Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: RM1x

  1. #1
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran

    RM1x

    Jag köpte min RM1x någon gång i december tror jag men då var jag mitt uppe i en flytt. NU har jag dock satt mig ned med manualen och lärt mig hur man gör patterns.

    Vilken jäkla burk!!!

    Sequencern är helt fantastisk Även om det är typiskt "måste stanna för att gå in i record mode" så är grid och step lättjobbade. Groove kan lätt ändra karaktär och play fx tillsammans med arpeggio tar en till Trippistan på en tur!

    Nu förstår jag varför sequencern är älskad!

  2. #2
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Jag köpte den när den var ny. Hittade dock ingen kärlek. Sequensern var väl ok men de inbyggda XG ljuden... no... Jag hade samtidigt Junos, Jupiters, Prophets etc. så den hade väl ingen chans.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hade mkt roligt med den runt år 2000, verkligen härlig burk tyckte jag. Utmaningen låg i att tweaka tills det lät koolt. Synnerligen väldigt lite som har hänt på grooveboxfronten sedan denna kom ut.

  4. #4
    sallad
    sallad är inte uppkopplad
    sallads avatar
    Senior
    Vilken os version har du? Kommer inte ihåg på rak arm vad problemet var med de gamla. Nått med midi. Jag köpte två, en skrotig med nya os och en fin med gamla. Bytte eprom och sålde den skabbiga. För tyvärr går det inte att enkelt flasha os utan byta eprom gäller. Manualen i tryck är ett absolut måste.

  5. #5
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Grym maskin! Saknar den ibland, köpte från Turnkey runt år 2000 när de sålde ut. Tyvärr var knapparna skabbiga de höll inte ens ett år innan de blev sega.

  6. #6
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Den är kul yes, men kvalitén och knapparna är riktigt illa

    RS7000 är ännu fetare imo.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fin design ju, petroleumgrön å allt. Labbade en hel del med hw på den tiden, även MPC mm. Grymma sequencers om man vet vad och hur man ska spela.

  8. #8
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sallad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken os version har du? Kommer inte ihåg på rak arm vad problemet var med de gamla. Nått med midi. Jag köpte två, en skrotig med nya os och en fin med gamla. Bytte eprom och sålde den skabbiga. För tyvärr går det inte att enkelt flasha os utan byta eprom gäller. Manualen i tryck är ett absolut måste.
    Jag vet inte riktigt hur man ser det. Det står inte på displayen när man startar som för övrigt bara tar FEM sekunder!

    Det känns som om midin inte är riktigt tight men det kan vara jag som tappat kontrollen med vad som händer och/eller felaktigt inställt delay. Sync saknas ju. Det verkar som om velocity på ett spår kan påverkas av andra. Det kan bli rätt groovigt men ibland galet.
    Vet ni om mutade tracks påverkar voices? Det kan vara så att jag maxar och att det är därför det blir lite knäppt

    Jag trodde aldrig att Job List kunde vara kul men där finns det oerhört mycket att leka med. Man får definitivt lyssna med öronen än titta på en skärm vilket är precis vad jag är ute efter med hårdvara.

    Undrar hur många önskemål Yamaha skulle behöva få in för att göra en RM2x... Eller ännu bättre, en ny RS. Jag tror att jag får satsa på en RS7000 nu ... jag har inget val så har någon en till salu..............

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Självklart begränsade prestanda och lagg här och där vid för mkt dataflöde. Inte som en mjukvara - som översätter midi till något som är 2 miljoner ggr snabbare men ändå agerar "som tänkt" för användaren. Sample accurate.

  10. #10
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Har aldrig fått en dator att köra midi lika tight som min rm1x gör.

  11. #11
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av indigo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har aldrig fått en dator att köra midi lika tight som min rm1x gör.
    Vet du vad du har för OS?

  12. #12
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet du vad du har för OS?
    1.13

Liknande ämnen

  1. RM1X KR?
    Av khorl i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 17:02
  2. rm1x
    Av Anna_T i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 19:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •