Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Roland Alpha Juno 2 - Den bästa analoga synthen Roland gjort - Tycker jag :)

Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior

Roland Alpha Juno 2 - Den bästa analoga synthen Roland gjort - Tycker jag :)

På övertid för min del kommer min video om den bästa analoga synthen Roland gjort. Kriminelt underskattad och så kapabel at göra ett sound så snyggt och läckert som bare Roland kan.
    Sweeps (med mycket seg LFO), bas, pads/strings och solo leads.. Alpha bara matar på. Alla mina låtar har en viss del Alpha Juno. PWM på båda pulse och saw...

https://youtu.be/UdJZgOKsA7E

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haft oändligt mkt kul med Juno 2, fin liten film.

Helt fantastiskt att idag ha möjligheten till att multitracka den utan att förlora i ljudkvalitet, när jag började spela in demos så gällde rullbandare och sound on sound. Men man hade så klart väldigt skoj i alla fall.

https://soundcloud.com/bitleytm/j2-1

Frågan är om vi någonsin får uppleva en ny riktig junosynt, från Roland eller någon annan tillverkare? En synt som möter alla önskemål om den perfekta junon. Deepmind är rätt fin och Juno 60 likaså, finns ändå utrymme för fler i genren.

Marlowes
    Marlowes är uppkopplad nu
    Marlowess avatar
    Senior
    @Kraft: du gör sååå sjukt bra grejjer ... Tack!

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Juno 2 är en väldigt syntetisk synt, och bra sådan! En av de där som jag alltid kan få in i en mix, finns alltid bra ljud där.

synthetic
    synthetic är uppkopplad nu
    synthetics avatar
    Veteran
    +1 jag har alltid gillat alpha mer än 106.
    Alla mina 6, 60 o 106 har fått gå men 2 stannar ❤️

perault
    perault är uppkopplad nu
    peraults avatar
    Veteran
    När det begav sig på 80-talet hade jag en D-50 och bandpolaren en Juno 2. Jag var alltid avundsjuk på att den lät så rätt så lätt. Kommer alltid ha en särskild plats i nostalgin.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Udda! Alla drömde ju om D-50 då. För mig är den en keeper idag när jag hittat syntiga Rolandiga klanger i den, men med ~5 ggr så mkt parametrar är den så klart inte ett dugg snabbprogrammerad.

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    ”Bästa Rolandsynten nå’nsin” - snacka om ”bold statement!
    Nu ska jag strax titta också.

Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member. Show Quote
    @Kraft: du gör sååå sjukt bra grejjer ... Tack!
    Tackar själv!

Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member. Show Quote
    ”Bästa Rolandsynten nå’nsin” - snacka om ”bold statement!
    Nu ska jag strax titta också.
    För mig så I en produktion, jag sitter aldrig med en synth bara för at spela så jag bedömmer dom på hur dom passer inn i mitt sound

D-Noise
    D-Noise är inte uppkopplad
    D-Noises avatar
    Senior
    Juno 2 har alltid sin givna plats i mina låtar och har alltid suttit fint i mixen. Den har följt mig sedan den kom ut (numera MKS-50). Min version av DX7/Juno-106-kombon var Prophet VS/Juno 2.

jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

Veteran
    Ah, DCO;n i Juno alpha är ju så flexibel Synd att Roland inte jobbade vidare med den. En 12-rösters JX-12 med dubbla såna DCO;er, juno 6-filterchipet, och två alpha juno enveloper skulle vara en hård konkurrent till Sequentials nuvarande Rev-2. Bra detaljrik presentation för oss nördar Espen

1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Har en Juno2 och en MKS50
    Skulle säga en bra allroundsynth. Den låter väl inte så häftigt och spektakulärt rätt upp och ner men sticker ändå ut. Man hör alltid om det är en Alpha Juno. Har nästan spelat sönder min Juno2 sen jag köpte den 1993 men den fungerar och har bytt till röd backlight. Gillar den mest för stråkar och pads.
    Bra video om en gammal trotjänare!

Liknande ämnen

1. Roland Alpha Juno
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-12-02, 13:51

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •