att göra.

nox
    nox är inte uppkopplad

Avstängd på egen begäran
    Smaksak, Reaper är inget verktyg jag går igång på. Lika kul som Pro Tools.
    Jag använder dock Reaper just för batchkörningar men det har inget med musik att göra.
    Visst, DAWs är en smaksak, men just att Reaper har högre funktionalitet är ju inte en smaksak. Sen kan jag förstå att gränssnittet kanske inte är det mest inspirerande. Det finns ju dock ingenting som erbjuder dess funktionalitet i Linux, och på det så finns det väl inte någon tillverkare av vettiga ljudkort som släpper drivrutiner officiellt till Linux? Att använda tredje-parts drivisar som tagits fram genom reverse engineering är ju inte en höjdare för proaudio.

Nu vill jag inte vara alltför negativ, om man tycker att det är kul att använda Linux till detta så är det väl bara att göra det, i värsta fall är det väl bara att gå tillbaks. Jag vill mest poängtera att under mina 20 års erfarenhet av *nix så har det varit nyfrälsta vågor där alla vill göra allt i Linux, och att det är bättre på allt. Det stämmer inte, och dessa vågor brukar lämna efter sig rester övergiven av proprietär mjukvara.

Det är värt att hålla det i åtanke och ställa sig frågan "Vad är det som är bättre med att använda denna DAW i Linux jämtemot OSX/Windows?"
    Senast redigerat av nox den 2019-05-29 klockan 09:54.

rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Hur har det gått?

Nu kommer Ryzen 3xxx serien och den verkar riktigt bra.
    Kanske är det till och med dags för mig att uppgradera min gamla i5 3570k?
    Funkar fint! Fast jag vet inte vad jag skall jämföra med haha helt värdo på hårdvara. Jag fick flytta runt RAM-stickorna lite bland platserna på moderkortet för att den skulle hitta 16 Gb, annars inga anmärkningar.

jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

Veteran
    Ett varnande finger ang. AMD och äldre BIOS. Köpte ett moderkort som hade för gammal BIOS. Min Ryzen 5 2600 kom inte in i BIOS p.g.a. detta, så jag måste nu köpa en äldre processor som BIOS känner igen, och därefter uppdatera BIOS. Tack och hej då till Webhallen, som sålt grejerna och ville ha betalt för BIOS-uppdatering. Efter en veckas korrespondens med deras s.k. support, köpte jag en processor från en konkurrent istället. Hoppas få den innan helgen. Har annars varit nöjd med AMD-processorer i många år. Har funkat bra med Ableton Live, Sound Forge m.fl.

Wiktorion
    Wiktorions avatar
    Veteran
    hallå förresten har ni sett AMD's nya workstation-ryzen grejer på computex? 32 trådar!!!!!! asså bisarrt...

AMD Ryzen 9 3950X riktpris 750 bucks. spöar i9 9980XE som kostar 20 papp i geekbench. skall bli spännande att se vad som händer framöver

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    PMD firar med extrapris på gamingmöss!

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    hallå förresten har ni sett AMD's nya workstation-ryzen grejer på computex? 32 trådar!!!!!! asså bisarrt...

AMD Ryzen 9 3950X riktpris 750 bucks. spöar i9 9980XE som kostar 20 papp i geekbench. skall bli spännande att se vad som händer framöver
    Yep. De kommer tillbaka riktigt starkt nu.
    "Tur" att man snart ska planera nytt datorbygge

jocks1

Veteran

Såg en video där han kollade om windows update 1903 förbättrat prestanda för nyare Ryzen. Enligt honom så är den planerade anpassningen för AMD chip inte implementerat ännu. länk: https://www.youtube.com/watch?v=5XMWS0_9gNo

jocks1

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    Såg en video där han kollade om windows update 1903 förbättrat prestanda för nyare Ryzen. Enligt honom så är den planerade anpassningen för AMD chip inte implementerat ännu. länk: https://www.youtube.com/watch?v=5XMWS0_9gNo
    Ps jag löste mitt problem med utgången bios idag. Så nu bootar Windows 10 med min Ryzen 5 2600

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    64 cores.

Yee gods.

Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    Ett varnande finger ang. AMD och äldre BIOS. Köpte ett moderkort som hade för gammal BIOS. Min Ryzen 5 2600 kom inte in i BIOS p.g.a. detta, så jag måste nu köpa en äldre processor som BIOS känner igen, och därefter uppdatera BIOS. Tack och hej då till Webhallen, som sålt grejerna och ville ha betalt för BIOS-uppdatering. Efter en veckas korrespondens med deras s.k. support, köpte jag en processor från en konkurrent istället. Hoppas få den innan helgen. Har annars varit nöjd med AMD-processorer i många år. Har funkat bra med Ableton Live, Sound Forge m.fl.
    Man har ju ågervecka, nog bra att få igång grejerna direkt så att man hinner skicka tillbaka.

Ett annat alternativ är ju att hoppa mellansteg och kontakta tillverkaren direkt i stället. Så gjorde jag med en Samsung tv som gick sönder direkt och butiken krånglade en massa. Gick bra det den gången ett reparationsföretag hämtade den från min vägg och kom sen och hängde tillbaka tvn.

jocks1

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    Man har ju ågervecka, nog bra att få igång grejerna direkt så att man hinner skicka tillbaka.

Ett annat alternativ är ju att hoppa mellansteg och kontakta tillverkaren direkt i stället. Så gjorde jag med en Samsung tv som gick sönder direkt och butiken krånglade en massa. Gick bra det den gången ett reparationsföretag hämtade den från min vägg och kom sen och hängde tillbaka tvn.
    Tack för tipsen :-)
    AMD erbjuder ett låne-kit för de som inte får hjälp av moderkortstillverkaren, eller butiken. 199spänn är ju inga pengar, men attityden att sälja utgångna produkter som inte är kompatibla med processorer som kommit det senaste året, och inte känna nåt ansvar att informera kunderna, eller ge kostnadsfri hjälp är skräp.

Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Ja de borde kunna lösa der rätt enkelt.
    Typ en test bench, i med cpu och ett minne och uppdatera.
    Kan högst ta en kvart för dem.

Liknande ämnen

1. Någon som kör Ryzen 7? Erfarenheter?
    Av Andrew242 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2017-08-12, 12:34
  2. Kan inte bli fel...
    Av Caouro i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2017-05-30, 22:52
  3. fel polaritet in i laptop, vad kan gå fel?
    Av miaz i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 13:33
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 15:52
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-07-22, 02:07

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg