Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Är bonusmaterial alltid en bonus?

  1. #1
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran

    Är bonusmaterial alltid en bonus?

    Jag lyssnar igenom mina Moody Blues-plattor och noterar att plattan är slut förtsätter den ändå med andra tagningar av låtar, någon liveupptagning, en monoversion osv, alltså så kallat bonusmaterial.
    Tanken kommer över mig; är det här en bonus eller är det bara landfill.

    Jag har CD-diskar (!) överfulla med 'originalmaterial' och jag har gammalt merial från 68 med 30 minuter på CDn. Jag gillar båda varianterna lika mycket. Men det där med bonus känner jag ibland vara onödigt med vissa få undantag.
    Så har jag en platta med en grupp som hette Spring. Det blev bara en platta och när den kom ut som CD fanns det bonusmaterial bestående av vad som var grunden till en andra platta. Så där fick jag i princip två skivor i en. Jag har någon annan sådan skiva och de uppskattars, men varför sitta och lyssna på fyra versioner av samma låt när liksom plattan är slut, och speciellt när det gäller konceptskivor.

    Vad säger ni andra? Är bonusmaterial på plattan en bonus eller tröttsam utfyllnad?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag upplever det tröttsamt på CD eftersom ett tänkt albumavslut fortsätter med mixar och outtakes. I vinylvärlden hamnar sånt på en bonusskiva och då uppskattar jag det.

    Samma sak vid streaming, delat på två releaser. Jag streamade eurythmics på resande fot igår och tycker det blir fel med singelbaksidorna staplade på slutet...

  3. #3
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    (Jag hade förresten fel med Spring. Jag har två CD där den första har tre låtar som skulle vara på andra skivan och den andra skivan är en 2-CD med "bonusmaterialet" på platta 2).

    Jag har samlat på mig en massa Marillion och ofta ges skivorna ut som 2-CD med alternativa versioner kommer på CD2. Vettigt.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Precis så!

  5. #5
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Är inne på Machinepops spår. Ett bra album är en helhet. Bonusmaterial på samma platta förstör helheten i samliga fall.
    Samlat på en egen skiva är det kul för nördande.
    Men en massa remixer är jag helt ointresserad av... det var kul på 80 talet. Det har blivit alldeles för många soppor på samma spikar.
    Senast redigerat av Steelberry den 2019-02-17 klockan 00:52.

  6. #6
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det kan fylla sin funktion om det är jazz och varje tagning blir unik på grund av improviserade solon.

    Men jag trodde först frågan gällde bonusmaterial av det slaget man kan lägga in i album på bandcamp, där ju allt material ofta är utgivet för första gången men bonusspåren bara blir tillgängliga om man köper albumet.

  7. #7
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Tycker det är lite konstig diskussion. Av det jag sett ligger materialet så gott som uteslutande efter orginalskivan och har inte på något sätt förstört spelordningen. Jag uppfattar det i dessa fall bara som en bonus och skulle jag vara på annat humör är det ju bara att stänga av efter ordinarie låtar. Har faktiskt lite svårt att se problemet.

  8. #8
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag gillar bonusmaterial. Jag har gjort mina egna blandningar sen blandbanden med b-sidor instoppade med de bästa remixarna och annat i 30 år så jag störs inte av det.

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ..och skulle jag vara på annat humör är det ju bara att stänga av efter ordinarie låtar. Har faktiskt lite svårt att se problemet.
    Det är just det som är problemet - att stänger jag inte av efter sista låten får jag höra samma låter igen i annan version, eller en singel från förra plattan. Jag måste aktivt välja bort för att inte få helheten störd. Yes platta Close To The Edge är ett bra exempel. Både CD och Spotify måste stoppas. Antar att detta är ett ilandsproblem för albummusik och helt irrelevant för många genrer.

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Exakt så... och just separat skiva med extrajoxet är egentligen väldigt lättfixat. Ta "Music for the Masses" av Depeche Mode på CD... det är en klassisk syntplatta som ska sluta med flygelmärkligheterna i Pimpf och påföljande "inbrott", något man vant sig vid sedan 1987. Men köper man en CD slutar den med mixar och singelbaksidan till Never let Me down again. Sjukt skev upplevelse.

Liknande ämnen

  1. Bonus inkommen...
    Av valsolo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2017-09-27, 01:30
  2. Hot pants (I'm coming) Bonus beatzzzzz
    Av herrfrukt i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-02-27, 14:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •