Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 169

Ämne: Roligaste synthen att programmera?

  1. #61
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Subtractor, PX7, hårdvarusyntar är roliga på ett annat sätt, mycket mer huvudbry och tandagnisslan. Men jag har upptäckt mycket kul i SY77 i och för sig, men roligt är väl inte det rätta ordet, mer tantrasex över det hela med mycket långsam process till att slutligen ofta känna sig som en nöjd skruvare. Rolig... ja, då är det mer Pro One. Eftersom 99musik ständigt pratar hårdvara.

  2. #62
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Nord Modular

  3. #63
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Schmidt eller Matrix 12. Relativ komplexa synthar., timmarna rinner iväg.

  4. #64
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Verkar som om Clavia vinner 99musik-gunsten.

    Även jag gillar verkligen Nordlead och Nordmodular (bör man särskriva?)

    Jag köpte båda när de släpptes. När Nordlead/Nord Lead kom var jag ung och hade ett par syntar i arsenalen (Juno-1, SH-1000, TG-33, SPV-355, MS-20 etc) och med NL förstod jag syntes på riktigt. Lärde mig hur allt hänger ihop. Med NM lärde jag mig hur modularsyntar funkar.
    Båda apparaterna älskar jag än idag, men tyvärr har jag ingen Lead. Fem Modular dock.

    Vet inte vilken som är min favorit. MS-20 kanske. Det som ständigt får mig att fånle så fort jag lägger in den i en mix är TB-303.

  5. #65
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag tolkar första posten som om det gäller synthar med minnesplatser så man kan spara ljuden.

  6. #66
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tolkar första posten som om det gäller synthar med minnesplatser så man kan spara ljuden.
    Då gjorde jag fel. Förlåt.

  7. #67

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då gjorde jag fel. Förlåt.
    Huh...

  8. #68
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Huh...
    Jag gjorde bort mig rejält.

  9. #69
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Cringe!

  10. #70
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag programmerar aldrig ljudbanker. Har försökt några gånger, men jag skapar alltid ljud i samband med att jag gör en låt och ska ha ljud som passar in där. Visst blir det liknande ljud i många låtar, men ändå är de gjorda för just den låten.

    Sedan har vi modularen, men det är ett kapitel för sig.
    Lite samma här. Skruvar ett ljud till en låt. Ibland plockar jag ljudet igen, men då skruvar jag lite till för att det ska passa i den låten.

  11. #71

    Veteran
    Hårdvara så är nog Akai S3200 den jag gjort flest patchar till, tätt följd av Ensoniq ESQ1. Båda roliga att ratta tycker jag,

  12. #72
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    +1 på ESQ1. När man väl lärt sig flödet går det väldigt fort att knappa fram ljud.

  13. #73
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gjorde bort mig rejält.
    Nähä

    Men TB-303 är grym just för att minnena sparar sequencer och inte ljud.... den är ju skitrolig att programmera... och mer dynamisk programmering med ljudvid

  14. #74
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av lasselu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yamaha CS-15...allting är basic...
    Trist att spara patcher på bara.

  15. #75
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Håller helt klart med om Nord modular som nämnts här, men sett till synthar du inte behöver datorn till så skulle jag nog först sagt Miniloguen för att den är så direkt, och "enkel". Idag skulle jag nog svara som någon var inne på tidigare också, Deep Mind 12 (desktop i mitt fall). Visst att den har menyer, men de är bara ett eller två knapptryck bort, väldigt genomtänkt layout. Det går snabbt att göra komplexa grejor av det initialt ganska enkla.

    För några år sedan hade jag nog svarat Nord lead som också har ett väldigt snabbt och enkeljobbat interface, men kan ändå tycka att layouten borde varit något annorlunda med LFOerna till höger.

  16. #76
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Nord Rack 2 var skoj och snabb att ratta, Monologue är ju skitgrym och allt låter bra.

  17. #77
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cringe!
    popcorn.gif

  18. #78
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    popcorn.gif
    Vill förtydliga att inget var cringe på riktigt! Förutom min egen persona.

  19. #79
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trist att spara patcher på bara.
    Inte då, det fanns en sida i manualen du kunde kopiera och rita in alla inställningar på...
    Jag hade en hel pärm full...

  20. #80
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av lasselu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte då, det fanns en sida i manualen du kunde kopiera och rita in alla inställningar på...
    Jag hade en hel pärm full...
    Jag kör med foto, funkar det också.

  21. #81
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jo, spara går väl an då, inte fullt lika snabbt att återkalla dem sen bara ...

  22. #82
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Prophet 6

  23. #83
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, spara går väl an då, inte fullt lika snabbt att återkalla dem sen bara ...
    Scanner + hemmakodat bildtolkningsprogram + robotarm?

  24. #84
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tolkar första posten som om det gäller synthar med minnesplatser så man kan spara ljuden.
    Jag med! Annars röstar jag på Yamaha CS-5. Omöjlig att få att låta dåligt.

  25. #85
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Yes. Annars är ju svaret "eurorack" (lite fusk eftersom det inte är en specific synth..) eller typ de flesta analogsyntar som har alla kontroller framme - superenkelt och kul... Men inte alla dessa har programplatser så då får du böka med att programmera om dom varje gång du vill få fram den där superpatchen du gjorde, vilket inte är lika kul. Det bästa av två världar är något som typ Prophet 5 som är helt hands-on + har programplatser (dom gjorde man förvisso slut på rätt snabbt).


    En annan intressant frågeställning är kanske, vilken BRA synth MEN med dålig/jobbig programmering blir en lättprogramerad supersynth via mjukvarueditor?

    Kan tänka mig att det finns några sådana, och som helt gått förbi en.. nån liten tredjepartstillverkare som tycker programmeringen var blä och gör en jättebra editor som tar synthen till en helt ny nivå.
    Senast redigerat av vurt den 2019-02-22 klockan 10:56.

  26. #86
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan intressant frågeställning är kanske, vilken BRA synth MEN med dålig/jobbig programmering blir en lättprogramerad supersynth via mjukvarueditor?
    Den tävlingen vinner Cheetah MS6 lätt... Världens bökigaste 1U-synt imo, men med controller/editor till blir det en JX3P-dödare av den.

  27. #87
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den tävlingen vinner Cheetah MS6 lätt... Världens bökigaste 1U-synt imo, men med controller/editor till blir det en JX3P-dödare av den.
    Coolt. Ser att någon även gjort en ny firmware till den som expanderar både MIDI och något med ljudet. Har för mig man gjort något liknande med Oberheim Matrix 1000..

  28. #88
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har för mig man gjort något liknande med Oberheim Matrix 1000..
    Ja, M1000 är ju iofs även den på delad förstaplats... Med editor är den ju skitbra, utan är det en presetmaskin...

  29. #89
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    MT-32 är rätt svår att editera för hand utan dator

  30. #90
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Tycker att Odyssey är riktigt trevlig och intressant att ratta fram ljud på. Annars så har alla syntar sina egenheter som man gillar i ena stunden och avskyr i andra stunden. Waldorf Q, microQ och Blofeld kan vara riktigt trevlig att ratta på. I nästa stund kan man direkt ogilla dom. Det samma gäller ESQ1an också.
    Senast redigerat av NON den 2019-02-23 klockan 13:51.

  31. #91
    metamorfos
    metamorfos är inte uppkopplad
    metamorfoss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jomox Sunsyn är otroligt lättrattad samtidigt som det händer mycket av olika slag vilket man vill spara direkt. Tycker också att V-synt är rolig att ratta fram ljud på. Finns mängder av olika filter och andra parametrar som gör resultaten väldigt olika där också - vilket gör att save används ofta.

  32. #92
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Nord Modular G2

  33. #93
    Vert
    Vert är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Korg Mono/Poly, synthen som är 100% sweetspots

    Jag borde väl säga Alesis Micron eftersom jag är helt kär i den ljudmotorn, men då vill man ju ha en programmermjukvara ändå och så fort en synth har FM så slutar det med att jag slösar timmar åt att försöka förstå hur något så in i bomben anti-musikaliskt är en feature i en synth (hej dannes!)
    Plus ett på mono/poly
    Arpeggiogrejen är suverän tycker jag
    Moog DFAM tillsammans med korg sq1 oxå mycket kul

  34. #94
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Har inte så många syntar just nu som kan spara patchar, men jag har en som vinner lätt: Nord Lead 3 med sina led-ringar runt rattarna så att man alltid ser vare ratts värde. Den enda synt jag ägt som jag begripit mig på hur man rattar FM-ljud på dessutom. Och morph-funktionen lägger lite lax på mackan också.

    Slänger även in Juno-106 också då den sin enkelhet till trotts ändå är über rolig att ratta och spara ljud på.

  35. #95
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Roland Jupiter 6 och D-50, har jag designat ljud på intensivt när jag ägde dem. Jupiters alla rattar på panelen var optimalt då. D-50 skaffade jag en editor till, och gjorde väldigt komplexa modulationer på. Som nybliven ägare av en D-05, försöker jag nu konvertera mina gamla banker lagrade i Akai Mpc 1000 seq-format, till något som min dator kan läsa.
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-03-10 klockan 14:53. Anledning: rättelse av text

  36. #96
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Helt klart någon FM synt. Förmodligen Digitone, iaf just nu

  37. #97
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Den jag har vid sidan av soffan (just nu teenage engineering op1 och alesis ion). Jag brukar byta maskiner i lägenheten typ varannan månad, och när de kommer tillbaka till studion är de fyllda med ett femtiotal nya program/ljud. Men primärt föredrar jag att fördjupa mig i en maskin i taget - och den känns naturligt som min favorit just då.

  38. #98
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Jupiter 6 fyllde jag helt med egna ljud (48 st), utom ett - en jamande katt som var så charmig att jag inte kunde skriva över den Börjar nog närma mig de siffrorna på Nord Lead A1 också - har haft himla roligt med alla synkade LFO/arp/delay:er i fyra lager, och det låter typ alltid bra oavsett hur man skruvar.

    (Disclaimer: Jag jobbar numera på Clavia...)

  39. #99
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Har endast programmerat D-50 så det får väl bli den oavsett om folk tycker man är en idiot som gör det utan programmer eller editor.

  40. #100
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skrotis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har endast programmerat D-50 så det får väl bli den oavsett om folk tycker man är en idiot som gör det utan programmer eller editor.
    Man brukar kunna få upp ett jävla flyt efter ett tag, oavsett hur djupa menyerna är på synten..

  41. #101
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man brukar kunna få upp ett jävla flyt efter ett tag, oavsett hur djupa menyerna är på synten..
    Ja, det tycker jag nog. Beror säkert en hel del på vad man är van vid. När min D-50 var inlämnad på service(?) fick jag låna en JX-3P med PG200. Rattade ljud för glatta livet men förstod ändå inte vad jag sysslade med. Tyckte den kändes lite "omodern" (detta var runt 89-90) så jag var rätt nöjd med att få tillbaka min maskin med menyer och minneskort. Ung och dum och att jag aldrig hade hört talas om en analog synt är det enda försvar jag har där.

  42. #102
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skrotis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har endast programmerat D-50 så det får väl bli den oavsett om folk tycker man är en idiot som gör det utan programmer eller editor.
    Numera finns ju D50-editor till Mac, Ipad och PC. Jag kör Google Chrome-baserade Breadandbutter på en 32" skärm med god överblick <3

  43. #103
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Numera finns ju D50-editor till Mac, Ipad och PC. Jag kör Google Chrome-baserade Breadandbutter på en 32" skärm med god överblick <3
    Tackar! Kollade nån video på den och den verkar riktigt bra. Får testa...

  44. #104
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Nord Modular G1 i första hand, min euromodular i andra hand.
    Nord Modular var introduktionen till modularsyntes för mig. Upplever den som en outömlig källa till nya ljud och patch-trick.

  45. #105
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Ingen, alla är dåliga. Modulär (euro) är det enda som gäller. Också mjukissyntar.

  46. #106
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    mjukissyntar tycker jag är astråkiga, hålla på och dra med musen, nää..
    modular är skoj men gillar nog mer när jag kan spara patchar som jag lätt kan browsa.. däremot tycker jag musikskapande som sådant är roligast på modular.

    jag tycker all hårdvara blir rolig när man får flyt på det, går att bli jättesnabbt i menyer och programmering när det sitter, snabbare än med te.x mus-interface. de första timmarna är aptråkiga dock.

  47. #107
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Vet att jag sagt det förut. Men. Alltså. NordLead3 har det i särklass bästa användargränssnittet på någon hårdvarusynth med patchminnen någonsin. Dessutom är det betydligt djupare och mer kompetent än den kan verka vid första anblick. Såatt. NordLead3... =)

  48. #108
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    Slänger in en bubblare i Hydrasynth. Timmarna rusar iväg. Modulationerna tar aldrig slut. Förbluffande genomtänkt gränssnitt. Mutantorerna visar nya ansikten hela tiden och det finns fyra stycken. En VST i ordets bästa bemärkelse som fått fysiskt liv.

  49. #109
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Roland Juno-60.

    Snabbt, enkelt och får många olika slags ljudbilder utan en massa hokus pokus.

  50. #110
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland Juno-60.

    Snabbt, enkelt och får många olika slags ljudbilder utan en massa hokus pokus.
    Instämmer. Superenkel men kan så mycket!

  51. #111
    merics
    merics är inte uppkopplad

    Senior
    Evolver desktop.

  52. #112
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Nord Lead 3. Inget annat kommer i närheten.

  53. #113
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Iiihhhg. Sjukt sugen på NL3 nu.

  54. #114
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Nord Wave 1 tror jag är min favorit. Blixtsnabbt gränssnitt och löjligt mycket sweet spots.

  55. #115
    Marlowes
    Marlowes är uppkopplad nu
    Marlowess avatar
    Veteran
    NW2

  56. #116
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ffrostengren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte min för bara någon månad sedan, det är grymt sällan man ser det ut på marknaden.
    Det är en fantastiskt trevlig synth, det enda jag kan sakna är en enkel effektdel.
    Ja verkligen sällan den tittar fram. Här på 99 under säljes verkar det vara väldigt få som sålts under åren. Får man fråga vad du gav för din?

  57. #117
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Frågan är väl, vad menas med att programmera i det här fallet?
    - skruva fram ett bra ljud på en synt med rattar?
    - knappa in parametrar i ett träsk av menyer?
    - eller bara spara ljudet?

    (eller att koda, vilket egentligen är vad programmera betyder)

  58. #118
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Det fanns en tid när jag orkade sitta och pilla parametrar i sjuttonde sub-menyn.. Men no more!

  59. #119
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Nord Modular (både G1 och G2) är ju kantboll, och då kan man lika gärna säga NI Reaktor
    Jag gillade Nord Lead 2 väldigt mycket. Det var med den synthen även jag lärde mig subtraktiv syntes. Det sitter en Novation Supernova II i mitt rack och den är riktigt kul att ratta på. Allt blir gulligt och fluffigt.

    När det gäller hårdvarusynthar med gräsliga gränssnitt måste jag slå ett slag för Korg Prophecy. Som att tapetsera hallväggen genom brevinkastet.

    Numera gillar jag snabbrattade saker, så jag säger Roland JD-XA och den analoga delen av synthen.

  60. #120
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan är väl, vad menas med att programmera i det här fallet?
    - skruva fram ett bra ljud på en synt med rattar?
    - knappa in parametrar i ett träsk av menyer?
    - eller bara spara ljudet?

    (eller att koda, vilket egentligen är vad programmera betyder)
    Det som alla, inkl mitt inledande inlägg redan svarat på, så nej, inte koda i den bemärkelsen. Man programmerar självklart en synth när man skapar ljud/banker, det finns inget bättre ord för det. Programmeringen är visserligen förenklad genom att man redan har ett färdigt program i synten som skyfflar färdigskriven kod.

Liknande ämnen

  1. Billig trummaskin som går att programmera på?
    Av Desecrated i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2013-10-29, 08:58
  2. Roligaste synthen ni har jobbat med ???
    Av Desecrated i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 72
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 22:46
  3. Lättaste synthen att programmera?
    Av Desecrated i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 03:45
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 10:32
  5. Sista synthen att sälja??
    Av TiLion i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 17:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •