Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 169 av 169

Ämne: Roligaste synthen att programmera?

  1. #121
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag har mörkt att för mig är det analogue solutionssyntarna. Instant gratification. Speciellt ihop m sequenser på filter / resonans.

  2. #122
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    en analogsynt jag älskar att göra ljud på är Nanozwerg Pro.. tycker inte de Behringersyntar jag har är alls lika roliga (model D, Pro-1). TD-3 är iofs skoj men lite väl förutsägbar

  3. #123
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av merics Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Evolver desktop.
    Verkligen? Är det inte för få rattar?

    Jag skulle säga Evolver Key! Enda synten jag ångrar att jag sålde.

  4. #124
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av spanky Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är dålig på att spara patchar men den jag sparat flest på är helt klart OB-6.
    Nu, knappt två år efteråt, har OB-6 blivit omsprungen av Moog One.

  5. #125
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Roland - MC202. Är den jag spelar in mest ifrån. Varje gång man startar upp den blir det ett nytt äventyr som väntar.

  6. #126
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja verkligen sällan den tittar fram. Här på 99 under säljes verkar det vara väldigt få som sålts under åren.
    Folk som har en tenderar att fortsätta ha den...

  7. #127
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ffrostengren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det enda jag kan sakna är en enkel effektdel.
    Finns som add-on för den lediga effektmodul-slot:en till höger:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8662.JPG 
Visningar:	33 
Storlek:	2,11 MB 
Id:	98896


  8. #128
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland Juno-60.

    Snabbt, enkelt och får många olika slags ljudbilder utan en massa hokus pokus.
    +1 på den.

    Ljudkänslan i Juno60 är fantastisk och cv-filter in är som lök på laxen.

  9. #129
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som att tapetsera hallväggen genom brevinkastet.
    Poäng för årets i särklass roligaste liknelse Garvade så jag satte kaffet i vrångstrupen!!

  10. #130
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Spectrasonics Omnisphere är kul. Inte det bästa gränssnittet här och där men fan den verkar kunna allt jag vill.

  11. #131
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    just nu är det Hydran och Nord Stage 3 som får nya presets: Rockorglar på NL3, och emulering av JX-3P på Hydran

  12. #132
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Nuvarande favorit: PreenFM2, dock med editor på PC. Har gjort 500 ljud på den sedan jag fick den i början av förra året. Gjorde 200 ljud nyligen och nu ska jag kategorisera om allt så att liknande ljud ligger i rad i alla banker. Kommer ju ta några dagar, puh...

    Otroligt imponerad av denna synt vad gäller omfång, snabbjobbad editor är det också.. Har euro-varianten av synten så CV3 och 4 ges alltid intressanta moduleringsmöjligheter. Decay för "Modulator" är kul att CV-styra liksom "indexes", 24 grejer kan man modulera samtidigt via CV eller via interna LFO's eller Envelopes.

  13. #133
    frontier
    frontier är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Yamaha Reface CS. Snabbjobbad nog att jag inte saknar patchminne, men hittar nästan alltid något nytt. Enda hårdvarusynten jag har kvar nuförtiden.

  14. #134
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av frontier Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yamaha Reface CS. Snabbjobbad nog att jag inte saknar patchminne, men hittar nästan alltid något nytt. Enda hårdvarusynten jag har kvar nuförtiden.
    Det är en av de sista jag skulle låta åka ut också Otroligt kul liten pryl.

  15. #135
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior
    Juno 106 och Juno 60. Så enkla och intuitiva!

  16. #136
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Borde inte trådtiteln vara "Roligaste synten att skapa ljud med"?

    Vete katten hur mycket 'programmering' det egentligen är när vi talar om PolySix eller Juno 60.
    Missförstå mig inte, det är underbara syntar och jag har haft båda. Och det går att skapa härliga ljud med dem.
    Men för att programmera bör det väl finnas en viss sorts komplexitet i synten.

    Jag har väldigt svårt att hitta en favorit. Ingen som direkt hoppar ut och tar förstaplatsen, liksom.
    Men några syntar hamnar ju i den främre raden: Hydrasynth, JD-800, Matriarch, Peak och Pigments är några.

  17. #137
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Måste flika in igen - hydrasynth. Det interfacet borde verkligen kopieras av andra. Så snabb mod-matrix. Och då skulle det faktiskt fortfarande gå att göra den ännu smidigare i vissa avseenden. Som jag läste någonstans - ”vissa ba - blä, en vst i en burk, jag ba - woaw en vst i en burk”

  18. #138
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde inte trådtiteln vara "Roligaste synten att skapa ljud med"?

    Vete katten hur mycket 'programmering' det egentligen är när vi talar om PolySix eller Juno 60.
    Missförstå mig inte, det är underbara syntar och jag har haft båda. Och det går att skapa härliga ljud med dem.
    Men för att programmera bör det väl finnas en viss sorts komplexitet i synten.

    Jag har väldigt svårt att hitta en favorit. Ingen som direkt hoppar ut och tar förstaplatsen, liksom.
    Men några syntar hamnar ju i den främre raden: Hydrasynth, JD-800, Matriarch, Peak och Pigments är några.
    Är det "programmering" så blir ju typ ENDA valet ngn Kurzweil VASTsynt... Det r det närmaste "programmering" jag kommit i kontakt med syntwise

  19. #139
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde inte trådtiteln vara "Roligaste synten att skapa ljud med"?

    Vete katten hur mycket 'programmering' det egentligen är när vi talar om PolySix eller Juno 60.
    Missförstå mig inte, det är underbara syntar och jag har haft båda. Och det går att skapa härliga ljud med dem.
    Men för att programmera bör det väl finnas en viss sorts komplexitet i synten.

    Jag har väldigt svårt att hitta en favorit. Ingen som direkt hoppar ut och tar förstaplatsen, liksom.
    Men några syntar hamnar ju i den främre raden: Hydrasynth, JD-800, Matriarch, Peak och Pigments är några.
    Som vurt sa:

    "Man programmerar självklart en synth när man skapar ljud/banker, det finns inget bättre ord för det. Programmeringen är visserligen förenklad genom att man redan har ett färdigt program i synten som skyfflar färdigskriven kod. "



    PROGRAMMABLE

    Senast redigerat av readyletsgo den 2021-02-01 klockan 10:20.

  20. #140
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Ja det heter programmera, get over it :P

    Man kan programmera sin fjärrkontroll också, ifall man har en programmerbar.

  21. #141
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det heter programmera, get over it :P.
    Nope.

    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man programmerar självklart en synth när man skapar ljud/banker, det finns inget bättre ord för det.
    Klart det gör! Patcha, skapa, forma, designa...

    Exakt vad är det man "programmerar" när man rattar in ett ljud på sin Juno 6?

    Jag kan förstå att man kan använda det när man skapar ljud på mer komplexa syntar med en stor matrix där man måste routa saker till höger och vänster. Hydrasynthen kändes som man satt och programmerade. Emellanåt.

    I min värld är det i SuperCollider och dess gelikar som man ägnar sig åt programmering när man skapar ljud.

    Vad man kan göra med en fjärrkontroll är rätt irrelevant i sammanhanget.

    Oavsett detta - sorry för min OT-rant. Den slutar här.

  22. #142
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Jo, och som även tydligt stått på flertalet syntar, fjärrkontroller och säkerligen en hel del andra elektroniska saker jag ägt. Fjärren är såklart ett utmärkt exempel i sammanhanget då man använder ordet "programmera" på precis samma sätt.

    Låt oss citera wikipedia "Programmering handlar om att instruera en maskin eller del av en maskin, till exempel en mikrodator, dator, robot eller NC-maskin att utföra ett visst arbete"


    Det är exakt det man gör med en synt när man programmerar den, man instruerar den att göra som man vill genom att ge den instruktioner.

    Ni verkar ha hängt upp er på koda :P vilket är ett utmärkt ord om man menar att man programmerar in något med just kod.
    Senast redigerat av vurt den 2021-02-01 klockan 13:30.

  23. #143
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Gött. 99an i ett nötskal. Alla förklarar för alla

  24. #144
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, och som även tydligt stått på flertalet syntar, fjärrkontroller och säkerligen en hel del andra elektroniska saker jag ägt. Fjärren är såklart ett utmärkt exempel i sammanhanget då man använder ordet "programmera" på precis samma sätt.

    Låt oss citera wikipedia "Programmering handlar om att instruera en maskin eller del av en maskin, till exempel en mikrodator, dator, robot eller NC-maskin att utföra ett visst arbete"


    Det är exakt det man gör med en synt när man programmerar den, man instruerar den att göra som man vill genom att ge den instruktioner.

    Ni verkar ha hängt upp er på koda :P vilket är ett utmärkt ord om man menar att man programmerar in något med just kod.
    Ja, men sätta på en diskmaskin är väl också tt instruera en maskin (för övrigt mycket välljudande sorts maskin)

  25. #145
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, men sätta på en diskmaskin är väl också tt instruera en maskin (för övrigt mycket välljudande sorts maskin)
    Ja ifall man ställer in ett speciellt program på den så programmerar man den att göra en viss sak. Samma med te.x en NC-maskin som man ställer in ett visst program på. Sen ifall man rent vardagligt använder det för diskmaskinen är väl kanske tveksamt, är ju ingen komplex sak som man ägnar nån större tid åt, så man säger väl bara att man sätter på den.

    Diskmaskiner kan vara välljudande kanske inte jätterolig att programmera dock?

  26. #146
    Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior
    Det har sagts förr, men tål att sägas igen: JD-800. I skuggan av det kopiösa tokrantandet om programmering vill jag nog säga att JD:n är den enda synth jag har där det verkligen känns som att jag skulpterar ljuden. Kranar nästan alltid fram något överjordiskt vackert trots dess många brister och begränsningar i möjligheter (för låg upplösning/få steg i parameterförändringar, avsaknaden av ringmodulation, oscillatorsynk, FM osv).

    Ett lättmanövrerat rymdskepp helt enkelt.

  27. #147
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja ifall man ställer in ett speciellt program på den så programmerar man den att göra en viss sak. Samma med te.x en NC-maskin som man ställer in ett visst program på. Sen ifall man rent vardagligt använder det för diskmaskinen är väl kanske tveksamt, är ju ingen komplex sak som man ägnar nån större tid åt, så man säger väl bara att man sätter på den.

    Diskmaskiner kan vara välljudande kanske inte jätterolig att programmera dock?
    bara påpekar att din definition inte hjälpte :-) Jag tycker att ma kan säga programmera i vardagligt tal alltså. Och svaret på frågan är Nord Modular G2.

  28. #148
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja ifall man ställer in ett speciellt program på den så programmerar man den att göra en viss sak. Samma med te.x en NC-maskin som man ställer in ett visst program på. Sen ifall man rent vardagligt använder det för diskmaskinen är väl kanske tveksamt, är ju ingen komplex sak som man ägnar nån större tid åt, så man säger väl bara att man sätter på den.

    Diskmaskiner kan vara välljudande kanske inte jätterolig att programmera dock?
    Nja, eftersom diskmaskinen har färdiga program som du väljer så kan du likställa det med att välja en färdig patch på Juno:n. Har man programmerat den då? Kanske det även om du då skickar en väldig massa instruktioner inom en kort tidsrymd .

  29. #149
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    TX-81Z *duckar*

    Skämt åsido. Utöver en funktion/en-ratt/knapp-syntarna så de maskiner som alltid ger mig mest glädje att programmera är de små och enkla apparaterna... i dagsläget så har jag enormt skoj med min nya microfreak. Den går att göra kul ljud med nästan omgående och så är matrisen väldigt enkelt och snabb att djupdyka om man så önskar. Sen skadar det inte att tangentbordet är sjukt kul att spela på när man väl har ett sound klart.

    En liten kuriosa är att jag trodde jag skulle gilla min Hydrasynth modul, men blir inte riktigt kompis med den. Lite för invecklad och för många möjligheter gör att jag skippar den och ger mig på andra apparater istället.

  30. #150
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Idag är det denna
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	29AF09AE-F615-4757-A0B9-25DB7FE16B67.jpeg 
Visningar:	36 
Storlek:	3,98 MB 
Id:	99453

  31. #151
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Padre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har sagts förr, men tål att sägas igen: JD-800. I skuggan av det kopiösa tokrantandet om programmering vill jag nog säga att JD:n är den enda synth jag har där det verkligen känns som att jag skulpterar ljuden.

    Ett lättmanövrerat rymdskepp helt enkelt.
    Hear, hear!

  32. #152
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... i dagsläget så har jag enormt skoj med min nya microfreak. Den går att göra kul ljud med nästan omgående och så är matrisen väldigt enkelt och snabb att djupdyka om man så önskar. Sen skadar det inte att tangentbordet är sjukt kul att spela på när man väl har ett sound klart.
    Kul att du gillar den!

  33. #153
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Det är just nu min Korg wavestate. Jag kan komma på mig själv att ha suttit i timmar och programmerat allt från multirytmiska hihat/kick/snare patterns, komplexa stråkar eller space-pads som utvecklas och växer under flera minuter. Det finns en klinisk tydlighet i denna synth som är för mig oerhört tilltalande. Djup som Mimers brunn men förbaskat kul.

  34. #154
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är just nu min Korg wavestate. Jag kan komma på mig själv att ha suttit i timmar och programmerat allt från multirytmiska hihat/kick/snare patterns, komplexa stråkar eller space-pads som utvecklas och växer under flera minuter. Det finns en klinisk tydlighet i denna synth som är för mig oerhört tilltalande. Djup som Mimers brunn men förbaskat kul.
    <3 Så avis!!

  35. #155
    Juno
    Juno är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    La massor av timmar förr. Har till och med programmerat ljud på D110.. Nu vill jag mest spela när man har tid mellan jobb och familj så jag slår ett slag för Wavestate'n. Den har en slumpknapp.. Efter några försök hittar man alltid något ljud som är värt att spara. ; ) Mer sånt!
    Ok, DM12 är rätt kul att ratta på (och låter alltid bra).

  36. #156
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Juno Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    La massor av timmar förr. Har till och med programmerat ljud på D110.. Nu vill jag mest spela när man har tid mellan jobb och familj så jag slår ett slag för Wavestate'n. Den har en slumpknapp.. Efter några försök hittar man alltid något ljud som är värt att spara. ; ) Mer sånt!
    Ok, DM12 är rätt kul att ratta på (och låter alltid bra).
    Samma sak på opsix för övrigt. Rätt kul att programmera den också. Jag gillar skarpt de där nya Korg-maskinerna, har faktiskt lagt en pre-order på en modwave hos Andreassons tidigare idag.

  37. #157
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Moog Matriarch ligger rätt högt också, men rätt svårrattad.

  38. #158
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Många har säkert sagt det, men få synthar är så enkla att få dit man vill som Juno-106. En barnlek att manuellt gå från svepande stråkljud till aggressiv monofonisk attackbas.

  39. #159
    Ku Lus
    Ku Lus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är just nu min Korg wavestate. Jag kan komma på mig själv att ha suttit i timmar och programmerat allt från multirytmiska hihat/kick/snare patterns, komplexa stråkar eller space-pads som utvecklas och växer under flera minuter. Det finns en klinisk tydlighet i denna synth som är för mig oerhört tilltalande. Djup som Mimers brunn men förbaskat kul.
    Är nyfiken på om din upplevelse av Wavestaten består så här en tid efteråt? Har sett några videos och verkar vara en hel del menydyksnde 😀

  40. #160
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ger ett tvärtom-svar. UNO Synth (IK Multimedia) är riktigt bra och prisvärd analogsynt men inget flow alls i programmeringen. Den har endast 4 rattar, och man växlar mode med osköna membran-knappar. Men med en extern midikontroller med fler rattar blir den användbar.

  41. #161
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    I samlingen är det Jupiter-8an, speciellt med extra LFO från Engine.

  42. #162
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    5U modular synth. Stora rattar, tydliga funktioner. Det är tydligt att förstå vad som gör vad. Inte en enda menydykning så långt ögat når. Inga microprocesserorer (kanske iof med tidigare definitioner gör man inte alls programerar sin modular hehe?).

    Är enda maskinen jag har som jag faktiskt tycker det är kul att ratta ljud på numer.

    Är lite imponerad av er som lägger timmar på att skapa ljudbanker nuförtiden när du annars köper ett 1000 presetsbibliotek från någon professionell ljudmakare under 100:- Någon som klagar på ljudkvaliten på Omnisphere?

    Får nog nästan erkänna jag slutat ratta ljud helt (dvs från scratch då). Enda jag suktar över är börja ratta PPG ljudande wavesequences på Waldorf Q (efter att hört Erik Gs eminenta Waldorf XT patcher).

  43. #163
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Av de jag provat så tycker jag den roligaste och mest visuellt stimulerande är String engine i Teenage Engineering OP-1, och för övrigt alla andra engines med för den delen. Men just denna med sin vad jag gissar är någon slags Karplus Strong/FM motor? Sticker ut. Den låter väldigt unikt med. Det blir någon skum WTF-faktor när man demade den första gången, hur något så litet och till synes obetydligt, nästan leksaksliknande kunde låta så lyxigt/stort. Den låter lite som Nord Lead 3 i vissa avseenden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8603546_800.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	59,6 KB 
Id:	104724

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7919bbf67a72ab80a8edccf4e41a5401--teenage-engineering-equipment.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	16,1 KB 
Id:	104725

    Är så snyggt hur grafiken rör sig i ett nästan isometriskt 3D-perspektiv. Tycker det är en lite outnyttjad potential att inte fler mjuk och hårdvarusynthar med, anammar liknande visuella lösningar i sina gränssnitt. Det finns ju några, men tycker de inte riktigt nått lika långt som denna synthen i jämförelse. Waldorf Quantums display är också eye candy deluxe, och den tycker jag också var riktigt rolig att leka med. Tycker man ser mer sånna här visuella lösningar i modulärvärlden. Så antar att det är lite av en kostnads/utecklingsfråga. Det måste nog till ett eget dedikerat team som skapar den typen av GUI. Om det inte är en färdig lösning som köps in dvs. Men i fallet med Teenage Engineering så känns ju inte det direkt som approachen de kört. I övrigt känns grafiken i OP-1 inspirerad av Vectrex?

    En annan rolig synth/trummaskin "trumsynth" mini-groovebox eller vad man ska kalla den är Elektron Model: Cycles. Så himla rolig och inbjudande design, älskar hur de flesta parametrar/knobs under ytan har flera olika parametrar kopplade till en knob. Så att det sker ganska komplexa förändringar i ljudet med korta "färdvägar". Det är smart design, och dessutom har den i mitt tycke i princip bara sweet-spots. De har verkligen tänkt till och finjusterat så att alla parametrar harmoniserar vackert ihop. Det närmaste jag kan komma på i lika lyckad design är nog TR-808 och TR-909. Som båda också enbart har sweet-spots.

    På tal om Roland, sweet-spots och roliga synthar att programmera, så tickade Jupiter-8 i alla de boxarna för mig. Färgglad inbjudande och lyxig design, en speciell känsla i reglagen och allt kändes bara extremt direkt. Som att man blev sammankopplad med instrumentet och tid och rum upphörde för en stund. Mycket spelglädje i den, och tydlig layout. Fräsiga och bubbliga filter, som kan skulpteras efter tycke och smak. Önskar bara jag haft möjligheten att testa den genom någon av Eventide's high-end effektburkar.

    Första gången jag körde en Virus TI Polar så var det också den där spelglädjen och hade extremt kul när jag programmerade den. En kameleont som kan efterlikna som det mesta av det klassiska inom analogt och VA. Något väldigt cinematiskt, stort och lyxigt över dess ljud. Detta mycket pga av den smarta multi-mode filterdesignen. Som kan konfigureras i nästan oändliga kombinationer. Samt att dess inbyggda effekter håller extremt hög kvalité.
    Senast redigerat av Anubis den 2022-01-10 klockan 03:35.

  44. #164
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Jag lägger betoningen på "Roligaste", och har såklart en uppfattning.

    Roligt är såklart mitt Eurorack. Visst, det är inte en namngiven synt, men det är det ställe där jag mycket enkelt kan hamna i något slags hypnotiskt patch-mode där tiden stannar och jag har en mycket besynnerlig dialog med moduler och sladdar. Nästan alltid börjar jag helt blankt och ibland med en vag uppfattning var jag vill ha. Och visst resulterar det emellanåt i fantastiska patchar som blir en komponent i en av mina låtar. Men just vid racket så är det resan som är det bästa.

    Magi.

    En synt som ger mig stor tillfredställelse och är rolig att ratta (förlåt, programmera) är JD-800. Den är - precis som Hydrasynthen - snål med sina sweetspots. Men när jag jobbar med ett ljud känns det verkligen som jag skulpterar fram det (som någon annan skrev här). Känslan är så direkt och omedelbar att det är en ren glädje att sätta sig vid den, och jag gör det med lite andakt.

    Mer magi.

    På mjukvarusidan finns det många syntar som är bra och roliga att jobba med, men det är en som jag har haft sedan version 1.0 och nog inte skulle klara mig utan, och det är Onmisphere. Grejen med den synten är att man måste sluta se den som en glorifierad rompler och börja designa (ojsan, programmera) sina egna ljud från scratch. Flexibilitet och ett enormt bibliotek av samples, allt är modulerbart och automatiserbart. När jag har en mer specifik idé är det ofta till Omnisphere jag vänder mig. Och speciellt nu med Sonic Expansions.

    Mega-magi.

    Fast om man utökar scopet på OP:s fråga till att vara: "Roligaste instrumentet?" blir svaret enkelt och självklart; min studio! När alla komponenter - eurorack, syntar, ljudkort, controllers, midi, daw - när alla de delarna samverkar och bidrar till att förverkliga mina idéer...då är det fanimej roligt! Och kärlek!

  45. #165
    skummelkatt
    skummelkatt är inte uppkopplad
    skummelkatts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tycker att modulärt är roligast att göra ljud med. Men om jag nu tvunget ska välja en synth så blir det nog Roland SH-101. Den låter bra hur man än skruvar. Fast det är väl lite så med samtliga av Rolands gamla maskiner.

  46. #166
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får nog nästan erkänna jag slutat ratta ljud helt (dvs från scratch då). Enda jag suktar över är börja ratta PPG ljudande wavesequences på Waldorf Q (efter att hört Erik Gs eminenta Waldorf XT patcher).
    Kul att du nämner Waldorf Q, för jag har sett tråden ett antal gånger och tänkt att just den synten har en självklar plats här. Lärde mig ratta fram pads på den för några år sedan och den är förbannat kul och lättarbetad. Somliga verkar inte gilla matriserna, men det förstår jag ärligt talat inte alls. De är ju helt logiska och gör det bara roligare.

    Iridium är också kul att programmera. Det jag faller mest för Waldorf-syntarna är nog att man kan göra helt sjuka ljud relativt enkelt, ljud som man på något vis nästan alltid associerar med rymd och/eller industri.

  47. #167
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Min favorit senaste 2 åren har varit PreenFM2, gjort 5 banker (x128), otroligt rolig att programmera (via officiell editor på PC).

  48. #168
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Roligaste kanske jag inte ska säga, men funnit det rätt kul att programmera SFZ för till exempel Sfizz. Att programmera genom en texteditor iställt för knobba är en ganska intressant metod. Det jag funnit roligt/intressant är att jobba med wavetabels, samt oscillatorer och inte som rompler som man förknippar med SFZ.
    Sfizz suger i sig sfz filen så fort man sparar den i texteditorn, vilket är ganska viktigt för arbetsflödet, och skulle naturligtvis kunna vara ett steg kortare.

    Bland mer konventionella syntar, så är favvosarna för mig nu: Prophet12, Hydrasynth och DX7.

  49. #169
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Roland D-70 är en nybliven bekantskap som verkligen har överraskat!


    https://youtu.be/MxnuIV1ni2c

    Just nu har jag dock väldigt kul med Jupiter X som ger mig konstanta jawdrops

Liknande ämnen

  1. Billig trummaskin som går att programmera på?
    Av Desecrated i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2013-10-29, 08:58
  2. Roligaste synthen ni har jobbat med ???
    Av Desecrated i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 72
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 22:46
  3. Lättaste synthen att programmera?
    Av Desecrated i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 03:45
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 10:32
  5. Sista synthen att sälja??
    Av TiLion i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 17:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •