Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 96 av 96

Ämne: When does noise become music?

  1. #61
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Texten, melodier vs kontramelodier ihop med harmonierna, produktion, sång.. finns många faktorer.

    Med noise vet jag ej. Därav min ärliga undran.

    Varför svarar du på en fråga med en fråga? För att du själv ej vet eller försöker du säga något utan att säga det?

    Trodde du stod för raktframsamhet
    Jag tyckte det var en väldigt konstig fråga. Som att det finns en matematisk formel man kan stoppa in saker i och ut kommer ett objektivt "det här kommer folk att gilla". För min del så finns det inget sådant, så jag hade helt enkelt svårt att ta det du skrev på allvar. Därför frågan. Så att du kunde utveckla det hela inom ett annat gebit, så att jag bättre kunde förstå hur du menade.

    För mig handlar en bra låt om en känsla. Oavsett genre.

  2. #62
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Är det inte rättså likt förhållandet mellan abstrakt konst och figurativ konst? För många så är abstrakt konst helt värdelöst och ger dem ingenting medans andra känner att abstrakt konst kan ge en starkare känsla än figurativ konst.

    Jag är ingen konstkännare direkt men tycker ändå att den mer abstrakta konsten kan kännas som att den går rakt in i hjärtat/hjärnan utan att passera något slags filter av medveten utvärdering tavlans motiv. Det kan gå direkt till en känsla, utan att man kan riktigt förklara varför man får den känslan av att titta på något som inte direkt föreställer något. T ex många verk av Pierre Soulages funkar lite så för mig, för att ta ett exempel.

    Jag tänker mig att "bra" abstrakt musik, noise etc fungerar på ett liknande sätt, att det kan skapa bilder och känslor hos lyssnaren utan att denne inte alltid förstår vad som triggar det. För mig funkar det iaf lite så när jag lyssnar på viss noise, att det triggar bilder ungefär som en film. Jag får känslan av att det är som en dold berättelse som jag inte riktigt greppar.

    Viss annan noise ger mig bara bilder av en grabb som sitter och vrider på sin modular och gör fart-sounds utan någon direkt plan, vilket kan vara kul om man surfar på Muffwiggler men då blir det inte så mycket musik-upplevelse för min del.

  3. #63
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Musik är strukturerat oljud där det finns någon form av puls och/eller skiftningar i pitch som våra hjärnor lyckas snappa upp som något förståbart på ett annat plan än rent informativt.

  4. #64
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker avsikt igen.

    Ljuddesign till film (inte filmmusik nu alltså) ser jag inte som musik. Bygger man ett drakläte till en fantasyrulle så kan man sampla, bitcrusha, filtrera osv, men musik? Njae... (Högst subjektiv åsikt)
    Ja som ljuddesigner skulle jag säga intention.
    jag har tidigare gjort ambienser som jag har tänkt att "om de inte vill ha denhär så släpper jag det som ett ambient stycke istället"

  5. #65
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur bedömmer man kvalitet objektivt inom noise?
    -oregelbundenhet
    -frekvensomfång
    -variation
    -......

    Som mpop skrev. Vad är ljudeffekteri, vad är musik?
    Kvalitet är inte objektivt när det gäller konst. Det är subjektivt.

    Jag har hört endel musiker påstå att vissa stycken skulle vara "objektivt bra". Oftast har jag upplevt sgda stycken som rätt tråkiga och oinspirerande.
    Snarky puppy och liknande "studio-musiker-musik" är bra exempel på sådant. är det skickliga musiker? Absolut. är det OBJEKTIVT bra? Nä fan heller. Det är ytterst subjektvt.

  6. #66
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tyckte det var en väldigt konstig fråga. Som att det finns en matematisk formel man kan stoppa in saker i och ut kommer ett objektivt "det här kommer folk att gilla". För min del så finns det inget sådant, så jag hade helt enkelt svårt att ta det du skrev på allvar. Därför frågan. Så att du kunde utveckla det hela inom ett annat gebit, så att jag bättre kunde förstå hur du menade.

    För mig handlar en bra låt om en känsla. Oavsett genre.
    Känslan du får är med allra största sannolikhet pga av något. Typ grymt tung baskagge i kombination med synkoperad fyrkantsvågbasgång i kombination med perkussiva element etc etc etc.

    Ang. Min fråga: iom att jag ej kan något alls inom noise så blev "förslagen" som de blev. Läs det mer "beskriv vad DU tycker karakteriserar ett bra noise-stycke". Ungefär som om någon frågat mig, "Kan du beskriva vad du tycker är bra med funk". Eller techno, eller hambo.

    Skillnaden mellan ditt o emus svar var att du förklarade. Då kan jag se "ahhhhhh, där uppstod missuppfattningen pga att jag uppenbarligen skrev otydligt"


    O helt rätt Ashaz. Kvalitet är subjektivt. My bad. Det ÄR så jag tycker. Blir ju själv förbannad när mpnga här inne spyr galla på mello, eller är nedvärderande kring dansbandsmusik etc.

  7. #67
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    -Det finns ju kända Noise-akter, så deras gemensamma nämnare borde teoretiskt kunna utgöra referens för kvalitet och klassificering av musikgenren som sådan.

  8. #68
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Just när det gäller noise så för min del så finns det en aspekt som man måste ta med i beaktande. Det skall spelas högt. Rejält högt! Så att det stänger ute alla andra hörselintryck, och helst skall det kännas i hela kroppen också. För min del är det då jag kan ta in det på ett sätt som jag uppskattar ordentligt.

    Jag lyssnar väldigt sällan på noise hemma, men live kan jag tycka det är helt fantastiskt.

  9. #69
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just när det gäller noise så för min del så finns det en aspekt som man måste ta med i beaktande. Det skall spelas högt. Rejält högt! Så att det stänger ute alla andra hörselintryck, och helst skall det kännas i hela kroppen också. För min del är det då jag kan ta in det på ett sätt som jag uppskattar ordentligt.

    Jag lyssnar väldigt sällan på noise hemma, men live kan jag tycka det är helt fantastiskt.
    Samma här! Oftast samma känsla för mkt dronemusik.

  10. #70
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Japp, samma med drones.

  11. #71
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det inte rätt så likt förhållandet mellan abstrakt konst och figurativ konst?
    -Min tanke också.

  12. #72
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just när det gäller noise så för min del så finns det en aspekt som man måste ta med i beaktande. Det skall spelas högt. Rejält högt! Så att det stänger ute alla andra hörselintryck, och helst skall det kännas i hela kroppen också.
    Överlag borde alla musiktips åtföljas av tips kring lyssningen. Vissa saker är meningslösa som bakgrundsmusik, och tvärtom. En del musik förhöjer andra aktiviteter, annan musik är en aktivitet i sig. Kan man sova till musiken, kan man vakna till den? Kan man dansa?

  13. #73
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man sova till musiken, kan man vakna till den? Kan man surfa 99 till den?
    Verklighetsfix’d

  14. #74
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skillnaden mellan ditt o emus svar var att du förklarade. Då kan jag se "ahhhhhh, där uppstod missuppfattningen pga att jag uppenbarligen skrev otydligt"
    Ja jag utgick i från artikeln du länkade till om frågor kring vad noise/ljud/musik är.... inte vad som är bra Noise. Jag förstod det inte alls på det sättet.

    O helt rätt Ashaz. Kvalitet är subjektivt. My bad. Det ÄR så jag tycker. Blir ju själv förbannad när mpnga här inne spyr galla på mello, eller är nedvärderande kring dansbandsmusik etc.
    Fast jag är rätt övertygad om att "kvalitet" inte är subjektivt. Även om jag avskyr mello så kan jag ju höra skillnaden mellan en bra och dålig schlager...eller om det är ett bra eller dåligt hantverk. Mätbarheten kommer utifrån varje genres hårda kärna... så intesubjektivt...minst.
    Man får ju skilja kvalitet från smak vilket ju alltid är subjektivt.

  15. #75
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just när det gäller noise så för min del så finns det en aspekt som man måste ta med i beaktande. Det skall spelas högt. Rejält högt! Så att det stänger ute alla andra hörselintryck, och helst skall det kännas i hela kroppen också. För min del är det då jag kan ta in det på ett sätt som jag uppskattar ordentligt.

    Jag lyssnar väldigt sällan på noise hemma, men live kan jag tycka det är helt fantastiskt.
    Medhåll.

    Men det ställer ju också frågan om "hur" man lyssnar på olika sorters musik... t.ex. som i detta fall så blir det ju en "lyssning" som är taktilt heltäckande... en genomkroppslig upplevelse. Det tillför ju många andra sensoriska aspekter vilket ju är oerhört intressant.

  16. #76
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får ju skilja kvalitet från smak vilket ju alltid är subjektivt.
    Men frågan är hur man ska definiera denna kvalitet isf? Om det inte är subjektivt så ska det vara mätbart enligt specifierbara kriterier och jag är inte säker på att du kan komma fram till sådana kriterier som kan ses som objektiva och inte blanda in ett visst mått av smak. Man kan mäta hur komplexa harmonierna är i ett musikaliskt verk eller hur pass ett verk följer vissa harmoniska "regler", hur mycket variation som verket innehåller vad det gäller harmoni/melodi.

    Men för min del tror jag att ett sådant bedömningssystem skulle korrelera väldigt dåligt med vad jag själv värdesätter i musik som jag gillar. Dessutom tror jag att ett sånt regelverk skulle behöva anpassas specifikt för en viss genre och då tycker jag hela idén med att det skulle vara oberoende av smak spricker.

  17. #77
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Är jag t ex en proffsmusiker inom Jazz så är kvalitet för mig troligtvis något annat än vad kvalitet är för en tysk ickemusiker EBM/Body-fan....

    Är jag 99noisemusiker så är kvalitet troligtvis något annat än vad det är för mina kusiner i västmanland som älskar Larz-Kristerz..

    Gör man EDM (dance) så är ens kvalitetsuppfattning nog rätt annorlunda än om man gör singersongwritermusik...

    Så kvalitetsuppfattningen beror nog på många olika faktorer:
    - är man musiker eller ej
    - vad för musik man gör
    - vad för musikalisk utbildning man har
    - vad man menar med kvalitet

    Det tror jag iaf

  18. #78
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Apropå vad kvalité är eller inte: http://www.shino.de/2010/07/22/quali...-at-some-time/

  19. #79
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Så kvalitetsuppfattningen beror nog på många olika faktorer:
    - är man musiker eller ej
    - vad för musik man gör
    - vad för musikalisk utbildning man har
    - vad man menar med kvalitet

    Det tror jag iaf
    Håller helt med, men då blir din fråga från #54 underlig. "Hur bedömer man kvalitet objektivt inom noise? -oregelbundenhet
    -frekvensomfång -variation?"
    Vad menade du? (eller, du kanske fick svar?)

  20. #80
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller helt med, men då blir din fråga från #54 underlig. "Hur bedömer man kvalitet objektivt inom noise? -oregelbundenhet
    -frekvensomfång -variation?"
    Vad menade du? (eller, du kanske fick svar?)
    #54 har diskuterats redan.. Jag har rättat mig själv senare vad objektiv kvalitetskvalificering. Iom att jag inte kan/förstår noise så ställde jag den frågan otydligt/felaktigt

  21. #81
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag tror att det enda riktigt vettiga sättet att mäta kvaliteten av musik är att mäta den fysiska och psykologiska effekten som det har på en lyssnare och att man måste göra detta på ett stort antal slumpvis utvalda lyssnare.
    Men det är ju fortfarande ett subjektivt test som involverar tycke och smak, bara utfört på ett mer kontrollerat sätt.
    Senast redigerat av tommyc den 2019-02-18 klockan 13:33.

  22. #82
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    -Statistik över orsaker till kollektivt affektionsvärde tar tid att sammanställa (inte minst för utomstående), tids nog blir det dokumenterat i retroperspektiv.

  23. #83
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är jag t ex en proffsmusiker inom Jazz så är kvalitet för mig troligtvis något annat än vad kvalitet är för en tysk ickemusiker EBM/Body-fan....

    Är jag 99noisemusiker så är kvalitet troligtvis något annat än vad det är för mina kusiner i västmanland som älskar Larz-Kristerz..

    Gör man EDM (dance) så är ens kvalitetsuppfattning nog rätt annorlunda än om man gör singersongwritermusik...

    Så kvalitetsuppfattningen beror nog på många olika faktorer:
    - är man musiker eller ej
    - vad för musik man gör
    - vad för musikalisk utbildning man har
    - vad man menar med kvalitet

    Det tror jag iaf
    Vi oljudslyssnande Västmanlänningar känner oss nu fruktansvärt marginaliserade tack vare din illa dolda bonnifierande generalisering ...:-)

  24. #84
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men frågan är hur man ska definiera denna kvalitet isf? Om det inte är subjektivt så ska det vara mätbart enligt specifierbara kriterier och jag är inte säker på att du kan komma fram till sådana kriterier som kan ses som objektiva och inte blanda in ett visst mått av smak. Man kan mäta hur komplexa harmonierna är i ett musikaliskt verk eller hur pass ett verk följer vissa harmoniska "regler", hur mycket variation som verket innehåller vad det gäller harmoni/melodi.

    Men för min del tror jag att ett sådant bedömningssystem skulle korrelera väldigt dåligt med vad jag själv värdesätter i musik som jag gillar. Dessutom tror jag att ett sånt regelverk skulle behöva anpassas specifikt för en viss genre och då tycker jag hela idén med att det skulle vara oberoende av smak spricker.
    Jo som jag skrev: "Mätbarheten kommer utifrån varje genres hårda kärna... så intesubjektivt...minst.".

    Alltså varje genres hårda kärna utgörs ju av de som anses vara bäst och/eller skapat förutsättningarna för genren..osv... vad som är viktigt...osv. Men givet man känner parametrarna så går det att mäta. Du kan ju även ta med smak som ett kvalitativt omdöme..om du t.ex. för statistik över vilka verk som flest människor lyssnar på eller vad som säljer....men det är inte givet att de delas av en genres hårda kärna och därmed inte heller någon bra markör för vad som skall anses vara kvalitet inom den genren.

    Som jag sa tidigare så kan man ju ganska hårt ogilla vissa typer av musik men ändå höra skillnad i kvalitet...gällande som du sägen komplexitet, harmonier..osv..osv...

  25. #85
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag tror jag förstår hur du tänker men jag har svårt att se att det skulle gå att komma fram till något vettigt den vägen, vi har ju ofta svårt att överhuvudtaget komma överens om någon definition om hur en viss genre låter. Tänk bara på våra diskussioner om vad som kan räknas som "EBM", eller "synth". Tänk då hur svårt det skulle vara att komma fram till något detaljerat regelverk på hur kvalitativ EBM ska mätas, jag kan bara tänka mig vilka oändliga diskussionstrådar med personangrepp etc som det det skulle generera!

    Dessutom skulle ett sånt regelverk endast räkna kvalitet som relativt det som redan är gjort inom en viss genre, dvs all eventuell utveckling av en genre skulle bli straffad direkt.

  26. #86
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av rofo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi oljudslyssnande Västmanlänningar känner oss nu fruktansvärt marginaliserade tack vare din illa dolda bonnifierande generalisering ...:-)
    Neeej Jag älskar mina västmanländska släktingar. O hmm.. är det inte du som "bonnifierar" de fantastiska Larz-Kristerz?

    (Jag måste ringa Carina <3 )

  27. #87
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Visst kan man argumentera för att det finns objektiv konstnärlig / musikalisk kvalitet. Dahlhaus intar den ståndpunkten, Adorno också.

    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att det enda riktigt vettiga sättet att mäta kvaliteten av musik är att mäta den fysiska och psykologiska effekten som det har på en lyssnare och att man måste göra detta på ett stort antal slumpvis utvalda lyssnare.
    Men det är ju fortfarande ett subjektivt test som involverar tycke och smak, bara utfört på ett mer kontrollerat sätt.
    Effekten på en genomsnittslyssnare är ett sätt att mäta kvalitet. Men det är inte det enda sättet, och ibland inte adekvat. Man kan också vända sig enbart till expertlyssnare, vilket i det här sammanhanget kan vara folk som gärna lyssnar på noise. För att bedöma kvalitet behöver man en viss införståddhet med musiken.

    För övrigt gick det nyligen upp för mig att vi borde ha två begrepp för subjektivitet. Dels finns den subjektiva upplevelsen som är var och ens privata, och som vi vet sällan är den samma som en annan person har, dels finns en intersubjektiv upplevelse där nästan alla personer upplever samma sak. Det intersubjektiva är fortfarande inte objektivt, men vi kan räkna med en mycket stor grad av överensstämmelse mellan olika personers upplevelser.

  28. #88
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag tror att de som argumenterar för att det finns en objektivt sätt att mäta kvalitet av konst/musik helt enkelt bortser från vissa aspekter. Jag tror att det är omöjligt att objektivt bedöma kvaliteten på konst/musik där en del av det som man subjektivt uppfattar som bra är något nytt och oväntat, som inte direkt relaterar till något tidigare verk inom genren.

    Som exempel så är det väl många som har funderat på hur man skriver den perfekta hitlåten, och det går förstås att hitta en del regler som gör det möjligt att skriva en låt som påminner väldigt mycket om tidigare hitlåtar. Men den låten som blir nästa riktiga hit är ofta en låt som skiljer sig från de tidigare hitlåtarna på något sätt. Jag tror att det är svårt att hitta något regelverk för hur man ska kunna bedöma kvaliteten på det nya, som inte bara påminner om något som gjorts tidigare.

  29. #89
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att det är svårt att hitta något regelverk för hur man ska kunna bedöma kvaliteten på det nya, som inte bara påminner om något som gjorts tidigare.
    Jovisst, det nya är ju en viktig estetisk kategori. Och det som är nytt eller oväntat för en given lyssnare kan väcka intresse bara för att det är nytt för den lyssnaren. Även om de flesta gärna vill höra musik som avviker ytterst lite från det de redan är vana vid.

    Den numera populära AI-forskningen på metakreativitet eller automatisk komposition tar alltid utgångspunkt i existerande musik. En rysk cybernetiker skrev på 1960-talet en artikel om att man borde kunna skapa algoritmer som skulle förutsäga kommande smak och föregripa nästa hit. Men det har inte blivit något forskningsprogram av det (än), av ganska uppenbara skäl.

  30. #90
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Fler frågor då.
    Hur differensierar man mellan Noise, Rythmic Noise och Power Electronics?

  31. #91
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fler frågor då.
    Hur differensierar man mellan Noise, Rythmic Noise och Power Electronics?
    Rhythmic Noise torde väl ha just rytm i sig?

  32. #92
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En rysk cybernetiker skrev på 1960-talet en artikel om att man borde kunna skapa algoritmer som skulle förutsäga kommande smak och föregripa nästa hit.
    Max Martins Pappa

  33. #93
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att de som argumenterar för att det finns en objektivt sätt att mäta kvalitet av konst/musik helt enkelt bortser från vissa aspekter. Jag tror att det är omöjligt att objektivt bedöma kvaliteten på konst/musik där en del av det som man subjektivt uppfattar som bra är något nytt och oväntat, som inte direkt relaterar till något tidigare verk inom genren.
    Klart du objektivt kan mäta utifrån de parametrar som sätts upp av Genrens hårda kärna. Om det kommer något nytt som bryter och inte accepteras av den etablerade kärnan så skapas helt enkelt en ny genre (el subgenre) med nya kvalitativa parametrar. Bara för att vissa saker är intersubjektiva och föränderliga över tid betyder ju inte att de inte går att mäta objektivt.

  34. #94
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musik kan vara oljud, oljud kan vara musik. Jag tycker det är totalt meningslöst och ointressant att försöka definiera eftersom det ändå beror på kontexten och individen som uppfattar.

    Jag gick förbi en sopmaskin i Malmö som skrek metalliskt, lidelsefullt och fruktansvärt högt. Stod som föstenad i flera minuter efteråt, vackraste jag hört på länge.
    Kunde inte skrivit det bättre. Och den där maskinen, samplade du den?

  35. #95
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kunde inte skrivit det bättre. Och den där maskinen, samplade du den?
    och där föll ju mitt argument med intentionen också

  36. #96
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fler frågor då.
    Hur differensierar man mellan Noise, Rythmic Noise och Power Electronics?
    Min tolkning är:
    PE har oftast någon form av framförd text, är lite mer rytmiskt, har oftare ett mer uppenbart tema.
    Noise är för det mesta orytmiskt, mer "oplanerat", om det har en framförd text så är den ytterst kort och mer åt primalskrik.
    Rythmic noise är den mer traditionellt musikaliska av de tre, har sällan text (möjligen samplingar).

    Sen är det ju inte ovanligt att PE har noise i sig, och tvärt om.

    Ghostpile som nämndes ovan skulle jag säga är mer noise än PE, även om den har många inslag av PE i sig.

Liknande ämnen

  1. Video där jag skruvar på Music Thing Modular - Radio Music
    Av Fogelberg i forum Modularer & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-01-17, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •