Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 61

Ämne: Fingertrummande med riktiga trummor på unikt sätt och spelar samtidigt en Prophet XL.

  1. #1
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto

    Fingertrummande med riktiga trummor på unikt sätt och spelar samtidigt en Prophet XL.

    Glasys briljerar!

    https://youtu.be/YsGMwZc3ed0

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Imponerande simulatankapacitet, men jag kan ändå inte låta bli att undra om inte ett vettigt arrangerat kit skulle funka att trumma med en hand och fot och då som vinst gett dynamisk kontroll över spelet.

  3. #3
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Imponerande simulatankapacitet, men jag kan ändå inte låta bli att undra om inte ett vettigt arrangerat kit skulle funka att trumma med en hand och fot och då som vinst gett dynamisk kontroll över spelet.
    Missade du att han spelar bas med samma hand som han triggar trummorna?

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Japp, uppenbarligen. Imponerande som sagt, men trummandet saknar dynamik och då blir det imho lite knasigt när den enda variationen utöver rytm blir tajthet.

  5. #5
    deleted user
    Nä det här känner jag mig likgiltig inför.

    När någon lyckas fånga de små subtila sakerna, oavsett genre, i arr och spel. Det är det som gör det.

    Det här blir mer "se så bra jag kan koordinera min kropp". Typ idrott.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä det här känner jag mig likgiltig inför.

    När någon lyckas fånga de små subtila sakerna, oavsett genre, i arr och spel. Det är det som gör det.

    Det här blir mer "se så bra jag kan koordinera min kropp". Typ idrott.
    Du sammanfattade det bättre. Precis så, musikidrott.

  7. #7
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä det här känner jag mig likgiltig inför.

    När någon lyckas fånga de små subtila sakerna, oavsett genre, i arr och spel. Det är det som gör det.

    Det här blir mer "se så bra jag kan koordinera min kropp". Typ idrott.
    Uppenbarligen är du inte likgiltig eftersom du neggar, att du sen i stort har fel är inte så svårt att konstatera för den som lyssnat och tittat på Glasys. Fast du kanske bara tittade i typ tio sekunder?

  8. #8
    koolt. men oj vad takten svajar.

  9. #9
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    koolt. men oj vad takten svajar.
    Tycker han håller takten väldigt bra, du kanske reagerar mer på att han byter taktart några gånger och att det är lite delay på några trummor?

  10. #10
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Konceptuellt är det väl rätt intressant, men utförandet blir rätt tråkigt. Lika ointressant som gitarronani.

    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här blir mer "se så bra jag kan koordinera min kropp". Typ idrott.
    Exakt så.

  11. #11
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Skicklig typ, tyckte att det fanns en hel del kreativt och kul från honom på Youtube.

  12. #12
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    att du sen i stort har fel
    Nä. Du tycker att jag har fel, däremot.

    En liten men viktig skillnad som visar att du har en åsikt, jag en annan. Och båda är OK.

    Bra att få med när man skriver så den andre inte känner sig påhoppad. För visst är det jobbigt när någon annan säger hur man är, och man inte tycker det stämmer?

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är tajt på samma sätt som ett DJ-performance är tajt (alt. inte tajt ). Imponerande cirkuskonst, och garanterat askul att hålla på med.

  14. #14
    Kollade igenom hans youtube lite. Han är verklgien duktig. Inte så tajt rytmiskt men det är ganska vanligt med solister. Och det gör ändå inte så mycket eftersom han synkar med sig själv. Jag gillar hans kompositioner och djäkligt balla syntar han verkar äga. Hade aldrig sett den där med snöret på fingret.

  15. #15
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä. Du tycker att jag har fel, däremot.

    En liten men viktig skillnad som visar att du har en åsikt, jag en annan. Och båda är OK.

    Bra att få med när man skriver så den andre inte känner sig påhoppad. För visst är det jobbigt när någon annan säger hur man är, och man inte tycker det stämmer?
    Fast det du skrev stämde ju dock inte. Det fanns ju både dynamik, variation och sväng i hans framförande. Därför jag undrade om du bara lyssnat och tittat de första tio sekunderna då han bara testar padsen.

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det du skrev stämde ju dock inte. Det fanns ju både dynamik, variation och sväng i hans framförande. Därför jag undrade om du bara lyssnat och tittat de flrsta tio sekunderna då han bara testar padsen.
    El Toro, ta gärna till dig av det andra skriver också. Vi har rätt till vår åsikt och för egen del kan jag tillägga att jag såg hela videon och vill du ha nå't mer att hugga på kan jag tillägga att jag tyckte det var galet ointressant och trist att både se och lyssna på. Men... jag tycker också att du har rätt att tycka precis tvärtom. Men jag uppfattar dig som att du inbillat dig att det finns ett rätt och ett fel kring det här klippet vilket jag inte alls kan förstå.

  17. #17
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    El Toro, ta gärna till dig av det andra skriver också. Vi har rätt till vår åsikt och för egen del kan jag tillägga att jag såg hela videon och vill du ha nå't mer att hugga på kan jag tillägga att jag tyckte det var galet ointressant och trist att både se och lyssna på. Men... jag tycker också att du har rätt att tycka precis tvärtom. Men jag uppfattar dig som att du inbillat dig att det finns ett rätt och ett fel kring det här klippet vilket jag inte alls kan förstå.
    Mycket du inte kan förstå uppenbarligen sen så är det underligt att något du ena stunden kallar imponerande till viss del plötsligt blir galet ointressant och trist. Haha. Sen så har du som sagt delvis fel om dynamiken i framförandet han har ju programmerat in olika nivåer på vissa av trumpadsen.

  18. #18
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    REAL DRUMS™

  19. #19
    Ååå det är så himla trevligt att interagera med dig el toro. Och enkelt: antingen har en fel eller rätt. Och det behövs inga tvivel, ditt ord är saningen. Det spelar ingen roll vilket tema allt är svart eller vitt, piff paff pouff. Överstökat.

  20. #20
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ååå det är så himla trevligt att interagera med dig el toro. Och enkelt: antingen har en fel eller rätt. Och det behövs inga tvivel, ditt ord är saningen
    Nu projicerar du lite grann men i stort har du rätt om det. Vilket måste vara kul för dig, att ha rätt menar jag. Händer ju inte så ofta annars.

  21. #21
    fan... Nu blir det sån där ofrivillig mobbing stämning... Det är klart att det är värt att ta åt sig lite grann och fundera, men det kan bli svårt när det kommer från många håll. Det gör mest ont och smärta fryser empatin och lyhördheten.

    Jag kan tycka det är lite bra att få mothugg: träna sina ideer, se hur dom håller och så vidare... Jag kan bara önska det var mer substans och att det fans lite utrymme för utbyte, el toro.

    Simma lugnt allihopa! Det blir bättre till våren!

  22. #22
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Händer ju inte så ofta annars.
    holy shiiiiiiit

  23. #23
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket du inte kan förstå uppenbarligen sen så är det underligt att något du ena stunden kallar imponerande till viss del plötsligt blir galet ointressant och trist. Haha. Sen så har du som sagt delvis fel om dynamiken i framförandet han har ju programmerat in olika nivåer på vissa av trumpadsen.
    1. Man kan vara imponerad av en teknik och tycka att det man hör är ointressant.

    2. Med dynamiken avsåg jag anslaget vilket jag tyckte jag var tydlig med. Att programmera olika nivåer blir ju ändå statiskt. Det är lite som de första multisamplade prylarna. Det blir fortfarande maskinellt.

    3. Men som r e S e t redan varit inne på, det är lätt att dras med till fel nivå här. Så jag avslutar med att konstatera att Jag tycker att du har fel, inte gällande videon, för det skiter jag egentligen i, utan gällande hela ditt sätt att bemöta och hantera kommunikationen i här*.



    * i sammanhanget är här både denna tråden men dessvärre många andra

  24. #24
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag tycker att det är ointressant (Lika ointressant att ens nämna kanske) jag också det han hamrar fram men mycket kul teknik på flera plan.

    sådan där kabinettspelsknappar är ju kul... Ville ju bygga för emulator på någon gammal PC i egenbyggt kabinett men det får nite plattats.

    Tänkt mig samma ide men använda sådan där tutschkappar i stället lite som på volka att trigga någon trummodul med. Det vore ganska lött att spela på.

    Var det inte Wiktoion som hade med sig någon sån där keyboard till modulerna, om jag inte minns fel så var det massa små metalldelar så om man pressade fingret lite hårdare så har ju fingret mer kontakt så att man kan styra lite på det sättet. Wiktorion hur gick det med den sedan... Den var ju defekt minns jag och det var något strul med att få den fixad.

    Hur som cool grej tycker han är något på spåret här men jag själv skulle nog välja några andra typer av svischar troligtvis... Mina fingrar tål inte sånt hamrande så för mig är det ett måste.

  25. #25
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Det var Verbos Touchplate Keyboard och den var helt kaiko, trasig från fabrik typ. Skickade på garanti och sålde. Köpte en Sputnik TPK istället som var allt och lite mer än verbos för typ 3kkr mindre...

  26. #26
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det du skrev stämde ju dock inte.
    Jodå det stämde bra att jag tyckte så. Det var en åsikt. Ungefär som att jag gillar bananer men inte stjärnfrukt.

  27. #27
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Asså fingerdrumming borde bara tillåtas i slutet sällskap. Precis som Segway.
    Får kräk på sånt där cirkusskryt... meeeen smaken och baken å allt det där. Kan vi inte ha DEN diskussionen igen?

    Skämt å sido - jag kanske går mot strömmen lite, men jag gillade musiken. Kollade andra klipp. Får lite Squarepusher-vibb. Skitsamma hur han gör det.
    Senast redigerat av JOMACO den 2019-02-13 klockan 13:45.

  28. #28
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var Verbos Touchplate Keyboard och den var helt kaiko, trasig från fabrik typ. Skickade på garanti och sålde. Köpte en Sputnik TPK istället som var allt och lite mer än verbos för typ 3kkr mindre...
    Arrgh synd tyckte det var kul med alla piggarna.

    men sputik är ju mer slimmad och praktisk till ett system kanske.

  29. #29
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Asså fingerdrumming borde bara tillåtas i slutet sällskap. Precis som Segway.
    Får kräk på sånt där cirkusskryt... meeeen smaken och baken å allt det där. Kan vi inte ha DEN diskussionen igen?

    Skämt å sido - jag kanske går mot strömmen lite, men jag gillade musiken. Kollade andra klipp. Får lite Squarepusher-vibb. Skitsamma hur han gör det.
    Precis tyckte också hans musik var bra och lite egen, du och jag är dock inte de som går mot strömmen (förutom här på 99aversionmotriktigamusiker.se då)eftersom Glasys annars mest fått väldigt bra respons på hans musik och tekniska upptåg.
    Senast redigerat av El Toro den 2019-02-13 klockan 13:37.

  30. #30

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Imponerande simulatankapacitet, men jag kan ändå inte låta bli att undra om inte ett vettigt arrangerat kit skulle funka att trumma med en hand och fot och då som vinst gett dynamisk kontroll över spelet.
    Deantoni Parks kör något åt det hållet:


    https://youtu.be/dVDXh2HSk0w

    Det är ganska monotont hållet, men det tolkar jag som ett medvetet val – det påminner ju om MPC-trummande, fast gjort med riktiga trummor och manuellt triggat sampleklippande, och vad jag förstår är det rätt mycket improviserat.

  31. #31
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis tyckte också hans musik var bra och lite egen, du och jag är dock inte de som går mot strömmen (förutom här på 99avetsionmotriktigamusiker.se då)eftersom Glasys annars mest fått väldigt bra respons på hans musik och tekniska upptåg.
    Uh oh.. blir jag indragen i fingerbanging-beefen nu? Bråka med 99an får du göra på egen hand. Om det inte handlar om bananer. Bananer är äckliga. Och nu var jag inne på hans sida och såg Zelda-videon... bläääää! Får kolla Spotify... men vänta lite, borde inte denna tråd ligga i säljes ?

  32. #32
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Lite tråd-off topic. Återigen skämtande åsido och allt det där ovan, men det är lite intressant med videos och musik. Det är väl lite samma som med live och album. Tycker ju fingerdrumming är lite fånigt, men det borde ju inte påverka min uppfattning om musiken. Äh, har ingen poäng. Tycker mest det är komplicerat. Går ju inte att komma ifrån att det är personer bakom musiken. Vill man slippa det kan man ju gå på en Autechre-konsert och lyssna på en max-patch i totalt mörker. Det var inte så kul heller, sååå.... nope, I got nothing. Peace out!

    PS. Otajt var det väl ändå inte? Eller?

  33. #33
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis tyckte också hans musik var bra och lite egen, du och jag är dock inte de som går mot strömmen (förutom här på 99aversionmotriktigamusiker.se då)eftersom Glasys annars mest fått väldigt bra respons på hans musik och tekniska upptåg.
    Definiera gärna "riktiga musiker".

  34. #34
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Deantoni Parks kör något åt det hållet:


    https://youtu.be/dVDXh2HSk0w

    Det är ganska monotont hållet, men det tolkar jag som ett medvetet val – det påminner ju om MPC-trummande, fast gjort med riktiga trummor och manuellt triggat sampleklippande, och vad jag förstår är det rätt mycket improviserat.
    Tack för att du delade! Det där var fint! <3

  35. #35
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ni som tycker det här är cirkuskonster, tycker ni detsamma om en pianist som spelar Bach eller Chopin?

    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    koolt. men oj vad takten svajar.
    Det är ju rubato! Speciellt i mittendelen med tvåhändig klaviatur, om du menar den.

  36. #36
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju rubato! Speciellt i mittendelen med tvåhändig klaviatur, om du menar den.
    Ja, jo... Rubato menar jag Jag pallar inte sånt när det inte finns en hel orkester som är med på den för att bekräfta intentionen. Jag skulle behöva lyssna hundra gånger för att vänja mig. Vilket liksom inte funkar eftersom.... Rubato Samma med han killen på trumman, Deanotni Parks.... Nej. nej. nej. jag blir knäpp på takten

    Men för all del så tyckte jag också, som tidigare nämnt, att glasys har schyssta kompositioner. Ge honom en kompis att spela med att förhålla sig till varandra bara.

  37. #37
    Eller... Det finns flera jag kan tycka grejar rubato. Till exemple Black puss. Men det är väl bara att jag har lättare att koppla in mig på uttrycket/intentionen i visa sammanhang än andra.

    Edit: vanligt att jag sväljer det i blackmetal. Men det är oftast som sagt med ett band som är med och gör den påtaglig för mig. Inte en ensam lök som tror han kan jedimind tricka mig med Parlé som Rubato

    https://www.youtube.com/watch?v=F_6IjeprfEs
    https://www.youtube.com/watch?v=vu7LCFCYm8Y
    Senast redigerat av reSet den 2019-02-13 klockan 14:23.

  38. #38
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som tycker det här är cirkuskonster, tycker ni detsamma om en pianist som spelar Bach eller Chopin?

    Det är ju rubato! Speciellt i mittendelen med tvåhändig klaviatur, om du menar den.
    Jag tycker det är en väldigt intressant fråga. Nu gör ju inte Bach eller Chopin videos, men de hade garanterat haft en kanal idag. Eller varit sånna där jävlar som ber en lägga mobilen i plastpåse på sina konserter. Jag kan tycka det går överstyr musikaliskt med Chopin ibland. Yngwie liksom. Samtidigt så är det ju deras grej så det blir ju en del av deras musik. Sen att jag tycker fingerdrumming ser astöntigt ut är ju en annan sak.

    Nu vet jag inte vad rubato är, men taktbyten är inte ju inte samma sak som svajig takt? Nu ska jag googla rubato.

  39. #39
    ja, jag hade kollat på Mozart löka ut den på piano. Men jag hade kanske buat lite i någon tråd på 99:an över hans djävla Rubato

    Jag tycker ifs cirkuskonst är as häftigt.

    edit: jag skulle förövrigt vara as stolt om jag hade en 1/7 av glasys simultanförmåga, även om jag rubato schmubato:ade ut den hit och dit.

  40. #40
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    hehe... schmubatu

    Nycirkus är bra!

    https://sverigesradio.se/sida/grupps...399&grupp=2452

  41. #41
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    #1 får väl räknas till ett av dom ovanligare sätten att realtidsstyra trumljud, fingerfärdig snubbe onekligen. Lite vanligare är nog att mappa en keysplit så ena handen kan basa & trumma runt i t.ex. låtskrivar-situationer. Gamla SR-JV80-10 när den kom var lite så, coolt - äntligen "riktig" trummis och bassist på tangenterna fast originalmappningen inte var optimal för styrning av allt med en hand.

  42. #42

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som tycker det här är cirkuskonster, tycker ni detsamma om en pianist som spelar Bach eller Chopin?
    Det är ju cirkuskonster.

    De flesta multiinstrumentalister har något av dansande björn över sig – det kan vara imponerande, men det är inte alltid björnen dansar särskilt bra, och bortom det så är det inte alltid att musiken i sig är så bra. Där kan ju Bach eller Chopin ha mer musikaliskt värde i sig, oavsett om man framför den på ett extra krångligt sätt eller ej.

    Dvs, att spela flera instrument samtidigt gör inte nödvändigtvis resultatet bättre (och oftast tvärtom). Annars skulle det här vara det musikaliska idealet:



    Just i originalvideon är det ju dessutom extra tillkrånglat – vad jag kan avgöra är det bara av/på-triggers för trummorna, vilket gör att subtiliteterna kring anslag och var slagen görs försvinner, och han hade kunnat använda samplingar istället för 95% samma resultat.

  43. #43
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    han hade kunnat använda samplingar istället för 95% samma resultat.
    fast.... han fuskar åtminstone bara lite....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	i-thought-using-loops-was-cheating-so-programmed-my-own-12251946.png 
Visningar:	8 
Storlek:	115,7 KB 
Id:	86082

  44. #44
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vill bara förtydliga: Jag älskar cirkus i nästan alla former. På riktigt. Alltid kul att bese udda skills. Men den bästa musiken kommer från andra intentioner oftast.

  45. #45
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill bara förtydliga: Jag älskar cirkus i nästan alla former. På riktigt. Alltid kul att bese udda skills. Men den bästa musiken kommer från andra intentioner oftast.
    Vilken är den bästa musiken tycker du? Här på 99musik så är det rätt uppenbart att många ofta sätter ljud och produktion framför musik och musikerskills. Vilket inte behöver vara fel men det leder ibland till underliga diskussioner som i denna tråd. Tror inte Glasys själv hade som målsättning att göra bästbästa musiken någonsin när han gjorde sitt fingertrumexperiment men tycker själv det låter betydligt bättre än man kunde förvänta sig.

  46. #46
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Bra musik innehåller ju förhoppningsvis alla delar på ett i sammanhanget tilltalande sätt: komposition/produktion/framförande o.s.v. Tycker Glasys lyckas skapa en ljudillusion av att en avslappnad trumslagare sitter i samma rum och lirar.

  47. #47

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fast.... han fuskar åtminstone bara lite....
    Det är mest att jag tycker att det är kontraproduktivt att köra triggers som bara är av/på, om man ändå gjort sig besväret att ordna ett trumset, micka upp det och spela det live. En av de stora poängerna med akustiska instrument är uttrycksfullheten i sånt som anslag, så det är inte fusk att köra med triggers, bara poänglöst (i mina ögon).

  48. #48
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken är den bästa musiken tycker du? Här på 99musik så är det rätt uppenbart att många ofta sätter ljud och produktion framför musik och musikerskills. Vilket inte behöver vara fel men det leder ibland till underliga diskussioner som i denna tråd. Tror inte Glasys själv hade som målsättning att göra bästbästa musiken någonsin när han gjorde sitt fingertrumexperiment men tycker själv det låter betydligt bättre än man kunde förvänta sig.
    Den bästa musiken är den som jag gör själv när ingen lyssnar. Så har vi objektivt löst DEN gamla frågan

    Själv förväntade jag mig ingenting alls. Och blev rätt impad av både systemet han fixat och förmågan han uppvisar.

  49. #49
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De flesta multiinstrumentalister har något av dansande björn över sig – det kan vara imponerande, men det är inte alltid björnen dansar särskilt bra, och bortom det så är det inte alltid att musiken i sig är så bra. Där kan ju Bach eller Chopin ha mer musikaliskt värde i sig, oavsett om man framför den på ett extra krångligt sätt eller ej.

    Dvs, att spela flera instrument samtidigt gör inte nödvändigtvis resultatet bättre (och oftast tvärtom).
    Det kan jag hålla med om. En multiinstrumentalist blir mer begränsad än en hel ensemble som spelar samma uppsättning av instrument. För att ta ett motexempel tycker jag Sten Sandell har gjort både imponerande och smakfulla improvisationer på piano med diverse biinstrument.

    Jag hade bara intrycket av att buropen var på grund av den högt uppdrivna tekniska skickligheten som kunde ha använts mer optimalt, eller mindre tillkrånglat. Hade någon brytt sig om att klaga ifall allt hade varit styrt från en färdig midi-fil?

    Just i originalvideon är det ju dessutom extra tillkrånglat – vad jag kan avgöra är det bara av/på-triggers för trummorna, vilket gör att subtiliteterna kring anslag och var slagen görs försvinner, och han hade kunnat använda samplingar istället för 95% samma resultat.
    Visst, han kunde ha gjort som Sten Sandell gör ibland och trummat direkt på trummorna.

  50. #50
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Haha, det kanske rent av kan kokas ner till det som alltid plågat elektronisk musik - DOM TRYCKER JU BARA PÅ EN KNAPP!

  51. #51
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DOM TRYCKER JU BARA PÅ EN KNAPP!
    Där har vi det!

  52. #52
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Där har vi det!
    Även vi som håller på med elektronisk musik. Tror det kallas internaliserat förtryck.

  53. #53
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Hade det inte varit skönare att bara spela in det ostiga klaviaturspelet och sätta sig vid trummorna och banka loss?

  54. #54
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade det inte varit skönare att bara spela in det ostiga klaviaturspelet och sätta sig vid trummorna och banka loss?
    Inget Youtube värde, och dom där balla robittrumpinarna måste ju promotas av någon.

    Jag kan tänka mig att dom är asbra (kommer dom med 127 levels of velocity?), du kan boka in phil collins på distans över bredband in i studion utan att köpa massa oekologiska flygresor!

  55. #55
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Ok... robitrumpinnar? Sett dom där bollarna han kör på ngn annan video - dom pmockar väl velocity va?

    Tror jag dissade Autechres liveshow ovan, men kan inte låta bli att småle åt deras kommentar i den där ask autechre anything på we are the music makers angående automatiserade akustiska trummor... "every cunt is doing that now"

    - - - Uppdaterad - - -

    Det är liksom frestande... men varför skulle man? Precis som Segway!

  56. #56
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade det inte varit skönare att bara spela in det ostiga klaviaturspelet och sätta sig vid trummorna och banka loss?
    Exakt min tanke...

  57. #57
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    jag tycker man borde ha dyra känsliga/realistiska trumpads som skickar midi till robot-trumpinnarna som lirar på trumsetet.

    det jag egentligen saknar är bi-ljud och snedträffar och skrammel etc. det blir en stor rompler när varje trumslag träffar likadant

  58. #58
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag tycker man borde ha dyra känsliga/realistiska trumpads som skickar midi till robot-trumpinnarna som lirar på trumsetet.

    det jag egentligen saknar är bi-ljud och snedträffar och skrammel etc. det blir en stor rompler när varje trumslag träffar likadant
    Enligt den allvetande trådstartaren är de programmerade med olika anslag. Men jag säger inte emot.

  59. #59
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag är imponerad personens färdigheter och simultanförmåga. Musiken var däremot inte så kul, men det var inte det som var poängen med videon antar jag.

  60. #60
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag tycker man borde ha dyra känsliga/realistiska trumpads som skickar midi till robot-trumpinnarna som lirar på trumsetet.

    det jag egentligen saknar är bi-ljud och snedträffar och skrammel etc. det blir en stor rompler när varje trumslag träffar likadant
    Eller som en riktigt bra trummis..
    Är dock viss variation i ljuden eftersom han lagt in flera versioner av några av trumljuden på olika pads.

Liknande ämnen

  1. VST- och iPad-syntar med "unikt" värde?
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-02-17, 22:04
  2. Hur spelar man flera midikanaler samtidigt i reason ?
    Av oscarandersss i forum Reason Studios
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 18:00
  3. Omega GM-1 - riktiga trummor till Rock Band
    Av false messiah i forum Slagverk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 00:13
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 08:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •