Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: 2302 saker inköpta på samma gång... o behöver nu en till :D

valsolos avatar
    Vintage

2302 saker inköpta på samma gång... o behöver nu en till :D

Började spontant asgarva när jag insåg att jag beställt SÅÅÅ jkla många saker på samma gång...

Såå.. Då fortsätter nörderiet. Då ska man förbereda så att man kan sortera alla sakerna i lådor. Behöver något som inte ramlar när man drar ut lådorna. Och jag har ingen väggyta att skruva upp ev väggskåp. Samt inte mycket plats över på golvet...

Har typ 45cm bredd, 120cm höjd o 45cm djup kvar att utnyttja på ett ställe i studion.. Så något ganska högt o smalt metallskåp med massalådor i. Någon som känner till ngt sådant?

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad ska du ha i lådorna? Hur stora behöver de vara?

valsolos avatar
    Vintage
    komponenter för eurorack... motstånd, dioder, "capacitors", knobs, kretsar...etc etc

defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Senior
    Du gör inget halvhjärtat kompis.

Kan tipsa om en bra grej för smd-komponenter åtminstone, har inte köpt den ännu men är sugen. Säg till om du är på så köper vi ihop och sparar lite frakt och tull: https://sv.allforall.shop/Produkter/...12321995325463
    "Aidetek Box-All", 144 små fack för komponenter. Liten och smidig. Just den jag länkade till var dyrare men det går att få den för runt 20 USD stycket plus någon tia frakt tror jag. Har kollat upp den men inte beställt någon själv ännu.

valsolos avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0100137_golvkarusell-till-virmo-3-och-6-3-våningar_800.jpeg 
Visningar:	39 
Storlek:	42,1 KB 
Id:	86073

DRÄGGGEL
    (o inte över personen)

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ..."capacitors", knobs...
    kondensatorer, rattar

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    Du gör inget halvhjärtat kompis.

Kan tipsa om en bra grej för smd-komponenter åtminstone, har inte köpt den ännu men är sugen. Säg till om du är på så köper vi ihop och sparar lite frakt och tull: https://sv.allforall.shop/Produkter/...12321995325463
    "Aidetek Box-All", 144 små fack för komponenter. Liten och smidig. Just den jag länkade till var dyrare men det går att få den för runt 20 USD stycket plus någon tia frakt tror jag. Har kollat upp den men inte beställt någon själv ännu.
    ALDRIG halvhjärtat!! Alltid 110%

SMD väntar jag dock med

iopop
    iopop är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    De där Raaco skåpen tar tyvärr för mycket plats.

For små komponenter, motstånd, dioder, kondensatorer, ICs har jag Ikeas "Kassett" lådor. Det har tyvärr utgått men det finns någon motsvarande variant idag tror jag. Det är de som rymmer CD skivor.

I varje låda samlar jag komponenterna i kuvert. För motstånd har jag ett C6 kuvert, ett kuvert per storlek, 1k, 1k2, 1k5 etc. Sen alla mellan 1k-9.9k lägger jag sorterat i ett större C5 kuvert. Vill jag leta upp en 47k så går jag bara till kuvertet med 10-99k och sen letar upp 47k. Detta system har jag kört i snart 8 år och är lätt att använda. Går ett kuvert sönder är det bara att byta ut. De slits efter ett tag men det är inga pengar vi talar om.

defalut
    defaluts avatar
    Senior
    ALDRIG halvhjärtat!! Alltid 110%

SMD väntar jag dock med
    Förnuftigt, det var ingen kul övergång från genom-hål. I CURSE THEE TO HELL my shaking hands..

foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Fiskelådor för några tior styck på billighetsaffär:

Namn:	låda1.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	118,6 KB 
Id:	86087

Namn:	låda2.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	115,9 KB 
Id:	86088

Det blir inte bra med sådana lådor för motstånd däremot, det blir 61 fack för den vanliga E12-serien. Pärm eller kuvert kanske? Jag har fem påsar som de kom i, 10-82 ohm, 100-820 ohm, 1K - 8K2, 10K - 82K, 100K - 820K. Jag ska nog byta system och ha de vanligaste värdena mer tillgängligt.

Kondingarna är logiskt ordnade så det går fort att hitta. Keramiska är 1, 2,2 och 4,7 från vänster till höger upp till 10nF-47nF. Sen 100 och 220 nF bredvid. Ellytar är 1, 2,2, 4,7 ovanifrån och ned i fyra rader. Bipolära ellyt nederst i ett fack

janost
    janost är inte uppkopplad

Avslutat konto
    Jag tror nog att du, Val, kan hålla reda på dina komponenter?

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    Fiskelådor för några tior styck på billighetsaffär:

Namn:	låda1.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	118,6 KB 
Id:	86087

Namn:	låda2.jpg 
Storlek:	115,9 KB 
Id:	86088

Det blir inte bra med sådana lådor för motstånd däremot, det blir 61 fack för den vanliga E12-serien. Pärm eller kuvert kanske? Jag har fem påsar som de kom i, 10-82 ohm, 100-820 ohm, 1K - 8K2, 10K - 82K, 100K - 820K. Jag ska nog byta system och ha de vanligaste värdena mer tillgängligt.

Kondingarna är logiskt ordnade så det går fort att hitta. Keramiska är 1, 2,2 och 4,7 från vänster till höger upp till 10nF-47nF. Sen 100 och 220 nF bredvid. Ellytar är 1, 2,2, 4,7 ovanifrån och ned i fyra rader. Bipolära ellyt nederst i ett fack
    Snyggt!

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    Jag tror nog att du, Val, kan hålla reda på dina komponenter?
    Försöker iaf

janost
    janost är inte uppkopplad

Avslutat konto
    Jag har några tusen av varje.
    Försöker sortera dom i bulk.

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Varför har man hela E12-serien hemma? Och alla kondensatorer?

Ett tips är att köpa såna fotoplastfickor och förvara komponenterna i pärmar. Du kan ha påsarna du får dem i där, så ser du värdena direkt (fast, ha dem i rätt ordning).

Jagvar på väg att göra det tills jag insåg att jag kan skaffa udda värden när jag vill, och att jag ändå inte gör sånt finlir. 1k 10k 100k 1m räcker långt för mig...

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Motstånd i kuvert tycker jag också är oslagbart. I övrigt bygger ju inte jag mycket, men lagar ibland. Då rekommenderas grunda och genomskinliga lådor. Att leta kondingar av mindre storlek gör man genom att hålla lådan över huvudet och spana genom botten.

valsolos avatar
    Vintage

Namn:	20190213_171454_004_01.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	2,34 MB 
Id:	86096

Löst. Fast det blev ju (självklart) mer än EN grej

defalut
    defaluts avatar
    Senior
    Vad blev det då som är relevant för tråden?

valsolos avatar
    Vintage
    1.5 timmars vandrande, funderande o pratandes m trevlig Bauhausanställd gav följande resultat:

4st Stanleyboxar m vars 30lådor

Namn:	0B428305-CE91-41B1-945B-B078E5D87474.jpeg 
Visningar:	23 
Storlek:	1 014,4 KB 
Id:	86097

10lådors small/hög hurts med hjul:

Namn:	9D3764B9-8D79-4F8E-AD23-57F85D43299A.jpeg 
Storlek:	778,9 KB 
Id:	86098

5 smålådor med variabla fördelare som jag slänger bort locket på o har som ”inserts” i de översta 5 hurtslådorna:

Namn:	871EE88F-F36E-4D8A-A370-829B62E6F3F5.jpeg 
Visningar:	8 
Storlek:	941,8 KB 
Id:	86099

Känner mig redo att ta emot alla komponenterna nu. Älskar att frequency central har länkar på sina BOMs så att beställning blir enkel. Det samarbetet borde t ex electrokit typ göra med escapefromnoise o liknande. Att en BOM har länkar till artiklarna i deras sortiment

defalut
    defaluts avatar
    Senior
    1.5 timmars vandrande, funderande o pratandes m trevlig Bauhausanställd gav följande resultat:

4st Stanleyboxar m vars 30lådor

Namn:	0B428305-CE91-41B1-945B-B078E5D87474.jpeg 
Visningar:	23 
Storlek:	1 014,4 KB 
Id:	86097

10lådors small/hög hurts med hjul:

Namn:	9D3764B9-8D79-4F8E-AD23-57F85D43299A.jpeg 
Storlek:	778,9 KB 
Id:	86098

5 smålådor med variabla fördelare som jag slänger bort locket på o har som ”inserts” i de översta 5 hurtslådorna:

Namn:	871EE88F-F36E-4D8A-A370-829B62E6F3F5.jpeg 
Visningar:	8 
Storlek:	941,8 KB 
Id:	86099

Känner mig redo att ta emot alla komponenterna nu. Älskar att frequency central har länkar på sina BOMs så att beställning blir enkel. Det samarbetet borde t ex electrokit typ göra med escapefromnoise o liknande. Att en BOM har länkar till artiklarna i deras sortiment
    Trevligt system, har inte kommit så långt ännu.
    Angående smarthet - gillar funktionen som Mouser har där man kan ladda upp och scanna in en BOM och automagiskt få upp alla komponenter i en lista. Har inte använt den ännu mer än för att testa dock.

valsolos avatar
    Vintage
    Trevligt system, har inte kommit så långt ännu.
    Angående smarthet - gillar funktionen som Mouser har där man kan ladda upp och scanna in en BOM och automagiskt få upp alla komponenter i en lista. Har inte använt den ännu mer än för att testa dock.
    Kräver den ej att BOM'en är utformad på ngt speciellt sätt? Dvs det finns ngt sammarbete mellan modultillverkaren/mouser..

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jösses karl! Hur mycket ska du bygga?!?

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Jösses karl! Hur mycket ska du bygga?!?
    Har beställt 6 moduler plus en powergrunka. Beställt komponenter för 5 av dem. +2000 delar... som anländer samtidigt. Tyckte att det var lika bra att förbereda ordentligt för deras ankomst så att de känner sig som hemma & är snälla mot mig (karma)

foliekatt
    foliekatts avatar
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    Varför har man hela E12-serien hemma? Och alla kondensatorer?
    Jag köpte mitt första lager komponenter genom att köpa en E12-sats, en sats ellyt , och en sats keramiska. Köptes nog från Kjell men det var ju Velleman och Electrokits grejer. Nu för tiden verkar det finnas lite smartare kit med färre värden, utan att vara en ren E3/E6-sats Skaffade mig bredden för att kunna bygga vad jag än hittade på nätet och att dessa fanns tillgängligt över disk. Bor visserligen i tokholmstrakten och har brevlåda men av någon anledning iddes jag inte beställa..

Men ja, tror på att ha i princip E3 mellan 1K och 4M7 tillgängligt i bra förvaring, det blir ju bara 12 värden. Resten kan ligga i påsarna någonstans.

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg

Jagvar på väg att göra det tills jag insåg att jag kan skaffa udda värden när jag vill, och att jag ändå inte gör sånt finlir. 1k 10k 100k 1m räcker långt för mig...
    jepp. Men du är KUNG på elektroniska komponenter. Jag kan NADA så jag följer BOM'ar slaviskt som den halvbugge jag är

defalut
    defaluts avatar
    Senior
    Kräver den ej att BOM'en är utformad på ngt speciellt sätt? Dvs det finns ngt sammarbete mellan modultillverkaren/mouser..
    Nope, man mappar upp de fält man vill att den ska läsa in sedan bara. Men mousers artikelnummer behöver ju finnas med. Vet inte om den är smart nog att söka på generiska beteckningar och ge förslag annars, skulle inte tro det.

valsolos avatar
    Vintage
    Nope, man mappar upp de fält man vill att den ska läsa in sedan bara. Men mousers artikelnummer behöver ju finnas med. Vet inte om den är smart nog att söka på generiska beteckningar och ge förslag annars, skulle inte tro det.
    Hittade mousers exceltemplate. Rätt mycket att fylla i. Kolla denna BOM från Freq.Centrl:
    http://www.frequencycentral.co.uk/wp...-Build-Doc.pdf

defalut
    defaluts avatar
    Senior
    Hittade mousers exceltemplate. Rätt mycket att fylla i. Kolla denna BOM från Freq.Centrl:
    http://www.frequencycentral.co.uk/wp...-Build-Doc.pdf
    No pain, no gain..

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    Jag köpte mitt första lager komponenter genom att köpa en E12-sats, en sats ellyt , och en sats keramiska. Köptes nog från Kjell men det var ju Velleman och Electrokits grejer. Nu för tiden verkar det finnas lite smartare kit med färre värden, utan att vara en ren E3/E6-sats Skaffade mig bredden för att kunna bygga vad jag än hittade på nätet och att dessa fanns tillgängligt över disk. Bor visserligen i tokholmstrakten och har brevlåda men av någon anledning iddes jag inte beställa..

Men ja, tror på att ha i princip E3 mellan 1K och 4M7 tillgängligt i bra förvaring, det blir ju bara 12 värden. Resten kan ligga i påsarna någonstans.
    ok. Det är lite så jag tänker med, har kvar gamla komponentsatser från många år sedan, men plockar bara i dem när jag ska ha något udda. Har en del udda påsar också, vet inte vad jag köpte dem till... Men E3 känns ju lagom, ja. Något under 1K kan ju vara nice till leds också :-)

Jag kör såna tusen-förpackningar från Royal Ohm, de kan man stapla och ta ut när man ska ha ett värde. Lite bökigt iofs, mitt skrivbort är ett sjukt jävla kaos just nu (varierar nedåt till vanligt kaos).

valsolos avatar
    Vintage
    Vad betyder E3, E12, E6sats etc etc ?

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Har beställt 6 moduler plus en powergrunka. Beställt komponenter för 5 av dem. +2000 delar... som anländer samtidigt. Tyckte att det var lika bra att förbereda ordentligt för deras ankomst så att de känner sig som hemma & är snälla mot mig (karma)
    Lite annan nivå än när jag tog mina första stapplande steg i syntvärlden och byggde en ensam icke temperaturreglerad VCO med enbart sågtand ut, styrd ifrån ett "tangentbord" bestående av 37 förnicklade skruvar från nån telefonkopplingsplint, iskruvad i en bit masonit, med 47-ohmsmotsånd lödda emellan, samt en avdankad kulspetspenna med itryckt knappnål som 'stylus'. 90% av komponenterna var återanvända från sönderplockad elektronik, men så var också budgeten en 5:a-veckan-veckopeng hos en 12-åring...

Den ensamma VCO:n fick med tiden filter, VCA, envelop, etc, men jag kan fortfarande minnas känslan av att få ljud i konstruktionen och sitta och spela ensam sågtand långa stunder...

defalut
    defaluts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    Lite annan nivå än när jag tog mina första stapplande steg i syntvärlden och byggde en ensam icke temperaturreglerad VCO med enbart sågtand ut, styrd ifrån ett "tangentbord" bestående av 37 förnicklade skruvar från nån telefonkopplingsplint, iskruvad i en bit masonit, med 47-ohmsmotsånd lödda emellan, samt en avdankad kulspetspenna med itryckt knappnål som 'stylus'. 90% av komponenterna var återanvända från sönderplockad elektronik, men så var också budgeten en 5:a-veckan-veckopeng hos en 12-åring...

Den ensamma VCO:n fick med tiden filter, VCA, envelop, etc, men jag kan fortfarande minnas känslan av att få ljud i konstruktionen och sitta och spela ensam sågtand långa stunder...
    Blir nästan tårögd här. Gav upp el-experiment när jag var 5-6 och klippte av en lampsladd hemma, med resultatet en blixt, en smäll, ett svart hus och ett par skrämda föräldrar.
    Nu är det roligt igen, kul att bygga lite DIY och få lyssna på resultatet fast inte lika retro-chic som för dig dock.

valsolos avatar
    Vintage
    Blir nästan tårögd här. Gav upp el-experiment när jag var 5-6 och klippte av en lampsladd hemma, med resultatet en blixt, en smäll, ett svart hus och ett par skrämda föräldrar.
    Nu är det roligt igen, kul att bygga lite DIY och få lyssna på resultatet fast inte lika retro-chic som för dig dock.
    +1

Jag kom aldrig så långt. Minns dock när jag byggde en midi(poly800) -> cv(ms20) adapter. Problemet var att jag helt enkelt/naivt snurrade ihop trådarna från en DINkabel med ett telejack... funkade ej så bra

Så kanske rätt att jag väntade 33år med att fortsätta min diy-path i livet

foliekatt
    foliekatts avatar
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    sitta och spela ensam sågtand långa stunder...
    Albumtitel!

Liknande ämnen

1. eBay: Säljare som "säljer" samma sak gång på gång
    Av Oortone i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-12-01, 07:15
  2. Välgörenhet och fin musik på samma gång!
    Av machinepop i forum Skivor & artister
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2014-07-06, 13:19
  3. 2 kontrollenheter styr samma saker
    Av Karl Johan i forum Ableton
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 21:51

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg