Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Gene Model 1, analog trummaskin

  1. #1
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran

    Gene Model 1, analog trummaskin

    Någon mer än jag som GAS:ar efter Gene? Ny DIY analog trummaskin med extension-kort. Har egentligen för mkt halvfärdigt/obyggt i min backlog, men den här är svår att stå emot.

    https://youtu.be/ZlFO68w0VpU

    https://youtu.be/P8fP-mqxqEs

    https://soundcloud.com/raveblaster/gene-drums-demo-1

    Mer info på Muffwiggler.
    https://www.muffwiggler.com/forum/vi...c.php?t=213225

  2. #2
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Både ser och låter tilltalande, men hur triggar man flera ljud samtidigt? På videon väljer man vilket ljud per steg... hmmm. Individuell swing per steg är riktigt koolt.

  3. #3
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Både ser och låter tilltalande, men hur triggar man flera ljud samtidigt? På videon väljer man vilket ljud per steg... hmmm. Individuell swing per steg är riktigt koolt.
    Bra spaning! Lyssnade på demos och tycker mig höra att det alltid är ett trumljud per steg, så för flera måste man nog köra med extern trigg istället för den interna sequencern. Kan ju iofs vara en rolig touch/begränsning.

    - - - Uppdaterad - - -

    Verkar dessutom som att han kommer sälja färdigbyggda också.

  4. #4
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Oo verkar asnajs!!
    Typ 950£ färdigbyggd

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Varför Gene? Är det bara jag som tänker Gene -> drumsynt -> Simmons -> basisten i Kiss?

    Ser kul ut, men lät ju som de flesta gamla desktoptrummisar från det glada 80-talet, åtminstone gjorde de mer basic grejerna det och via tubljud. Men hur funkar de där kortportarna? De såg ju onekligen väldigt ball ut. Nå'n som läst på mer, jag skummade bara tråden.

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    mpop: Lyssnade du på något annat än där sequencern demades? Där var det bara standardljud rakt av, inte fokus på ljuden. Soundcloud-grejen lät i alla fall klart roligare!

  7. #7
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag tror helt ärligt att grejen med "Gene" är att det rimmar på "drum machine". Ursprungstråden på muff hette typ "Meet Gene, the drum machine".

    Tycker att de puff/pysiga ljuden i kombo med den lite annorlunda sequencern och expansionsmöjligheten gör den attraktiv.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mpop: Lyssnade du på något annat än där sequencern demades? Där var det bara standardljud rakt av, inte fokus på ljuden. Soundcloud-grejen lät i alla fall klart roligare!
    Nej, men nu gör jag. Japp, där lät det roligare. Klart mångsidig ljudmässigt men lite synd att man inte får demat ljuden.

    Vill nå'n berätta om korten. Den såg ju om inte annat mer montruös ut med dem.

    Gene the drum machine, okej'rå... jag tänkte ändå direkt på Simmons och Kiss.

  9. #9
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, men nu gör jag. Japp, där lät det roligare. Klart mångsidig ljudmässigt men lite synd att man inte får demat ljuden.

    Vill nå'n berätta om korten. Den såg ju om inte annat mer montruös ut med dem.

    Gene the drum machine, okej'rå... jag tänkte ändå direkt på Simmons och Kiss.
    Gene Krupa då?

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gene Krupa då?
    Nope, för många Simmonsburkar här i hyllor och rack för att jag inte ska landa där när det är trummisar på G.

  11. #11
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran

  12. #12
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Vill nå'n berätta om korten. Den såg ju om inte annat mer montruös ut med dem.
    Available Expander Cards (so far):

    - HH-01 Hihat (Although the Model I's built in Shaker generator provides a good stand in for a hihat, this one offers decay and frequency controls and gives a classic analog hat sound)
    - SD-01 Snare (A different snare synthesis method: Noise Generator, Bandpass filter, Shell generator, Envelope generator and VCA all on one board)
    - ZP-01 Zap (Good source of electro zaps and some quite organic wood percussion -ish sounds too)
    - CK-01 Crackle (Somewhere between a Finger click, a Clap and the sound you would hear if you sat on a large packet of crisps)
    - BG-01 Bongo (a two transistor bongo generator! with two tunable overtones)

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tack!

    Kul med lite nytänk (eller delvis gammtänk som glömts bort). Bra sätt att hålla ner storleken.

  14. #14
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Jag kommer eventuellt bygga en extra om någon är sugen på den

  15. #15
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av aabbcc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kommer eventuellt bygga en extra om någon är sugen på den
    Du får -jättegärna- rapportera om komponentkostnad sen nör du köper!

  16. #16
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Sure thing, betalade precis för ett kit så borde få bomen snart

  17. #17
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Beställde också några kit, ska bli kul!

  18. #18
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Och här kommer ett stycke bom med mouser-artikelnummer jag knåpat ihop:

    Orkar inte skriva om allt så copy pastear det jag posta på muff (SNERCLE=SKAPAREN AV TRUMMISEN):


    I've compiled and posted a bom to google sheets. It contains part numbers @ Mouser.

    https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing

    For creating a mouser cart just filter out the blanks in column PART NUMBER MOUSER, copy paste the QTY and Part number columns, usually these two are enough.

    If you change something PLZ PLZ PLZ leave a comment in the COMMENT column

    DISCLAIMER

    If you blindly order from this and something is missing it aint my fault

    Some stuff I'm unsure about (I got some replies via email from Snercle):

    *Cells without a part number are either misceleneous items like wire or simply stuff I didn't know what part to add
    *For all small capacitors <22n I added TDK C0G, this might be overkill and X7R might work, Snercle will have to answer
    *ID 66 is only mentioned in the build guide and is a 1000v cap to be soldered across the input of the psu connector, shouldn't a X2 rated (250v) cap work? Someone plz add suitable cap
    *For film capacitors I added Epcos/TDK B32529 series PET, same thing here, would be good if Snercle commented
    *Capacitor footprints (I've added all the capacitor footprints in the Notes column)
    *The super long pin headers, are the ones I added correct?
    *Fuse holder and fuses (someone plz add)
    *Switches, these are the ones Snercle recommended but if someone could find a mouser or just about any other store equivalent that would be amazing.
    *Power transformer, this is the one Snercle recommended but a mouser equivalent would be nice

    So all in all it would be great if Snercle would bless this bom

  19. #19
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Snyggt, tackar!

  20. #20
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Är det någon i Stockholm som har beställt? Är några prylar jag måste köpa utanför mouser, typ ebay och tänkte att vi kunde splitta på frakten

  21. #21
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av aabbcc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon i Stockholm som har beställt? Är några prylar jag måste köpa utanför mouser, typ ebay och tänkte att vi kunde splitta på frakten
    Vad är det du behöver?

  22. #22
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Ich bin ein Stockholmer!

  23. #23
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Hur går det? Jag väntar på sista rundan beställningar, sedan skall det byggas.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •