Resultat 1 till 60 av 60

Ämne: Roland Alpha Juno 2 - Den bästa analoga synthen Roland gjort - Tycker jag :)

  1. #1
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior

    Roland Alpha Juno 2 - Den bästa analoga synthen Roland gjort - Tycker jag :)

    På övertid för min del kommer min video om den bästa analoga synthen Roland gjort. Kriminelt underskattad och så kapabel at göra ett sound så snyggt och läckert som bare Roland kan.
    Sweeps (med mycket seg LFO), bas, pads/strings och solo leads.. Alpha bara matar på. Alla mina låtar har en viss del Alpha Juno. PWM på båda pulse och saw...


    https://youtu.be/UdJZgOKsA7E

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haft oändligt mkt kul med Juno 2, fin liten film.

    Helt fantastiskt att idag ha möjligheten till att multitracka den utan att förlora i ljudkvalitet, när jag började spela in demos så gällde rullbandare och sound on sound. Men man hade så klart väldigt skoj i alla fall.

    https://soundcloud.com/bitleytm/j2-1

    Frågan är om vi någonsin får uppleva en ny riktig junosynt, från Roland eller någon annan tillverkare? En synt som möter alla önskemål om den perfekta junon. Deepmind är rätt fin och Juno 60 likaså, finns ändå utrymme för fler i genren.

  3. #3
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    @Kraft: du gör sååå sjukt bra grejjer ... Tack! <3<3<3

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Juno 2 är en väldigt syntetisk synt, och bra sådan! En av de där som jag alltid kan få in i en mix, finns alltid bra ljud där.

  5. #5
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    +1 jag har alltid gillat alpha mer än 106.
    Alla mina 6, 60 o 106 har fått gå men 2 stannar ❤️

  6. #6
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    När det begav sig på 80-talet hade jag en D-50 och bandpolaren en Juno 2. Jag var alltid avundsjuk på att den lät så rätt så lätt. Kommer alltid ha en särskild plats i nostalgin.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Udda! Alla drömde ju om D-50 då. För mig är den en keeper idag när jag hittat syntiga Rolandiga klanger i den, men med ~5 ggr så mkt parametrar är den så klart inte ett dugg snabbprogrammerad.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    ”Bästa Rolandsynten nå’nsin” - snacka om ”bold statement!
    Nu ska jag strax titta också.

  9. #9
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Kraft: du gör sååå sjukt bra grejjer ... Tack! <3<3<3
    Tackar själv!

  10. #10
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ”Bästa Rolandsynten nå’nsin” - snacka om ”bold statement!
    Nu ska jag strax titta också.
    För mig så I en produktion, jag sitter aldrig med en synth bara för at spela så jag bedömmer dom på hur dom passer inn i mitt sound

  11. #11
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Juno 2 har alltid sin givna plats i mina låtar och har alltid suttit fint i mixen. Den har följt mig sedan den kom ut (numera MKS-50). Min version av DX7/Juno-106-kombon var Prophet VS/Juno 2.

  12. #12
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Ah, DCO;n i Juno alpha är ju så flexibel Synd att Roland inte jobbade vidare med den. En 12-rösters JX-12 med dubbla såna DCO;er, juno 6-filterchipet, och två alpha juno enveloper skulle vara en hård konkurrent till Sequentials nuvarande Rev-2. Bra detaljrik presentation för oss nördar Espen

  13. #13
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Har en Juno2 och en MKS50
    Skulle säga en bra allroundsynth. Den låter väl inte så häftigt och spektakulärt rätt upp och ner men sticker ändå ut. Man hör alltid om det är en Alpha Juno. Har nästan spelat sönder min Juno2 sen jag köpte den 1993 men den fungerar och har bytt till röd backlight. Gillar den mest för stråkar och pads.
    Bra video om en gammal trotjänare!

  14. #14
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Bumpar upp denna dels pga Espens fantastiska video, men även för att jag skaffat en egen idag. Har alltid ignorerat Juno1/2 som lite instegsmaskiner med mjäkigt sound. Köpte en på vinst och förlust och jäklar vad ögonbrynen hamnade i nacken...

    I mina öron funkar denna bättre än Juno106 ljudmässigt. Ett trevligt sound som hittar plats i en mix. Rätt sjukt att man kan få dessa runt 3000:-
    Lika sjukt som att en JX8P ligger på 4-5000:-

    Ett av de stora plussen med juno 2 är formatet, gillar att den är så slimmad trots 5 oktaver!

    /Nöjd Steve

  15. #15
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Haha clickbait titel.. "Den bästa analoga synthen Roland gjort"
    Den är säkert riktigt bra! Men hade det skadat att ha ett par sliders eller rattar??

    Antar att folk helt plötsligt började älska att bläddra i menyer nån gång i mitten av 80-talet.

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Förklaringen har jag gett flera gånger, men okej.

    DX7 tog över marknaden totalt och följaktligen såg inte Roland någon annan utväg än att försöka likna den. Ej heller Korg med sin DW8000. Väldigt snabbt kom anslagskänsla, försök till sprödare ljudklanger, gott om elpianoljud. Samma sak med JX8P. Fanns t om tillverkare som dök upp och dök under dessa år. Moog, Oberheim, Arp och Prophet gick alla i graven på grund av DX7. Roland överlevde genom att bland annat maskera sin Juno 106 i ett för kunden modernt skal med vettigt anslagskänsligt klaviatur och spelbara ljud. Snabbt kom sedan nya trender som sampling. 80-talet var oerhört trendstyrt.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kolla förresten även på designen av TV-apparater från t ex 70-talets trägavlar och rattar till 80-talets fjärrkontroll, display, Bang Olufsen-linjer. Instrumentpaneler i bilar, båtar. Övergången från träleksaker till rymdlego. Atari 2600 vs NeXT. En junotvåa eller DX7 passar bredvid. Minimoogen hade sett ut som ett Wasa-skepp jämte en skyskrapa.

  18. #18
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha clickbait titel.. "Den bästa analoga synthen Roland gjort"
    Den är säkert riktigt bra! Men hade det skadat att ha ett par sliders eller rattar??

    Antar att folk helt plötsligt började älska att bläddra i menyer nån gång i mitten av 80-talet.
    Jag kör inte med click-bait titlar. Om jag skriver det så MENAR jag det. ;-)

  19. #19
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör inte med click-bait titlar. Om jag skriver det så MENAR jag det. ;-)
    Respekt.

  20. #20
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minimoogen hade sett ut som ett Wasa-skepp jämte en skyskrapa.
    Ha ha, ja!

  21. #21
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör inte med click-bait titlar. Om jag skriver det så MENAR jag det. ;-)
    Jag är verkligen ingen nostalgiker, men måste säga att du fått till ett par riktigt fina sound där i videon. Har en gammal MKS-50 som jag inte använt på åratal och blev sugen på att plocka fram den, det händer inte varje dag

  22. #22
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla förresten även på designen av TV-apparater från t ex 70-talets trägavlar och rattar till 80-talets fjärrkontroll, display, Bang Olufsen-linjer. Instrumentpaneler i bilar, båtar. Övergången från träleksaker till rymdlego. Atari 2600 vs NeXT. En junotvåa eller DX7 passar bredvid. Minimoogen hade sett ut som ett Wasa-skepp jämte en skyskrapa.
    Exakt så.

    Jag tror folk som inte var med på den tiden har svårt att ta in hur mega-ute gamla analoger som Minimoog var där under några år på 80-talet. Jag hade en Moog Sonic Six och den gick bokstavligt talat inte att ge bort. Jag försökte.

    Minns att vi satt ett par musiker och diskuterade och jag nämnde att jag satt på den gamla synthen och den var helt omöjlig att sälja. Min kusin, som var den enda i sällskapet som inte spelade, föreslog: Du kanske ska spara den, vem vet, den kanske blir värdefull igen i framtiden. Ett spontant gott skratt utbröt hos alla. Vi tyckte det var jätteroligt sagt.

  23. #23
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt så.

    Jag tror folk som inte var med på den tiden har svårt att ta in hur mega-ute gamla analoger som Minimoog var där under några år på 80-talet. Jag hade en Moog Sonic Six och den gick bokstavligt talat inte att ge bort. Jag försökte.

    Minns att vi satt ett par musiker och diskuterade och jag nämnde att jag satt på den gamla synthen och den var helt omöjlig att sälja. Min kusin, som var den enda i sällskapet som inte spelade, föreslog: Du kanske ska spara den, vem vet, den kanske blir värdefull igen i framtiden. Ett spontant gott skratt utbröt hos alla. Vi tyckte det var jätteroligt sagt.
    Jepp. Minns att när jag 1983-84 fick min DX7'a så lät min "gamla" MS20 så jäääääkla falskt o surt

  24. #24
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt så.

    Jag tror folk som inte var med på den tiden har svårt att ta in hur mega-ute gamla analoger som Minimoog var där under några år på 80-talet. Jag hade en Moog Sonic Six och den gick bokstavligt talat inte att ge bort. Jag försökte.

    Minns att vi satt ett par musiker och diskuterade och jag nämnde att jag satt på den gamla synthen och den var helt omöjlig att sälja. Min kusin, som var den enda i sällskapet som inte spelade, föreslog: Du kanske ska spara den, vem vet, den kanske blir värdefull igen i framtiden. Ett spontant gott skratt utbröt hos alla. Vi tyckte det var jätteroligt sagt.
    Jag betalade 500 kronor för en TR-909 och då var avtalet at jag fraktade bort den MS20 som ägaren tyckde skräpade ned hans rum. Jag tog den med hem. ;-) Detta var ca: '94.

  25. #25
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är verkligen ingen nostalgiker, men måste säga att du fått till ett par riktigt fina sound där i videon. Har en gammal MKS-50 som jag inte använt på åratal och blev sugen på att plocka fram den, det händer inte varje dag
    Jo tack! Jag har haft stort memoment på nedladding av den patch banken. ;-)

  26. #26
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag betalade 500 kronor för en TR-909 och då var avtalet at jag fraktade bort den MS20 som ägaren tyckde skräpade ned hans rum. Jag tog den med hem. ;-) Detta var ca: '94.
    Har du dom kvar?

  27. #27
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du dom kvar?
    Sålde TR-909 6 mnd senare för 3.500 och såg på mig själv som Gordon Gekko just då... ;-)

  28. #28
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad hette fabrikanten som dök upp och ned direkt? De hade stora annonser i Keyboard. Jag vill minnas att de hette något liknande KMT eller så. Annonstexterna talade om backning av artisteliten så vitt jag kan minnas 4040 år tillbaka i tiden. Aldrig sett dem hicka upp på internet. Peavey gjorde lite samma grej sedan med snabb skuggboxning och sedan borta från syntträsket.

  30. #30
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad hette fabrikanten som dök upp och ned direkt? De hade stora annonser i Keyboard. Jag vill minnas att de hette något liknande KMT eller så. Annonstexterna talade om backning av artisteliten så vitt jag kan minnas 4040 år tillbaka i tiden. Aldrig sett dem hicka upp på internet. Peavey gjorde lite samma grej sedan med snabb skuggboxning och sedan borta från syntträsket.
    Var det en sampler Peavey försökte med? har ett svagt minne av det.

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja samt DPM/2 DPM/3 och DPM/4 såvitt jag minns. Testat som hastigast på Estrad och fick noll procent GAS.

  32. #32
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    För mig är och förblir Juno 1/2, precis som Casio CZ101/1000, lite av en leksakssynth. Inte dålig, men det låter plastic fantastic.

  33. #33
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Jupiter 6 och Juno2/MKS50 är rolands bästa pollys, så är det

  34. #34
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bumpar upp denna dels pga Espens fantastiska video, men även för att jag skaffat en egen idag. Har alltid ignorerat Juno1/2 som lite instegsmaskiner med mjäkigt sound. Köpte en på vinst och förlust och jäklar vad ögonbrynen hamnade i nacken...

    I mina öron funkar denna bättre än Juno106 ljudmässigt. Ett trevligt sound som hittar plats i en mix. Rätt sjukt att man kan få dessa runt 3000:-
    Lika sjukt som att en JX8P ligger på 4-5000:-

    Ett av de stora plussen med juno 2 är formatet, gillar att den är så slimmad trots 5 oktaver!

    /Nöjd Steve
    Exakt! Denna passar på något sätt lättare in i mixen än många andra syntar. Har också ett eget unikt sound. En av mina keepers.
    Fick några ljud av steffensen en gång i tiden som fick mig att tappa hakan. Kan låta väldigt varmt och djupt med.

    Snygg gitarr demo av PF också. Introljudet (spelas faktiskt genom hela låten) till Erasure - Stay with me låter väldigt mycket som ett av de presets som finns med.

    @Helix finns många programmers och midi-kontrollers (t.ex. Novatation X-station) som kan kontrollera alla parametrar direkt.

  35. #35
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Erkänner att jag varit färgad av fördomar innan. Vet att du PF gärna lyft fram juno2 och nu förstår jag bättre
    Senast redigerat av Steve den 2021-02-05 klockan 22:54.

  36. #36
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    För technofans där ute kanske det kan vara kul att veta att Robert Hood’s Minimal Nation i princip helt är gjord med Alpha Juno, SH-101 och TR-909


    https://youtu.be/QtNr9BegNtA

  37. #37
    gronas
    gronas är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Å jag som tänkte sälja min mks-50... hmm... kanske skulle testa den igen!
    Men man skulle ju vilja ha en pg-300.
    Är det någon som har testat ipad-lösningen? Nån feeling?

  38. #38
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av gronas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Å jag som tänkte sälja min mks-50... hmm... kanske skulle testa den igen!
    Men man skulle ju vilja ha en pg-300.
    Är det någon som har testat ipad-lösningen? Nån feeling?
    https://www.synthcity.nl/us/dtronics-dt-rdx.html

  39. #39
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av gronas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Å jag som tänkte sälja min mks-50... hmm... kanske skulle testa den igen!
    Men man skulle ju vilja ha en pg-300.
    Är det någon som har testat ipad-lösningen? Nån feeling?
    Gå mycket hellre för Retroaktiv MPG-50. Ingen annan controller kommer nära den i features.

  40. #40
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gå mycket hellre för Retroaktiv MPG-50. Ingen annan controller kommer nära den i features.
    Jag gillar X-station. Det går att styra det mesta och precis som man vill. Vad är det för speciella features MPG-50 har? Det är ju fortfarande SYSEX över MIDI vi snackar om. I princip alla Rolands äldre syntar går att styra med en sån. Slipper ha massa olika prylar också.

  41. #41
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Dedikerad slider/ratt/knapp per funktion med tydlig märkning?

  42. #42
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av gunnar_loeb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar X-station. Det går att styra det mesta och precis som man vill. Vad är det för speciella features MPG-50 har? Det är ju fortfarande SYSEX över MIDI vi snackar om. I princip alla Rolands äldre syntar går att styra med en sån. Slipper ha massa olika prylar också.
    Jag har en X-station med. MPG-50 är ju gjord för Alpha/MKS och har ett par extra features som programmerbar assign etc. Du kan ju titta på min video av den här:

    https://youtu.be/OkljVIs10nI

  43. #43
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Superbra video!

  44. #44
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jupiter 6 och Juno2/MKS50 är rolands bästa pollys, så är det
    Benägen att hålla med...även om det lilla jag pillat med JD-XA får för mig att den platsar där också

  45. #45
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gå mycket hellre för Retroaktiv MPG-50. Ingen annan controller kommer nära den i features.
    Den är å andra sidan inte direkt billig (men så är inte heller pg-300). Enligt Rob själv så ska den kunna drivas på den 6-poliga din-kabeln och inte bara via väggvårtan (som tyvärr pg-300 måste dras med. Varför är det så btw?? pg-800 och pg-200 klarar sig finfint på krämen som instrumentet ger, men inte pg-300??).

    Kör själv ipg800 för J2 och för det syftet så fungerar det toppen. Når absolut inte upp till det taktila i en fysisk kontroller, men prismässigt så är det ju en no-brainer.

  46. #46
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hoover_sound

    Hoover-ljudet är väl på checklistan för "kan den låta som en Alpha"?

    ...och en anledning för att sakna rubricerad i Boutique-serien.

  47. #47
    gunnar_loeb
    gunnar_loeb är inte uppkopplad
    gunnar_loebs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en X-station med. MPG-50 är ju gjord för Alpha/MKS och har ett par extra features som programmerbar assign etc. Du kan ju titta på min video av den här:

    https://youtu.be/OkljVIs10nI
    Och jag fick iaf med tomma overlays som man kan fylla i vad som är vad, och vill man vara snitsig kan man skriva ut signa egna.
    Visst MPG-50 kanske har rätt antal steps i valrattar och sånt men IMO ingen viktig skillnad.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	novation-station-template-overlays_360_0766f2a885a8bbd7ad5a85187806cd7d.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	40,4 KB 
Id:	99610

  48. #48
    palsen
    palsen är inte uppkopplad

    Senior
    Alpha Juno-2 är en av två synthar jag också använder i nästan alla mina låtar. Samtidigt tycks ju alla anse att synthen är en av världens mest underskattade synthar. Den nämns i stort sett alltid i samband med listor och undersökningar i ämnet. Så pass ofta att den inte längre bör betraktas som underskattad.

  49. #49
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Är fräck o spamar tråden med att jag säljer guldkombon pg300 och mks50 här på forumet.

  50. #50
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är fräck o spamar tråden med att jag säljer guldkombon pg300 och mks50 här på forumet.
    Jag jag såg den och hoppade över hur mycket man kan få för controllern, och att det finns minst två bolag till som gör fysiska controllers, förutom app och datorlösningar. Sjukt brett intresse för gamla alpha

    Jag ska ärligt säga att jag faktiskt saknar bettet i min gamla alpha2, men nu pratar vi enkom eurotechno anno 97. Den var helt outstanding på att fylla i basar och harmonier med sina platta supersaw powerchord.

  51. #51
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag är väldigt uppenbarligen i minioritet här eftersom jag har svårt för ljudet i den, visst, en flexbel synt med tanke på den begränsade arkitekturen, så en värdig tronföljare i Juno-serien, men det är något över grundljudet som jag inte kan med. Den gör dock väldigt god tjänst hos mig som masterklaviatur, då den har det underbara Rolandklaviaturet som av någon anledning passar mig perfekt när det gäller anlsag och respons, och jag har inte lyckats hitta någon masterklav som matchar den på den punkten samtidigt som det är kompakt nog för att passa i min studio.

  52. #52
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bumpar upp denna dels pga Espens fantastiska video, men även för att jag skaffat en egen idag. Har alltid ignorerat Juno1/2 som lite instegsmaskiner med mjäkigt sound. Köpte en på vinst och förlust och jäklar vad ögonbrynen hamnade i nacken...

    I mina öron funkar denna bättre än Juno106 ljudmässigt. Ett trevligt sound som hittar plats i en mix. Rätt sjukt att man kan få dessa runt 3000:-
    Lika sjukt som att en JX8P ligger på 4-5000:-

    Ett av de stora plussen med juno 2 är formatet, gillar att den är så slimmad trots 5 oktaver!

    /Nöjd Steve
    Skulle det här vara nödvändigt? Nu är vi här igen...
    Redan i februari blir jag alltså sugen på en Juno 1/2 igen, det händer ta mig 17 varteviga år!

    Men jag håller med om menydyksproblemet men det finns ju en extremt trevlig programmer. Till och med en remake som ser fin ut:
    http://www.dtronics.nl/pages/dt300.html
    EDIT: Det finns även många andra bra programmers...ser jag nu.


  53. #53
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gunnar_loeb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och jag fick iaf med tomma overlays som man kan fylla i vad som är vad, och vill man vara snitsig kan man skriva ut signa egna.
    Visst MPG-50 kanske har rätt antal steps i valrattar och sånt men IMO ingen viktig skillnad.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	novation-station-template-overlays_360_0766f2a885a8bbd7ad5a85187806cd7d.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	40,4 KB 
Id:	99610
    Och det finns en klar poäng med controllers som är generella också om man har många grejer i rack, t.ex. en MKS-50 då i detta fall. Eftersom det gör att man kan styra allt från någon slags optimal centralmojäng. Gäller ännu mer fallet softsyntar.

    Med det sagt får jag erkänna att jag aldrig lyckats få till det konceptet... men i alla fall.

  54. #54
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag håller med om menydyksproblemet
    Väldigt grund dykning dock. Tycker det är helt ok med denna el. Moog Source el. ATC-1. Att dra på två parametrar samtidigt går ju dåligt däremot.

    Är PG300 laggig alltså som någon sa högre upp? Även nyproducerade controllers?

  55. #55
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt grund dykning dock. Tycker det är helt ok med denna el. Moog Source el. ATC-1. Att dra på två parametrar samtidigt går ju dåligt däremot.

    Är PG300 laggig alltså som någon sa högre upp? Även nyproducerade controllers?
    Finns inget lag i MPG-50 som jag har märkt.

  56. #56
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Å PG300 funkar utmärkt

  57. #57
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Hmm...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-02-10 kl. 21.25.18.png 
Visningar:	8 
Storlek:	931,6 KB 
Id:	99718

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	R-3615096-1337509976-9802.jpeg.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	13,8 KB 
Id:	99719

    Inte menat för att vara taskig, men jag associerade direkt på din Youtubevideos omslagsbild.
    Jag gillar både Walleboms låt och dina videor, samt troligen Juno1/2 om jag någonsin slår till.
    Dessutom brukade jag äta kebab efter att ha kollat syntar och skivor i storköpingsstäderna i Östergötland när jag var ung. Kan nog ha testat en Juno 1 då... Men det blev en DX7, såklart.

    Läge att göra cover på denna med Juno?

  58. #58
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sålde TR-909 6 mnd senare för 3.500 och såg på mig själv som Gordon Gekko just då... ;-)
    14 ggr värdet på ett år!
    Snacka om guldränta...
    Det hade nog Gordon Gecko varit mycket nöjd med.
    Han (och den uppenbara verkliga förlagan) kunde inte heller se decennier framåt i tiden utan cashade in i nuet.

  59. #59
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-02-10 kl. 21.25.18.png 
Visningar:	8 
Storlek:	931,6 KB 
Id:	99718

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	R-3615096-1337509976-9802.jpeg.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	13,8 KB 
Id:	99719

    Inte menat för att vara taskig, men jag associerade direkt på din Youtubevideos omslagsbild.
    Jag gillar både Walleboms låt och dina videor, samt troligen Juno1/2 om jag någonsin slår till.
    Dessutom brukade jag äta kebab efter att ha kollat syntar och skivor i storköpingsstäderna i Östergötland när jag var ung. Kan nog ha testat en Juno 1 då... Men det blev en DX7, såklart.

    Läge att göra cover på denna med Juno?
    HAHA! Inga planer om det, men gillar omslaget! :P

  60. #60
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HAHA! Inga planer om det, men gillar omslaget! :P
    Då får väl jag göra det...

Liknande ämnen

  1. Roland Alpha Juno
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-12-02, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •